Beste netwerk infrastructuur voor bestaande woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-11-2024
Hoi allemaal,

Ik en mijn gezin gaan rond januari naar een bestaande maar voor ons nieuwe woning verhuizen.
Ik ben momenteel echter aan het bedenken wat de beste netwerk infrastructuur zou zijn voor dat huis en waar ik dan het beste bepaalde componenten kan plaatsen.
Tijdens het klussen ben ik nog in de gelegenheid om hier en daar leidingen in de muren te leggen omdat er nog een stucadoor in zal komen.
Ik wil daarom nu al wat houvast hebben hoe ik het netwerk aan zal gaan leggen zodat ik daar rekening mee kan houden.
Naast dat ik voor voldoende WiFi dekking wil zorgen wil ik ook bepaalde apparaten bekabeld kan aansluiten i.v.m. garantie goede snelheid.

Ik heb zelf de 2 bijgevoegde schematische opzetjes gemaakt maar twijfel nog over een aantal zaken.

Scenario 1
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kyW7B6q/Complex.jpg

Scenario 2
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NsnX43S/Simple.jpg

Mijn vragen m.b.t. WiFi:
1) In hoeverre is het verstandig om 3x UniFi AP te gebruiken in scenario 1? Is dat misschien geen overkill?
2) Is het misschien verstandiger om alleen een UniFi AP op de eerste verdieping te gebruiken voor dekking van 1ste verdieping en zolder (bijv. bij trapgat hangen) (zie scenario 2)? Voor de begane grond zou ik dan de R7000 WiFi kunnen gebruiken? Of is dit niet handig met het overschakelen tussen WiFi netwerken tussen boven en beneden?
3) Zou er met de UniFi AP AC LR en Netgear ProSafe GS108PE voldoende snelheid gehaald kunnen worden? M.a.w. doen de producten wat ze beloven?

Mijn vragen m.b.t. bekabelde apparaten:
1) In hoeverre zou mijn gaming desktop aan netwerk snelheid moeten inleveren wanneer deze niet rechtstreeks op de R7000 maar via de Netgear GS105SE switch aangesloten zou worden? Ik vraag dit omdat de leverancier van de zonnepaneel omvormer bij voorkeur de omvormer bekabeld aansluit. Echter is er ook een WiFi mogelijkheid maar die acht de leverancier minder betrouwbaar voor het uitlezen van de statistieken. Leverancier is BonGo Solar.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zie bijgevoegde plaatjes.

Hardware waar ik nu nog geen ervaring mee hebt zijn:
- UniFi AP AC LR
- Netgear ProSafe Gigabit Plus GS108PE switch (PoE)
- Omvormer zonnepanelen (Solar Edge 3000H)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:12

3DDude

I void warranty's

Ik vind het overkill.

Ik heb nieuwbouw en een Nano-HD (ook ubiquiti) in de trapkast , moet hem nog is ophangen.. maar prima bereik door de houten trap heen komt die stuk beter dan beton.
Je zou zoiets kunnen doen, dan ga ik ervanuit dat de trapkast ongeveer in het midden op de begane grond zit.
Zolang je het niet in je meterkast helemaal in de voorkant van je woning ophangt ben je al een stuk beter bezig dan 80% van de huishoudens heb ik het idee :P

Als je op zolder dan geen goed bereik hebt, kun je bovenin nog een hangen.

Elke verdieping 1 dan moet je een super goed geïsoleerd en groot huis hebben lijkt me ..?

[ Voor 14% gewijzigd door 3DDude op 27-09-2019 01:00 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:39

FreakNL

Well do ya punk?

Hoe groot is je huis?

Ik heb 125 m2 en kom “rond” met een AP in de woonkamer en 1 op zolder. En dit zijn nog antieke (een AirPort Extreme uit 2012 en een AirPort Express uit 2013).

WiFi snelheid in de woonkamer 80mbit, achter in de tuin 30, 1e verdieping 50.. Zolder nooit gemeten, zal ook prima zijn..

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 27-09-2019 05:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De LR versie moet je in huis niet willen. De "gewone" AP AC Lite voldoet prima. De LR versie levert je alleen maar storingen op op zo'n korte afstand. 1 op de begane grond en 1 in het trapgat naar zolder zou voldoende moeten zijn om een nette dekking te krijgen.

Verder zou ik adviseren om geen 3 switches te plaatsen maar nu al te zorgen voor voldoende aansluitingen op diverse plekken. Met een beetje geluk heeft de woonkamer een kruipruimte. Hierdoor zou je vanuit de meterkast door de vloer naar beneden kunnen, een leiding kunnen leggen naar de TV-hoek en daar een aantal aansluitingen in de muur maken. Ditzelfde geldt eigenlijk voor de zolder. Als je nu nog de mogelijkheid hebt om het een en ander aan te leggen dan zou ik daar een aantal kabels heen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
Ik zie in je schema geen kabels naar slaapkamers, dit zou ik wel overwegen.
Ga je het niet nu gebruiken voor tv/pc/studeerkamer, kan het in de toekomst altijd nog gebeuren. Daarnaast, kun je dan met 1 ap beginnen, mocht dit niet toereikend zijn kun je elders nog een ap extra plaatsen.

Mijn algemene advies: kabels (desnoods alleen lege buizen) trekken voor de toekomst, hardware upgraden/uitbreiden indien het nodig blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Waarom heb je twee gescheiden netwerken (de groene en de oranje lijn)?

Ik spreek even niet gehinderd door kennis van de specifiek gekozen netwerkapparatuur, maar hier thuis heb ik UTP op allerlei plekken, en zit mijn tweede AP aan de andere kant van het huis gewoon ingeplugd op het bedraad netwerk van de rest.

Nu is mijn setup een hoop simpeler met een fritzbox, netgear switch en fritzbox AP (extender), maar in principe heb je voor thuis op één 1GBit netwerk echt wel genoeg bandbreedte voor zowel wifi als bedraad verkeer.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 17:14
Ik heb zelf goede ervaringen met een AC Lite AP (niet eens de long range) op de overloop 1e verdieping, ook in een moderne woning. Wel aan het plafond gehangen zoals het hoort.
Je kan dat proberen, mocht het niet genoeg zijn dan 1 op begane grond en 1 op zolder, dan moet je echt wel genoeg bereik hebben.
EMP schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:19:
Waarom heb je twee gescheiden netwerken (de groene en de oranje lijn)?
ivm PoE (power over ethernet) om de AP's van stroom te voorzien, die 2e switch boven heeft dat niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Gman op 27-09-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Gman schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:20:
ivm PoE (power over ethernet) om de AP's van stroom te voorzien, die 2e switch boven heeft dat niet.
Is daar geen stroompunt aanwezig dan?

POE is handig als je het vanaf de (ver)bouw(ing) meeneemt, maar om er nou speciaal een extra kabel voor te trekken lijkt mij het doel voorbijschieten.

Als het gaat om de gaming setup / lag, een switch voegt typisch 200 tot 400 ns toe, nog niet eens ene halve ms dus. Ik zou mij er geen zorgen over maken totdat je op het niveau zit dat je geld als professioneel e-gamer verdient.

My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
Je wil die dingen gewoon voeden via PoE, dan loopt er namelijk maar 1 kabel naar de AP die ideaal gezien aan het plafond hangt (waar buiten verlichting geen stroom is).

• K1LL3RB33
Op de eerste plaats hartelijk dank voor jullie snelle reacties.
3DDude schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 00:59:
Ik vind het overkill.

Ik heb nieuwbouw en een Nano-HD (ook ubiquiti) in de trapkast , moet hem nog is ophangen.. maar prima bereik door de houten trap heen komt die stuk beter dan beton.
Je zou zoiets kunnen doen, dan ga ik ervanuit dat de trapkast ongeveer in het midden op de begane grond zit.
Zolang je het niet in je meterkast helemaal in de voorkant van je woning ophangt ben je al een stuk beter bezig dan 80% van de huishoudens heb ik het idee :P
Na het maken van scenario 1 leek me dat zelf ook al overkill.

De ligging van de meterkast is in de hal en zo'n beetje in het midden van de woning (lekker centraal dus).
Woon oppervlakte is 155m2.
sypie schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 06:49:
De LR versie moet je in huis niet willen. De "gewone" AP AC Lite voldoet prima. De LR versie levert je alleen maar storingen op op zo'n korte afstand.
Hoe komt het dat de LR versie alleen maar storingen op zou leveren?
sypie schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 06:49:Verder zou ik adviseren om geen 3 switches te plaatsen maar nu al te zorgen voor voldoende aansluitingen op diverse plekken. Met een beetje geluk heeft de woonkamer een kruipruimte. Hierdoor zou je vanuit de meterkast door de vloer naar beneden kunnen, een leiding kunnen leggen naar de TV-hoek en daar een aantal aansluitingen in de muur maken. Ditzelfde geldt eigenlijk voor de zolder. Als je nu nog de mogelijkheid hebt om het een en ander aan te leggen dan zou ik daar een aantal kabels heen trekken.
Waarom adviseer je om geen 3 switches te gebruiken?
Onze nieuwe woning heeft geen kruipruimte maar ik zit wel te overwegen om nog leidingen in de muren aan te brengen. Dit alleen nogal rigoreus, zeker wanneer er sleuven gefreesd moeten worden in goede muren. En hoe ga ik er achter komen wat een verstandig aantal kabels is om in de muren te leggen?
Je kunt toch niet voorkomen om met switches te gaan werken wanneer je ergens kabel te kort komt?

Als ik je voorstel goed begrijp dan zour ik 2 kabels naar de woonkamer en 2 kabels naar zolder trekken en 1 kabel naar de 1ste verdieping voor AP. Toch?
Purzelbaum schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:13:
Ik zie in je schema geen kabels naar slaapkamers, dit zou ik wel overwegen.
Ga je het niet nu gebruiken voor tv/pc/studeerkamer, kan het in de toekomst altijd nog gebeuren. Daarnaast, kun je dan met 1 ap beginnen, mocht dit niet toereikend zijn kun je elders nog een ap extra plaatsen.

Mijn algemene advies: kabels (desnoods alleen lege buizen) trekken voor de toekomst, hardware upgraden/uitbreiden indien het nodig blijkt.
Ik snap je punt maar zie daar toch wel tegen op aangezien dat best een onderneming gaat worden in een huis waar eigenlijk niet veel meer aan hoeft te gebeuren.
Gman schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:20:
Wel aan het plafond gehangen zoals het hoort.
Wat is het voordeel van ze aan het plafond hangen?
Gman schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:20:Je kan dat proberen, mocht het niet genoeg zijn dan 1 op begane grond en 1 op zolder, dan moet je echt wel genoeg bereik hebben.
Het probleem hiermee is dat ik nu alle nodige voorbereiding in het huis wil hebben zitten aangezien de stucadoor er nog in komt. Aan het huis hoeft in principe wat ons betreft weinig te gebeuren. Alleen wil ik graag fatsoenlijk netwerk hebben. Het is dus steeds een afweging of ik ergens netwerk voorbereiding aan ga brengen of hou ik het bij het noodzakelijke.

@ all
In hoeverre zou het nog mogelijk zijn om op de eerste verdieping een PoE AP te gebruiken i.c.m. R7000 WiFi voor begane grond en tuin?
Wat zouden hier de nadelen van zijn?
Omschakelen van WiFi signaal wanneer je van beneden naar boven gaat en visa versa? Of zou dit vloeiend moeten gaan?
Of wil je idealiter WiFi op R7000 uitschakelen en WiFi alleen door AP's laten verzorgen? In dat geval zou je er in de huiskamer ook 1 nodig hebben, lijkt me.

Zou het ook nog voordelen hebben om de R7000 weg te laten en de Netgear PoE switch rechtstreek op de Ziggo modem/router aan te sluiten, en daar me de Ziggo router in gebruik te nemen?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je een open trap naar zolder? Dan is een access point op de overloop voldoende.

Ik zou ook niet teveel kabels aan gaan leggen, uitgezonderd gamen zie ik geen situatie waarbij WiFi niet zal voldoen. En zelfs voor gaming zal een moderne WiFi setup eigenlijk ook prima werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Omschakelen van accesspoint wanneer je van plaats verandert met je device zou vloeiend moeten gaan, daarvoor leg je deze accesspoints aan.

Wanneer je de LR versie op gaat hangen heb je 3 apparaten (1 per verdieping) die ENORM HARD STAAN TE SCHREEUWEN in de ruimte. Laat je apparaat dan maar eens de sterkste uitkiezen, dat wordt lastig. Daarom dus de niet LR versies voor in huis.

Voor een doorsnee rijtjeswoning heb je aan 2 van deze apparaten echt wel genoeg. 1 beneden en 1 op zolder. De tussenverdieping wordt door 1 van de 2 of misschien beide ook nog wel gedekt.

De mooiste situatie is dat je bijvoorbeeld in de meterkast al een PoE router/switch hebt staan zodat je voor de rest alleen maar kabels je woning in hoeft te brengen. Je kunt dan ook meteen het AP op de begane grond van prik voorzien. Wanneer je 2 AP's ophangt zou ik de wifi van de R7000 uitzetten, je weet immers niet of die net zo lekker mee gaat roamen zoals de UniFy's doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
K1LL3RB33 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:00:
Op de eerste plaats hartelijk dank voor jullie snelle reacties.

Wat is het voordeel van ze aan het plafond hangen?
[...]
De uitstraling van het signaal is dan optimaal.
Hiermee had ik in een 2012 gebouwde woning met veel beton (wel een houten trap) uitstekend signaal op alle verdiepingen + tuin met 1 AC Lite.

Dit is ook bij vrienden van mij de ervaring, maar 2 AP's verdelen is nog beter.
Als je ook een betonnen trap heb dan zal je toch naar meerdere moeten gaan.
Overigens hangt ie bij mijn zwager in de meterkast die midden in de woning (hal) vertikaal op de muur hangt en bij hem ook prima signaal.
Het probleem hiermee is dat ik nu alle nodige voorbereiding in het huis wil hebben zitten aangezien de stucadoor er nog in komt. Aan het huis hoeft in principe wat ons betreft weinig te gebeuren. Alleen wil ik graag fatsoenlijk netwerk hebben. Het is dus steeds een afweging of ik ergens netwerk voorbereiding aan ga brengen of hou ik het bij het noodzakelijke.
Het is een gokje, maar als je op safe wil spelen zou ik zeker op begane grond en 1ET een ap plaatsen.
Als je op zolder nog te kort komt dan kan je die later nog wel bijplaatsen lijkt me.
@ all
In hoeverre zou het nog mogelijk zijn om op de eerste verdieping een PoE AP te gebruiken i.c.m. R7000 WiFi voor begane grond en tuin?
Wat zouden hier de nadelen van zijn?
Omschakelen van WiFi signaal wanneer je van beneden naar boven gaat en visa versa?
Nee erger nog, hij blijft op de oude AP hangen omdat die nog wel signaal heeft.
Of zou dit vloeiend moeten gaan?
Nee, wel als je 1 systeem gebruikt wat fast roaming ondersteunt
Of wil je idealiter WiFi op R7000 uitschakelen en WiFi alleen door AP's laten verzorgen? In dat geval zou je er in de huiskamer ook 1 nodig hebben, lijkt me.
Ja de onboard wifi van je router uitschakelen, dat is het eerste wat ik doe overal waar ik ubiquity plaats.
AP in de huiskamer kan zeker geen kwaad hoor.

Overigens kan je prima meerdere switches gebruiken, ik zie geen nadelen, zeker niet voor wifi.
Dat kleine beetje lag wat je erbij krijgt is zo minimaal dat je dat niet merkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Gman op 29-09-2019 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Minder apparatuur is ook minder instellen, minder plekken waar het fout kan gaan.

Koop anders eerst de minimum opstelling die je in gedachten hebt en test dat eens, desnoods met een paar losse kabels door de gang. Als het signaal niet sterk genoeg is op alle gewenste plekken kun je altijd nog apparatuur bijkopen.

Er zijn gewoon té veel variabelen om op papier te kunnen zeggen wat exact de beste oplossing is.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-04 16:06

TNO

cake.

De opstelling die je in scenario 1 schetst lijkt grotendeels op hoe ik het thuis heb. Ik heb dan wel met AC lites gedaan ipv LR, om de redenen die hierboven ook genoemd zijn.
Feitelijk zou ik het af kunnen met 1 AP minder in huis, maar ik vind een beetje redundantie ook wel fijn. Nerd of niet he ;).
Met 3 van die dingen kun je wel de signaalsterkte minder hoog maken zodat apparaten ook sneller omschakelen als je naar boven loopt. Sowieso zijn modernere wifi clients goed in staat om zelf de beslissing te maken om over te schakelen naar een beter AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Tsurany schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 00:21:
Heb je een open trap naar zolder? Dan is een access point op de overloop voldoende.
Hieronder een plaatje van het trapgat waarin je kunt zien dat het een open trapgat is met houten trappen.
Afgelopen zaterdag zijn we nog eens gaan kijken en viel me op dat er op 2 plekken bedrading zit voor het ophangen van lampen (zie paarse pijltjes in foto hieronder).
Ik zou 1 van die 2 kunnen gebruiken om een ethernet kabel doorheen te trekken en daar een AP op te hangen.
Het lijkt me dat die dan de 1ste verdieping en zolder kan afdekken.
Hij hang dan welliswaar niet aan het plafond maja.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RjK4SSG/257-1080.jpg
Gman schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:37:
[...]Overigens hangt ie bij mijn zwager in de meterkast die midden in de woning (hal) vertikaal op de muur hangt en bij hem ook prima signaal.
Als dit het geval is, dan zie ik het voordeel niet van een AP ophangen wanneer je ook gewoon je router WiFi zou kunnen gebruiken. Wat is dan nog het voordeel van zo'n AP?
Gman schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:37:Nee, wel als je 1 systeem gebruikt wat fast roaming ondersteunt
Ik lees op die site dat niet alle apparaten 802.11r ondersteunen en dat je daarom voorzichtig moet zijn met instellen van fast roaming.
Kun je wel UniFy AP's niet in een mesh zetten?
Dan zou het omschakelen naar AP's toch ongemerkt moeten kunnen gaan of niet?
Gman schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:37:Overigens kan je prima meerdere switches gebruiken, ik zie geen nadelen, zeker niet voor wifi.
Dat kleine beetje lag wat je erbij krijgt is zo minimaal dat je dat niet merkt.
De switches die ik gebruik zitten voornamelijk tussen de bekabelde verbindingen (zie plaatjes scenario 1 en 2). In de meterkast zou ik dan een PoE switch voorzien voor de AP(s).

@ all
Ok, zoals ik er nu tegen aan kijk ga ik denk ik een AP monteren op de overloop van de 1ste verdieping waar nu stroomkabel voor verlichting is voorzien. Die stroomkabel kan ik dan mooi vervangen voor ethernet kabel.
Een AP toevoegen in de woonkamer ga ik ook overwegen.

Als ik dan WiFi op de R7000 uitschakel en de Netgear GS108PE PoE switch ga gebruiken (4x PoE ports / 4x non-PoE ports), waarom zou ik die R7000 er dan nog tussen zetten?
Is het dan niet verstandiger om de router van de Ziggo modem te gebruiken?
M.a.w. wat is dan nog de toegevoegde waarde van de R7000?

Dan zou de setup er als volgt uitzien:
In onderstaand plaatje staan nog LR versies maar dit moeten natuurlijk Lite versies zijn
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jHw4vgF/Capture.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 22:33
Open trap zegt helemaal niks! Wi-Fi werkt op de LOS (line of sight) methode dus sta je helemaal links van huis dan gaat het signaal dwars door je vloer heen en maakt echt geen bochtje via het trapgat. Ja het bereik zal gevoelsmatig beter zijn en je zal iets hogere snelheid halen maar beter is het absoluut niet.

Vooral in nieuwbouw is het totaal onvoorspelbaar hoe goed de wifi gaat werken. Ik ben in nieuwbouw huizen geweest waar je elke verdieping een ap nodig had en in nieuwbouw huizen waar beneden 1 ap voldoende was.

Leg gewoon je netwerk direct in 1 x goed aan en dus gewoon naar zolder 2 kabels en alle andere plekken ook. Kost je hooguit 100 euro extra aan kabel maar nu kun je erbij straks niet meer.

Elke verdieping een ap ac lite en waarneer nodig schroef je het vermogen naar beneden toe. Je kan namelijk beter meer cellen hebben met laag vermogen dan 2 cellen die volop zitten te sturen.

Wil je ook nog active/fast roaming hebben dus dat er door het systeem gekeken wordt naar welke ap je signaal gestuurd moet worden dan heb je ook nog een cloudkey nodig. Ik raad dan wel aan direct de gen2 te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 01-10-2019 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Jan-man schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 07:08:
Wil je ook nog active/fast roaming hebben dus dat er door het systeem gekeken wordt naar welke ap je signaal gestuurd moet worden dan heb je ook nog een cloudkey nodig.
Het hoeft niet beslist de Cloudkey te zijn. Op elke (virtuele) machine met Linux/Windows/macOS kan je de Unifi controller gebruiken. De software kan je gratis downloaden op de Ubiquiti website. Zo kan je de controller bijvoorbeeld ook draaien op een Raspberry Pi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:39
@K1LL3RB33 Daar waar je schemerlampjes hebben gehangen in het trappengat ga je vermoedelijk op een nette (en officiële) manier geen UTP krijgen, los van het feit of het wel of niet een goede plaats is.

De doosjes van je schemerlampjes zijn 99% zeker gewoon doorgelust van/naar elkaar en via 1 van beide dozen naar je centraaldoos, en je mag onder geen beding UTP bij VD-draden trekken (die losse draadjes in buis), i.v.m. gevaar van beschadiging v/d isolatie's v/d kabel en draden en dat er zodoende dus 230V op je UTP kan komen staan, waarvan het eind is afgewerkt met open koper (de RJ45 plug).

Doe wat @Jan-man zegt, trek zowel naar zolder als naar de eerste verdieping tenminste 2 kabels, kost je paar euro extra nu maar je kan alle kanten op, als je dan niet genoeg dekking hebt kan je netjes nog een AP AC-Lite plaatsen op zolder en die aansluiten op je POE switch in de meterkast.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
K1LL3RB33 schreef op maandag 30 september 2019 @ 22:29:
[...]
Als dit het geval is, dan zie ik het voordeel niet van een AP ophangen wanneer je ook gewoon je router WiFi zou kunnen gebruiken. Wat is dan nog het voordeel van zo'n AP?
Betere antenne, meer instellingen, meer controle, meerdere AP's hetzelfde wifi netwerk laten verzorgen etc. etc. (kan ook met sommige routers overigens)
Maar als je gewoon wil kunnen youtuben en verder heel weinig eisen hebt dan hoef je enkel naar signaal sterkte te kijken.
[...]
Ik lees op die site dat niet alle apparaten 802.11r ondersteunen en dat je daarom voorzichtig moet zijn met instellen van fast roaming.
Kun je wel UniFy AP's niet in een mesh zetten?
Dan zou het omschakelen naar AP's toch ongemerkt moeten kunnen gaan of niet?
Ik zit hier ook nog met die vraag en moet dit nog testen, de oude roaming techniek van Unifi werkte wel goed.
Je kan wel wireless uplinks gebruiken met Ubiquity maar ik blijf het een slechte oplossing vinden, bedraad werkt gewoon top.
Pagina: 1