Universeel docking station

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-07-2025
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een oplossing om mijn twee nieuwe monitoren (Thinkvision P24H) en randapparatuur (muis en toetsenbord) gemakkelijk aan te kunnen sluiten op mijn laptops. Nu is het zo dat ik wisselend 3 laptops gebruik. En soms werk ik samen met mijn vrouw in de ruimte en gebruiken we allebei een laptop en monitor.

1) Mijn ene laptop is met USB-C en kan ik op die manier rechtstreeks aansluiten op één monitor. Tevens kan ik via de USB-hub in de monitor mijn randapparatuur aansluiten. Dit werkt erg gemakkelijk. Laptop wordt via het scherm opgeladen, randapparatuur werkt gelijk. Ik hoef enkel maar de USB-C kabel in de laptop te steken en alles functioneert. Dus ook niet apart weer insteken/losmaken van de randapparatuur. Nadeel is dat ik slechts 1 van de 2 monitoren dan gebruik.

2) Situatie laptop op 2 monitoren tegelijk: De overige 2 laptops hebben geen USB-C. Dus rechtstreeks op de monitor aansluiten werkt niet. Dus dan is het aansluiten op HDMI. Randapparatuur moet ik dan weer inpluggen in de laptop. De laptop heeft slechts één HDMI-poort, dus dan is een splitter nodig om het beeld op 2 monitoren te krijgen wsl. Idealer zou zijn dat ik slechts één kabel inplug in mijn laptop en dat dan de randapparatuur ook gelijk werkt. Voeding voor de laptop moet ik dan nog steeds apart inpluggen helaas.

3) Op het moment dat we beiden tegelijk werken, gebruiken we allebei een monitor. Ik werk dan soms met de laptop met USB-C en soms zonder USB-C. Mijn vrouw werkt dan altijd op een laptop zonder USB-C.
In deze situatie maken we allebei gebruik van een toetsenbord en muis.

Wat moet ik aanschaffen om zo gemakkelijk mogelijk te kunnen werken in bovenstaande 3 situaties? Het liefst wil ik zoveel mogelijk kabels en randappatuur standaard laten liggen, zodat het een kwestie van een kabel (en evt. voeding) inpluggen is. Loskoppelen gaat dan ook lekker vlot, met zo min mogelijk losse kabels.

Wat is je budget?
Een comfortabele oplossing van 200-300 euro is prima.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Zelf heb ik het één en ander gelezen. Geprobeerd wijs te worden in de verschillende universele dockingstations op USB-A (iets met bomen en bos). Maar wellicht is er ook een manier om de USB-C van de monitor op een soort docking aan te sluiten, zodat randapparatuur en beeldscherm(en) werken met het inpluggen van één kabel?

Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties!

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je echt een docking station nodig? Ik zou kijken naar twee draadloze sets zodat je een set per laptop kan gebruiken en dan de monitoren los aansluiten.

Een USB 3.0 docking station kan ook maar je wisselt zo vaak van setups dat je dan gewoon kabels in en uit de docking stations zit te halen. Wellicht kan je een docking station voor de ene laptop gebruiken en dan de andere laptop een draadloze set laten gebruiken en enkel het scherm ompluggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Jij zoekt een port-replicator. Zoals https://www.fujitsu.com/g...port-replicator-pr09.html en ook hier: https://www.coolblue.nl/docking-stations/usb-c-aansluiting
Je sluit gewoon je keyboard, muis, beeldschermen e.d. aan de replicator. Gebruik je je laptop, even koppelen via een USB-C kabel.

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 27-09-2019 21:27 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• YoupDeBoer
@Tsurany Stom. Toetsenborden kan ik idd ook net zo makkelijk draadloos aanschaffen. Scheelt ook weer kabels. Twee van de drie muizen zijn draadloos.

@Microkid Bedoel je dan dat je deze aan monitor_1 hangt via USB-C en dan de HDMI tussen laptop en adaptor en een HDMI tussen adaptor en monitor_2 (als ik tegelijk op 2 wil werken? Omdat 2 van de 3 laptops geen USB-C hebben.
Toen ik hiernaar keek op vergelijkingssites, kreeg ik het idee dat deze precies andersom werken. Je sluit de USB-C aan op de laptop (die ik niet heb in 2 gevallen) en vervolgens de rest van de apparatuur op die adaptor.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nee. de replicator hangt via USB aan je laptop. Beeldschermen sluit je aan op je replicator. Zoals je in je 2e alinea beschrijft. Ze zijn er in USB-C en USB-3 uitvoering.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 19:50
Hebben de laptops zonder USB-C wel USB3 ?
dan zou je namelijk kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Dell D6000
hier zit een USB-C aansluiting op, met een verloopje naar USB3
de dock zelf heeft 2x displayport en 1x hdmi, gbit netwerk, 4x usb3 en audio.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:37

Croga

The Unreasonable Man

Microkid schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:50:
Nee. de replicator hangt via USB aan je laptop. Beeldschermen sluit je aan op je replicator. Zoals je in je 2e alinea beschrijft. Ze zijn er in USB-C en USB-3 uitvoering.
Of in combi uitvoering: https://www.coolblue.nl/p...sb-a-docking-station.html

Let wel dat je dan USB 3.1 gen2 nodig hebt anders ben je heel beperkt. Daarnaast is het absoluut onbruikbaar voor alles wat ook maar enige grafische kracht nodig heeft (de port replicator is een GPU maar wel een hele zwakke)

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 19:50
Croga schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:58:
[...]

Let wel dat je dan USB 3.1 gen2 nodig hebt anders ben je heel beperkt. Daarnaast is het absoluut onbruikbaar voor alles wat ook maar enige grafische kracht nodig heeft (de port replicator is een GPU maar wel een hele zwakke)
Als je een dock hebt met DisplayLink dan wordt gewoon de GPU gebruikt van je systeem. er zit vervolgens wel een vertaalslag in je CPU om het beeld over de USB link te sturen en een decoding slag in je dock, maar in de basis doet je GPU het werk. uiteraard zal je wel wat verlies hebben, maar onbruikbaar is het zeker niet

• YoupDeBoer
@Microkid Dank voor de extra toelichting

@eXcyle Laptops hebben wel USB-3 idd. Gelukkig wel, anders werden ze gelijk nog vervangen ;)

@Croga Deze staat volgens mij nu op mijn desk bij mijn huidige opdrachtgever. Daarvoor gebruik ik een Lenovo Thinkpad wanneer ik daar werk. Zal mijn eigen laptop volgende week eens aansluiten via die USB-A, want die hangt er gewoon naast.

Eigenlijk kom je uit op een aantal opties, die best wat in prijs kunnen verschillen. Bij de één zul je net wat vaker nog een kabeltje moeten verwisselen dan bij de ander. Ik ga sws maandag eens testen hoe die Lenovo docking werkt. De door @eXcyle genoemde Dell D6000 is dan weer iets voordeliger.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:37

Croga

The Unreasonable Man

eXcyle schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:04:
Als je een dock hebt met DisplayLink dan wordt gewoon de GPU gebruikt van je systeem. er zit vervolgens wel een vertaalslag in je CPU om het beeld over de USB link te sturen en een decoding slag in je dock, maar in de basis doet je GPU het werk. uiteraard zal je wel wat verlies hebben, maar onbruikbaar is het zeker niet
Ware het niet dat DisplayLink geen onderdeel is van de USB specificatie. Hiervoor heb je een Thunderbolt 3 poort nodig. Dat is weliswaar fysiek hetzelfde als een USB-C poort maar toch echt een ander beestje. Op een USB-A aansluiting gaat dat zowieso niet werken.

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-01 08:31
Ik heb van de week een Startech.com docking station gekocht.
https://tweakers.net/pric...usb-c-usb-30-poorten.html

Ben er echt ontevreden over, er hangen 2 x een samsung u28e590ds aan.
https://tweakers.net/pric...8e590ds-zilver-zwart.html

verbonden met usb c met een Acer predator laptop
https://tweakers.net/pric...helios-ph317-52-75dh.html

Gamen doe ik niet, was ik ook niet van plan, af en toe een film kijken of iets op youtube komt wel voor.
Zelfs dit geeft al problemen en voornamelijk met de linker monitor die begint de stotteren/haperen.

Resolutie is : 3840x2160 maar heb hem ook terug gezet naar 1920x1080

Knipperen van beide schermen dat de ene op zwart gaat , dan de ander.
Filmpjes kijken op youtube geeft ook al problemen, laat staan als ik een tweede scherm open met bijvoorbeeld netflix.

Nu tijdens het tikken valt de monitor weer uit, alsof die van kanaal wisselt en dan heb ik 5 seconden later weer beeld.

Zie het filmpje hieronder wat ik bedoel, en zeer storend is want op kleine beeldjes op sites embed schokt het ook erg.

https://1drv.ms/v/s!AiCUo623KJBvg51oPtgfxWc0mZSf6Q?e=Ba4d3u

Heeft iemand hier ervaring met een universeel docking station dat wel "redelijk" werkt zonder dit gedoe ?
Deze gaat retour naar de verkoper, startech heb ik uiteraard ook een email verzonden maar daar kom ik ook niet erg veel verder mee.

Met het dual-4K dock kunt u de volgende schermen aansluiten: 2x 4K DisplayPort schermen bij een resolutie van 4096 x 2160 bij 60Hz / 3840 x 2160 bij 60Hz
Pagina: 1