Desktop voor familiegebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-09 01:01
Ik ben op zoek naar een desktop en monitor voor familiegebruik. Gamen is van ondergeschikt belang. Snel kunnen switchen tussen accounts en programma's is belangrijker.

Wij zijn met vier mensen thuis, waarvan twee kinderen. De huidige desktop is enorm traag geworden en krijg ik (n00b) niet meer voldoende snel. Met name het proces Antimalware Service Executable zorgt ervoor dat de pc nauwelijks meer te gebruiken is. (als iemand hier een oplossing voor weet, dan ben ik niet meer op zoek naar een nieuwe pc :P )

De huidige desktop is oud (2009) en mijn beeldscherm ook (2007). Om jullie een beetje een indruk te geven van wat er nu staat: Intel Core 2 Quad Q8300, 2,5Ghz, 4GB RAM, ATI Radeon HD 4600 Series, 1TB HDD, in combinatie met Samsung 940BW monitor)

Omdat ik echt geen verstand (meer) heb van pc's zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik weet niet waar ik moet beginnen, omdat ik het verschil bijvoorbeeld niet weet tussen i5, i7 of i9, anders dan dat ik weet dat i9 'beter' is. Maar in hoeverre een i5 al zou voldoen aan mijn eisen... geen enkel idee.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Iedere gebruiker zal de pc gaan gebruiken met een eigen account. Gamen wordt er nauwelijks gedaan op de pc. De kinderen (8 en 10) spelen wel eens Roblox, maar gamen verder niet. Ik verwacht ook niet dat het echt gamers zullen worden.

Wat gaan we dan wel doen?
# Word (met name voor werkstukken voor de kinderen, Zelf studeer ik weer en hiervoor zal ik het ook gebruiken)
# Excel (kleine bestanden. Grotere datasets draai ik op mijn werklaptop)
# Powerpoint (met name voor schoolpresentaties)
# MS Project (voor mijn studie)
# Surfen (Chrome, veel tabbladen tegelijk open, verdeeld over de accounts (geen idee of dat invloed heeft))
# opslag en bekijken van foto's en video's (geen Photoshop of andere bewerkingen)
# YouTube, Deezer en dat is het wel zo'n beetje

Iedereen zal dat doen op hun eigen account. Een klein beetje overdimensionering mag wel, want mocht er toch een gegamed worden, dan is het fijn als de pc dat aan kan. In dat licht: vooralsnog zijn de kinderen bijzonder ingenomen met RCT3 en ik kan nog steeds genieten van Fallout Las Vegas.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet per se een budget, maar gezien het geplande gebruik ga ik bij voorkeur voor een niet al te duur systeem. Hetzelfde geldt voor de monitor: die hoeft niet top of the bill te zijn, maar moet gewoon werken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen externe harde schijven, waarop backups staan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# qua snelheid geen enkel idee
# minstens 8GB RAM, misschien 16GB (of de mogelijkheid om later bij te laten plaatsen)
# SSD van 256GB, aangevuld met 1TB 'normale' schijf. Een extra harde schijf is niet noodzakelijk als ik een goed alternatief kan vinden in de vorm van (betaalde) cloud opslag. Op dit moment is mijn gebruikte opslag inclusief wat oude games en alle foto's ongeveer 500GB
# beelscherm van minimaal 24"
# Wifi (eis!) in verband met slechte bereikbaarheid LAN
# CD/DVD-lezer. Mag eventueel ook extern

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, alhoewel minder beter is. Wat ik belangrijker vind is dat het Plug&Play is en dat de kwaliteit goed is. Ook qua winkel geen voorkeur. Mag online, maar ook een goede winkel zijn in de buurt van Hoorn (NH).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
# Wifi, omdat ik LAN niet kan aansluiten. Momenteel gebruik ik een kabel vanuit een Wifi-extender naar de pc.
# Office met Excel, Word, PP. Omdat ik studeer zou dat (denk ik) via Surfspot goedkoop kunnen
# Ik heb geen verstand van pc's en heb geen motivatie om me alles eigen te maken: pc uitpakken, stroom erop, monitor aankoppelen en gáán heeft de voorkeur. Zelfassemblage is uitgesloten for obvious reasons
# (nice to have) een monitor waarbij ik naast de pc ook eenvoudig mijn laptop op kan aansluiten
# voldoende usb-poorten (vóór: externe HDD en eventueel externe CD/DVD; achter: muis, toetsenbord)

Ga je overklokken?
Eh, say what? Vast niet.

Wat heb ik zelf gevonden?
# monitor (klik). Motivatie: goede ervaring met merk, goedkoop, en voldoende groot
# desktop (klik). Motivatie: is uit te breiden met Wifi-module, iets krachtiger, voldoende SSD, redelijke prijs
# opslag (klik). Motivatie: voor €69 per jaar alle Office die ik nodig heb, plus voldoende cloudopslag
# alternatief: Office via Surfspot (Office 2019 voor €27 of Office365 voor €4 per jaar) en Onedrive voor €2 per maand, maar dat is slechts 100GB)

Wat verwacht je van ons?
# welke monitor past goed bij mijn wensen?
# welke desktop past goed bij mijn wensen?
# alternatieve ideeën over (cloud)opslag
# suggesties voor (online) winkels

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Het jammere van pre-built PC's is vaak dat ze verschrikkelijke verhoudingen hebben tussen componenten. Ze zijn vaak niet in balans.

In principe zou ik zeggen, wacht tot er een exemplaar voor 400-600,- in de Aldi folder staat en sla toe. Meestal hebben die wel een SSD/HDD combo en 8GB> RAM met een redelijk moderne CPU.

Mooier zou ik iets als een pricewatch: AMD Ryzen 5 3400G Boxed vinden, waardoor je meer dan genoeg CPU kracht hebt voor de komende 5-10 jaar, maar je ook grafisch een stuk beter zit dan de iGPU's van Intel. Ik zie na even Google te hebben geraadpleegd dat Aldi ook PC's met AMD APU's verkoopt tegenwoordig: https://computerkiezen.nl...085-aldi-4-augustus-2018/
Toevallig eigenlijk precies de dingen die je nodig hebt, 256GB SSD, 1TB HDD, 8GB RAM, Wifi AC..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micahve
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-06-2022
Hoi Sleepoog,

Ik zou eerder deze pc aanraden:
https://www.alternate.nl/.../product/1491693?lk=24590

Hij is iets goedkoper, maar de grafische chip zit nu in de procesor.
Schrik niet, dit is een AMD APU, dit is dus een Procesor en Grafische kaart in één!

De procesor is net iets slomer, maar de grafische chip is een stuk sneller.
Hij beschikt ook over WLAN WIFI 5

De pc is nog niet uit, maar is binnenkort verwacht, dus deze of volgende maand!

De reden waarom ik een pre-build aanraad inplaats van onderdelen wisselen, is omdat u aangaf dat u geen tijd/zin heeft in het samenstellen van een pc.

Zoals de reactie hierboven zegt er zitten wel vaak nadelen aan, maar een pre-build geeft wel het gemak en zekerheid dat alles werkt naar behoren!

Hopelijk heb ik u kunnen helpen,
Fijne dag nog :)

[ Voor 21% gewijzigd door Micahve op 27-09-2019 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepoog
Kuusj schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:56:
Het jammere van pre-built PC's is vaak dat ze verschrikkelijke verhoudingen hebben tussen componenten. Ze zijn vaak niet in balans
Daar ben ik mij van bewust en mogelijk is dat ook de reden dat ik voor mij 'niets' kon vinden dat voldoet. Zoals @Micahve terecht opmerkt wil ik wel een pre-build (of iets dat ik kan laten samenstellen in een goede offline winkel). Als ik zelf ga knutselen dan wordt het helemaal niets. Samenstellen via Alternate (of iets dergelijks) heb ik wel overwogen, maar daar kom ik gewoon echt niet uit.

Aldi had ik nog niet overwogen, maar de aangehaalde pc lijkt inderdaad prima te voldoen.
Had al wel gekeken, maar deze niet (of over het hoofd) gezien. Wat ik begrijp uit jullie beide antwoorden is dat 8GB in ieder geval voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micahve
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-06-2022
Sleepoog schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:31:
[...]

Daar ben ik mij van bewust en mogelijk is dat ook de reden dat ik voor mij 'niets' kon vinden dat voldoet. Zoals @Micahve terecht opmerkt wil ik wel een pre-build (of iets dat ik kan laten samenstellen in een goede offline winkel). Als ik zelf ga knutselen dan wordt het helemaal niets. Samenstellen via Alternate (of iets dergelijks) heb ik wel overwogen, maar daar kom ik gewoon echt niet uit.

Aldi had ik nog niet overwogen, maar de aangehaalde pc lijkt inderdaad prima te voldoen.

[...]

Had al wel gekeken, maar deze niet (of over het hoofd) gezien. Wat ik begrijp uit jullie beide antwoorden is dat 8GB in ieder geval voldoende is.
Voor gewoon desktop gebruik, beetje surfen op het internet, filmpjes kijken en minder zware spelletjes spelen is 8gb voldoende,

16gb is echt voor de "game pc's".

Alternate en Azerty bieden ook services aan om een pc door hun te laten bouwen, maar je bent dan vrijwel nooit goedkoper uit dan een pre build.

Je kan natuurlijk altijd nog voor kiezen het ram te veranderen of als dat kan zelfs ram toevoegen :)

Maar ik verwacht dat je met 8gb nog zeker een aantal jaartjes voorruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Sleepoog schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:31:
[...]

[...]

Aldi PC's zit ook vaak 3 jaar garantie op, en je kunt vaak genoeg tegelijk een best aardig scherm erbij kopen. Is maar net wat je wil natuurlijk. Je kunt ook naar een winkel als Paradigit gaan waar ze je stap voor stap helpen met wat te kiezen. Onthoud wel dat die mensen er uiteindelijk staan om jou iets te verkopen :)

Iets als dit: https://www.paradigit.nl/...advanced/80054725/product vind ik persoonlijk geen goede PC. De i3 is prima, maar vervolgens de variant zonder iGPU. Waarom is mij niet duidelijk, want qua prestaties doet zo'n GT710 ook eigenlijk niet meer dan 1080p filmpjes op Youtube afspelen. De HD630 die normaal in die CPU zit is een stuk beter :X Daarnaast geen HDD.

Iets als dit: https://www.mediamarkt.nl...b-90k800eymh-1626310.html word ik al vrolijker van. Ten minste de HD630, én een i5, 8GB RAM, 256GB SSD + 2TB HDD, en dat voor 50 euro meer. In principe moet die HD630 de games die je noemt wel aan kunnen overigens, al houdt het echt niet over.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxbuster
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-06 11:53
Hoi sleepoog,

Ik heb je bericht gelezen. Aangezien je je pc niet teveel gaat belasten voor gamen, kun je ook voor tweedehands onderdelen kijken. @Omni heeft hier een heleboel van liggen. (En het zijn geen slechte tweedehandsonderdelen, want hij kijkt streng naar de spullen die hij binnenkrijgt) Zo kun je een hele goede pc aanschaffen voor een hele redelijk prijs. Je bent voordeliger uit en je krijgt ook nog eens hulp en ondersteuning op aanvraag (iets wat niet meer gebruikelijk is bij de meeste bedrijven). Hij heeft verstand van zaken, kan je advies geven en allerlei kanten met hem op kwa de pc, omdat hij gewoon veel heeft liggen. Ook kun je eventueel nieuwe spullen bij hem aanschaffen.

Hij is de best beoordeelde tweaker. Je kan hem altijd eens contacten en reageert meestal vrij snel. Waarom raad ik hem aan? Omdat ik toevallig een tijd terug met hem in contact gekomen ben en hij één van de weinige mensen is die direct service levert, die dus een groot bedrijf jou tegenwoordig niet meer levert. Ook kun je bij hem je oude spullen verkopen. Je kan bij hem langs komen op afspraak

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sleepoog

Heb je W10 en al up-to-date naar 1903 ?
Misschien is het niet eens nodig om een ander systeem te kopen. (misschien SSD er in met nieuwe W10)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
Hackus schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:56:
Heb je W10 en al up-to-date naar 1903?
Ja, W10 en versie 1903.
Áls de pc het op z'n heupen krijgt,dan is 'ie in principe snel genoeg. Maar de boel is ook oud. De kosten van een SSD laten installeren zijn al gauw 20% van een nieuwe pc. En dan is het maar wachten of het probleem is opgelost.

Ik overweeg tevens om via W10 een nieuwe W10 te laten installeren met behoud van bestanden en enkele instellingen. Nadeel daarvan is dat wel al mijn andere programma's worden verwijderd, waaronder Office. Met een nieuwe pc verdwijnen natuurlijk ook mijn huidige programma's, maar dan heb ik de oude pc als reserve. Plus dat wanneer het mislukt ik alles kwijt ben, als in geen werkende pc.

Ik zat wat te zoeken en kwam deze tegen. Dat zou, behoudens optische drive, toch ook voldoen aan alle eisen?

[ Voor 11% gewijzigd door Sleepoog op 27-09-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 125,-€ 125,-
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 144,99€ 144,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 67,51€ 67,51
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 65,38€ 65,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,88

Deze met misschien nog een 1TB ssd dan? Klein, compact, betaalbaar, snel genoeg. Misschien een 3400G?

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 22:29

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

je kunt de componenten bij alternate(of een ander)bestellen en door hun laten assembleren. zorg ervoor dat alle componenten van goede kwaliteit zijn zodat je kan uitbreiden en een goede ervaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zou ook voor een 3200G/3400G gaan, Intel heeft gewoon weinig interessants in dit segment.
Helaas zijn die nog niet erg te vinden in plug&play systemen, maar een 2400G is ook al heel goed.

Incl wifi en "grote" SSD kom je dan bij dit soort kastjes.
categorie: PC's

Edit: deze met wifi module?
https://www.compusale.nl/...3k4D0QeQ5X_kaAruBEALw_wcB

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 27-09-2019 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 17:49
Jivebunny schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:39:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 125,-€ 125,-
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 144,99€ 144,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 67,51€ 67,51
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 65,38€ 65,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,88

Deze met misschien nog een 1TB ssd dan? Klein, compact, betaalbaar, snel genoeg. Misschien een 3400G?
Boven vermeld geheugen past niet in deze barebone omdat er SODIMM geheugen in moet. Ik denk overigens dat SODIMM geheugen ook duurder is.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
488 euro inclusief assemblage en verzendkosten bij azerty (16 GB)

1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 85,-€ 85,-
1MoederbordenGigabyte GA-A320M-S2H (rev 1.0)€ 51,99€ 51,99
1Interne harde schijvenToshiba P300 (Bulk), 1TB€ 37,99€ 37,99
1BehuizingenSharkoon V1000€ 38,96€ 38,96
1NetwerkadaptersTP-Link Archer T4U€ 24,65€ 24,65
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-2400C15D-16GIS€ 62,90€ 62,90
1Optische drivesLite-On IHAS124€ 14,-€ 14,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 300W€ 43,62€ 43,62
1Solid state drivesGigabyte SSD 256GB€ 36,70€ 36,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 395,81

edit: ram aangepast naar 16GB aangezien maar 2 sloten
edit 2: Wellicht kan je dit erbij bestellen om het WIFI signaal te fine tunen https://azerty.nl/product...eakers.net&utm_medium=cpc
maar wordt standaard geleverd met 1 meter verlengkabel

edit 3: De Wifi adapter niet bij azerty kopen maar hier: https://www.campusshop.nl...compare&utm_term=20549869

die van azerty is een ander model (V2) minder snel

[ Voor 8% gewijzigd door Rem_NL op 28-09-2019 04:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepoog
kick O-)

Ik hou, naar aanleiding van jullie advies, al een tijd wat computers en prijzen in de gaten. Vandaag zie ik dat één van mijn favorieten flink in prijs is gedaald.

Volgens mij voldoet deze volledig aan de wensen ten aanzien van het gebruik. Alleen dan nog een externe DVD-writer scoren en een beeldscherm.

Ondanks dat zelf (laten) bouwen vast voordelen heeft, koop ik het liefst off the rack omdat het eenvoudig is. En doe ik altijd zo lang over besluiten? Ja, helaas wel :/

Ah, ik zie nu dat @Kuusj deze desktop al had aangeraden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Sleepoog op 22-11-2019 14:40 ]

Pagina: 1