Versterker voor oude AIWA speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:54
Hoi,

Ik heb een tijdje terug de speakers van mijn oude stereo bij m'n ouders op zolder gevonden. De stereo/versterker zelf is kapot en hele tijd geleden al weggegooid. De speakers zijn volgens mij nog prima in orde.

Ik wil daarom proberen deze nieuw leven in te blazen. Ik zat er aan te denken zo'n goedkoop Chinees versterkertje voor te kopen:

https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.49c62e0ektwX65

Ik heb begrepen dat impedantie hetgeen is waar je op moet letten, nu ondersteunt deze versterker impedanties van 4 tot 8 Ohm en zijn de speakers 6 Ohm.

Daarnaast hebben de speakers twee kanalen (hoog en laag) en beiden lijk ik aan te kunnen sluiten:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Ha1937590a94b462784445ceb80c8afe80.jpg

Mijn vraag is nu, gaat dit werken? Zo niet, hebben jullie een suggestie voor een (goedkoop) versterkertje waar ik deze speakers op aan kan sluiten:

Afbeeldingslocatie: https://1b56yg.ch.files.1drv.com/y4mYnrYLnL1f4NsVNH6NMSC4IznrR9WhAgyxatmZ0hIIJgF0RQrk3iAoDUSGYih-vf41jgO8A5aSXue-5TVYYPoPajaCZsBBDqU2FUtr8HuzfwYeRG_vG-W9D8Rt4SDtVNwEgDjgt_3I8ykecswaCBaElLukYKDBPfg2kXPyOlcmEGqcpWFMF7BiDAylQgVP1qZhQ8mOr9ovVm7Ey1aF_PWvg?width=660&height=495&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://4l5zyg.ch.files.1drv.com/y4mNEaOnTiGKBzrDZL1jnsRDqNRRKfIBOX6zuLUc67Asja4gHsEEZz3df0s4lANhZXHhnzuc0VdcjoVO2TOqYWV5lZnTz77RMkfgqFyFeX57bbC01PiJT5X9KlGXAtJtEzBjFuMiJ5adfRM76B-_mXtvFa6MVlm52YQ9NQV3c93IY0T4Arp75cz8dqa8HOiBHFpfnVmx5wyv3x25t8nTDUyeA?width=495&height=660&cropmode=none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Belangrijke vraag: wat zit er aan het einde van de snoertjes die uit de speakers komen?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Wintervacht schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:08:
Belangrijke vraag: wat zit er aan het einde van de snoertjes die uit de speakers komen?
Gewoon de blote aders, geen stekkertjes oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

weebl schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:10:
[...]

Gewoon de blote aders, geen stekkertjes oid.
Hoe weet je dan waar je ze op aan moet sluiten? Ik gok dat blauw/zwart de audio aansluiting is, maar waar is de onderste kabel voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zo te zien hebben je luidsprekers een aparte aansluiting voor het midden/hoog en voor de subwoofer. Oorspronkelijk zal dat actief gefilterd zijn. Als er eenmaal dingen actief gefilterd worden, is de kans groot dat er ook iets van een equalizer in de oorspronkelijke versterker was ingebouwd om de luidsprekers goed te laten klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Wintervacht schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:12:
[...]

Hoe weet je dan waar je ze op aan moet sluiten? Ik gok dat blauw/zwart de audio aansluiting is, maar waar is de onderste kabel voor?
Ik vermoed dat die voor het lage kanaal (subwoofer) is. Die zou ik dan van beide speakers samen op de 'SUB' aansluiting van de versterker aansluiten, was mijn idee :)
TBTL schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:14:
Zo te zien hebben je luidsprekers een aparte aansluiting voor het midden/hoog en voor de subwoofer. Oorspronkelijk zal dat actief gefilterd zijn. Als er eenmaal dingen actief gefilterd worden, is de kans groot dat er ook iets van een equalizer in de oorspronkelijke versterker was ingebouwd om de luidsprekers goed te laten klinken.
Ok, je zegt dus eigenlijk dat ik een versterker met een equalizer moet zien te vinden? Of is dat te kort door de bocht?

[ Voor 40% gewijzigd door weebl op 27-09-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
weebl schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:14:
Ik vermoed dat die voor het lage kanaal (subwoofer) is. Die zou ik dan van beide speakers samen op de 'SUB' aansluiting van de versterker aansluiten, was mijn idee :)
Oeps, dat had je al gevonden. Ja zoals je het van plan bent gaat het werken. Een TPA3116 kan wel overweg met de impedanties die je krijgt.

Het is onduidelijk of er oorspronkelijk iets van een equalizer is gebruikt. Je kan het eerst zonder proberen. Mocht het niet goed klinken, dan kan je er altijd nog eentje toevoegen. Op de versterker zit al een toonregeling, dat is misschien al genoeg.

[ Voor 24% gewijzigd door TBTL op 27-09-2019 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
TBTL schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:21:
[...]

Oeps, dat had je al gevonden. Ja zoals je het van plan bent gaat het werken. Een TPA3116 kan wel overweg met de impedanties die je krijgt.

Het is onduidelijk of er oorspronkelijk iets van een equalizer is gebruikt. Je kan het eerst zonder proberen. Mocht het niet goed klinken, dan kan je er altijd nog eentje toevoegen.
Ok, cool. Dank voor je antwoord!

Ga ik er eentje bestellen, voor die 5 tientjes kan ik me er geen buil aan vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

weebl schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:14:
[...]

[...]

Ok, je zegt dus eigenlijk dat ik een versterker met een equalizer moet zien te vinden? Of is dat te kort door de bocht?
Je kan ze bi-wired aansluiten, maar dan heb je 4 audiokanalen nodig.
SUB out op die amp niet gebruiken, die is bedoeld voor actieve subwoofers, wat je daar hebt zijn een paar passieve speakers met woofer, die overigens 10watt zijn voor de tweeter en 20 voor de woofer, oppassen dus dat je ze niet opblaast!

Afgezien daarvan zit er al een soort equalizer in die versterker, alleen slechts met 2 banden die aan te passen zijn: treble en bass :P

Nog een aandachtspuntje: zoek een degelijke voeding voor dat ding en verbaas je er niet over als die meer kost dan de versterker zelf.

Ik denk dat je, tenzij je beperkt bent met ruimte, beter af bent met een degelijke 2-kanaals stereo versterker van marktplaats voor een eurotje of 100, kun je de woofers aansluiten op kanaal A en de tweeters op B, of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
De sub-uit op de versterker in de topicstart is versterkt en is dus voor passieve subwoofers. Dat kan je zien aan de titel '50W * 2 + 100W' en aan dat er luidsprekerklemmen worden gebruikt voor deze uitgang.

In de service manual van de bijbehorende versterker staat dat er een hoogdoorlaatfilter wordt gebruikt voor de versterker die het midden/hoog aanstuurt. Dat hoogdoorlaatfilter heb je nodig om de luidsprekers te beschermen. Chinese versterkers hebben dat vaak niet.

[ Voor 45% gewijzigd door TBTL op 27-09-2019 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

TBTL schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:28:
De sub-uit op de versterker in de topicstart is versterkt en is dus voor passieve subwoofers. Dat kan je zien aan de titel '50W * 2 + 100W' en aan dat er luidsprekerklemmen worden gebruikt voor deze uitgang.
Dan al helemaal niet doen, 2 woofers van elk 6 ohm aansluiten op een enkele aansluiting levert een totale impedantie van 3 ohm in parallel of 12 ohm in serie, waar het circuit maar gebouwd is voor 4-8 ohm.

Daarnaast heb je een enkele sub out voor een enkele subwoofer en verlies je dus je hele stereobeeld als je ze beide op dezelfde bron aansluit. Heb je mono over de woofers en stereo over de tweeters, dat is ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Ok, volgens mij snap ik het. (ben niet zo'n held met dit soort dingen :P)

Ik zou dus net zo goed een 2.0 versterker kunnen kopen en de draad van zowel hoog/middel als de draad van laag op hetzelfde kanaal aansluiten?

Zoiets bijvoorbeeld:

https://nl.aliexpress.com...f9-40e5-86d5-bb22305d87a1

Of krijg ik dan ook rare dingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Zijn je luidsprekers tweeweg of drieweg? Wat ik net noemde geldt alleen als ze drieweg zijn. Als ik het goed zie, zit er een woofer achter de poort?
Wintervacht schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:33:
Dan al helemaal niet doen, 2 woofers van elk 6 ohm aansluiten op een enkele aansluiting levert een totale impedantie van 3 ohm in parallel
Klopt maar er zit een TPA3116 in, die kan in PBTL (parallel gebrugd) wel overweg met 2 ohm.
Wintervacht schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:33:
Daarnaast heb je een enkele sub out voor een enkele subwoofer en verlies je dus je hele stereobeeld als je ze beide op dezelfde bron aansluit. Heb je mono over de woofers en stereo over de tweeters, dat is ook niks.
Als ik het schema in de service manual goed bekijk ligt de kantelfrequentie op 100 à 150 Hz. Je zou dan < 150 Hz inderdaad mono krijgen en > 150 Hz stereo. Dat is prima, in lage tonen zit toch geen stereo-informatie.

[ Voor 255% gewijzigd door TBTL op 27-09-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

weebl schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:35:
Ok, volgens mij snap ik het. (ben niet zo'n held met dit soort dingen :P)

Ik zou dus net zo goed een 2.0 versterker kunnen kopen en de draad van zowel hoog/middel als de draad van laag op hetzelfde kanaal aansluiten?

Zoiets bijvoorbeeld:

https://nl.aliexpress.com...f9-40e5-86d5-bb22305d87a1

Of krijg ik dan ook rare dingen?
Een 2.1 versterker heeft bij deze speakers geen enkel voordeel omdat er geen subwoofer bij zit.
Dit is in basis gewoon een 2.0 speakerset waarbij ze de woofer een subwoofer hebben genoemd omdat het stoer klinkt, niks meer niks minder. Je hebt dus 4 audiokanalen met in totaal 8 stekkers/terminals/draadjes: plus en min voor 2 tweeters en 2 woofers.

Je kan ze alleen bi-wired (gescheiden hoog en laag kanaal) aansluiten op een versterker die 2 aparte stereo kanalen heeft, dus 2x links en 2x rechts, in totaal dus 8 terminals (plus en min voor 4 kanalen).
Je kan in dit geval misschien de draadjes van 1 box samenvoegen (wel eerst checken welke plus en welke min is) en ze op een enkele links/rechts aansluiting gooien maar ik betwijfel of er een degelijk filter in zit gezien de originele versterker wel 2 aparte kanalen uitstuurt.

Ik kan zo gauw geen goedkope chinese bluetooth versterker vinden die 2 gescheiden kanalen heeft.

Vergeef me als dit ten overvloede is: maar waarom wil je dit setje zo graag redden? Het lijkt me niet echt iets om over naar huis te schrijven en al helemaal niet de investering waard voor om en nabij de 70~100 euro (voeding is ook belangrijk en die krijg je niet bij die chinese versterkertjes meegeleverd).

Voor 100 euro investering kun je tweedehands een degelijk paar boekenplankspeakers en een goede stereo versterker vinden, als het echt om streamen gaat hang je daar nog een chromecast audio aan (die je later of nu evt. ook ergens anders nog in kunt zetten) en je bent klaar met je hifi setup.

Maar misschien heb ik een deel van de redenering gemist en is het pure nostalgia-trip, als je ze echt wil gebruiken zou ik proberen een nóg goedkoper versterkertje te vinden, een voordelige maar niet slechte voeding en ze gewoon aansluiten op de wellicht brakke manier: zowel de woofer als de tweeter op hetzelfde kanaal. Geen idee wat er gebeurt of hoe het klinkt, maar als het toch 'ouwe rommel' is zou ik er ook niet rouwig om zijn als ze dan nu wel de geest geven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Haha, echt nostalgische waarde heeft het niet hoor. Mijn redenatie is meer dat als ik voor 40/50 euro een versterker kan vinden waar ze mee werken ik wellicht een leuke set voor bij de TV op zolder heb. Maar als ik je goed begrijp is er niks waarmee dit echt goed gaat werken.

Helaas, maar dan gaan ze richting de stort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

weebl schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:54:
Haha, echt nostalgische waarde heeft het niet hoor. Mijn redenatie is meer dat als ik voor 40/50 euro een versterker kan vinden waar ze mee werken ik wellicht een leuke set voor bij de TV op zolder heb. Maar als ik je goed begrijp is er niks waarmee dit echt goed gaat werken.

Helaas, maar dan gaan ze richting de stort :)
Niet getreurd, als bluetooth geen vereiste is kun je voor een paar tientjes op marktplaats ofzo een prima geschikte versterker vinden hoor :)

Sterker nog, voor een tientje heb je al wat!

[ Voor 16% gewijzigd door Wintervacht op 27-09-2019 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Thanks! Ik ga maar eens op marktplaats rondneuzen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 16:37
Wintervacht schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:00:
[...]

Niet getreurd, als bluetooth geen vereiste is kun je voor een paar tientjes op marktplaats ofzo een prima geschikte versterker vinden hoor :)

Sterker nog, voor een tientje heb je al wat!
Maar met een dergelijke versterker stuur je gewoon fullrange uit, woofertje klinkt daarmee niet geweldig en het mid/hoog zal het niet lang volhouden.

Meeste kans maak je met dit soort setjes, echter koop je voor een paar tientjes een compleet setje met speakers wat al prima klinkt(beter dan met die Aiwa speakers). Ze hebben echter niet allemaal dubbele uitgangen dus het wordt toch een beetje zoeken en vragen wil je enkel een versterkertje kopen.

https://link.marktplaats.nl/m1456266388

https://link.marktplaats.nl/m1461845870

https://link.marktplaats.nl/m1457568967

[ Voor 11% gewijzigd door FSSF op 27-09-2019 19:07 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Wintervacht schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:50:
[...]

Een 2.1 versterker heeft bij deze speakers geen enkel voordeel omdat er geen subwoofer bij zit.
Bij deze speakers werd waarschijnlijk het laag actief gefilterd. Als dit 3weg speakers zijn, is de oplossing die @TBTL voordraagt helemaal goed. Voor een 2weg zou natuurlijk de scheidingsfrequentie veel hoger moeten liggen.

Je kan niet zomaar alles full range aansluiten wat jij voorstelt.
Pagina: 1