Commodore 64 moederboard onderdelen vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamo1975
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-03 08:50
Hoi,

Onlangs heb ik een (zowaar) werkende Commodore 64 breadbin model via marktplaats gekocht.
Alles werkte goed op het eerste gezicht, op een bromtoon die uit de televisie speakers kwam, na dan.

Op youtube zag ik enkele techneuten condensatoren vervangen van het C64 moederbord.
Zelf ben ik niet technisch geschoold, maar een chip of condensator vervangen lukt me wel denk ik.

Waar ik benieuwd naar ben is of mensen hier ervaring mee hebben, en mij willen informeren welke onderdelen ik het beste kan vervangen van het C64 moederbord en waar ik het beste op kan letten en zaken die ik wel of niet moet doen.

Een nieuwe voeding is besteld, de huidige oude voeding levert na doormeten een gelijkspanning van 5.23V.
Volgens een tabel op een wiki pagina is dat in de gevarenzone, vervangen dus.

Bedankt alvast.

Groet,
Martijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22
Ik zou sowieso de caps vervangen en heatsinks op alle chips zetten. Vooral de brom zou wel eens met een slechte cap te maken kunnen hebben. Kudo's dat je de voeding al vervangt. Die staan er idd. om bekend dat ze 'zomaar ineens' 15V door geven.

Maar goed, dan zijn mijn €0,02

• mamo1975
Bedankt voor je pennies, ik heb een heatsink pakket en capacitor pakket besteld voor mijn moederbord revisie.
Verder ziet het moederbord er zeer schoon uit, geen stof en geen roest.

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

Voordat je gaat solderen, bij mijn C64 was het de voeding die het gebrom veroorzaakte.
Zou eerst eens testen hoe het daarmee klinkt voordat je de soldeerbout ter hand neemt.

[ Voor 3% gewijzigd door Franko P. op 28-09-2019 23:21 ]

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamo1975
Bedankt, ga ik eerst testen.
Ik ga pas solderen als ik tegen onverklaarbare problemen aan loop, heb ik besloten.
Vooralsnog werkt alles goed, dus behalve een nieuwe voeding en heatsinks laat ik de caps nog in de verpakking zitten voorlopig.

[ Voor 5% gewijzigd door mamo1975 op 29-09-2019 11:12 ]