Toon posts:

DSM 6.2 crontab

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 29-11 09:38
Ik ben vorige week overgestapt van een Ubuntu server op een Synology NAS, puur vanwege het gebruikersgemak. Op mijn Ubuntu machine had ik een aantal scripts lopen via crontab.

Dezelfde scripts wil ik laten draaien via de NAS. Alleen wanneer ik crontab (sudo vi /etc/crontab) benader, kan ik deze niet bewerken.

Een oplossing leek mij om via de Task Sceduler de scripts te laten draaien, alleen lukt het mij niet om bepaalde scripts elke minuut (zonnepanelen data ophalen) en wanneer de NAS reboot. Wat ik dus als */1 en @ reboot had staan, lukt niet.

Hoe kan ik nu wel crontab editten? Daarmee zou namelijk het probleem verholpen zijn en kan ik praktisch mijn oude crontab kopieëren naar de crontab van de NAS.

Beste antwoord (via Rgerr op 27-09-2019 12:29)

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:07

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Rgerr schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:17:
Zodra ik crontab probeer te bewerken via vi /etc/crontab (met of zonder sudo maakt geen verschil) kan ik op mijn toetsenbord drukken wat ik wil, maar er wijzigt niks in crontab.
Misschien een open deur, maar je bent bekend met hoe vi werkt?

Maar ik zou eerlijk gezegd gewoon de task scheduler gebruiken. Handmatige wijzigingen via commandline willen nog al eens verdwijnen bij updates en zo.
Rgerr schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:56:
@DJMaze dat werkt ook prima, alleen is het niet mogelijk om bij reboot en elke minuut een script te starten.
Dat kan prima. Zoals al eerder gezegd: scheduled task voor elke minuut, triggered task voor run tijdens boot.

[Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 27-09-2019 10:57]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

• ktf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 24-11 14:31
Kun je iets specifieker zijn in waarom je crontab niet kunt bewerken? Wat voor foutmelding krijg je? Heb je sudo crontab -e geprobeerd? Of gewoon crontab -e?

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

crontab -e werkt niet, dat commando kent de DS niet. Maar ik kan gewoon met vi /etc/crontab/ aanpassingen doen en opslaan. Dus inderdaad ook wel benieuwd naar wat er precies niet werkt voor @Rgerr.

De vraag is wel of je die file handmatig moet willen aanpassen. Geen idee of dat conflicten geeft met aanpassingen via de GUI.

Voor wat betreft je instellingen via task scheduler (die uiteindelijk ook gewoon in /etc/crontab belanden), zelfde vraag: wat lukte daar precies niet? Je kan toch gewoon een scheduled task elke minuut laten draaien en een triggered task toevoegen voor de run at boot?

[Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 27-09-2019 09:38]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17:21
Iedere minuut draaien - kan, Triggered task kan. Ik weet niet hoe veel 'Run results' er bewaard worden als je iedere minuut scheduled, maar daar kun je toch een script om heen doen die dat regelt? Verder met @Orion84

• Rgerr
Zodra ik crontab probeer te bewerken via vi /etc/crontab (met of zonder sudo maakt geen verschil) kan ik op mijn toetsenbord drukken wat ik wil, maar er wijzigt niks in crontab.

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Login in DSM als admin
Configureer in de task scheduler een user defined script
Bijvoorbeeld: /volume1/homes/username/rsync.sh
Zorg dat die rsync.sh executable is (chmod 0777 /volume1/homes/username/rsync.sh)

Werkt bij mij al jaren prima

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Rgerr
@DJMaze dat werkt ook prima, alleen is het niet mogelijk om bij reboot en elke minuut een script te starten. Dat lukt wel in crontab. Via vi /etc/crontab kom ik er wel in, maar kan ik hem niet wijzigen. Wat ik ook doe op het toetsenbord, het bestand wijzigt niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Rgerr schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:17:

Maar ik zou eerlijk gezegd gewoon de task scheduler gebruiken. Handmatige wijzigingen via commandline willen nog al eens verdwijnen bij updates en zo.
Rgerr schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:56:
@DJMaze dat werkt ook prima, alleen is het niet mogelijk om bij reboot en elke minuut een script te starten.
Dat kan prima. Zoals al eerder gezegd: scheduled task voor elke minuut, triggered task voor run tijdens boot.

[Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 27-09-2019 10:57]

• Rgerr
Orion84 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:56:
[...]

[...]

Mijn fout, ik werkte op Ubuntu altijd met nano editor. Ik wist niet dat je met vi eerst op i moet drukken om het te wijzigen. Dank de vraag, het zette mij aan het denken dat ik wellicht wat fout deed.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee