• Scallius
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 24-11 20:35
Momenteel schurk ik al een tijdje tegen de volgende situatie:

Mijn vriendin heeft met ingang van deze maand een nieuwe opdracht via een uitzendbureau. Hiervoor was zij ook via het uitzendbureau werkzaam bij een andere opdrachtgever.

Voor ze begon aan de opdracht heeft de recruiter/accountmanager haar een uurloon indicatie gegeven met wat ze ongeveer kon verwachten. Alles goed en wel tot ze uiteindelijk is gestart.

Nu heeft ze een getekende plaatsingsbevestiging ontvangen waar een uurloon wordt gegeven van €4 hoger. Deze is ondertekend door het uitzendbureau zelf. Ook staat bij haar urendeclaratie inderdaad dat hogere uurloon.

Is dit iets wat je moet melden bij het uitzendbureau? Of is dit nu dermate vastgelegd dat ze het gewoon zo kan voortzetten.

• Jantje2000
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 01-12 19:04
Het zal vast niet hoeven, ook omdat het slechts een indicatie was. Ik zou persoonlijk echter wel even navragen of het klopt, dan ben je er toch iets zekerder van.

Ik denk altijd: als het negatief was voor mij, had ik er dan iets van gezegd? Zo ja, dan zeg ik er ook iets van als het voor mij meevalt.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19:44

OmeJoyo

This is me

Ja, etisch dilemma. Ik heb ooit ook een contract gehad van 200 euro meer per maand dan afgesproken (7 procent destijds) Ik heb het toen gelaten voor wat het is, nooit meer wat van gehoord.

Ik denk dat het heel erg hangt van hoe groot het verschil is. Als het loon 7 euro was en nu 11 dan gaat iemand daar vast iets van vinden. Als het nu 30 is ipv 26 is het al weer veel minder spannend.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:15
Nee. Het was een indicatie en dat kan prima hoger uitvallen. Wellicht is het zo simpel dat er een CAO is en dat je vriendin daarom ook geen lager loon mag krijgen van het uitzendbureau

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Scallius schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:04:

Mijn vriendin heeft met ingang van deze maand een nieuwe opdracht via een uitzendbureau. Hiervoor was zij ook via het uitzendbureau werkzaam bij een andere opdrachtgever.

Voor ze begon aan de opdracht heeft de recruiter/accountmanager haar een uurloon indicatie gegeven met wat ze ongeveer kon verwachten. Alles goed en wel tot ze uiteindelijk is gestart.

Nu heeft ze een getekende plaatsingsbevestiging ontvangen waar een uurloon wordt gegeven van €4 hoger. Deze is ondertekend door het uitzendbureau zelf. Ook staat bij haar urendeclaratie inderdaad dat hogere uurloon.

Is dit iets wat je moet melden bij het uitzendbureau? Of is dit nu dermate vastgelegd dat ze het gewoon zo kan voortzetten.
Je geeft zelf het antwoord al.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 21:48
Is de indicatie van de accountant niet gewoon het kale uurloon en krijgt je vriendin nu alles meteen uitbetaald? Dus vakantiegeld, ADV e.d. erbij.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:16

t_captain

Moderator General Chat

Prima toch? De intercedent had kennelijk niet de juiste informatie toen hij/zij de indicatie gaf. Later bleek het uurloon op dit project dus gunstiger te liggen.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Heb in een ver verleden ook wel eens een uurloon gezegd tegen een uitzendbureau. Echter hadden die toen de bizarre gewoonte om uit te gaan van netto uurlonen en hadden dus mijn eis gebruteerd naar een mooi hoger loon :P

• Scallius
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 24-11 20:35
Ter verduidelijking:

Er is een mail gestuurd met een voorstel:
Salaris op basis van 40 uur van € 2.150; (Dus een uurloon van ~12,40)
32-urige werkweek;
Start 1 september.

Dit heeft de accountmanager doorgestuurd naar mijn vriendin.

Vervolgens heeft zij een plaatsingsovereenkomst ontvangen waarin alle informatie staat betreft de opdracht en het brutoloon van € 16,13. Deze is ondertekend. Vakantiegeld staat los van het brutoloon en komt er nog bij.

• Sdreeg
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17:44
Een indicatie kan van afgeweken worden. Aangezien deze afwijking in het voordeel van je vriendin is, zou ik er verder geen punt van maken.

Het lijkt mij sterk dat het uiteindelijk op de plaatsingsovereenkomst en daarnaast nog op het urenoverzicht verkeerd is vermeld en mocht dat toch het geval zijn, dan had het uitzendbureau dit beter moeten controleren. En het is ook weer niet zo'n bizar groot verschil dat je ervan uit moet gaan dat dit niet kan kloppen (dit zou wel het geval zijn als bijvoorbeeld een komma vergeten is).

[Voor 4% gewijzigd door Sdreeg op 27-09-2019 09:37]

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:17

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Op basis van 40 met 32 uur, dat is ~20%, wat redelijk overeenkomt met je 4 euro.

Zou kunnen dat ze 40 naar 32 2x verkeerd hebben gerekend (dus dat 2150 genomen is als 32 uur, dat naar 40 uur), dan kom je aardig op die 4 euro.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23:31
(...)

Vier euro in het uur verschil is wel veel.

In principe kunnen ze er, met twee handtekeningen onder, niet zo veel meer aan doen. Vendor caveat, zogezegd.

Toch doe je er goed aan hier even melding van te maken. Als de situatie bijzonder in het nadeel is van het uitzendbureau, dan zullen ze linksom, of rechtsom die toch wel proberen ongedaan te maken. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat, hoewel er een opdrachtbevestiging ligt, ze zo weinig mogelijk wordt ingezet, of na één contract er meteen weer uit ligt (tenzij ze, wellicht, alsnog akkoord gaat met een korting op haar salaris).

Een korte mededeling volstaat - een belletje met: "Hé, ik heb het contract onder mijn neus. Het uurloon is wat hoger dan ik had gedacht - klopt dat?". Dat soort eerlijkheid en volwassenheid gaat je veel verder brengen dan proberen ergens mee weg te komen. Op korte termijn misschien niet, maar zeker wel op de lange termijn. En, wie weet klopt het gewoon. Ik acht de kans dat het bedrag wel degelijk klopt groter dan een vergissing, persoonlijk. En dan is iedereen blij - ook de acct manager. Die weet dat hij/zij van doen heeft met een betrouwbaar persoon.

Anyway. Zelf weten.

[Voor 8% gewijzigd door Helixes op 27-09-2019 10:44]

• KoningsGap
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19:17

Waarschijnlijk heeft de opdrachtgever aangegeven wat hun vaste medewerkers verdienen. Volgens de inlenersbeloning (Hoofdstuk 4, paragraaf 2 van de ABU CAO) behoort de uitzendkracht minimaal hetzelfde te verdienen als 'collega's' die in vaste dienst van het plaatsingsbedrijf werken. Waarschijnlijk valt hierom het loon hoger uit dan verwacht.

• Anoniem: 1222698
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online

Voor ze begon aan de opdracht heeft de recruiter/accountmanager haar een uurloon indicatie gegeven met wat ze ongeveer kon verwachten.

Zo moeilijk is dat toch niet.

Indicatie, voorstel

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1222698 op 27-09-2019 20:10]

• MaD_co
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:29
Advocaat van de duivel spreekt...

Wat denk je dat er gebeurt als je er iets van zegt?
Denk dat uitzendbureau met alle liefde jou €4 p/u minder uitbetaalt, terwijl tarief van de klant gelijk blijft.

Mijn veilige optie: zet het geld wat ze meer verdient dan had verwacht opzij, en laat het een jaar staan mochten jullie niet zo kapitaal krachtig zijn mocht je het terug moeten betalen.
Maar ik verwacht dat je vriendin vrij sterk staat omdat het a. Een indicatie was, en b. Een ondertekend document heeft waarop het salaris duidelijk staat.

[Voor 0% gewijzigd door MaD_co op 27-09-2019 21:33. Reden: Typo]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:29
Snap veel van de antwoorden niet zo. Indicatie. Uiteindelijk netjes op papier en iets meer. Getekend. Dan is dat de overeenkomst toch? Indicatie geeft een indicatie.

• ReVeL
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 30-10 14:41
Gewoon laten zo. Het is een heel normaal uurloon, dat eerste was een veilige inschatting. Terugbetaling is ook nooit van toepassing, je hebt dit in de overeenkomst.

Het is een uitzendbureau, als zij hun uurlonen niet op orde hebben waar kan je dan nog wel van op aan?

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 17:00
Scallius schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:30:
Ter verduidelijking:

Salaris op basis van 40 uur van € 2.150; (Dus een uurloon van ~12,40)
32-urige werkweek;
Start 1 september.

Dit heeft de accountmanager doorgestuurd naar mijn vriendin.

Vervolgens heeft zij een plaatsingsovereenkomst ontvangen waarin alle informatie staat betreft de opdracht en het brutoloon van € 16,13. Deze is ondertekend. Vakantiegeld staat los van het brutoloon en komt er nog bij.
Mooi toch, ze zetten dat zelf op papier. Als het op papier anders was, dan dat je krijgt is het wat anders.

...

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Jullie hebben nu gewoon geluk 🙂. Ik zou zelf niet zo snel een salaris afspreken op basis van een “indicatie”, dat vind ik best vaag en kan voor problemen zorgen. Maar nu dus niet, een meevaller :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee