• Krosan
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 06-01-2020
Hoi,

Ik ben een HiFi leek, maar ben wel een grote film fan. Ik zou dus ook graag films volledig tot z'n recht willen laten komen. Daarmee dat ik een nieuwe home cinema zou willen installeren. Ik ben ten rade gegaan bij speciaalzaken, waar ik uiteenlopend advies kreeg.

Specifieke vragen over B&W:
  • Is B&W over het algemeen geen overkill voor iemand die vooral films bekijkt?
  • Verkopers hebben me aangeraden niet voor een Atmos te gaan als de ruimte zich daar niet perfect toe dient, en eerder meer geld te investeren in een betere 5.1 installatie. Mijn living is niet supergroot, maar ook niet mini, en ik vraag me af of überhaupt wel meer nodig heb dan twee 704 S2 front speakers, een HTM72 S2 center speaker en twee 706 S2 back speakers. Heeft een 702 S2 set echt meerwaarde in mijn living voor naar films te kijken?
  • Ik zou voor de Marantz SR8012 gaan voor ofwel nu, ofwel later te kunnen upgraden naar volledige Atmos. Is dit een slimme zet, of ook weer zwaar overdreven?
Specifieke vragen over Dolby Atmos:
  • Atmos lijkt het van het op vlak van home cinema, en zou dit graag installeren. Veel verkopers raden me af voor Atmos modules te gaan omdat dit volgens hen niet goed werkt.
  • Stel dat Atmos modules wel goed zouden werken, kan ik er dan 2 vooraan plaatsen en met 2 wall-mounted boxen achteraan werken?
  • Stel dat ik voor de 7 series van B&W zou gaan, welke Atmos modules zouden daar bij passen (esthetisch en qua klank)? Zou de Kef R8A een goede optie zijn?
  • Voor de overhead boxen achteraan, hoe belangrijk is de hoek waaronder deze wall-mounted boxen geplaatst moeten worden?
Zoals ik al zei heb ik dus niet al te veel expertise over al deze zaken, dus alle hulp wordt zeker op prijs gesteld!

Cheers,
Andreas

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:58

Goudvis

Juist in deze tijd!

Wat heb je zelf al gevonden over inleidende artikelen, aanbevolen living-afmetingen t.o.v. de afmetingen van je eigen living?

Bv:
Voor de overhead boxen achteraan, hoe belangrijk is de hoek waaronder deze wall-mounted boxen geplaatst moeten worden?
Is perfect te Google'n. ;)

Toch al zo zwaar! 3:16

• Krosan
Ik geef je daar zeker gelijk in. Ik vraag me vooral af wat de ervaringen zijn van Tweakers leden. Ik heb verkopers horen zeggen dat je er beter niet mee begint als je niet in het plafond kan inbouwen, en verkopers die zeggen dat het perfect doenbaar is met zelfs goedkope B&W M1 boxen.

Het probleem met deze materie is dat er vaak genuanceerd wordt en het me niet helemaal duidelijk is wat er nu eigenlijk echt belangrijk is.

• boomr
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 24-10 17:27
Krosan schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:19:
Ik geef je daar zeker gelijk in. Ik vraag me vooral af wat de ervaringen zijn van Tweakers leden. Ik heb verkopers horen zeggen dat je er beter niet mee begint als je niet in het plafond kan inbouwen, en verkopers die zeggen dat het perfect doenbaar is met zelfs goedkope B&W M1 boxen.

Het probleem met deze materie is dat er vaak genuanceerd wordt en het me niet helemaal duidelijk is wat er nu eigenlijk echt belangrijk is.
Over het punt B&W, dit hangt volledig af van je smaak. Elk merk, elke speaker heeft zijn eigen geluid. Ga beluisteren wat je prettig vind en wat je graag in je woonkamer ziet (het oog wil ook wat). Laat je niet direct blindstaren door een specifiek merk. Ikzelf vind het geluid van B&W heerlijk. Voor mijn smaak voldoende laag en detail.

Wij zijn momenteel bezig een nieuwe woning te bouwen. Vrijstaand dit keer. Dat heeft me er ook toe doen besluiten dat ik een stevige home-cinema wil in de woonkamer. Eentje waarbij ik ook 4 speakers in het plafond ga bouwen. Ik ga zelf voor de B&W inbouwspeakers. Ik ben er van overtuigd dat dolby atmos zeker meerwaarde kan hebben, mits goed geïnstalleerd.

Een tipje wat ik je wel mee wil geven is om goed te luisteren of de speakers niet te veel afwijken van elkaar. Ga niet voor dure front, center en surround speakers, en goedkopere atmos speakers als het geluid sterk van elkaar verschilt. Beluister dat ook in een speciaalzaak. Ik heb zelf meerdere langere luistersessies gehad om te keuren welke speakers mijn voorkeuren hebben.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• Krosan
Heel interessant boomr. Ik ga dit zeker inplannen. Zelfs dit weekend al.
Naar wat luister je specifiek als je verschillende speakers vergelijkt?

• boomr
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 24-10 17:27
In een beetje audio-zaak krijg je vaak iets van spotify of zo voor je neus. Ik beluister dan ook veel verschillende genre's. Ik let enerzijds op aspecten die ik van belang vind (een voor mijn gevoel fijne verhouding tussen laag, mid en hoog en voldoende detail in het geluid) maar ik let zelf ook op hoe het voelt na een langere tijd. als voorbeeld: als ik een uur met een monsterbeats koptelefoon op zit ben ik het helemaal beu. Te aanwezig laag, te vermoeiend geluid. Ik wil langdurig kunnen luisteren zonder dat ik me ga storen.

Laat je niet al teveel sturen door anderen en luister wat jij lekker vind klinken!

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• GamatronCleric
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 17:38
@Krosan

Ik gebruik zelf de AM1 speakers als Atmos speakers die aan de bovenkant van de muur zijn gemonteerd en zijn gedraaid richting de zitpositie.
Heb zelf de CM S2 serie (CM9S2 / CM Center2 S2 / en CM6S2) en een Sub als 5.1 setup. Dit in een combinatie met een Marantz SR7010 en voor mij klinkt dit heerlijk. Qua klank kleur is het allemaal B&W dus dat is goed te doen.
Zou zelf niet voor de M1 speakertjes gaan die klonken mij wat te min.

Enige wat ik me afvraag is waarom je voor de SR8012 hebt gekozen terwijl je met een 7012/7013 ook genoeg hebt (scheelt je denk ik wel wat in de beurs)

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:47

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Krosan schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:41:
Naar wat luister je specifiek als je verschillende speakers vergelijkt?
Hoe kom je op de keuze van de B&W 700-serie speakers als je dit soort vragen stelt? Die kan ik niet echt rijmen. Ik krijg het idee dat je een heel makkelijk slachtoffer gaat zijn voor de gemiddelde verkoper om een goede winst op te maken. Maar dat is puur gebaseerd op bovenstaande vraag en de gekozen speakers. Hoe kom je op deze keuze? Idem met de Marantz, ik kan zo andere (goedkopere) receivers noemen die ook aan de eisen voldoen. Één van de belangrijkste speakers ben je mijns inziens nog vergeten, de subwoofer (of als je het goed wilt doen subwoofers).

Stel een budget vast en ga eerst luisteren naar diverse merken en besluit daaruit wat je fijn vindt klinken (en mogelijk spelen looks ook mee). Natuurlijk doet akoestiek veel met het geluid en is thuis luisteren het beste maar je kan wel vast een indruk krijgen wat een speaker doet ten opzichte van andere. Dat luisteren ga je ook niet in één winkel kunnen doen omdat lang niet elk merk door elke winkel wordt verkocht. Vanaf het begin speakers uitzoeken is niet iets wat je in één middagje doet. Als je uiteindelijk onder de streep duidelijk hebt waar je smaak ligt kan je kijken welke speakers in het assortiment zitten en kan je een keuze gaan maken.

Persoonlijk vind ik dat als je puur voor film gaat het allemaal zo duur niet hoeft te zijn. Zodra je film gaat kijken is het visuele aspect ook aanwezig en wordt het verschil tussen een speaker van 2000 euro of een (klein) deel daarvan een stuk minder belangrijk. Geluid wordt meer een bijzaak als je andere aspecten toe gaat voegen. Let ook dat je er met alleen speakers en een receiver niet bent. Aankleding van de ruimte is ook belangrijk mee te nemen, als je een kale kille ruimte hebt dan zal het geluid er niet beter op worden.

Betreffende het luisteren, neem de tijd en schrijf per speaker de plus- en minpunten op. Aan de hand daarvan kan een beetje verkoper wel afleiden welke richting je smaak ligt. Let trouwens dat de speaker die je in het begin het meest aanstaat wellicht niet de beste koop is. Een speaker die opvalt doet iets extra's en dat kan op langere termijn vervelend gaan worden. Een op het eerste gezicht saaiere speaker kan daardoor de betere keuze zijn. Vandaar ook dat je niet in een paar minuten klaar bent met luisteren. Ik ben zelfs toen ik mijn keuze al had gemaakt nog teruggegaan naar de winkel om nog eens een middagje naar de speakers te luisteren. Gewoon één speaker, puur om te zien of ik ze niet moe werd. Neem tevens een dB meter mee om elke speaker op gelijk volume af te stellen. Elke speaker heeft een andere gevoeligheid, hoe hoger deze is des te luider zal de speaker spelen op een gelijk vermogen ten opzichte van een andere speaker met lagere gevoeligheid. Het menselijk oor is gevoelig hiervoor, harder is beter. Vandaar de receiver per speaker gelijk afstellen zodat ze op hetzelfde volume spelen. Anders kan je niet eerlijk vergelijken. Tevens is de speakers verplaatsen ook een idee om te doen. Zet een speaker die in de hoek staat eens wat vrijer, je zal een heel ander klankbeeld krijgen (of andersom, zet een speaker wat meer een hoek in).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Haruhi
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12:57
Het enigste wat ik zou kopen voor Home cinema van B&W zijn de FCM8's.
Ik heb er 5 samen met twee B&W ASW750 subs, zou nooit iets anders meer willen.

• Time2Choose
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 08-06 13:44
Ik ben me, net als jij, ook aan het oriënteren op het gebied van een nieuwe home cinema. Nu kom ik van een 5.1 "3D" surround set van Philips i.c.m. met Philips Ambilight TV. Zodoende neig ik weer naar een Philips Ambilight.

Op de site van Dolby (https://www.dolby.com/us/en/speaker-setup-guides/index.html) kun je de ideale lay-out downloaden van praktisch elke mogelijke set-up.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een 5.2.4 opstelling, dus met 4 in ceiling speakers voor Dolby Atmos.

Daarbij wil ik een OLED 4k tv met (liefst 4zijdig ambilight) en ondersteuning voor Dolby Vision, HDR10 etc. Helaas is er dan maar 1 optie, de 65OLED984. Helaas omdat deze dus met een soundbar is, maar dat zie ik niet zo zitten.

Ik denk dat een 600 series setup met 2x 603, 2x 606, 1x HTM6, 4x CCM665 prachtig is. Sub ben ik nog over in conclaaf, of 2 kleine of 1 grote. 2 grote is natuurlijk het best maar ja, het zijn allemaal behoorlijke misselijke prijzen.

Voor mij is het concept van een receiver ook nieuw, aangezien ik 9.2 kanalen nodig heb kwam ik uit op een Denon AVR-X6300H.

En dan heb je nog een mediaspeler nodig. Ik heb begrepen dat het mooiste beeld zal komen van een 4k Blu Ray, mooier dan dat je 4k streamed via bijv. Netflix. Zon zelfde discussie gaat op voor muziek, het mooiste zou FLAC zijn, CD's of een streaming dienst zoals Tidal zijn dan opties. Spotify biedt deze kwaliteit (nog) niet aan. Wellicht is een Nvidia Shield nog een goede toevoeging.

Het moet allemaal kloppen, want de zwakste schakel bepaald het maximale kwaliteit. Als je bijvoorbeeld alleen Netflix en Spotify gebruikt of kabel tv kijkt, haal je nooit het maximale uit je hardware. En voor zulke bedragen wil je eigenlijk (nagenoeg) perfecte compatibiliteit.

Toch?

[Voor 3% gewijzigd door Time2Choose op 28-09-2019 21:57]

• Krosan
GamatronCleric schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:39:
@Krosan

Ik gebruik zelf de AM1 speakers als Atmos speakers die aan de bovenkant van de muur zijn gemonteerd en zijn gedraaid richting de zitpositie.
Heb zelf de CM S2 serie (CM9S2 / CM Center2 S2 / en CM6S2) en een Sub als 5.1 setup. Dit in een combinatie met een Marantz SR7010 en voor mij klinkt dit heerlijk. Qua klank kleur is het allemaal B&W dus dat is goed te doen.
Zou zelf niet voor de M1 speakertjes gaan die klonken mij wat te min.

Enige wat ik me afvraag is waarom je voor de SR8012 hebt gekozen terwijl je met een 7012/7013 ook genoeg hebt (scheelt je denk ik wel wat in de beurs)
De gedachten hierachter is voornamelijk dat ik nu zou investeren voor de komende 30 jaar. Als ik dan een 7012/13 zou nemen, zou ik die moeten vervangen als ik 7.1.4 Atmos zou willen installeren.
FeaR schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:40:
[...]

Hoe kom je op de keuze van de B&W 700-serie speakers als je dit soort vragen stelt? Die kan ik niet echt rijmen. Ik krijg het idee dat je een heel makkelijk slachtoffer gaat zijn voor de gemiddelde verkoper om een goede winst op te maken. Maar dat is puur gebaseerd op bovenstaande vraag en de gekozen speakers. Hoe kom je op deze keuze? Idem met de Marantz, ik kan zo andere (goedkopere) receivers noemen die ook aan de eisen voldoen. Één van de belangrijkste speakers ben je mijns inziens nog vergeten, de subwoofer (of als je het goed wilt doen subwoofers).

Stel een budget vast en ga eerst luisteren naar diverse merken en besluit daaruit wat je fijn vindt klinken (en mogelijk spelen looks ook mee). Natuurlijk doet akoestiek veel met het geluid en is thuis luisteren het beste maar je kan wel vast een indruk krijgen wat een speaker doet ten opzichte van andere. Dat luisteren ga je ook niet in één winkel kunnen doen omdat lang niet elk merk door elke winkel wordt verkocht. Vanaf het begin speakers uitzoeken is niet iets wat je in één middagje doet. Als je uiteindelijk onder de streep duidelijk hebt waar je smaak ligt kan je kijken welke speakers in het assortiment zitten en kan je een keuze gaan maken.

Persoonlijk vind ik dat als je puur voor film gaat het allemaal zo duur niet hoeft te zijn. Zodra je film gaat kijken is het visuele aspect ook aanwezig en wordt het verschil tussen een speaker van 2000 euro of een (klein) deel daarvan een stuk minder belangrijk. Geluid wordt meer een bijzaak als je andere aspecten toe gaat voegen. Let ook dat je er met alleen speakers en een receiver niet bent. Aankleding van de ruimte is ook belangrijk mee te nemen, als je een kale kille ruimte hebt dan zal het geluid er niet beter op worden.

Betreffende het luisteren, neem de tijd en schrijf per speaker de plus- en minpunten op. Aan de hand daarvan kan een beetje verkoper wel afleiden welke richting je smaak ligt. Let trouwens dat de speaker die je in het begin het meest aanstaat wellicht niet de beste koop is. Een speaker die opvalt doet iets extra's en dat kan op langere termijn vervelend gaan worden. Een op het eerste gezicht saaiere speaker kan daardoor de betere keuze zijn. Vandaar ook dat je niet in een paar minuten klaar bent met luisteren. Ik ben zelfs toen ik mijn keuze al had gemaakt nog teruggegaan naar de winkel om nog eens een middagje naar de speakers te luisteren. Gewoon één speaker, puur om te zien of ik ze niet moe werd. Neem tevens een dB meter mee om elke speaker op gelijk volume af te stellen. Elke speaker heeft een andere gevoeligheid, hoe hoger deze is des te luider zal de speaker spelen op een gelijk vermogen ten opzichte van een andere speaker met lagere gevoeligheid. Het menselijk oor is gevoelig hiervoor, harder is beter. Vandaar de receiver per speaker gelijk afstellen zodat ze op hetzelfde volume spelen. Anders kan je niet eerlijk vergelijken. Tevens is de speakers verplaatsen ook een idee om te doen. Zet een speaker die in de hoek staat eens wat vrijer, je zal een heel ander klankbeeld krijgen (of andersom, zet een speaker wat meer een hoek in).
Wat een weelde aan informatie. Bedankt voor de tijd die je hierin stak!
Ik besef nu wel dat ik hier een langer project van moet maken.

Ik heb me al vaak bedacht dat ik inderdaad een makkelijke prooi ben voor verkopers die willen upsellen. Ergens moet ik eerlijk zijn met mezelf, en toegeven dat ik dit allemaal waarschijnlijk niet nodig heb omdat ik eigenlijk voornamelijk films kijk. Langs de andere kant zie ik dit als een lange termijn investering, mogelijks tot 40 jaar, en dan geef ik graag een paar duizend euros meer uit aan een setup die voor alle gelegenheden kan dienen.

Mijn ouders hebben B&W speakers, en naast het fantastisch uitzicht, was de klank altijd indrukwekkend. Daarmee mijn initiële voorkeur voor B&W. We zien graag design, dus hebben we eerst een B&O filiaal bezocht, maar dat leek ons niet de juiste prijs kwaliteit verhouding.

Gisteren ben ik een aantal uren gaan luisteren naar de verschillende B&W modellen, alsook wat andere merken. Wat me opviel is dat elke speaker op zich een heel goed geluid produceert, maar dat het pas in vergelijking met andere speakers een wezenlijk verschil maakt. Dat strookt dus met de feedback die je gaf rondom eerlijk vergelijken van speakers.

De 700 series modellen van B&W onderling lijken weinig van elkaar af te wijken. Het is vooral bij het beluisteren van de 800 D3 dat het duidelijk werd waar de verschillen liggen. De 600 series was dan ook weer een stuk minder uitgesproken. Hetgeen ik nog niet heb kunnen beluisteren is de 702, waarin net zoals in de 800 de tweeter apart zit. Het lijkt alsof de aparte tweeter van de 800 een veel duidelijkere distinctie kan maken tussen de instrumenten. Dat is toch het voornamelijkste gemis dat ik heb bij de 704, naast de minder duidelijke bas. Daarvoor zou ik voor de REL T9i gaan, wat dat euvel zou moeten oplossen.

In vergelijking met andere merken was het vaak duidelijk dat de helderheid, diepgang of reliëf van het geluid, en het timbre van de klanken van B&W er boven uitstak. Natuurlijk heb ik maar een aantal merken kunnen beluisteren, en zal ik de toekomst nog een aantal luistersessies inplannen om zeker te zijn van de 700 series.

• Krosan
Time2Choose schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 21:14:
Ik ben me, net als jij, ook aan het oriënteren op het gebied van een nieuwe home cinema. Nu kom ik van een 5.1 "3D" surround set van Philips i.c.m. met Philips Ambilight TV. Zodoende neig ik weer naar een Philips Ambilight.

Op de site van Dolby (https://www.dolby.com/us/en/speaker-setup-guides/index.html) kun je de ideale lay-out downloaden van praktisch elke mogelijke set-up.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een 5.2.4 opstelling, dus met 4 in ceiling speakers voor Dolby Atmos.

Daarbij wil ik een OLED 4k tv met (liefst 4zijdig ambilight) en ondersteuning voor Dolby Vision, HDR10 etc. Helaas is er dan maar 1 optie, de 65OLED984. Helaas omdat deze dus met een soundbar is, maar dat zie ik niet zo zitten.

Ik denk dat een 600 series setup met 2x 603, 2x 606, 1x HTM6, 4x CCM665 prachtig is. Sub ben ik nog over in conclaaf, of 2 kleine of 1 grote. 2 grote is natuurlijk het best maar ja, het zijn allemaal behoorlijke misselijke prijzen.

Voor mij is het concept van een receiver ook nieuw, aangezien ik 9.2 kanalen nodig heb kwam ik uit op een Denon AVR-X6300H.

En dan heb je nog een mediaspeler nodig. Ik heb begrepen dat het mooiste beeld zal komen van een 4k Blu Ray, mooier dan dat je 4k streamed via bijv. Netflix. Zon zelfde discussie gaat op voor muziek, het mooiste zou FLAC zijn, CD's of een streaming dienst zoals Tidal zijn dan opties. Spotify biedt deze kwaliteit (nog) niet aan. Wellicht is een Nvidia Shield nog een goede toevoeging.

Het moet allemaal kloppen, want de zwakste schakel bepaald het maximale kwaliteit. Als je bijvoorbeeld alleen Netflix en Spotify gebruikt of kabel tv kijkt, haal je nooit het maximale uit je hardware. En voor zulke bedragen wil je eigenlijk (nagenoeg) perfecte compatibiliteit.

Toch?
Welke 3D surround set van Phillips is dat juist?

Heb je al es een Ambilight gehad? Zou dit niet eerder irriteren na termijn?

De volledige keten is inderdaad van belang, daarmee dat het inderdaad spijtig is een installatie van 10k+ aan te schaffen om dan "lagere" kwaliteit Netflix streaming te bekijken en beluisteren. Ik denk dat er niets boven echt Blu-ray schijfjes gaat.

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
Ik weet niet of je dan 30 jaar vooruit kan met je receiver. Dat je Dolby Atmost belangrijk vindt, wijst er namelijk op dat je waarde hecht aan de laatste snufjes. Wie weet zijn er over tien jaar compleet andere standaarden en mist de receiver functies die tegen die tijd belangrijk worden gevonden.

[Voor 86% gewijzigd door TBTL op 29-09-2019 12:42]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Krosan schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:24:
[...]
De gedachten hierachter is voornamelijk dat ik nu zou investeren voor de komende 30 jaar. Als ik dan een 7012/13 zou nemen, zou ik die moeten vervangen als ik 7.1.4 Atmos zou willen installeren.
Mijn glazen bol is kapot, maar dertig jaar kan je vergeten. Met speakers is zeker mogelijk maar qua receiver niet. Nu hoef je natuurlijk niet telkens mee met de nieuwste technieken maar receivers zijn tegenwoordig net PC's die relatief snel verouderen. Neem je over tien jaar een 8K TV (of op welke resolutie we dan zitten) dan zal je de receiver ook moeten vervangen omdat je dan ook aan een nieuwe HDMI- en HDCP versie zit. Er zijn ook receivers die volledig elf kanalen kunnen versterken en wel onder de prijs van een SR8012 zitten. Het is goed dat je kijkt naar wat je nodig hebt maar duur wil niet zeggen dat het lang mee gaat. Qua apparatuur wellicht wel maar niet qua techniek.

Tevens ga ik dit topic richting CEA schoppen omdat het meer richting aankoopadvies gaat, AUD > CEA.

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18:54
@Krosan de rel t9 subwoofer is niet echt een film sub.
Volgens specs -6dB at 28 Hz is geen diep sublaag wat je bij films wil.
Het -3db punt zit dan nog hoger.
Kijk eens naar een svs sb3000 -3db at 18hz dat gaat veel dieper in dezelfde prijsklasse.
Een goedkopere sb2000 doet het al veel beter dan die rel.
Voor enkel films zou je nog een geporte sub kunnen overwegen al zijn die wel erg groot.

[Voor 7% gewijzigd door Goofy1978 op 29-09-2019 14:31]

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 12:24
Welke merken heb je inmiddels beluisterd? Ik vond zelf bijv. KEF en B&W aardig overeenkomen qua geluid en was meteen fan van het geluid van Focal.

V.w.b. de toekomstgerichtheid van receivers en versterkers ben ik het eens met FeaR. Het apparaat kan bij normaal gebruik jaren meegaan, maar je loopt vanzelf achter op alle nieuwe technieken. Koop daarom wat je nu nodig hebt + iets meer qua functies en aansluitingen die je aanspreken of waarvan je vermoedt dat je ze binnenkort zou gaan gebruiken. De rest is zonde van de investering. Kijk overigens niet naar wat je allemaal niet gaat gebruiken, maar welke functies de receiver wél heeft.

Zie dit lijstje:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden. Ook hier weer de aansluitingen die je nu nodig hebt + redelijkerwijs verwacht te gaan gebruiken in de nabije toekomst.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

[Voor 87% gewijzigd door Jorgen op 30-09-2019 16:45]

• NeFoRcE
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 15:58

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier een 5.1.2 setup en ja, dat verschil merk je. Onze woonkamer is ongv 40m2, waarvan de setup (linksvoor - rechtsachter) ongeveer 5,7 x 3,5m is. De ceilingspeakers zitten volgens Dolby eisen op zo'n 10 graden links achter de luisteraar. Mochten we een andere salontafel krijgen dan kan de bank nog naar achteren en is het geluid nog steeds goed. Als we de ceilings uitzetten merk je echt best wel wat verschil. Dus ja, gewoon kopen en aansluiten die hap.

Je setup lijkt trouwens enorm veel op die van een maat van me. Alleen heeft hij een Denon - high-end receiver nog. Maar man, wát klinkt dat extreem goed.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Goudvis

Goudvis

Juist in deze tijd!

Jorgen schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:41:
Welke merken heb je inmiddels beluisterd? Ik vond zelf bijv. KEF en B&W aardig overeenkomen qua geluid en was meteen fan van het geluid van Focal.

V.w.b. de toekomstgerichtheid van receivers en versterkers ben ik het eens met FeaR. Het apparaat kan bij normaal gebruik jaren meegaan, maar je loopt vanzelf achter op alle nieuwe technieken. Koop daarom wat je nu nodig hebt + iets meer qua functies en aansluitingen die je aanspreken of waarvan je vermoedt dat je ze binnenkort zou gaan gebruiken. De rest is zonde van de investering. Kijk overigens niet naar wat je allemaal niet gaat gebruiken, maar welke functies de receiver wél heeft.

Zie dit lijstje:

[...]
Je kunt bij het samenstellen van een HT het gegeven van 'verwachte veroudering' natuurlijk wel meenemen in je aanschafkeuzes.

'Case in point': Ik heb recent een Denon PMA-1500AE op de kop getikt om mijn front kanalen aan te sturen. Het idee is hier een Marantz NR surround versterker voor te zetten (eerst de oude surround receiver verkopen :+ ) die via de pre-out het front-signaal doorstuurt naar de Denon.

Zo kan ik muziek luisteren met alleen de stereo-versterker ingeschakeld, en films kijken met zowel de Denon als de Marantz.

Het is erg waarschijnlijk dat de Denon het langst in dienst blijft, omdat qua ondersteunde technieken er weinig aan zal verouderen, terwijl momenteel mijn speakers de beperkende factor zijn (B&W 684 I's). Daarom heb ik dadelijk een stereoversterker met een adviesprijs van destijds €900~ op een surround-versterker met een adviesprijs van €300-400~.

Had ik voor één dikke surround-versterker kunnen gaan? Tuurlijk! Maar dan weet ik dat ik daar flink op afschrijf, mogelijk alsnog een 'mindere' stereo-reproductie heb en er bovendien een monsterlijke versterker draait bij het luisteren van muziek. (Serieus: het opgegeven stroomverbruik van een alles-erop-en-eraan Onkyo is niet grappig met 600 watt~).

Sidenote: Jammer dat Denon geen front pre-out ondersteund bij modellen van onder de 1200~ euro.

[Voor 11% gewijzigd door Goudvis op 01-10-2019 09:07]

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Ik ben ook filmliefhebber, maar vind al dat surround sound echt niet fijn om een film bij te kijken.
Ik heb zelf een goede 2.0 stereo set van Marantz met Mordaunt short en bevalt mij erg goed.

[Voor 10% gewijzigd door Fable op 01-10-2019 09:07]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Goudvis schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:03:
[...]
Serieus: het opgegeven stroomverbruik van een alles-erop-en-eraan Onkyo is niet grappig met 600 watt~.
Maximaal opgenomen vermogen != gemiddeld stroomverbruik.

Dergelijke waardes gebruik je nooit. Toegegeven, een simpele stereoversterker zal over het algemeen minder verbruiken omdat je opties mist die daardoor niet aan staan en geen stroom zullen verbruiken. Maar dat loopt echt niet in de honderden Watts. Er zijn hier users geweest die receivers hebben gemeten qua stroomverbruik en het is eerder 10% van de 600 Watt die je noemt. Je kan in ieder geval niet stellen dat je 300 Watt hebt bespaard met de aanschaf van de Denon (maximaal opgenomen vermogen van 305 Watt) ten opzichte van de voorbeeld Onkyo van 600 Watt. Gebruik je een receiver als stereoversterker (dus standje Pure Direct) dan zal het opgenomen vermogen niet zo veel schelen als je denkt.

[Voor 7% gewijzigd door FeaR op 01-10-2019 10:26]

• Goudvis

Goudvis

Juist in deze tijd!

FeaR schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:25:
[...]

Maximaal opgenomen vermogen != gemiddeld stroomverbruik.

Dergelijke waardes gebruik je nooit. Toegegeven, een simpele stereoversterker zal over het algemeen minder verbruiken omdat je opties mist die daardoor niet aan staan en geen stroom zullen verbruiken. Maar dat loopt echt niet in de honderden Watts. Er zijn hier users geweest die receivers hebben gemeten qua stroomverbruik en het is eerder 10% van de 600 Watt die je noemt. Je kan in ieder geval niet stellen dat je 300 Watt hebt bespaard met de aanschaf van de Denon (maximaal opgenomen vermogen van 305 Watt) ten opzichte van de voorbeeld Onkyo van 600 Watt.
Zeker waar. :) De reden om voor de Denon voor 'erbij' te gaan was dan ook vooral kwalitatief en een stukje toekomstbestendigheid.
Mijn post kwam niet goed over als het las dat stroomverbruik (en -besparing) het zwaarste of zelfs even zwaar gewogen zou hebben als de andere factoren.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Goudvis schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:27:
[...]
Zeker waar. :) De reden om voor de Denon voor 'erbij' te gaan was dan ook vooral kwalitatief en een stukje toekomstbestendigheid.
Mijn post kwam niet goed over als het las dat stroomverbruik (en -besparing) het zwaarste of zelfs even zwaar gewogen zou hebben als de andere factoren.
Sterker, als je straks film gaat kijken dan staat de surround receiver én de Denon stereoversterker (die dan als eindversterker dient) aan waardoor het totaal meer zal zijn dan één surround receiver alleen. Maar goed, wat kost stroom (en mogelijk wek je het zelf op) en het idee van een audiofiele scheiding tussen stereo en surround mag ook wat kosten.

Toekomstbestendig ben je mijns inziens nooit omdat je simpelweg niet weet wat de toekomst gaat brengen. Als de toekomst is dat er met een 16.4.10 setup zitten dan is één externe versterker ook niet genoeg. Ik ben voor losse eindversterkers gegaan met het idee dan alleen de voorversterker te hoeven vervangen met nieuwe technieken. Idee is leuk maar onder de streep zo veel duurder. Een pre/pro is een nichemarkt en kost daardoor meer dan het topmodel receiver. Ik heb vandaar ook het topmodel receiver en die ingesteld om de eindtrappen niet te gebruiken. Ik zou dan ook kijken naar wat je nodig hebt en daar het product bij kopen. Als je het geld hebt en het duurste van het duurste wilt, be my guest maar het brengt met (apparatuur als receivers, bronnen, weergegevers) geen meer zekerheid op toekomstbestendigheid. Er zijn merken die upgrades bieden. Zo kon je bij Denon vroeger het HDMI board een upgrade geven maar dat waren ook geen leuke prijzen, 1100 euro.

• Goudvis

Goudvis

Juist in deze tijd!

FeaR schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:36:
[...]

Sterker, als je straks film gaat kijken dan staat de surround receiver én de Denon stereoversterker (die dan als eindversterker dient) aan waardoor het totaal meer zal zijn dan één surround receiver alleen. Maar goed, wat kost stroom (en mogelijk wek je het zelf op) en het idee van een audiofiele scheiding tussen stereo en surround mag ook wat kosten.
Toekomstbestendig ben je mijns inziens nooit omdat je simpelweg niet weet wat de toekomst gaat brengen. Als de toekomst is dat er met een 16.4.10 setup zitten dan is één externe versterker ook niet genoeg. Ik ben voor losse eindversterkers gegaan met het idee dan alleen de voorversterker te hoeven vervangen met nieuwe technieken. Idee is leuk maar onder de streep zo veel duurder. Een pre/pro is een nichemarkt en kost daardoor meer dan het topmodel receiver. Ik heb vandaar ook het topmodel receiver en die ingesteld om de eindtrappen niet te gebruiken. Ik zou dan ook kijken naar wat je nodig hebt en daar het product bij kopen. Als je het geld hebt en het duurste van het duurste wilt, be my guest maar het brengt met (apparatuur als receivers, bronnen, weergegevers) geen meer zekerheid op toekomstbestendigheid. Er zijn merken die upgrades bieden. Zo kon je bij Denon vroeger het HDMI board een upgrade geven maar dat waren ook geen leuke prijzen, 1100 euro.
Ik weet één ding, en dat is dat de voorkeur voor muziekweergave toch een stereo-opstelling zal blijven. En wel omdat muziek al 40 (?) jaar in stereovorm wordt geproduceerd. In die zin is een goede stereo-versterker toekomstbestendig en over 10 jaar ook nog prima voor dit doel in te zetten. Want hé: goede stereoversterkers hadden we 40 jaar geleden ook al. ;)

Vooropgesteld: toekomstbestendigheid is een containerbegrip. Bedoelen we dat een apparaat ca. 20 jaar moet meekunnen in de gekozen gebruikscontext, of dekt 5 jaar de lading?

• Jorgen
Maar, maar, maar... Een versterker speelt niet beter stereo dan een receiver. Dat is een fabeltje.

Ik snap dat je de versterker koopt omdat stereo al 40 jaar stereo is, maar waarom een extra apparaat in je keten, als je uiteindelijk dat helemaal niet nodig hebt?

• Goudvis

Goudvis

Juist in deze tijd!

Jorgen schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:58:
Maar, maar, maar... Een versterker speelt niet beter stereo dan een receiver. Dat is een fabeltje.

Ik snap dat je de versterker koopt omdat stereo al 40 jaar stereo is, maar waarom een extra apparaat in je keten, als je uiteindelijk dat helemaal niet nodig hebt?
Je draait mijn argumentatie om. :P En komt dan met een stelling die m.i. niet helemaal (of helemaal niet) klopt. Samengevat komt het neer op het principe van 'jack of all trades, but master of none'.

Als jij aanneemt dat de Denon PMA-1500AE even goed een paar B&W 684 I's aanstuurt als mijn Denon AVR-1909 (mijn vergelijkingsmateriaal), dan durf ik dat sterk te betwisten. :> Zelfs mijn vrouw ('het moet het toch gewoon doen?') hoorde direct het verschil bij een bekend nummer. Een verschil welke groot genoeg was om geen placebo te zijn. :7

Toevoeging: Een surroundreceiver in de prijsklasse van 2x mijn stereoversterker zal ongetwijfeld mijn stereoversterker benaderen in stereoweergave. Toch een beetje appels peren.

[Voor 10% gewijzigd door Goudvis op 01-10-2019 13:41]

• Jorgen
@Goudvis Ik wil de discussie niet te lang maken, want dit is niet het geschikte topic daarvoor, maar je gebruikt alle bekende non-argumenten. ;) Laten we het houden op psycho-akoestiek, volume en equalizersettings.

• Goudvis

Goudvis

Juist in deze tijd!

Jorgen schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:47:
@Goudvis Ik wil de discussie niet te lang maken, want dit is niet het geschikte topic daarvoor, maar je gebruikt alle bekende non-argumenten. ;) Laten we het houden op psycho-akoestiek, volume en equalizersettings.
Niet het juiste topic, eens. :7
Nootje: Een reactie afdoen met 'je gebruikt alle bekende non-argumenten' is wel een akelig makkelijke manier om de deur voor verdere discussie dicht te gooien. :+

• Jorgen
Goudvis schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:54:
[...]

Niet het juiste topic, eens. :7
Nootje: Een reactie afdoen met 'je gebruikt alle bekende non-argumenten' is wel een akelig makkelijke manier om de deur voor verdere discussie dicht te gooien. :+
Klopt :> :> ;)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Goudvis schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:54:
[...]
De discussie kan gewoon verder in De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products ;)

• Krosan
Alvast bedankt aan iedereen voor de inzichtvolle reacties. Ik ga de komende week nog een hoop extra luistersessies inplannen en receivers vergelijken. Ik rapporteer terug als ik wijzer ben geworden.

• Sjaak2k
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10:32
Krosan schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:58:
Alvast bedankt aan iedereen voor de inzichtvolle reacties. Ik ga de komende week nog een hoop extra luistersessies inplannen en receivers vergelijken. Ik rapporteer terug als ik wijzer ben geworden.
Kijk eens of je bij wat thuisgebruikers kan gaan luisteren. Hier zou je welkom zijn. Gebruik een 5.1.4 opstelling van focal speakers met marantz versterking.

• Time2Choose
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 08-06 13:44
Krosan schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:34:
[...]

Welke 3D surround set van Phillips is dat juist?

Heb je al es een Ambilight gehad? Zou dit niet eerder irriteren na termijn?

De volledige keten is inderdaad van belang, daarmee dat het inderdaad spijtig is een installatie van 10k+ aan te schaffen om dan "lagere" kwaliteit Netflix streaming te bekijken en beluisteren. Ik denk dat er niets boven echt Blu-ray schijfjes gaat.
Ik heb 7 jaar (?) geleden een Philips 42pfl7606 + Philips Immersive Sound 5.1 HTS5581 gekocht.

Destijds leek me dat een mooie stap, SMART TV met DLNA, LED, passieve 3D en "3D" surround sound met Blu Ray. Is nog steeds leuk kijken naar een 1080 3D blu ray. 3D is uiteindelijk niet echt aangeslagen voor televisies en de nieuwe ondersteunen het ook niet meer.

Het 2-zijdig ambilight heb ik altijd mooi gevonden, maar had liever 3 (of 4 zijdig als je ophangt) gehad. Iedereen die twijfelde heeft ambilight als prettige toevoeging ervaren, hoewel lang niet iedereen de prijsbump er voor over zou hebben.

Heb ook geprobeerd de ambilight te koppelen met Hue lampen, dan is het hele huis een disco. Dat was gimmickie en in de praktijk stoorde ik me aan de vertraging tussen TV en omringende Hue lampen. Mijn volgende TV wordt wel weer een Philips Ambilight.

Het 3D geluid, was meer marketing met iets gedraaide tweeters. 5.1 gewoon en uiteraard niet in de buurt van B&W kwaliteit. Maar daar was de prijs ook naar.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee