Toon posts:

GPU bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Xenosync
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 15-11 19:51
Beste, Ik heb een probleem met borderlands 3.. En ik heb eigenlijk geen idee waar het probleem aan kan liggen..

Het probleem is dat mijn GPU Utilization erg laag is..

Badass settings op 1440p = 70-90 fps GPU Utilization = 95% - CPU Utilization = 24%
very low settings op 1440p = 100 - 130 fps GPU Utilization = 65% - CPU Utilization = 24%

Hetzelfde verhaal geldt voor 1080p.. alleen dan zit de utilization van de gpu al rond de 65% op Badass settings..

Ik heb al wat rond gezocht op internet maar nog geen antwoord gevonden, gezien de game ook nog aardig nieuw is zijn der ook weinig vragen over dit probleem.

Mijn GPU heeft een lichte OC maar dit geeft geen verschil ook zonder de overclock. CPU is geclockt op 4.8GHZ en ram op 3000mhz.

Mijn setup is:

8700k 4.8gh
2080 super
16GB 3000mhz
Windows 10

[Voor 4% gewijzigd door Xenosync op 27-09-2019 16:04]

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 10:54
Lijkt allemaal redelijk normaal, ik heb BL3 niet gespeeld maar BL2 en BL1 waren altijd waardeloos geoptimaliseerd.

Potje knallen in VR met tweakers? Join ons op de Discord

• Xenosync
unfor schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:03:
Lijkt allemaal redelijk normaal, ik heb BL3 niet gespeeld maar BL2 en BL1 waren altijd waardeloos geoptimaliseerd.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem wel heel laag vind aan volledig gebruik.. 65% en dat op de laagste settings, ik had verwacht dat hij meer fps zou gaan geven om zo zichzelf naar die 99% te brengen.

• JohnnyDon
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 26-11 12:14
Ja zoals @unfor zegt, het is niet geweldig geoptimaliseerd. Wel doen de developers hun best en brengen ze performance patches uit (of ze zijn er nog mee bezig) dus of even wachten of gewoon mee door gaan.

Het is geen ramp en ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan jou.

• unfor
Xenosync schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:06:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem wel heel laag vind aan volledig gebruik.. 65% en dat op de laagste settings, ik had verwacht dat hij meer fps zou gaan geven om zo zichzelf naar die 99% te brengen.
Maar hoe zie jij je dat helemaal voor je dan?
Ik zie pure logica: settings verlagen = lagere gpu usage en een hogere framerate.
Aangezien BL3 waarschijnlijk ook een framerate cap of mindere opimalisatie heeft pushed je GPU niet meer frames om die 99% gpu usage te krijgen.
Wat het 100% zeker niet is: Een bottleneck. Als 1 of meer van je CPU threads constant op 100% zit dan kan men spreken van een bottleneck, maar ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat dat niet zo is.

[Voor 14% gewijzigd door unfor op 27-09-2019 16:13]

• Xenosync
unfor schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:10:
[...]

Maar hoe zie jij je dat helemaal voor je dan?
Ik zie pure logica: settings verlagen = lagere gpu usage en een hogere framerate.
Aangezien BL3 waarschijnlijk ook een framerate cap of mindere opimalisatie heeft pushed je GPU niet meer frames om die 99% gpu usage te krijgen.
Wat het 100% zeker niet is: Een bottleneck. Als 1 of meer van je CPU threads constant op 100% zit dan kan men spreken van een bottleneck, maar ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat dat niet zo is.
Maar hij komt niet eens in de buurt van 99%, de game heeft een cap van 300 waar hij nog niet eens in de buurt komt. Volgens mij hoort het zo te zijn dat hij zijn fps hoort te verhogen op het moment dat hij niet aan die 99% komt, gezien hij zichzelf niet verhoogt maar verlaagt in verbruik komt dit meestal neer op een bottleneck van de cpu maar gezien mijn cpu nog geen 24% gebruikt lijkt het mij onlogisch dat het een bottleneck is.. Daarbij zie ik 2080ti makkelijke de 150 behalen op 1080p waarbij mijne nog niet eens in de buurt komt in welke setting dan ook.

• Xenosync
Ik heb hem zojuist getest met Ghost recon: Breakpoint, en hierbij heb ik precies hetzelfde probleem.. Verlagen in settings of resolutie geeft geen verschil.. Het enigste wat ik nu heb is dat mijn cpu de 70% aan tikt.

• JohnnyDon
Maar heb je dan ook last van Framedrops en/of stutters?

• Wintervacht
  • Laatst online: 13-11 18:01

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Xenosync schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:18:
[...]

Maar hij komt niet eens in de buurt van 99%, de game heeft een cap van 300 waar hij nog niet eens in de buurt komt. Volgens mij hoort het zo te zijn dat hij zijn fps hoort te verhogen op het moment dat hij niet aan die 99% komt, gezien hij zichzelf niet verhoogt maar verlaagt in verbruik komt dit meestal neer op een bottleneck van de cpu maar gezien mijn cpu nog geen 24% gebruikt lijkt het mij onlogisch dat het een bottleneck is.. Daarbij zie ik 2080ti makkelijke de 150 behalen op 1080p waarbij mijne nog niet eens in de buurt komt in welke setting dan ook.
"Cpou op 24%" is een beetje een loze verwoording, zijn al je cores 24% belast of draaien er bijv. 5 op idle en eentje op 99%?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Xenosync
Wintervacht schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:36:
[...]

"Cpou op 24%" is een beetje een loze verwoording, zijn al je cores 24% belast of draaien er bijv. 5 op idle en eentje op 99%?
Geen enkele komt in de buurt van 99%. ze draaiene allemaal en dit verschilt per core, max wat ik gezien heb ik 40% Ik heb hierbij net ook de game spyro getest en hierbij pakt hij 95-97% en gaat de fps wel goed omhoog.

[Voor 11% gewijzigd door Xenosync op 27-09-2019 16:43]

• Xenosync
JohnnyDon schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:36:
Maar heb je dan ook last van Framedrops en/of stutters?
Nee, geen last van.

• unfor
Xenosync schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:43:
[...]

Geen enkele komt in de buurt van 99%. ze draaiene allemaal en dit verschilt per core, max wat ik gezien heb ik 40%
Prima, niks aan het handje.
Even een wel geoptimaliseerde game draaien, BFV/BF1 oid en je ziet dat je je nergens druk over maakt. :)

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Xenosync schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:43:
[...]

Geen enkele komt in de buurt van 99%. ze draaiene allemaal en dit verschilt per core, max wat ik gezien heb ik 40% Ik heb hierbij net ook de game spyro getest en hierbij pakt hij 95-97% en gaat de fps wel goed omhoog.
Dan kun je het m.i. veilig gooien op slechte optimalisatie van de game.
Gelukkig hebben ze een eigen pagina geweid aan troubleshooting en optimalisatie van je game ervaring, misschien eens een kijkje nemen.

• Xenosync
unfor schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:44:
[...]

Even een wel geoptimaliseerde game draaien, BFV/BF1 oid en je ziet dat je je nergens druk over maakt. :)
Nou ik vind dit niet geheel normaal gezien ik meerdere mensen heb gezien met 2080 super en die hebben geen enkel probleem..

• Xenosync
Wintervacht schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:44:
[...]

Dan kun je het m.i. veilig gooien op slechte optimalisatie van de game.
Gelukkig hebben ze een eigen pagina geweid aan troubleshooting en optimalisatie van je game ervaring, misschien eens een kijkje nemen.
Bevat geen nuttige informatie voor mij..

• JohnnyDon
Xenosync schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:45:

Nou ik vind dit niet geheel normaal gezien ik meerdere mensen heb gezien met 2080 super en die hebben geen enkel probleem..
Misschien een te simpele vraag maar heb je je drivers ook up-to-date?

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Xenosync schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:45:
[...]

Iets met appels en peren.
Heb je wel een 144Hz (of 120) scherm? Zo ja, haal je toch bijna je native refresh rate en zo nee: waar maak je je druk om?

• Xenosync
JohnnyDon schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:47:
[...]

Misschien een te simpele vraag maar heb je je drivers ook up-to-date?
Yes, ik begin er zelfs aan te twijfelen om deze terug te zetten naar de vorige om te kijken of dit impact heeft..

• JohnnyDon
Xenosync schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:48:
[...]

Yes, ik begin er zelfs aan te twijfelen om deze terug te zetten naar de vorige om te kijken of dit impact heeft..
Dat kan je wel proberen, zorg er wel voor dat je pc helemaal clean is van de vorige driver(s) om geen interference te krijgen.

Edit: Alleen heb ik geen idee of dat echt het probleem zou kunnen zijn, check anders even info over je huidige driver of andere mensen er ook last van hebben.

[Voor 18% gewijzigd door JohnnyDon op 27-09-2019 16:51]

• Xenosync
Wintervacht schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:47:
[...]

Iets met appels en peren.
Heb je wel een 144Hz (of 120) scherm? Zo ja, haal je toch bijna je native refresh rate en zo nee: waar maak je je druk om?
1440p 165hz en waar ik me druk om maak is dat ik stream en dit dus niet normaal kan doen gezien ik mijn settings niet kan verlagen voor betere fps..

• Xenosync
Ik merk nu trouwens wel dat op het moment ik in gevechten kom 1 van mijn cores naar de 91% springt Core2.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Xenosync schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:49:
[...]

1440p 165hz en waar ik me druk om maak is dat ik stream en dit dus niet normaal kan doen gezien ik mijn settings niet kan verlagen voor betere fps..
Niet om schenen te schoppen maar streams worden toch met 30/60fps gebroadcast, je kijkers zullen het verschil tussen 70 en 170 fps nooit zien.

Ik gok gewoon dat het een combinatie is van game en drivers, de drivers zijn misschien met de laatste update juist iets slechter geworden voor BL3 en de game zelf lijkt gewoon slecht geoptimaliseerd. Dat zal allebei wellicht met de tijd beter worden, het lijkt er op dit moment op dat je er niets aan kunt veranderen anders dan een driver update of rollback.

• Xenosync
Wintervacht schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:53:
[...]

Niet om schenen te schoppen maar streams worden toch met 30/60fps gebroadcast, je kijkers zullen het verschil tussen 70 en 170 fps nooit zien.

Ik gok gewoon dat het een combinatie is van game en drivers, de drivers zijn misschien met de laatste update juist iets slechter geworden voor BL3 en de game zelf lijkt gewoon slecht geoptimaliseerd. Dat zal allebei wellicht met de tijd beter worden, het lijkt er op dit moment op dat je er niets aan kunt veranderen anders dan een driver update of rollback.
Met streamen zakt hij juist onder de 60 tot zelfs 50 dit is irritant en wil ik dit dus voorkomen door de settings te verlagen.. Daarbij heb ik al aangegeven dat ik 1 van de weinig ben met dit probleem gezien ik vaker mensen heb gezien met 2080 super en totaal geen probleem hebben.

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 29-11 22:58
unfor schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:44:
[...]

dit zijn juist slechte games om mee te testen.
Als je de verkeerde settings gebruikt creeer je juist exact dit probleem. laag gpu verbruik door een game setting.
Ik weet uit mijn hoofd niet meer welke setting dit was maar ik werd gehardcapped op 93 fps in BS en met deze setting uit ging ik gewoon naar de 200 fps.

Ik vraag me dan ook af of deze game niet ook een functie als dit ingebouwd heeft.

kortom ik zou toch proberen alles op low te zetten en uit te vinken (of juist aan) en even te upscalen naar 4k vis dsr om meer load te creëren om zo settings uit te sluiten.

Controleer ook of zeker weten de super low latency van de nieuwe nvidia drivers UIT staat aangezien deze instelling frames laat wachten tot de cpu er klaar voor is resulterend in een lagere gpu load omdat de gpu wacht op de cpu.
Als met niks hiervan de load naar 99% gaat dan is het probleem echt de game.

• Xenosync
computerjunky schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:08:
[...]

dit zijn juist slechte games om mee te testen.
Als je de verkeerde settings gebruikt creeer je juist exact dit probleem. laag gpu verbruik door een game setting.
Ik weet uit mijn hoofd niet meer welke setting dit was maar ik werd gehardcapped op 93 fps in BS en met deze setting uit ging ik gewoon naar de 200 fps.

Ik vraag me dan ook af of deze game niet ook een functie als dit ingebouwd heeft.

kortom ik zou toch proberen alles op low te zetten en uit te vinken (of juist aan) en even te upscalen naar 4k vis dsr om meer load te creëren om zo settings uit te sluiten.

Controleer ook of zeker weten de super low latency van de nieuwe nvidia drivers UIT staat aangezien deze instelling frames laat wachten tot de cpu er klaar voor is resulterend in een lagere gpu load omdat de gpu wacht op de cpu.
Als met niks hiervan de load naar 99% gaat dan is het probleem echt de game.
Top dit ga ik testen, dat van battlefield 5 had ik ook weet de naam niet meer van de setting maar daarbij ging mijn fps ook een stuk omhoog. :)

• Xenosync
Hierbij nog even een screen van de game op 1080p very low upscaled naar 4k en op 1080p very low native..

https://imgur.com/a/LxisSmf 4k upscaled.

https://imgur.com/a/WunH1AH 1080p native

[Voor 29% gewijzigd door Xenosync op 27-09-2019 17:27]

• Xenosync
Okey, een kleine update op dit verhaal. Ik heb een test gedaan met dx12 en ik heb geen idee hoe dit kan of waarom dit is maar hierbij wat foto's

https://imgur.com/a/E5GxRi8

https://imgur.com/a/F6NteZG

GPU utilization zit nu rond de 14 en 23% op 1080p en 2k.. mijn fps is met zoon 60 fps verbeterd. de fps verminderd wel zodra ik naar 2k ultra settings ga met ongeveer 13 fps vergeleken met dx11

[Voor 13% gewijzigd door Xenosync op 27-09-2019 23:23]

• unfor
Is het uberhaupt wel GPU usage wat je daar monitored?
Wat zegt GPU-Z, Task Manager, HWiNFO64 etc?

[Voor 29% gewijzigd door unfor op 27-09-2019 23:25]

• Xenosync
unfor schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:24:
Is het uberhaupt wel GPU usage wat je daar monitored?
Yes, de eerste boven in is de GPU.

• unfor
Xenosync schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:25:
[...]

Yes, de eerste boven in is de GPU.
Dat snap ik ook wel, maar ik heb bijvoorbeeld bij mijn GPU kopje naast usage ook fan speed, core clock etc etc.
Laat eens een screenshot zien van je monitoring tab in afterburner settings, want er word iets niet goed uitgelezen.
Zo'n laag GPU usage met wel 100+ FPS is overduidelijk een uitlees-fout of verkeerde geselecteerde sensor.

[Voor 3% gewijzigd door unfor op 27-09-2019 23:29]

• Xenosync
Dit is DX11 op 1080p met ultra settings

https://imgur.com/a/YB0mdXC'

Dit is van afterburner - https://imgur.com/a/BUcLAP2
Dit is de dezelfde als die van afterburner alleen ingame - https://imgur.com/a/egf9FRh

Wat ik merk is dat hij ingame rond de 60-70% draai maar dit naar de 98% als ik alt+tab.

Ik zal hem update als ik nieuwe screens heb van de rest.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee