Ziggo modem in bridge modus. Nu geen enkele poort werkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:35
Hallo tweakers

Ik ben bang dat mijn modem defect is, maar om dit zeker te weten (en hopelijk te fixen) dit artikel

Vandaag heb ik mijn modem in bridge modus laten zitten. Dit zodat mijn unifi router alles kan beheren.
Nu deed brande vanmiddag het lampje van poort 1 wel. Echter brande het lampje op de unifi (bij lan) oranje en niet groen

Nu vanavond brand er geen enkel lan lampje op de modem (5 kabels geprobeerd. En kabels getest met kabeltester) m.a.w. Geen enkele poort heeft meer prik...

Ik heb de netwerk poorten bekeken met een vergrootglas en kon in de poorten zelf geen defect ontdekken.

Nu ben ik bang dat ik op korte termijn geen modem in huis heb, dus heeft iemand hier nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 20:11

Twarp

just grin...

Welk modem heb je van Ziggo?

Bij ons is er maar 1 poort actief voor de doorverbinding naar mijn router, de anderen staan uit namelijk, dit is normaal.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Jboy1991 Need more info...
- Inderdaad, specs!
- Verder, wat heb je nu precies aangesloten (het liefst een tekening)?
- Waarom heb je hem in bridge mode laten zetten en heb je dat niet gewoon zelf gedaan?
- Heb je je Unifi al eens herstart? Krijgt ie wel een Publiek IP-adres?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 12:38
Niet alle Modems kun je zelf in bridge modus zetten.

Heb je alles al eens herstart? Ook mee zitten klooien, ZIggo had bridge aangezet toen mijn router nog als access point werkte en toen ik mijn router goed ingesteld had kreeg ik geen internet binnen omdat Ziggo kennelijk het eerst verbonden device onthoud. Als je ff de kabels lost maakt, modem herstart en daarna verbind met router en die ook herstart dan gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Jboy1991 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:16:
Vandaag heb ik mijn modem in bridge modus laten zitten. Dit zodat mijn unifi router alles kan beheren.
Wat bedoel je met “zodat mijn unifi router alles kan beheren”? Dat kan meestal ook zonder bridge.

Had je een specifiek probleem met USG achter de Ziggo router, of heb je dat überhaupt niet geprobeerd?

• Jboy1991
Palo Alto schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:36:
[...]

Wat bedoel je met “zodat mijn unifi router alles kan beheren”? Dat kan meestal ook zonder bridge.

Had je een specifiek probleem met USG achter de Ziggo router, of heb je dat überhaupt niet geprobeerd?
Ik wil geen router achter router. Dit word veelal ook afgeraden om te doen (ivm poorten etc)

Maar dit mag het probleem verder niet zijn. Enige probleem is dat de poorten van de modem mogelijk defect zijn (geen idee of dat kan?)

Inmiddels spontaan weer verbinding gekregen. De unifi router heeft nu weer oranje licht aan en haal maar max 100mbs (router heeft ook aan dat dat het max is). Dus denk dat mn modem toe is aan vervanging

————
Aangesloten als volgt:
Modem (ziggo in bridge)
+ Unifi router(aangesloten op poort 1 modem)
+ switch (aangesloten op lan 1)
- lan apperatuur
- cloud key controller
- unifi ap
————-

Inmiddels weer alle lampjes bij de lan aansluitingen op de modem uit...

———
Inmiddels ook uitgesloten of het een unifi probleem is. Zelfs met een oude router geen prik vanuit de modem.

[ Voor 21% gewijzigd door Jboy1991 op 28-09-2019 00:18 ]

• Room42
  • Niet online
@Jboy1991 Maar we mogen niet weten welke types het zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 28-09-2019 00:18 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Jboy1991
Room42 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:18:
@Jboy1991 Maar we mogen niet weten welk type het is?
Welke type modem? Natuurlijk mag dag wel het is de connected box (wit) van ziggo. En daar heb ik de 250mbs abo

Type:tg2492LG-ZG

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box/

Unifi usg pro 3
En unifi ap pro

[ Voor 24% gewijzigd door Jboy1991 op 28-09-2019 00:24 ]

• Room42
  • Niet online
Jboy1991 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:19:
[...]

Welke type modem? Natuurlijk mag dag wel het is de connected box (wit)
Van alle relevante hardware, aub. En volgens mij heten er meer "Ziggo connect box", check even het stickertje voor de details. :)

Ik weet niet of je een factory reset kunt uitvoeren op je Ziggo-box zonder Bridge mode te verliezen, anders zou ik dat toch even doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 28-09-2019 00:22 ]

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 12:38
Jboy1991 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:19:
[...]

Welke type modem? Natuurlijk mag dag wel het is de connected box (wit) van ziggo. En daar heb ik de 250mbs abo

Type:tg2492LG-ZG

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box/

Unifi usg pro 3
En unifi ap pro
Heb je het ziggo modem nu al gereset? Of iig gereboot in de juiste volgorde? Ik zat met dezelfde issue met mijn netgear.

• Jboy1991
Maaark schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:34:
[...]

Heb je het ziggo modem nu al gereset? Of iig gereboot in de juiste volgorde? Ik zat met dezelfde issue met mijn netgear.
Ik heb de resetknop achter ingedrukt. Gaf helaas geen eesultaat. Ziggo gaat de model uit bridge modus halen.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:57
@Jboy1991
Echter brande het lampje op de unifi (bij lan) oranje en niet groen
Je hebt toch niet de kabel die vanaf je ziggo modem komt in de lan poort van de usg gedaan he?

Als je ziggo modem in bridge staat dien je deze op de usg in de wan poort te doen.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46
Het eerste wat je had kunnen testen is rechtstreeks een laptop/PC aan de ziggo modem hangen. Deze zou dan van de DHCP een extern IP moeten adres krijgen. Dan wist je in ieder geval of de bridge modus goed stond.

Wanneer je geen IP kreeg, had je inderdaad Ziggo kunnen bellen.

Daarnaast moet de kabel van het ziggo modem in de WAN poort van je USG. Maar je geeft aan dat hij in de LAN poort zat. Dat het lampje op je USG oranje is betekend enkel dat het een 10/100 mbit verbinding is, op zich niet raar, maar zou een probleem kunnen zijn als je een hogere internet snelheid hebt dan 100 mbit. (en liever heb je een groen lampje)

EDIT: Wat @HKLM_ zei dus 😃

[ Voor 4% gewijzigd door sorted.bits op 28-09-2019 09:12 ]

• Jboy1991
HKLM_ schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:06:
@Jboy1991

[...]

Je hebt toch niet de kabel die vanaf je ziggo modem komt in de lan poort van de usg gedaan he?

Als je ziggo modem in bridge staat dien je deze op de usg in de wan poort te doen.
Haha nee natuurlijk niet. Die zit netjes op wan 1. Op lan 1 zit de switch

• Jboy1991
sorted.bits schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:08:
Het eerste wat je had kunnen testen is rechtstreeks een laptop/PC aan de ziggo modem hangen. Deze zou dan van de DHCP een extern IP moeten adres krijgen. Dan wist je in ieder geval of de bridge modus goed stond.

Wanneer je geen IP kreeg, had je inderdaad Ziggo kunnen bellen.

Daarnaast moet de kabel van het ziggo modem in de WAN poort van je USG. Maar je geeft aan dat hij in de LAN poort zat. Dat het lampje op je USG oranje is betekend enkel dat het een 10/100 mbit verbinding is, op zich niet raar, maar zou een probleem kunnen zijn als je een hogere internet snelheid hebt dan 100 mbit. (en liever heb je een groen lampje)

EDIT: Wat @HKLM_ zei dus 😃
Huh waar geef ik aan dat ik de usg op lan 1 heb aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
Jboy1991 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:18:
[...]

Huh waar geef ik aan dat ik de usg op lan 1 heb aangesloten?
Nu deed brande vanmiddag het lampje van poort 1 wel. Echter brande het lampje op de unifi (bij lan) oranje en niet groen
Dit suggereert het. Maar als je daadwerkelijk het modem rechstreeks op de WAN poort van de USG hebt aangesloten, dan boeit de LAN poort van je USG nog niet eens zo, het kan ook wezen dat je verbinding tussen je LAN poort en je switch een probleem is.

Verder gaf ik meer tips, dat zou je nog even kunnen proberen, (hopelijk is hij nog niet uit bridge-modus gehaald?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Jboy1991 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:02:
[...]

Ik wil geen router achter router. Dit word veelal ook afgeraden om te doen (ivm poorten etc)
Dat is tegenwoordig helemaal geen probleem meer. In de vorige eeuw was het wel handig nu niet meer.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Jboy1991
Net getest met mn laptop bekabeld aan modem:
Als ik de kabel in poort 1 t/m 4 stop heb ik op elke poort bekabeld internet

Dit kan dus betekenen dat de usg defect is?

• Jimster
  • Laatst online: 12:30
Misschien ligt het aan de kabels? Zijn het kant en klare kabels of heb je ze zelf gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Jboy1991 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:26:
Net getest met mn laptop bekabeld aan modem:
Als ik de kabel in poort 1 t/m 4 stop heb ik op elke poort bekabeld internet

Dit kan dus betekenen dat de usg defect is?
Dan staat je modem niet meer in bridge mode.

Zet op je modem anders eens lan 1 in de dmz en kijk dan eens wat de usg doet?
Vervolgens op de usg inloggen (192.168.1.1) en kijken wat voor ip je krijgt.

[ Voor 18% gewijzigd door HKLM_ op 28-09-2019 09:32 ]

Cloud ☁️

• Jboy1991
Jimster schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:29:
Misschien ligt het aan de kabels? Zijn het kant en klare kabels of heb je ze zelf gemaakt?
Beide getest 3 kant en klaren2 zelf gemaakte

Net bericht van ziggo gehad. Blijkt dat ze vanochtend dus idd de modem uit bridgemodus hebben gehalad (op eigen innovatief )

[ Voor 20% gewijzigd door Jboy1991 op 28-09-2019 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Jboy1991 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:32:
[...]

Beide getest 3 kant en klaren2 zelf gemaakte

Net bericht van ziggo gehad. Blijkt dat ze vanochtend dus idd de modem uit bridgemodus hebben gehalad (op eigen innovatief )
Dat heb je toch aan ze gevraagd maak ik uit deze post op.
Jboy1991 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:01:
[...]

Ik heb de resetknop achter ingedrukt. Gaf helaas geen eesultaat. Ziggo gaat de model uit bridge modus halen.

Cloud ☁️

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Je bridge modus staat nu uit, daarom heb je internet op 4 poorten.

Als ik zou jou was zou ik even schoon beginnen.

-reset knop achterop 10 sec inhouden, lampje gaat wit knipperen
-stroom eraf en wachten op reboot
-inloggen op 192.168.178.1 met cijferww onderop de connectbox
-bij geavanceerd bridge modus inschakelen
-wachten op reboot
-poort1 modem verbinden met internetpoort router
-volg de instructies voor het configureren van je router

• Jboy1991
HKLM_ schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:34:
[...]

Dat heb je toch aan ze gevraagd maak ik uit deze post op.

[...]
Niet echt. Vroeg of het mogelijk was om als de modem in bridgemodus staat een ander poort toe te wijzen.

Maar maakt verder niet uit. Ik blijf het raar vinden dat wanneer ik mijn usg aan de modem hang er geen enkel lampje gaat branden (op beide poorten niet). Maar wanneer ik de laptop eraan hang. Gaan de lampjes wel branden.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 22:02
Soms willen energiebesparende functies tegenwerken. Zet deze eens uit op de usg (green ethernet oid heet het vaak).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• HKLM_
DutchKel schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:41:
Soms willen energiebesparende functies tegenwerken. Zet deze eens uit op de usg (green ethernet oid heet het vaak).
De usg heeft niet zo’n functie

Cloud ☁️

• sorted.bits
Wederom, je modem staat niet meer in bridge-modus (omdat je daar om gevraagd heb, noem je al ergens), als jij op meer dan 1 poort internet hebt, dan is het gewoon weer een router.

Ik vind het een warrig verhaal, en een duidelijk beeld van wat je allemaal geprobeerd hebt, heb ik niet.

1. Zorgen dat je modem in bridge modus staat
2. Factory reset van je USG
3. Kabel van poort 1 van je modem naar de WAN poort op je USG
4. Kabel van LAN poort naar je laptop oid, zodat je er nog niet een extra switch tussen hebt zitten, wat ook een probleem kan zijn.
5. Controller software op dezelfde laptop installeren en checken of je de USG ziet.
6. USG goed configureren, al is dat waarschijnlijk al het geval, aangezien Ziggo met een simpele DHCP constructie werkt volgens mij.
digifun schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:24:
[...]

Dat is tegenwoordig helemaal geen probleem meer. In de vorige eeuw was het wel handig nu niet meer.
Double NAT is eigenlijk nog steeds niet aan te raden als het niet nodig is. En bij standaard huis aansluitingen is het eigenlijk niet nodig (omdat je zelf volledig beheer hebt).

[ Voor 20% gewijzigd door sorted.bits op 28-09-2019 09:47 ]

• Jboy1991
Even weer verder gegaan met testen. Op dit moment is de volgende situatie

Modem staat niet meer in bridge modus
Usg pro 3 aangesloten op poort 1. Modem heeft groenlampje, usg heeft oranje (wanneer ik dezelfde kabel in laptop doe heb ik 1000)

Mijn laptop is aangesloten op poort 4 en heeft 1000mbs

Ip van usg is te pingen (192.158.178.12) maar wanneer ik de webinterface wil benaderen krijg ik steeds dat pagina niet bestaat

Usg en modem beiden zijn al paar keer gereset deze ochtend.

Ikzelf kan de modem niet in bridge modus zetten. Hiervoor moet ik weer contact opnemen met ziggo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
The definition of insanity is repeating the same thing over and over again and expecting different results
1. Zorgen dat je modem in bridge modus staat
Heeft TS al gedaan en dat werkte dus niet.
Double NAT is eigenlijk nog steeds niet aan te raden als het niet nodig is. En bij standaard huis aansluitingen is het eigenlijk niet nodig (omdat je zelf volledig beheer hebt).
Je draait het om. Pas als dubbel-NAT een probleem is kan je overwegen om je CPE router in een network bridge om te (laten) zetten. Ik zie de logica niet om dat op voorhand te doen. Je hebt allerlei nadelen zonder aantoonbare voordelen en Ziggo zal bij support vragen vermoedelijk steeds beginnen over de bridge mode.
sorted.bits schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:08:
Het eerste wat je had kunnen testen is rechtstreeks een laptop/PC aan de ziggo modem hangen.
Valt wat mij betreft in de categorie autorijden zonder gordel gaat meestal wel goed.

We weten niks over het OS, firewall of services die draaien. TS heeft je advies aantoonbaar opgevolgt. Toevallig stond de de Connectbox weer als router geconfigureert, wat de kans op een gecompromiteerde machine uiteraard weer een stuk onwaarschijnlijker maakt. Maar daar zou ik niet zo zeker van zijn als je zonder NAT router/firewall devices gaat aansluiten op het internet.

• Jboy1991
Hmm ergens denk ik het probleem te hebben achterhaalt. Wanneer de unifi van poort wisselt of er komt een tikje tegen de kabel aan, dat vliegt wan eruit.

Hieruit concludeer ik dat de wanpoort op unifi defect is :O. Eens? Of zie ik iets anders over het hoofd

Inmiddels kabel nummer 9 geprobeerd. Nu geeft usg weer een oranje lampje

[ Voor 12% gewijzigd door Jboy1991 op 28-09-2019 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
Palo Alto schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:04:
[...]

The definition of insanity is repeating the same thing over and over again and expecting different results

[...]

Heeft TS al gedaan en dat werkte dus niet.

[...]

Je draait het om. Pas als dubbel-NAT een probleem is kan je overwegen om je CPE router in een network bridge om te (laten) zetten. Ik zie de logica niet om dat op voorhand te doen. Je hebt allerlei nadelen zonder aantoonbare voordelen en Ziggo zal bij support vragen vermoedelijk steeds beginnen over de bridge mode.

[...]

Valt wat mij betreft in de categorie autorijden zonder gordel gaat meestal wel goed.

We weten niks over het OS, firewall of services die draaien. TS heeft je advies aantoonbaar opgevolgt. Toevallig stond de de Connectbox weer als router geconfigureert, wat de kans op een gecompromiteerde machine uiteraard weer een stuk onwaarschijnlijker maakt. Maar daar zou ik niet zo zeker van zijn als je zonder NAT router/firewall devices gaat aansluiten op het internet.
Het enige wat hij moest testen, was of het modem daadwerkelijk een IP uit gaf, heck, je had het zelfs met een LAN printer kunnen testen als je dat wilde.

Daarnaast, het is niet steeds hetzelfde, aangezien het modem nu weer in router-modus staat en niet in bridge modus.

Dubbel NAT geeft per direct problemen met apparaten zoals een Xbox, maar ik snap ook niet zo goed wat het probleem is om gewoon 1 router te hebben, in plaats van 2? Heeft 1 niet altijd de voorkeur, zeker voor gebruikers die er niet veel kaas van gegeten hebben? (1 van de eerste problemen die ik zie, is dat de USG bijvoorbeeld IP adressen gaat uitdelen in een andere range, dan het Ziggo modem). Good luck with that. Oh ja, 'even' de DHCP uitschakelen op de USG, dat lost het op, maar wederom, we hebben niet allemaal een diploma in netwerk-beheer/design.

Weer even ontopic: Zoals het probleem nu wordt omschreven, lijkt het er inderdaad op dat je een hardware defect hebt bij je USG. Je zou nog kunnen proberen om LAN2 als WAN poort in te zetten (je kunt dit volgens mij via de controller software regelen). Maar dit zou ik uiteindelijk alleen doen om te testen of je theorie klopt. Daarna gewoon de USG terug sturen onder garantie en dus vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
sorted.bits schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:27:
[...]

Het enige wat hij moest testen, was of het modem daadwerkelijk een IP uit gaf, heck, je had het zelfs met een LAN printer kunnen testen als je dat wilde.

Daarnaast, het is niet steeds hetzelfde, aangezien het modem nu weer in router-modus staat en niet in bridge modus.

Dubbel NAT geeft per direct problemen met apparaten zoals een Xbox, maar ik snap ook niet zo goed wat het probleem is om gewoon 1 router te hebben, in plaats van 2? Heeft 1 niet altijd de voorkeur, zeker voor gebruikers die er niet veel kaas van gegeten hebben? (1 van de eerste problemen die ik zie, is dat de USG bijvoorbeeld IP adressen gaat uitdelen in een andere range, dan het Ziggo modem). Good luck with that. Oh ja, 'even' de DHCP uitschakelen op de USG, dat lost het op, maar wederom, we hebben niet allemaal een diploma in netwerk-beheer/design.

Weer even ontopic: Zoals het probleem nu wordt omschreven, lijkt het er inderdaad op dat je een hardware defect hebt bij je USG. Je zou nog kunnen proberen om LAN2 als WAN poort in te zetten (je kunt dit volgens mij via de controller software regelen). Maar dit zou ik uiteindelijk alleen doen om te testen of je theorie klopt. Daarna gewoon de USG terug sturen onder garantie en dus vervangen.
Goede tip! Wan2 werkt perfect.

Hieruit concludeer ik dat wan1 defect is, maar hoe kan zoiets defect gaan?

Weet niet of dit nog reden tot actie is: isp load staat op fair (oranje)

• Sh1fty88
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06 13:36
Jboy1991 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:00:
[...]

Goede tip! Wan2 werkt perfect.

Hieruit concludeer ik dat wan1 defect is, maar hoe kan zoiets defect gaan?

Weet niet of dit nog reden tot actie is: isp load staat op fair (oranje)
Wij hebben op het werk al een flink aantal defecte USGs gehad (WAN1 defect).
Nooit een reden kunnen achterhalen, er is inmiddels al weer enige tijd een nieuwe versie
welke deze defecten vooralsnog niet getoond heeft. Je bent dus niet de enige :9

• Jboy1991
Inmiddels omgewisseld en alles werkt tot nu toe naar behoren :).

Was te vroeg. Krijg met geen enkel manier de nieuwe werkend. Heb de utp kabel op modem in poort 1 en op de usg staat ie op wan 1. Maar hij haalt geen gegevens op. Kan ook niet verbinden naar het intern ip (dus maar ugs zelf)

[ Voor 64% gewijzigd door Jboy1991 op 28-09-2019 16:19 ]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 22:12
Je hebt toch zelf al geconcludeerd (en wij met jou) dat WAN 1 niet werkt. Je geeft aan dat als je LAN 1 op de USG instelt als WAN 2, het wel goed functioneert.
Waarom sluit je de kabel nu dan toch weer op WAN 1 aan?

[ Voor 4% gewijzigd door Masimo op 28-09-2019 17:51 ]

• Palo Alto
  • Niet online
sorted.bits schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:27:
Dat is een ongelukkig voorbeeld, want juist IoT wil je niet aan internet hangen. TS had eerder een oude router gebruikt als test (“zelfs met een oude router geen prik vanuit de modem“), dat lijkt mij een veiliger alternatief.

Wel of niet bridge was ook niet relevant, toen TS nog in de veronderstelling was dat de modem defect was geraakt. Uiteindelijk lijkt het nu meer om de WAN van de USG te draaien, maar het is mij nog steeds onduidelijk wat er nu met de Connectbox gebeurde.
Dubbel NAT geeft per direct problemen met apparaten zoals een Xbox, maar ik snap ook niet zo goed wat het probleem is om gewoon 1 router te hebben, in plaats van 2? Heeft 1 niet altijd de voorkeur, zeker voor gebruikers die er niet veel kaas van gegeten hebben?
Nogmaals: je draait het volgens mij om. In een netwerk is één router aanhouden inderdaad een goede basisregel, Maar daarom is dubbel-NAT niet per se verkeerd. Met het omzetten van een CPE router naar een network bridge zonder duidelijk probleem creëer je in mijn ogen een onnodig risico en verlies je meestal (deels) support van je ISP. Waarom zou je dat doen?

Gaat het dan sowieso fout met bridge mode of het aansluiten van IoT/PC/laptop op internet? Nee, dat hoeft niet. Laten we hopen dat je dat bespaart blijft.

Met autogordels geldt hetzelfde. De minster maakte volgens het nieuwsbericht blijkbaar autoritjes zonder gordel, maar je kan daarna natuurlijk niet concluderen dat dat veilig was als er niks gebeurde. Voorkomen is beter dan genezen, dus autogordel om en firewall(s) aan. Anders wordt je een keer met de neus op de feiten gedrukt, in het geval van de gordels misschien zelfs letterlijk.

• Jboy1991
Masimo schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:50:
Je hebt toch zelf al geconcludeerd (en wij met jou) dat WAN 1 niet werkt. Je geeft aan dat als je LAN 1 op de USG instelt als WAN 2, het wel goed functioneert.
Waarom sluit je de kabel nu dan toch weer op WAN 1 aan?
Nee, ik heb de usg omgewisseld (retour gebracht). Ivm garantie. De tweede blijkt defect te zijn vanuit verpakking (er kan niks mee gedaan worden)

Lijkt alsof hij vast is gelopen in een boot. Reset reageert de usg niet op. En krijg geen ip(gateway). Ook getest mrt een lokale constructie (zonder de modem. Maar de oude router als dhcp server).

Ook de router ziet de usg niet als aangesloten netwerk apparaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Jboy1991 op 28-09-2019 22:34 ]

Pagina: 1