Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-04 11:29
Mijn tuin wordt opnieuw aangelegd. Onderdeel daarvan is een 4 (of 5)-tal zones met druppelslangen en nevelaars. Deze wil ik gaan automatiseren. Offerte voor automatisering met rainbird computer met wifi en installatie komt op 1000 euro.

Gezien mijn situatie is het wellicht slimmer om dit zelf op te pakken.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Domoticz, met rfxtrx433 en zwave stick.
- google home met controlicz

In de offerte is sprake van een LEGO kraanblok met Bermad 22 weg kranen. Op internet zie ik veel Rainbird magneetkleppen. Is hier nog veel verschil in? Is het aan te raden een magneetklep voor druppelslangen aan te schaffen (XCV 075) of zijn gewone 100 DVF net zo goed/beter?

Kwa aansturing heb ik een relais nodig. Daarbij zit ik aan een Sonoff 4ch pro R2 te denken. Deze kan dan via wifi aan mijn netwerk gekoppeld worden en ook nog via RF bestuurd worden.
Is het nodig om te flashen om hem aan domoticz te koppelen?

en daarnaast zal er denk ik een 24V voeding moeten komen.
Is het aan te raden e.e.a. binnen te monteren? Dat is enigszins lastig want daar zit de keuken. Doe je dan de voeding en relais binnen en via cat5 kabel naar buiten? Hoe sluit je dat waterdicht aan?

veel vragen, hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:41

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Allemaal geen probleem.
Ik heb een magneetventiel van magneetventielshop die gewoon op 230v schakelt, scheelt weer een trafo..

Voor de rest is het antwoord op al je vragen ja, buiten waterdicht doe je ineen waterdicht kastje, of zoals je zelf al suggereer, alle schakelaars binnen en enkel draden naar buiten. Zo heb ik 't..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

...

[ Voor 123% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 23-03-2020 13:14 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 22:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ik heb hier zelf de 24v AC kleppen op een https://opensprinkler.com/product/opensprinkler-pi/. Er is standaard SW, maar heb zelf een fork met goede native Python implementatie: https://github.com/Rimco/OSPy.

Voordelen tov Domoticz is snelheid (secondes ipv elke minuut), ingebouwde weersafhankelijke regeling en alles is echt met focus op beregening. Heb zelf alsnog ook wel integratie met Domoticz om te weten wanneer de sproeiers aan staan.

Dan krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQyIgY7A7M_YSGoYGnekty6HAE7z8BZtHcD9YjMzQiA07ysr8MI_w

Edit:

Kleppen heb ik trouwens deze: https://pvcvoordeel.nl/magneetkleppen-24v-wisselstroom/, maar ook deze: https://pvcvoordeel.nl/rain-bird-magneetklep/

De eerste zijn prima, de tweede (overgenomen van vorige bewoners) zijn wat stroef om handmatig open te draaien. Verder heb ik ook druppelslangen op deze kleppen (samen met sproeiers), wat prima gaat aangezien de slangen zelf een regulator hebben. Als je wilt kan je altijd nog een los reduceerventiel gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Rimco op 28-09-2019 09:45 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
prein2 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:01:
Allemaal geen probleem.
Ik heb een magneetventiel van magneetventielshop die gewoon op 230v schakelt, scheelt weer een trafo..

Voor de rest is het antwoord op al je vragen ja, buiten waterdicht doe je ineen waterdicht kastje, of zoals je zelf al suggereer, alle schakelaars binnen en enkel draden naar buiten. Zo heb ik 't..
Interessant, wist niet dat er ook 230v ventielen waren. Mijn onderbuik gevoel zegt dat 24V (of 12V) veiliger is icm water maar misschien dat dat overdreven is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
Anoniem: 320788 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:26:
Ik was 300euro kwijt voor mijn controler en kleppen.

1 rainbird 8 zone met wifi.
6 magneetkleppen van rainbird.

Zelf geïnstalleerd,.

En 1500 euro aan:
1km 25mm tyleen.
20 rainbird 5004 sprinklers
Aansluitingen etc

Is die 1000 euro voor de controler en kleppen, of voor het totaal pakket.
(Werk, leidingen, nevelaars en aansluitingen)
De 1000 is ongeveer 350 arbeidsloon voor aansluiten beregenings computer en 650 voor de rainbird met wifi, Lego kraanblok en ventielen.
De pijpen, druppelslangen en vernevelaars zijn onderdeel van een andere offerte.
Ik ga dus zelf aan de gang, 1000 is wat aan de stevige kant. Bovendien heeft de rainbird met WiFi for mij weinig toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Rimco schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:02:
Ik heb hier zelf de 24v AC kleppen op een https://opensprinkler.com/product/opensprinkler-pi/. Er is standaard SW, maar heb zelf een fork met goede native Python implementatie: https://github.com/Rimco/OSPy.

Voordelen tov Domoticz is snelheid (secondes ipv elke minuut), ingebouwde weersafhankelijke regeling en alles is echt met focus op beregening. Heb zelf alsnog ook wel integratie met Domoticz om te weten wanneer de sproeiers aan staan.
Mooi spul!
Alleen denk ik niet dat ik hier mee wil beginnen want voor mijn gevoel is beregening niet gek anders dan een aantal schakelaars en bepaalde tijd aan een uit zetten. In de basis zou dat moeten kunnen met domoticz en een relais. Een aparte rpi plus zo'n board kost ook zo 200+ euro lijkt het
Kleppen heb ik trouwens deze: https://pvcvoordeel.nl/magneetkleppen-24v-wisselstroom/, maar ook deze: https://pvcvoordeel.nl/rain-bird-magneetklep/

De eerste zijn prima, de tweede (overgenomen van vorige bewoners) zijn wat stroef om handmatig open te draaien. Verder heb ik ook druppelslangen op deze kleppen (samen met sproeiers), wat prima gaat aangezien de slangen zelf een regulator hebben. Als je wilt kan je altijd nog een los reduceerventiel gebruiken.
Je hebt veel merken ventielen en heel veel types dus ik vind het wat verwarrend. Je hebt van rainbird dus de wat goedkopere HV serie bedoeld voor sprinklers en de DV voor slangen? Of is het toch iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

....

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 23-03-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

maxtrash schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 06:18:
[...]

Interessant, wist niet dat er ook 230v ventielen waren. Mijn onderbuik gevoel zegt dat 24V (of 12V) veiliger is icm water maar misschien dat dat overdreven is?
Het is exact dezelfde klep enkel de actuator die erop zit is anders. Ik zou niet weten waarom het onveiliger zou zijn dan 24 of 12V. In beide gevallen zal bij kortsluiting je zekering of aardlek uitslaan..

Ik heb dit soort. Maat ligt natuurlijk aan je eigen leidingdiameter..
https://magneetventielsho...ssing-0p0-16bar-epdm.html

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 16:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

maxtrash schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:55:

Is het aan te raden e.e.a. binnen te monteren? Dat is enigszins lastig want daar zit de keuken. Doe je dan de voeding en relais binnen en via cat5 kabel naar buiten? Hoe sluit je dat waterdicht aan?
Ik neem aan dat die kleppen ergens in een verdeler komen en dat die in een schuur of kastje in de tuin wordt geplaatst?

Ik gebruik zelf de Rainbird 100-HV magneetkleppen in combinatie met een 24 VAC din-rail voeding. De kleppen worden geschakeld met behulp van relais door een plc, maar daar kun je inderdaad ook een Sonoff of een goedkoop mqtt relaisbordje voor gebruiken. Het is eenvoudig zelf te doen als je een beetje kennis van elektrotechniek hebt. Een verdeler maken is ook niet zo moeilijk (pvc zagen en aan elkaar lijmen). Wel kan het handig zijn om je als leek door een bedrijf als Wildkamp te laten adviseren over welke koppelstukken je allemaal nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

maxtrash schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 06:47:
Je hebt veel merken ventielen en heel veel types dus ik vind het wat verwarrend. Je hebt van rainbird dus de wat goedkopere HV serie bedoeld voor sprinklers en de DV voor slangen? Of is het toch iets anders?
Beide types worden gebruikt voor sproeiers. Enkele van de DV groepen zitten ook druppelslangen op.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Op internet zie ik veel Rainbird magneetkleppen. Is hier nog veel verschil in? Is het aan te raden een magneetklep voor druppelslangen aan te schaffen (XCV 075) of zijn gewone 100 DVF net zo goed/beter?
Het verschil is dat de de XCV 075 een ingebouwde drukverlager heeft en de 100 DVF niet. Je druppelslang heeft een maximale druk die je er volgens de fabrikant op mag zetten. Daarboven heb je de kans dat bijvoorbeeld je koppelstukken gaan lekken.
Kwa aansturing heb ik een relais nodig. Daarbij zit ik aan een Sonoff 4ch pro R2 te denken. Deze kan dan via wifi aan mijn netwerk gekoppeld worden en ook nog via RF bestuurd worden.
Ja, je kan er bijvoorbeeld ESPeasy op zetten. Communicatie met Domoticz is dan een peulenschil.

Nog goedkoper zou zijn om een ESP8266 of EPS32 voor een paar euro te kopen op Aliexpress. Met 4 MOSFETs kun je dan de kleppen aansturen. Of je hangt er een relay bordje aan. In dat laatste geval heb je dan eigenlijk zelf een Sonoff 4ch gemaakt, alleen hou je meer opties open. Je kunt er dan nog bijvoorbeeld temperatuursensoren aan koppelen, of grondvochtigheidssensoren.
Zoals anderen al schreven: dat kan. Maar je kunt ook voor andere spanningen kiezen als je zelf een magneetklep uitkiest.
Is het aan te raden e.e.a. binnen te monteren?
Wat mij betreft wel. Ik heb beide systemen:
1: een Rainbirdklep in de achtertuin, ingegraven in een Ikea-bakje
2: een magneetklep binnen, direct na de watermeter. Die verzorgt de beregening van de voortuin.

Voordeel van de klep buiten: scheelt ruimte binnen. Als er iets lekt gebeurt dat niet in je huis.
Nadeel van de klep buiten: stroomvoorziening lastiger (ik heb een draad door de gevel getrokken), bak in je tuin. En mijn Rainbirdklep was, ondanks dat ik het systeem heb laten leeglopen, niet ongeschonden door het eerste vorstseizoen gekomen: barst in de behuizing, heb de hele klep moeten vervangen.

Voordeel van de klep binnen: lekker alles droog, compact te maken. Veel meer keuzevrijheid qua onderdelen, je zit niet vast aan 2 of 3 merken van magneetkleppen voor in je tuin. Geen kans op vorstschade.

Maar wat je ook doet.. ga niet voor zo'n standaard beregingscomputer waar je verder niets mee kunt behalve de 'domme' ingebouwde functionaliteit en verplicht gebruik van de app van de fabrikant :)
Zo, dat is behoorlijk aan de prijs voor een behuizinkje, 24v naar 5v converter en een paar relais.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 03-10-2019 08:56 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Gizz schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 08:17:

[...]

Zo, dat is behoorlijk aan de prijs voor een behuizinkje, 24v naar 5v converter en een paar relais.
Het zijn niet de prijzen zoals bij Ali, maar vind het wel acceptabel voor de tijd die in het project is gestoken. Het zijn trouwens geen relais, maar volgens mij triacs. Ook krijg je er een RTC en A/D + D/A converter bij. Verder kan je ook makkelijk extension boards er aan koppelen. Allemaal niet heel bijzonder, maar wel makkelijk icm SW die out-of-the-box alles kan regelen.

Trouwens, volgens mij is ook de HW open source, dus je kan het ook zelf maken ;) Alle verschillende SW projecten zijn sowieso open source.

[ Voor 10% gewijzigd door Rimco op 03-10-2019 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 16:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gizz schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 08:17:
[...]

Het verschil is dat de de XCV 075 een ingebouwde drukverlager heeft en de 100 DVF niet. Je druppelslang heeft een maximale druk die je er volgens de fabrikant op mag zetten. Daarboven heb je de kans dat bijvoorbeeld je koppelstukken gaan lekken.
Hmm, ik heb een druppelslang op een 100 DV. Ik heb al een paar gehad dat het eindstuk op de druppelslang werd gelanceerd. Een druppelslang die is kapotgestoken bij het schoffelen weer met een goede dichting aan elkaar maken vergt ook enige zorgvuldigheid vanwege de druk die erop staat :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rimco schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:45:
[...]
Het zijn niet de prijzen zoals bij Ali, maar vind het wel acceptabel voor de tijd die in het project is gestoken.(...) Allemaal niet heel bijzonder, maar wel makkelijk icm SW die out-of-the-box alles kan regelen.
Dat is ook wel zo, gemak mag wat kosten. Sowieso leuk dat mensen met dit soort projecten bezig zijn (en het delen!).

Wat de prijs wel verder opdrijft is de Pi zelf, die mij nogal overkill lijkt voor wat het ding doet. Wat sensoren uitlezen, klep activeren en een statuspagina presenteren Maar wellicht is voor een Pi gekozen omdat het een standalone oplossing is en er nog nieuwe functionaliteit wordt toegevoegd? Als ik zelf overal in mijn Domotica waar sensoren en actuatoren worden gebruikt een Pi neerzet wordt het snel een prijzig legertje Pi's die 99,9% van de tijd uit hun neus staan te eten :P
Femme schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:08:
[...]
Hmm, ik heb een druppelslang op een 100 DV. Ik heb al een paar gehad dat het eindstuk op de druppelslang werd gelanceerd.
Dat dus :) Je kunt het drukverlagende onderdeel dat standaard op een XCZ-klep geschroefd zit ook nog los kopen en toevoegen, mocht je het aantal geslaagde lanceringen willen beperken. Dan maak je van de 100 DV letterlijk een 100 XCZ.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Femme schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:08:
[...]

Ik neem aan dat die kleppen ergens in een verdeler komen en dat die in een schuur of kastje in de tuin wordt geplaatst?

Ik gebruik zelf de Rainbird 100-HV magneetkleppen in combinatie met een 24 VAC din-rail voeding. De kleppen worden geschakeld met behulp van relais door een plc, maar daar kun je inderdaad ook een Sonoff of een goedkoop mqtt relaisbordje voor gebruiken. Het is eenvoudig zelf te doen als je een beetje kennis van elektrotechniek hebt. Een verdeler maken is ook niet zo moeilijk (pvc zagen en aan elkaar lijmen). Wel kan het handig zijn om je als leek door een bedrijf als Wildkamp te laten adviseren over welke koppelstukken je allemaal nodig hebt.
Er komen 5 pvc pijpen verticaal uit de grond vlak voor een muur. Op de pijpen komen de kleppen en daarboven een verdeler wat deze leverancier een Lego kraanblok noemt. Dat zou dus gewoon buiten zijn.
.
https://www.voscapelle.nl...n/lego-kraanblok-42031000

Het hoeft allemaal niet voor hobby prijzen/budget (de hele tuin kost sowieso behoorlijk wat. Nu plm. 30 mandagen bezig en nog lang niet klaar). Alleen waarom deze 150 euro kost ontgaat me een beetje. Bij Wildkamp is het ook niet goedkoop.

https://www.wildkamp.nl/p...t-vier-aftakkingen/642714

ik zou denken dat zoiets net zo goed moet functioneren:

https://www.beregeningssp.../kunststof-manifold-40-mm

Maar zal eens langsgaan bij zo'n zaak, dan wordt het wat concreter.

Vwb aansturing: het blijkt dat er 5 zones nodig zijn. Dan is zo'n Sonoff 4CH net te weinig. Alles kan natuurlijk met zelfbouw ESP8266 maar mijzelf ook niet teveel gedoe op de hals halen (bijv. solderen e.d.). Misschien begin ik met 1 Sonoff en voeg ik er later eentje toe (5e zone is ook minder belangrijk dat hij elektrisch geschakeld wordt, die gaat naar een terras op de 1e verdieping).
Of heb je nog een goede suggestie voor een MQTT relaisbordje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
[Ja, je kan er bijvoorbeeld ESPeasy op zetten. Communicatie met Domoticz is dan een peulenschil.

Nog goedkoper zou zijn om een ESP8266 of EPS32 voor een paar euro te kopen op Aliexpress. Met 4 MOSFETs kun je dan de kleppen aansturen. Of je hangt er een relay bordje aan. In dat laatste geval heb je dan eigenlijk zelf een Sonoff 4ch gemaakt, alleen hou je meer opties open. Je kunt er dan nog bijvoorbeeld temperatuursensoren aan koppelen, of grondvochtigheidssensoren.
flashen van ESPeasy klinkt als een goed idee. Wil het enigszins overzichtelijk houden dus niet teveel gaan knutselen en/of solderen. Heb eerder hobby projectjes gedaan en dit moet wel "in productie" gaan straks :-)
heb wel uiteindelijk 5 zones nodig en er is geen Sonoff 5ch of 8ch zo te zien maar begin dan wel met 4 zones.
[...]

Zoals anderen al schreven: dat kan. Maar je kunt ook voor andere spanningen kiezen als je zelf een magneetklep uitkiest.

[...]

Wat mij betreft wel. Ik heb beide systemen:
1: een Rainbirdklep in de achtertuin, ingegraven in een Ikea-bakje
2: een magneetklep binnen, direct na de watermeter. Die verzorgt de beregening van de voortuin.

Voordeel van de klep buiten: scheelt ruimte binnen. Als er iets lekt gebeurt dat niet in je huis.
Nadeel van de klep buiten: stroomvoorziening lastiger (ik heb een draad door de gevel getrokken), bak in je tuin. En mijn Rainbirdklep was, ondanks dat ik het systeem heb laten leeglopen, niet ongeschonden door het eerste vorstseizoen gekomen: barst in de behuizing, heb de hele klep moeten vervangen.

Voordeel van de klep binnen: lekker alles droog, compact te maken. Veel meer keuzevrijheid qua onderdelen, je zit niet vast aan 2 of 3 merken van magneetkleppen voor in je tuin. Geen kans op vorstschade.

Maar wat je ook doet.. ga niet voor zo'n standaard beregingscomputer waar je verder niets mee kunt behalve de 'domme' ingebouwde functionaliteit en verplicht gebruik van de app van de fabrikant :)
Binnen gaat sowieso niet lukken. Was van plan het op een muur te monteren in de buitenlucht.
Maar misschien moet ik eerst een kastje op de muur schroeven en dan het spul erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Of zit te denken of het misschien slim is een wat ruimere tuinkast erom heen te zetten:

Afbeeldingslocatie: https://hwimages.beslist.net/beslist-images/36000/F300/001/032/624/1032624925.jpg

Daar 230V naar toe en de Sonff , transformator e.d. in de kast houden en niet door de muur naar binnen. En de kleppen/verdeelblok dus ook.

[ Voor 27% gewijzigd door maxtrash op 04-10-2019 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-04 21:27
Mijn tuin wordt opnieuw aangelegd. Onderdeel daarvan is een 4 (of 5)-tal zones met druppelslangen en nevelaars. Deze wil ik gaan automatiseren. Offerte voor automatisering met rainbird computer met wifi en installatie komt op 1000 euro.

Gezien mijn situatie is het wellicht slimmer om dit zelf op te pakken.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Domoticz, met rfxtrx433 en zwave stick.
- google home met controlicz

In de offerte is sprake van een LEGO kraanblok met Bermad 22 weg kranen. Op internet zie ik veel Rainbird magneetkleppen. Is hier nog veel verschil in? Is het aan te raden een magneetklep voor druppelslangen aan te schaffen (XCV 075) of zijn gewone 100 DVF net zo goed/beter?

veel vragen, hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen!
Netro.. 100 euro ben je klaar voor je computer. simpel verdeelblok met magneetkleppen erbij. bij mij draait het nu 1 zomer en het werkt meer dan perfect. Vlekkeloos.
https://www.netrohome.com/shop/products/sprite

Note: had hiervoor rainbird maar die is in mijn ogen een stuk onvriendelijker in gebruik, hier letterlijk na alles eenmalig ingesteld te hebben, geen omkijken aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Magicw00b op 04-10-2019 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Magicw00b schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:25:
[...]

Netro.. 100 euro ben je klaar voor je computer. simpel verdeelblok met magneetkleppen erbij. bij mij draait het nu 1 zomer en het werkt meer dan perfect. Vlekkeloos.
https://www.netrohome.com/shop/products/sprite

Note: had hiervoor rainbird maar die is in mijn ogen een stuk onvriendelijker in gebruik, hier letterlijk na alles eenmalig ingesteld te hebben, geen omkijken aan.
dat ziet er niet gek uit nee. Wel jammer dat ze nog geen API hebben vrijgegeven om aan te sluiten op Domoticz. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik bijv. mijn robot stofzuiger ook los gebruik van Domoticz met zijn eigen app. En mijn systeem voor radiatoren (Max! ELV) heeft ook zijn eigen app. Die is dan wel gekoppeld aan Domoticz maar daar doe ik vervolgens weinig mee met die koppeking.
Spijtig wel dat er $25 verzendkosten bijkomen als het < 150$ is. Ga er eens over denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Heb hem zelf van amazon.de, al zie ik dat ze hem momenteel niet hebben.
amazon.it heeft hem wel liggen.

https://www.amazon.it/Net...netro+%2Caps%2C152&sr=8-1

Koppeling is leuk, maar zoals je zelf zegt wat doe je er uit eindelijk mee. Als je alle functies wil hebben in Domoticz die je in de app kunt instellen kun je net zo goed de app zelf gebruiken. En uiteindelijk, als het allemaal draait, geen omkijken meer aan.......

[ Voor 28% gewijzigd door Magicw00b op 04-10-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die Netro is wel cloudbased volgens deze afbeelding, dus je kunt er (zoals ze het nu hebben ingericht) helemaal niks meer mee als Netro zijn diensten staakt.

Prima dat ze een eigen app aanbieden. Maar als ik zelf niet kan communiceren met een apparaat dat mijn eigendom is en het apparaat totaal nutteloos wordt als de server niet meer beschikbaar is, dan zou het voor mij meteen geen optie meer zijn. Zeker in deze jonge markt, met op elk gebied tientallen bedrijfjes die iets aanbieden. Die gaan het echt niet allemaal overleven de komende tijd.

En het is niet eens nodig, die cloud. De basisfunctionaliteit zoals de communicatie tussen het kastje en de sensoren en een logje bijhouden met wanneer er water is gegeven hoeft echt niet via internet te gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 04-10-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Magicw00b schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:02:
Heb hem zelf van amazon.de, al zie ik dat ze hem momenteel niet hebben.
amazon.it heeft hem wel liggen.

https://www.amazon.it/Net...netro+%2Caps%2C152&sr=8-1

Koppeling is leuk, maar zoals je zelf zegt wat doe je er uit eindelijk mee. Als je alle functies wil hebben in Domoticz die je in de app kunt instellen kun je net zo goed de app zelf gebruiken. En uiteindelijk, als het allemaal draait, geen omkijken meer aan.......
heb hem besteld + 5-tal magneetventielen. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Gizz schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:54:
Die Netro is wel cloudbased volgens deze afbeelding, dus je kunt er (zoals ze het nu hebben ingericht) helemaal niks meer mee als Netro zijn diensten staakt.

Prima dat ze een eigen app aanbieden. Maar als ik zelf niet kan communiceren met een apparaat dat mijn eigendom is en het apparaat totaal nutteloos wordt als de server niet meer beschikbaar is, dan zou het voor mij meteen geen optie meer zijn. Zeker in deze jonge markt, met op elk gebied tientallen bedrijfjes die iets aanbieden. Die gaan het echt niet allemaal overleven de komende tijd.

En het is niet eens nodig, die cloud. De basisfunctionaliteit zoals de communicatie tussen het kastje en de sensoren en een logje bijhouden met wanneer er water is gegeven hoeft echt niet via internet te gaan.
helemaal waar, maar ik durf het wel aan. die 100 euro overleef ik ook wel mocht het ooit een issue worden (en dan zijn er waarschijnlijk ook wel weer alternatieven t.z.t.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b

Het ding kost 100 euro... als je ziet wat je daarvoor krijgt kun je wel wel eens een gokje nemen .. Sometimes you win, sometimes you learn.
Dat het allemaal niet lokaal aan te sturen is, ja en? Als ik product developer zou zijn zou ik het ook zo doen, en ja ik weet dat ik hier op tweakers ben(ben er zelf ook een).
99,1% van hun target market zit er niet op te wachten dat zoiets lokaal aan te sturen is. Voor de gemiddelde consument moet het simpel, snel en betrouwbaar zijn.
Daarnaast zouden dit soort producten, waar AI de motor is, velen malen duurder dan die 100 euro zijn als het allemaal lokaal zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
maxtrash schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:14:
[...]

helemaal waar, maar ik durf het wel aan. die 100 euro overleef ik ook wel mocht het ooit een issue worden (en dan zijn er waarschijnlijk ook wel weer alternatieven t.z.t.)
Leuk! Ben benieuwd naar je bevindingen. Die van mij gister toevallig in de wintermodus gezet en de sproeileidingen doorgeblazen met perslucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 15:58

Zoiets zou ik nooit aanschaffen, mocht het een combi zijn, dus en lokaal en via de cloud (waarbij de cloud een keuze is) zou het voor mij geen probleem zijn.

Het zou namelijk mogelijk zijn dat het bedrijf via cloud only oudere units kan uitschakelen als er nieuwe versies zijn.
Zoals bv Sonos doet, die heeft nu oudere devices uitgeschakeld (onder het motto koop maar nieuwe) en heeft ook de voorwaarden veranderd (wij houden bij waar je naar luistert etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Magicw00b schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:19:
[...]
Dat het allemaal niet lokaal aan te sturen is, ja en?
Voor mijn overwegingen op dat vlak verwijs ik naar de post waar je op reageert :)
Daarnaast zouden dit soort producten, waar AI de motor is, velen malen duurder dan die 100 euro zijn als het allemaal lokaal zou moeten.
Over welke uitgebreide intelligentie hebben we het dan precies en waarom zou dat in plaats van honderd euro dan honderden euro's moeten kosten als de controller zonder hulp van het internet de kraan open zet (of juist niet).

Als ik de site van de fabrikant bekijk wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van de data die de capacitieve grondsensor doorgeeft. Dat, in combinatie met of een bepaalde zone wat droger of natter dient te zijn ( de plantendatabase) zal het geven van water wel of niet triggeren.

Het enige wat je dan nog mist, als je water wil besparen, is kijken of het gaat regenen. Daarvoor lijkt alleen afgaan op een barometer mij niet voldoende, dus daarvoor ben je wel afhankelijk van externen. Koppel hem aan één of twee diensten (zodat je een backup hebt) die dat gratis aanbieden (en zorg ervoor dat de consument in de toekomst een andere dienst kan instellen als dat nodig is) en je bent er volgens mij. Aan de hardware zelf hoef je volgens mij niks te veranderen.

Verder vraag ik me af hoe de 'AI' in de praktijk werkt. In de meeste tuinen zal niet louter 1 soort plant binnen een bepaalde zone staan. En al zou dat wel zo zijn, dan nog zijn de omstandigheden in een tuin vaak niet overal gelijk. Sommige stukjes hebben net meer schaduw, andere staan meer in de zon. De ene plek vangt net wat meer wind dan een andere plek. Dat is zeer lokaal, terwijl je met de zones heel grof werkt en je ook niet elke 10cm een sensor in de grond prikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@maxtrash zou je, als je zelf de laatste poster bent, je bericht willen editten in plaats van meerdere keren achter elkaar te posten?

Thanks!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Magicw00b schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:21:
[...]

Leuk! Ben benieuwd naar je bevindingen. Die van mij gister toevallig in de wintermodus gezet en de sproeileidingen doorgeblazen met perslucht.
ben er nu volop mee bezig en ging er vanuit dat ik nog wel wat water moest geven als dit jaar nog een hoop bamboes geplant worden. Maar ik realiseerde me eigenlijk niet dat het al zo ver in het jaar is. Nu is het deze week natuurlijk nat zat maar daarna?
Van welke maand tot welke maand sproei je normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@maxtrash Dat hangt natuurlijk behoorlijk af van de weersomstandigheden. Volgens mijn logs heb ik op 14 september voor het laatst water gegeven en dat zal zéér waarschijnlijk de laatste keer zijn van het jaar. Maar als het begin september meer neerslag was gevallen, dan was de laatste sproeibeurt in augustus.
Nu is het deze week natuurlijk nat zat maar daarna?
Mocht je bamboe gaan planten zou ik die zeker van extra water voorzien. Gewoon af en toe een paar gieters water.

Voor je andere planten valt het waarschijnlijk wel mee. Er verdampt gewoon veel minder water uit de grond bij 10 graden en bewolking dan bij 20 graden en een zonnetje dat de grond nog eens extra verwarmt. Daar komt nog bij dat de meeste planten nu in ruststand gaan (ze groeien en bloeien niet of nauwelijks) en in sommige gevallen ook hun blad verliezen. Allemaal zaken die de noodzaak om zelf water toe te voegen extreem vermindert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Het luxe kraanblok (LEV) zit er toch boven. Straks stukje pvc er tussenuit en ventielen voor in de plaats. Boven de kranen komt een elektra doosje met een pijp naar binnen.
De netro gaat ergens bovenin de keuken. Itt en rainbird controller hoef je er niet per se makkelijk bij te kunnen.
Leuk wel zo'n nieuwe tuin!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tis114EWfCNgEQnKGUimQxWQ/thumb.jpg

Alleen nog ergens zo'n 24V AC/AC adapter vandaan halen :-( degene van Amazon bleek toch per ongeluk 24V DC te zijn. Is nog best lastig...

[ Voor 15% gewijzigd door maxtrash op 10-10-2019 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je kunt zoeken op 24v adapters voor bewakingscamera's, daar wordt 24v ac gebruikt. Zoiets bijvoorbeeld.

En Aliexpress zal ook vast vol met dit soort adapters staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

@maxtrash De term adapter wordt typisch gebruikt voor DC.. Zoek op voeding of trafo en je vindt heel wat meer.

Bv: https://www.conrad.nl/p/c...oduct&utm_campaign=172347

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:04

ericplan

5180 Wp PV

offtopic:
Wel grappig, zo'n topic bovenaan bij de "Actieve topics" op een dag dat het niet droog lijkt te worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:49
Zie dat er verschillende van jullie werken met de rainbird 100-hv ventielen. Maken die bij jullie ook zo'n lawaai? Die van mij zoemen behoorlijk. Zo erg dat ik twijfel of ze niet DC ipv AC zijn. Werken wel, specificaties zeggen ook AC. Maar dat geluid....
Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb twee ac magneetventielen en die zoemen beide. Lawaai zou ik het niet normen, zo luid vind ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 14:42
maxtrash schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 06:18:
[...]

Volgens mij is het wel zo dat er een aparte groep in de meterkast moet zitten voor de tuin. Is ons in ieder geval gezegd en geadviseerd toen we de tuin hebben aangepakt. Een aparte groep met een ander type aardlek. En is ook wel zo handig. Als er dan buiten iets mis gaat blijft de rest gewoon actief.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
brammh schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:39:
Zie dat er verschillende van jullie werken met de rainbird 100-hv ventielen. Maken die bij jullie ook zo'n lawaai? Die van mij zoemen behoorlijk. Zo erg dat ik twijfel of ze niet DC ipv AC zijn. Werken wel, specificaties zeggen ook AC. Maar dat geluid....
Thnx
Heb hv en dv in gebruik.
Zoemen en fluiten allemaal.

Voor mij een product eigenschap, en het helpt dat ze in een schuur zetten

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1