Langere antenne voor beter bereik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 09:08
Ik ben momenteel een caravan (Eriba Touring Troll uit 2001) aan het opknappen die 10 jaar buiten op de stalling heeft gestaan (heiligschennis) en helaas is gaan lekken bij één van de schroeven.

Nu ik toch een groot deel van de wanden en plafond open heb liggen, bedacht ik me dat het misschien leuk zou zijn om er wat moderne technische dingetjes in te bouwen. Je bent Tweaker of je bent het niet.

De caravan heeft een stalen frame en aluminium wanden. Maar het dak (afgerond, dus ook deel van de zijkant) is een kunststof (ik denk met fiberglas versterkt epoxy). Ik bedacht me dat ik daar prima twee wifi antennes in zou kunnen wegwerken, om het bereik op campings te vergroten. Nu het nog open ligt kan ik daar met gemak een paar meter draad / antenne in verwerken. Want mijn 0 verstand van radio techniek zegt dat een langere antenne beter is.

Wat zoekwerk levert op dat langer inderdaad beter is, mits wel gerelateerd aan de golflengte. 1/4e golflengte (31,23mm) is gebruikelijk, maar 1x of 2x golflengte (249,84mm) zou beter zijn. 2,5x zou dan weer totaal funest zijn.
Theoretically, a longer antenna will have a greater range, but it is far more important for optimal radio performance that the length of the antenna matches the frequency.
Dus ik dacht, prima, dan zoek ik twee wifi draadantennes (is dat een ding?) van 249,84mm (dus 2x golflengte) en plaats ik die erin. Of 4x golflengte, ruimte zat.

Echter, dat lijkt volstrekt niet verkrijgbaar. Ik kan er niet één vinden. Vanzelfsprekend ben ik erg benieuwd waar mijn redenering de fout in is gegaan, dus heb wat onderzoek proberen te doen. Maar ik kom er toch steeds weer op uit dat langer beter is, mits meervouden van de golflengte.

Mijn vraag, uit pure nieuwsgierigheid, is dan ook: waar gaat mijn redenering de mist in? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:10
Dan zou ik eerder ergens een N connector monteren (aan de buitenkant) zodat je daar een antenne op kunt schroeven. Je zult wel iets moeten verzinnen om de antenne op aan te sluiten. Bv een access point oid.

Want een stalen frame met alu wanden is niet echt goed voor de ontvangst.

[ Voor 15% gewijzigd door .Maarten op 27-09-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 09:08
.Maarten schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:29:
Dan zou ik eerder ergens een N connector monteren (aan de buitenkant) zodat je daar een antenne op kunt schroeven. Je zult wel iets moeten verzinnen om de antenne op aan te sluiten. Bv een access point oid.

Want een stalen frame met alu wanden is niet echt goed voor de ontvangst.
Helemaal eens wat betreft het stalen frame en alu wanden. Binnen is er normaal dan ook totaal geen ontvangst. Daarom wilde ik de antenne in het dak plaatsen. Hieronder een foto van een veel ouder model Eriba Touring, waar ik het mooi op kon tekenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tD40QoFTfwXwJn8buC2PT4TS/full.png

Het dak is dus kunststof, waar volgens mij het signaal prima doorheen kan. De groene lijn is hoe ik de antenne bijvoorbeeld kan plaatsen. Mijn initiële idee was vooraan en achteraan de caravan één antenne, en die dan naar een AP in client mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Loop eens een WiFi shop binnen of anders kijke eens online bij bv ook een prof drone shop. Deze gasten hebben speciale antennes met + zovel dB als ook boosters etc.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Ik zou niet zelf gaan klooien maar een bestaande (outdoor) antenne kopen en die eventueel inbouwen. Het is nogal gevoelig, en om het te bouwen en testen heb je specifieke apparatuur nodig, vandaar dat ik iets bestaands zou nemen war het test/afstel werk al voor je gedaan is. Hier een paar antennes die je zou kunnen nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 27-09-2019 16:42 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:13
Ik denk niet dat je door een grotere antenne je ontvangst beter gaat krijgen. Een brak signaal wordt daar niet ineens beter van.
Een beter Wifi bereik moet je bij de zender aanpakken, niet bij de ontvanger.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

bramv82 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:58:

Een beter Wifi bereik moet je bij de zender aanpakken, niet bij de ontvanger.
Als je aan een maximum zendvermogen vast zit is er heel veel winst te behalen aan juist de ontvangstantenne. Probleem is alleen dat bij WiFi de antenne voor zend en ontvangst is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:24

World Citizen

FreeReef.nl

Het verlengen van de antenne werkt wel inderdaad. Als je op de frequentie lengte blijft. Je drone besturing op 900Mhz met lange antennes is afstanden van Kilometers (in ideale omstandigheden). Maar dat is ook eigenlijk het enige wat ik er over weet. Ik heb wel de antenne van de garage deur van vaders verlengd. Ook gewoon 2x zo lang gemaakt. (veiligheid even hierbuiten gelaten)
memphis schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:56:
Loop eens een WiFi shop binnen of anders kijke eens online bij bv ook een prof drone shop. Deze gasten hebben speciale antennes met + zovel dB als ook boosters etc.
Hint je naar Clover antennes?

Afbeeldingslocatie: http://www.antenna-theory.com/antennas/cloverleaf.gif

EDIT
@Nijn Waar denk je mis te gaan dan? Want je zit gewoon goed. Zoek de frequentie op van jou toepassing, en kijk wat daar de bijbehorende lengte van is. Vervolgens maak je die x-keer zo lang. :)

[ Voor 19% gewijzigd door World Citizen op 27-09-2019 19:04 ]

FreeReef.nl

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of eventueel een outdoor (semi)richtantenne nemen, kun je niet vast in de caravan maken, maar je kunt hem wel richten op de andere zender. En je pakt minder storing op van andere zenders in de buurt.
Pagina: 1