2 reference GTX 980s met "branderig" luchtje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsaesci
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-09 17:23
Beste Tweakers,
Een paar maanden terug heb ik mijn oude RX480 geruild tegen een reference GTX980 van een medetweaker. Deze heb ik even kort getest om te kijken of hij het deed en alles leek in orde. Nu dacht ik, hoe zou het zijn om 2 980s in SLI te draaien. Dus ik heb er nog een 980 bij gekocht via eBay. Deze kaart zat helemaal vol stof en stonk naar tabaksrook. Dus ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en stofvrij gemaakt en nieuwe thermal paste aangebracht. Toen ik hem daarna ging testen leek alles in orde. Maar na een paar minuten Firestrike stress test rook ik opeens een raar luchtje, het beste te beschrijven als "branderig" maar toch ook weer niet. De lucht leek uit de uitlaat van de 980 te komen. Ik heb de pc gelijk afgesloten en de andere 980 in de kast geïnstalleerd. Maar ook met deze kaart rook ik na een paar minuten Firestrike stress test hetzelfde rare luchtje.

Is dit normaal of is er iets mis met beide kaarten? Of ligt het misschien niet aan de kaarten maar aan bijvoorbeeld de voeding?

Het systeem waar ik deze kaarten mee testte heeft een i7 5820k in een Msi X99 mobo. Deze wordt gekoeld door een Corsair H100. De voeding is een Cooler Master V850.

Ik heb ook de uitlaat van de radiator van de H100 geroken maar hier is niks te ruiken. Het is echt de uitlaat bij beide videokaarten. Tijdens het testen werden beide videokaarten niet warmer dan 80 graden met de fan op 50%. Dit lijken mij nog redelijke temperaturen voor een blower kaart.

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen met deze vraag.

Bij voorbaat dank.

Groetjes,
Klaas

Beste antwoord (via Tsaesci op 27-09-2019 21:13)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26

Nemesizz

Untouchable

Als 'iets' 80ºC word ruik je dat wel, maar hoeft niet meteen een probleem te zijn.

Heb zat PC onderdelen die bij 60+ langzaam maar zeker wat beginnen te ruiken (warme elektronica geur, weet het ook niet anders te omschrijven).

Sommige passief gekoelde onderdelen moet je er met je neus bovenop, maar bij zoiets als een videokaart word die warme lucht naar buiten geblazen en ruik je het ook eerder.

Zo lang de boel stabiel blijft, en je niet daadwerkelijk rook ziet, zou ik er me niet te druk om maken.

Tabak lucht... succes, dat blijf je vreselijk lang ruiken (heb hier een 'rokers laptop' staan, ding al jaren geleden gecleaned, maar zo gauw dat ding warm word komt die tabak geur altijd weer terug...helaas).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

natuurlijk is dit niet normaal. waarschijnlijk is die éne gaar van eBay.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsaesci
Dat was dus ook mijn eerste gedachte maar toen ik hetzelfde bij de andere kaart rook dacht ik: het zou wel heel toevallig zijn als beide kaarten wat mankeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Ik denk dat het de tabaklucht is die je ruikt, die troep blijft wel even hangen.
Als er werkelijk iets doorbrand dan lijkt me niet dat die PC stabiel zou blijven.

[ Voor 34% gewijzigd door unfor op 27-09-2019 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsaesci
@unfor dat dacht ik dus eerst ook. Maar de andere kaart stinkt niet naar rook maar ook die geeft dat rare luchtje. Even voor de duidelijkheid, ik heb ze individueel getest en beide geven dus dit luchtje. Ik heb ze nog niet in SLI gedraaid.

Uw opmerking dat als er iets doorbrand, dat de pc dan niet stabiel zou zijn, klinkt wel heel logisch ja. De kaarten werken verder perfect.

Ik wacht nog even een paar suggesties af en anders ga ik ze gewoon in SLI draaien. Mocht ik opeens een kampvuur in de kamer hebben dan horen jullie het wel.
Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
unfor schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:39:
Ik denk dat het de tabaklucht is die je ruikt, die troep blijft wel even hangen.
Als er werkelijk iets doorbrand dan lijkt me niet dat die PC stabiel zou blijven.
Dat. Ik ben bij mensen thuis geweest die roken en alles, maar dan echt ook alles is echt smerig. Zelfs de USB-poorten van de computer zijn geel aangeslagen. Ook heb ik PS4's uit elkaar gehaald die last hadden van een stofnestje. Alsof de PS4, zo uit de houtzagerij kwam. Die blijven gewoon typisch ruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26

Nemesizz

Untouchable

Als 'iets' 80ºC word ruik je dat wel, maar hoeft niet meteen een probleem te zijn.

Heb zat PC onderdelen die bij 60+ langzaam maar zeker wat beginnen te ruiken (warme elektronica geur, weet het ook niet anders te omschrijven).

Sommige passief gekoelde onderdelen moet je er met je neus bovenop, maar bij zoiets als een videokaart word die warme lucht naar buiten geblazen en ruik je het ook eerder.

Zo lang de boel stabiel blijft, en je niet daadwerkelijk rook ziet, zou ik er me niet te druk om maken.

Tabak lucht... succes, dat blijf je vreselijk lang ruiken (heb hier een 'rokers laptop' staan, ding al jaren geleden gecleaned, maar zo gauw dat ding warm word komt die tabak geur altijd weer terug...helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsaesci
@Nemesizz bedankt voor uw reactie. De geur komt inderdaad pas als de kaarten warm worden. Bij idle is er niks te ruiken. Ik ga er maar vanuit dat het geen probleem is. Nu ik er zo over na denk, ik had vroeger een R9 290x reference kaart en die werd ook behoorlijk heet en ik meen dat ik toen ook een bepaald luchtje rook.
Nogmaals bedankt!
Pagina: 1