Bekabeling actieve subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abio80
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-06-2024
Daar ik volop bezig ben in mijn nieuwbouw zou ik zeker willen zijn dat het in orde is...

Ik heb op de plaats waar ik mijn (actieve) subwoofer wil zetten te weinig plaats in de muur om al mijn kabels te trekken... (niet alles zal in het potje passen, moeilijk uit te leggen...).

Een oplossing is dat ik mijn "subwooferkabel" niet gebruik maar zou werken met de gewone audiokabel (rood-zwart 2,5mm²) en daar dan zelf aansluitstukjes op zou solderen... om zo de boel te verbinden tussen subwoofer en versterker.

In hoeverre zou dit effectief problemen kunnen geven (storing in de subwoofer)? Het zou gaan over 5m kabel...
Het zou mij echt veel werk besparen, maar ik zou niet willen dat ik echt met storing komt te zitten ook niet natuurlijk...

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:48
[verwijderd]

[ Voor 83% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abio80
Ik heb redelijke afstand kunnen houden tussen de speakerkabels en de andere kabels (coax, utp, eib en 230v), wel enkele keren dat draden "kruisen" onder de chape (natuurlijk elk in eigen flex, alle bekabeling (ook speakerkabel) dus in flexibels) maar nergens dat ze echt naast elkaar liggen voor meerdere centimeters.

[ Voor 19% gewijzigd door Abio80 op 27-09-2019 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Abio80 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:26:
Een oplossing is dat ik mijn "subwooferkabel" niet gebruik maar zou werken met de gewone audiokabel (rood-zwart 2,5mm²) en daar dan zelf aansluitstukjes op zou solderen... om zo de boel te verbinden tussen subwoofer en versterker.
Wordt de subwoofer op dit moment aangestuurd met een afgeschermd kabeltje met bijvoorbeeld aan weerszijden een tulpstekkertje? Dan heb je geen 2,5mm2 kabel nodig en volstaat een gelijkwaardige afgeschermde kabel.
Aan beide zijden afmonteren met een tulp chassisdeel en klaar.
Een luidsprekerkabel - dus zonder afscherming - vergroot de kans op storingen in dat geval.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Het is natuurlijk wel een slecht idee om onafgeschermde luidspreker kabel als signaal kabel te gebruiken. Het is ook nog eens een veel kleiner signaal wat naar een sub gaat vergeleken met een normaal lijn signaal (wat nog niet door volumeregeling verzwakt is). Dus kans op storing is redelijk groot. Ik zou dat op z'n minst eerst uitproberen maar beter leg je gewoon normale signaal kabel, of rg59.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 09:54
Gewoon audiokabel als signaal kabel voor een sub gaat 50Hz oppikken en dus brommen. Beste neem je een coax ivm afscherming of koop je een tulp kabel voor een sub voor een paar euro. https://www.allekabels.nl...keyword=Subwoofer%20kabel

• Abio80
Bedankt allen voor de antwoorden.

Ik ga mijn subwoofer kabel (afgeschermde kabel, ene zoals in de link hierboven) trekken. Hij is te lang, en niet te vinden op de juiste lengte... dat is het grote probleem dat ik met het overschot aan draad niet echt kan weg geraken... Maar dan snijd ik er zelf het laatste stukje af en steek daar een nieuwe aansluiting op zodat het wel past...

Ik denk dat dit de beste oplossing zal zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Abio80 op 28-09-2019 08:48 ]

Pagina: 1