Bij regen geluidsoverlast van dakgoot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Het klinkt misschien wat raar maar als het regent horen wij op de bovenverdieping op alle kamer de regen in de dakgoot stromen en als het stil is in huis hoor je dit best goed.

Dit is wat we horen (buiten opgenomen maar binnen ook duidelijk hoorbaar)
https://1drv.ms/u/s!AvYuPO-kqgUjgosf78rHd7Rhqf9mPw

Dit is natuurlijk een zeer irritant geluid en omdat hier veel knappe koppen zitten die out of the box kunnen denken, hoop ik dat iemand misschien een oplossing weet. Of misschien al eens heeft meegemaakt.
Ik heb dit ook verteld aan mijn dakdekker maar deze had nog nooit van dit probleem gehoord

Wij verwachten dat het probleem wordt veroorzaakt door hoe het water in de de zinken goot valt.

Het dek hebben we voor zo ver mogelijk was geïsoleerd (7 cm rockwool) en de spouwmuren worden dit jaar gedaan. ik verwacht dat dit echter niet voldoende is en ben daarom nog op zoek naar een andere oplossing.

Ik was al aan het denken aan iets in de goot te leggen wat de val van het water dempt?

Iemand die misschien een goede tip heeft?

---Edit---

Aanvullende informatie

Het gaan om een huis uit 1955
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ULY9Cff.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eTFyyqT.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door dongilles op 27-09-2019 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06 13:20
Erm foto's van de goot? Bouwjaar? Eventueel tekeningen van het huis?

Aangezien er nog geïsoleerd moet worden is het denk ik een oudere woning. Aan de onderkant van de goot kan je een (bitumen) ontdreuningsplaat plakken. Zit ook onder stalen wasbakken in de keuken en onder aluminium raamdorpels.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
Bedankt voor de reactie!

Ik heb foto's toegevoegd aan de orginele post. zal vanavond, indien handig, nog closeups maken van de goot.

ontdreuningsplaat heb ik nog nooit van gehoord maar ga er dadelijk zeker even naar zoeken!
alvast bedankt voor de eerste tip!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 20:16
Wij hebben dit met onze rolluiken, daarop heb ik een stuk EPDM geplakt wat deels het geluid dempt. Dat zou je ook relatief eenvoudig kunnen aanbrengen (eerst los om te testen).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
vraag me af of het de dakgoot is wat ik hoor is het water wat van de dakpannen naar de dakgoot toe gaat een zeikstraal zeg maar het kan ook zijn dat de dakpannen te ver in de goot steken

je kunt er EPDM of DPC in leggen om te dempen in de goot dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Deck dat bitumen eronder en edpm erop het wel zou moeten doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06 13:20
Het is ook wel een oud minihuisje. Vandaar dat je het overal hoort. De goot zit aan het dakbeschot geschroefd wat vrijwel rechtstreeks gekoppeld zit aan de rest van het huis. Er zit nergens een noemenswaardige ontkoppeling aan de rest van de constructie. Aan de stenen bij de hemelwaterafvoer aan de voorzijde te zien heeft er ook wel het e.e.a. gelekt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dongilles
Bedankt allemaal, EPDM is makkelijk dit weekend al uit te testen of het helpt en daarna nog bitumen eronder indien nodig.

@Señor Sjon
Nou een minihuisje is wat overdreven hoor ;) zal door de foto komen maar woonoppervlakte van 110 m2 (incl aanbouw) is niet mini.

Het zou best kunnen dat de goot direct aan het dakbeschot vast zit gemaakt. Is het beter om dit anders te monteren? dan houd ik hier rekening mee als we aan de verbouwing aan de buitenkant gaan beginnen.

Heeft inderdaad gelekt, daarom hebben we daar een nieuw stuk hemelwater afvoer gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:58
dongilles schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:53:

@Señor Sjon
Nou een minihuisje is wat overdreven hoor ;) zal door de foto komen maar woonoppervlakte van 110 m2 (incl aanbouw) is niet mini.

Het zou best kunnen dat de goot direct aan het dakbeschot vast zit gemaakt. Is het beter om dit anders te monteren? dan houd ik hier rekening mee als we aan de verbouwing aan de buitenkant gaan beginnen.
Regen op zink veroorzaakt geluid in de hogere frequenties en dat draagt niet over via de constructie maar via de lucht, ook wel luchtgeluid genaamd. Dat je het binnen hoort komt door open verbindingen met de buitenlucht; ook zeer kleine openingen laten een hoop geluid door. Aangezien je zegt dat het dak al geisoleerd is (ik neem aan dat dat netjes gebeurd is) zal het lek wel ergens in de aansluiting tussen dak en muren zitten stel ik me voor. Overigens zal aanpak bij de bron dus EPDM in de goot ook best helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Beetje offtopic maar sinds ik een dakopbouw heb hoor ik de regen niet meer op de dakkapel. Ik mis het geluid juist omdat ik het zo rustgevend vond ;)

Of het goed is voor je dakgoot weet ik niet maar misschien iets als een laagje bitumen in je dakgoot leggen al dan niet gecombineerd met dakgoot egel ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
@ASW1
Nou is van binnenuit gedaan tijdens de verbouwing dus die zal niet helemaal goed gedaan zijn. We zijn aan het sparen voor het dak goed te isoleren.

@DukeBox
Ik wordt er helemaal gek van daarom moet er ook echt iets aan gedaan worden :)

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:21

rdejongjr

Gnome

Stukken japanse mat in de goot leggen?
Dempt getik en remt de stroom een beetje.

Tevens geen blaadjes die de pijp verstoppen, af en toe er uit vissen en uitspuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Als je niks zinvols bij te dragen hebt, reageer dan niet.

[ Voor 88% gewijzigd door Microkid op 29-09-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 21:28

bonzz.netninja

Niente baffi

lekker veroordelend :| Wat maakt het uit, de TS heeft er last van, punt.

Anyhoe...ik zou kijken of ik in de goot iets dempends neer zou kunnen leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 29-09-2019 10:41 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Wederom, als je niks zinvols kan bijdragen, reageer dan niet. Je bent niet verplicht te posten.

[ Voor 80% gewijzigd door McGryphon op 30-09-2019 10:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:39

Part

Helemaal niets.....

Afbeeldingslocatie: https://www.familyhandyman.com/wp-content/uploads/2017/05/FH14JUN_NOISES_10.jpg

Tegen het gekletter in de regenpijp.
Kan met een dik stuk touw (nylon). Wel goed vastmaken anders heb je een nieuw probleem.

Het gaat om bovenkant van de bovenste bocht. De druppel die daar afvallen maken geluid. Daar moet het touw tegenaan lopen. Het touw moet lang genoeg zijn zodat het strak staat.

Bij PVC pijp heb je hier geen last van omdat de bochten niet zo scherp zijn en het water daar niet gaat druppen.

En als het wel de dakgoot zelf is:

Afbeeldingslocatie: https://www.borstelshop.nl/media/Products/75/dakgootborstel-12-cm-1.jpg
dakgoot borstel

[ Voor 12% gewijzigd door Part op 29-09-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dongilles Je kunt je goten schoonmaken en bituum(dakbedekking) in maken. Van wat ik gehoord heb van je clipje ervaar ik niets storend. vaak is het zo dat wanneer je je er op gaat richten, je juist meer hoort en je je er meer aan gaat ergeren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:24

Reinier

\o/

Laat het offtopic en op de man flamen achterwege svp.

[ Voor 86% gewijzigd door McGryphon op 30-09-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Logisch. Vooral andermans problemen zijn makkelijk te bagatelliseren.

[ Voor 20% gewijzigd door McGryphon op 30-09-2019 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

rdejongjr schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:45:
Stukken japanse mat in de goot leggen?
Dempt getik en remt de stroom een beetje.

Tevens geen blaadjes die de pijp verstoppen, af en toe er uit vissen en uitspuiten.
De stroom remmen in een goot is een heel slecht idee, niet alleen omdat je bij hevige regen dan gewoon problemen krijgt maar je wilt ook absoluut dat de groot opdroogt en niet weken lang nattig blijft.

Alles in een goot is ontworpen om water (en troep) zo snel mogelijk af te voeren. Als gootjes uitruimen een hobby is heb je wel een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-06 23:08

H-W

Ik zou ook voor de EPDM oplossing kiezen. Alhoewel die borstel er ook wel goed uit ziet en z'n werk goed kan doen, zal het de herrie van de stroming niet echt verminderen. Het rubber waaruit EPDM is gemaakt zal het geluid wel dempen en bovendien kan je EPDM makkelijk zelf aanbrengen (verlijmen) in je voor en is het bij verschillende fabrikanten in diverse breedtes verkrijgbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dongilles
Ik heb van het weekend EPDM in de goot gelegd. Helaas heeft dit niet geholpen om het geluid te verminderen.

Toen ik het EPDM erin legde merkte ik wel dat het water niet goed wordt afgevoerd. Misschien is het geluid niet van de zinken dakgoot maar water wat op ander water valt.
Als dit het geval is, is de oplossing van @Part zeker het proberen waard.
Dus hier ga ik ook nog naar kijken.

@Hackus
Het is zeker omdat ik me erop focus dat het me stoort. Maar helaas lukt het mij nu ook niet meer om me er niet meer aan te storen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dongilles schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:16:
Ik heb van het weekend EPDM in de goot gelegd. Helaas heeft dit niet geholpen om het geluid te verminderen.

Toen ik het EPDM erin legde merkte ik wel dat het water niet goed wordt afgevoerd. Misschien is het geluid niet van de zinken dakgoot maar water wat op ander water valt.

@Hackus
Het is zeker omdat ik me erop focus dat het me stoort. Maar helaas lukt het mij nu ook niet meer om me er niet meer aan te storen :)
je hebt zgn losse beugels, die kun je wel bijbuigen. het is niet zo dat je goot in houtwerk ligt. verder is er de afgelopen dagen plaatselijk erg veel water gevallen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 22:00

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

dongilles schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:16:

@Hackus
Wat we inmiddels hebben geconcludeerd:
Het is waarschijnlijk dat het stromend water binnen goed hoorbaar is omdat de goot in direct contact staat met het binnenblad of ander onderdeel van de constructie.

Wild idee: zorg dat het watergeluid niet meer doorgegeven kan worden aan de constructie.
Aanname: je huidige goot is overgedimensioneerd, wat ruimte biedt om een smallere goot ontkoppeld van de bestaande goot erin te kunnen schuiven.

Hoe? Door het principe van een voorzetwand in goot-vorm toe te passen. 'Goot in goot'.
- Bereken welke dimensie goot je minimaal nodig heeft voor jouw dakoppervlak
- Meet je huidige goot op
- Zoek welke maten goot verkrijgbaar zijn die in je huidige goot passen
- Bepaal hoe je de nieuwe goot in de huidige goot wilt ontkoppelen

Noot: Wellicht kan je van EPDM gemakkelijker en passender een 'binnengoot' maken. Hiervoor zul je op een andere wijze stijfheid moeten verkrijgen (creatief met multiplex?).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 22:00

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Part schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:28:
En als het wel de dakgoot zelf is:

[Afbeelding]
dakgoot borstel
Die borstel alleen toepassen als je van plan bent geregeld je dakgoot te inspecteren. Mijn buurman heeft ooit kippengaas in de dakgoot geplaatst tegen bladeren, maar dit nooit onderhouden. Resultaat: over de hele lengte van de goot één mosbende, waardoor water niet afgevoerd kan worden. De gevolgen voor het dak(beschot) zijn vermoedelijk niet tof.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dongilles
@Goudvis
Dat is ook een goed idee! moet ik serieus eens naar gaan kijken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KNdlO3E.jpg

De goot is inderdaad direct aan het dakbeschot bevestigd maar ik zag ook dat de beugels bijna weg geroest zijn misschien moet ik de volledige goot gaan vervangen en dan meteen met het ophangen zorgen dat het geluid niet meer doorgegeven kan worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dongilles
Een update.

We hebben nu een gootborstel erin liggen en alle problemen zijn verholpen.
Bedankt voor alle hulp!

Voor de toekomst zullen we moeten kijken om de goot anders op te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
DukeBox schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:27:
Beetje offtopic maar sinds ik een dakopbouw heb hoor ik de regen niet meer op de dakkapel. Ik mis het geluid juist omdat ik het zo rustgevend vond ;)
Wij hebben het ook, nieuwbouwhuis 2017. Ik slaap er goed door :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAJ_77
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-08-2020
Aanvullend op dit onderwerp. Wij hadden enorm veel last van Roeken(vogels) welke onder de dakpannen kropen en daar de isolatie kapot maakten.
Elke ochtend een hoop lawaai waar we wakker van werden. We slapen zelf op zolder.
Net onder de dakpannen hebben we dakgootborstels geplaatst met behulp van onze glazenwasser zijn ze erin gelegd.
De dakgootborstels zijn voorzien van een soort haken waardoor ze aan elkaar vastzitten. Samen met onze buren (2onder1kap) hebben we nu rondom de boel aan elkaar zitten. Twee flinke stormen hebben ze al overleeft.

https://www.borstelshop.nl/dakgootborstels/

Sindsdien nergens geen last meer van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNxwx1K3pMeG1dFtI6NVBY-pG3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AjSE1GcfN6gGpNWus1TaW5N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door RAJ_77 op 25-03-2020 18:33 ]

• wackowizzard
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-06 13:10
@dongilles welke en waar heb je die borstels aangekocht ? Bedankt voor de info.

• dongilles
https://www.dealdonkey.co...Frd4iiZotKhUaAmkVEALw_wcB

Deze had ik gekocht omdat ze bij de locale bouwmarkten alleen van 1 meter hadden
Pagina: 1