Toon posts:

Data recovery macbook 2017

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• OP6_Owner
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 20-10 09:10
Data recovery
Macbook Air 2017 13 Inch
Type SSD12+16 pins m.2 ssd
128GB
Model: MZ-JPV128S/0A2

meerdere winkels gebeld en gemaild. zonder resultaat, wellicht heeft hier iemand er ervaring mee.

op de SSD staat belangrijke data deze moet er af. wat is de beste manier om dit te doen? de macbook is niet meer aan te krijgen.compleet verwoest de SSD lijkt geen schade te hebben.

stel ik koop hiervoor een converter als ik deze inplug in een Windows PC of in een iMac kan ik dan bij de data?

Beste antwoord (via OP6_Owner op 30-09-2019 16:36)

• tweazer
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 22:02
Deze externe usb enclosure (ga rustig ergens anders dan bij amazon shoppen,dit is geen reclameposting) https://www.amazon.com/QN...nal-Adapter/dp/B076KDPZMM lijkt deze ssd te ondersteunen.
Heb je een mac met pci, lijken deze veel goedkopere adapters te gaan werken:
https://www.amazon.com/QN...fRID=842GTRSTAY3P46NF4PNK

Welke regio woon je in NL ?

[Voor 3% gewijzigd door tweazer op 28-09-2019 09:37]

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Op een windows PC krijg je er niks uit. Het zal in een Mac moeten met dezelfde aansluiting.

I reject your reality and substitute my own

• rvanpruissen
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 25-11 17:35

rvanpruissen

rePear.it

Wat is er verwoest aan de laptop? Als je de laptop nog aan de praat zou kunnen krijgen, dan kun je de data er natuurlijk ook afhalen :)

• OP6_Owner
rvanpruissen schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:16:
Wat is er verwoest aan de laptop? Als je de laptop nog aan de praat zou kunnen krijgen, dan kun je de data er natuurlijk ook afhalen :)
mijn zoontje heeft er over geplast Macbook doet niets meer reageert ook niet op voeding.

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Ah, ja, dan begin ik er ook niet meer aan :) Helaas heb ik momenteel geen MacBook van dat type liggen, anders had ik je kunnen helpen.

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13-11 18:01

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

OP6_Owner schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:40:
[...]

mijn zoontje heeft er over geplast Macbook doet niets meer reageert ook niet op voeding.
Ai, zuur zeg.
Pun intended :p.

Hoedanook, je zou kunnen proberen met een linux machine de schijf te mounten, het is gebrekkig maar er schijnt support voor te zijn.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Wintervacht schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:50:
[...]

Ai, zuur zeg.
Pun intended :p.

Hoedanook, je zou kunnen proberen met een linux machine de schijf te mounten, het is gebrekkig maar er schijnt support voor te zijn.
Alleen heeft Apple (uiteraard) een proprietary aansluiting. Geen idee of er al converters voor het nieuwe (2016+) type zijn.

Nm, dit is het 'oudere' model met PCIe schijf. Voldoende converters voor de vinden.

[Voor 8% gewijzigd door rvanpruissen op 30-09-2019 14:46]

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 27-11 14:25
Dat is snel uit te proberen. Nog sneller is het vinden van een Mac uit hetzelfde jaar, en dan een dd-copie maken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• joon
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22-11 08:41
Er is een SSD enclosure van OWC waar deze in kan: https://www.apple4you.nl/...le-mid-2013-2017-ssd.html

En anders kan de SSD inderdaad in een vergelijkbaar model van die serie om vervolgens de data eraf te halen, je moet wel iemand vinden die dit risico wilt lopen.

• Ronker
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:55
Ik neem aan dat je de macbook ook wil vervangen? Misschien bij apple store een nieuwe kopen zonder SSD en daar overlaten plaatsen als ze deze optie bieden?

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Nee, die gaat niet werken. De 2017 die daar staat geldt voor de oude air denk ik die tot toen werd verkocht.

Dat oudere type blijkt het dus ook te zijn |:( Gaat prima werken dus. Excuus.

[Voor 11% gewijzigd door rvanpruissen op 30-09-2019 14:47]

• joon
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22-11 08:41
rvanpruissen schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:00:
[...]

Nee, die gaat niet werken. De 2017 die daar staat geldt voor de oude air denk ik die tot toen werd verkocht.
Vreemd, zag de Envoy pro toch staan op de product pagina van de 2013-2017 MBA https://eshop.macsales.com/item/OWC/S3DAPT4MB02K/

Maar goed ik zie die melding ook staan onderaan de eerdere pagina die ik linkte, hun geven weer aan dat het niet werkt 8)7

Denk als TS het zeker wilt weten het beste OWC kan mailen.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Mocht er technisch niks met de SSD aan de hand zijn dan kun je die zonder problemen in een andere MacBook Pro, Air of regulier model drukken die dezelfde aansluiting heeft. De modellen die deze aansluiting van de SSD hebben draaien allemaal Mojave, dus dat moet het probleem niet zijn. In principe kun je de schijf zo in een andere MacBook drukken en er van opstarten zonder iets anders te doen. Op het moment dat je er van op kunt starten en bij je data kunt kun je ook een backup trekken.

Les voor de volgende keer: de ingebouwde TimeMachine gebruiken, in combinatie met een NAS is dat iets waar je geen omkijken meer naar hebt.

• tweazer
Behalve dat er misschien een luchtje aan zit lees ik wel over een reparatieprogramma voor macbook 2017 13" met touchbar https://support.apple.com...solid-state-drive-service
Of de apple winkel wil helpen met data recovery, tja daar wringt de schoen. Goed schoonmaken met billendoekjes ?

PS via icloud.com kun je waarschijnlijk je serienummer boven water halen...

PS2 ik lees: "Voorafgaand aan de reparatie moet u een reservekopie maken van uw gegevens, want tijdens het reparatieproces wordt de harde schijf gewist." :(

[Voor 28% gewijzigd door tweazer op 27-09-2019 20:34]

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Dit soort dingen moet je niet bij Apple willen doen, die doen alleen maar dingen vervangen. In dit geval de hele laptop...

Kun je het nog beter bij je inboedelverzekering of WA aangeven. Misschien wordt de laptop dan gerepareerd vanuit de verzekering.

• Jrz
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 27-11 02:16
Als je toevallig in new york bent... Louis Rossman
YouTube: Louis Rossmann :-)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• tweazer
Deze externe usb enclosure (ga rustig ergens anders dan bij amazon shoppen,dit is geen reclameposting) https://www.amazon.com/QN...nal-Adapter/dp/B076KDPZMM lijkt deze ssd te ondersteunen.

[Voor 3% gewijzigd door tweazer op 28-09-2019 09:37]

• woutertjuh88
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 27-11 18:03
Om uit te lezen zul je deze behuizing nodig hebben: https://macupgrade.eu/cat...-p-1262.html#.XY8QZi-iHBI
Let we lop dat dit alleen uit te lezen is op een Mac(iMac/Macbook(pro/air)/Mac Mini/Mac Pro).

De vraag is natuurlijk waarom er geen back-up is. Bij belangrijke data heb je altijd een back-up (buiten je huis).
Mijn conclusie is: heb je geen back-up van bestanden, dan zijn deze bestanden niet belangrijk.

-

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

tweazer schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:36:

Gaat niet werken, zie types. Gaat prima werken, zie types (A1466, PCIe) :)
woutertjuh88 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:52:
Om uit te lezen zul je deze behuizing nodig hebben: https://macupgrade.eu/cat...-p-1262.html#.XY8QZi-iHBI
Let we lop dat dit alleen uit te lezen is op een Mac(iMac/Macbook(pro/air)/Mac Mini/Mac Pro).

De vraag is natuurlijk waarom er geen back-up is. Bij belangrijke data heb je altijd een back-up (buiten je huis).
Mijn conclusie is: heb je geen back-up van bestanden, dan zijn deze bestanden niet belangrijk.
Idem. Verder bedankt captain hindsight ;)

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

*snip* off-topic

[Voor 96% gewijzigd door Daedalus op 29-09-2019 19:13]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Excuus voor alle verwarrende berichten, ik dacht dat die over het nieuwe MacBook Air model ging, maar blijkt nog om de oude versie te gaan. :$

De nieuwere modellen van deze oudere versie (A1466, 2013+) hebben een proprietary PCIe SSD welke eenvoudig overgezet kunnen worden in andere Airs uit die periode of zelfs in de Retina modellen uit die periode. Zo kan eenvoudig de data worden gekopieerd.
Verder kun je ook zo'n case/enclosure kopen zoals voorgesteld, dan kun je hem via USB uitlezen.

• OP6_Owner
Dank jullie wel voor de hulp. en alle informatie het heeft me goed geholpen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee