Vraag

• Moirae
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Mijn vraag in het kort:
Mijn vraag is of ik het gastnetwerk nu goed/ veilig heb ingesteld zodat de buren (apparaten in dat MAC-filter) enkel op het gastnetwerk kunnen en verder niks kunnen zien/ zoeken in mijn eigen privé netwerk.

Mijn vraag wat uitgebreider:
Mijn buren zitten de komende tijd zonder internet en vroegen mij of ze zolang gebruik zouden kunnen maken van mijn internet (wifi). Aangezien ik hier zelf net woon ken ik de buren niet zo goed en het leek mij daarom niet verstandig om ze gebruik te laten maken van mijn eigen wifi netwerk. Ben daarom bezig om een gastnetwerk voor ze op te zetten. Nu heb ik wat research gedaan en het gastnetwerk inmiddels als volgt in weten te stellen: Opzet gastnetwerk
Dit gastnetwerk maakt echter gebruik van hetzelfde wifi netwerk (2.4Ghz) als veel van mijn andere apparaten en bij het geven van de naam aan het gastnetwerk kan hier dus schijnbaar geen echte aparte netwerknaam/ SSID aan worden gegeven. Tenminste, dit maak ik op uit het feit dat ik in alle overige instellingen voor de 2.4GHz nergens onderscheid kan maken tussen mijn privé netwerk en het gastnetwerk.

Na nog wat artikelen door te hebben gelezen las ik tevens dat het mogelijk zou kunnen zijn dat men vanaf het gastnetwerk ook de apparaten op mijn privé netwerk zouden kunnen zien, hier verder in verdiept en gebruik te maken van het draadloze MAC-filter, deze heb ik nu zo ingesteld: MAC-filter

Nu zit ik nog wat meer dingen te lezen betreffende het veilig opzetten van een gastnetwerk en het begint me nu een beetje te duizelen 8)7. Hoop dat jullie kennis en expertise mij kan helpen (bvd) 8).

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Mijn router betreft een Asus RT-AC87U waarop Asuswrt-Merlin (v.384.13_1) draait.
Het gastnetwerk is ingesteld op 2.4GHz waarop ook veel privé apparaten zijn aangesloten welke 5GHz niet ondersteunen.

Beste antwoord (via Moirae op 28-09-2019 17:34)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:24
Meh, wat heeft het MAC filter te maken met of je vanaf het gastnetwerk op je eigen netwerk kunt? Volgens mij helemaal niks. MAC filter bepaalt welke apparaten uberhaupt op je netwerk mogen en wordt gezien als 'security by obscurity' en dus niet veilig. Maar het helpt misschien wel een nieuwsgierige buurman tegen te houden.

Je hebt volgens mij voldoende aan het vinkje 'toegang tot intranet'. Beetje beroerde vertaling, maar als dat op uitgeschakeld staat hebben de clients op je gastnetwerk geen toegang tot apparaten op je eigen netwerk. Dat is volgens mij de situatie die je wilt.

Overigens ben je volledig afhankelijk van Merlin en Asus in dezen, als er ook maar 1 foutje in de firmware zit van dit stuk dan kan het zijn dat de clients op het gastnetwerk stiekum toch toegang krijgen ook al staat dat uit. Dat zou je zelf nog even kunnen controleren.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:24
Meh, wat heeft het MAC filter te maken met of je vanaf het gastnetwerk op je eigen netwerk kunt? Volgens mij helemaal niks. MAC filter bepaalt welke apparaten uberhaupt op je netwerk mogen en wordt gezien als 'security by obscurity' en dus niet veilig. Maar het helpt misschien wel een nieuwsgierige buurman tegen te houden.

Je hebt volgens mij voldoende aan het vinkje 'toegang tot intranet'. Beetje beroerde vertaling, maar als dat op uitgeschakeld staat hebben de clients op je gastnetwerk geen toegang tot apparaten op je eigen netwerk. Dat is volgens mij de situatie die je wilt.

Overigens ben je volledig afhankelijk van Merlin en Asus in dezen, als er ook maar 1 foutje in de firmware zit van dit stuk dan kan het zijn dat de clients op het gastnetwerk stiekum toch toegang krijgen ook al staat dat uit. Dat zou je zelf nog even kunnen controleren.

• Moirae
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
@PhilipsFan Thnx voor je antwoord! Gooi ik die MAC filters er dus net zo makkelijk weer af ;)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee