Effect sedumdak op vochthuishouding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ons platte dak is in 2014 vernieuwd (isolatiepakket en nieuwe bitumenlaag). Daarbij is geen dampremmende folie aangebracht. We hebben tot nu toe geen vocht- of schimmelproblemen, maar we weten niet of de isolatielaag nog altijd vochtvrij is. We overwegen nu een sedummat op de bitumenlaag te laten leggen. Onze vraag is welke consequenties dat heeft voor de vochthuishouding tussen dak en plafond. Bijvoorbeeld. Komt het dauwpunt daardoor hoger of lager in de dakopbouw te liggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
ik heb hetzelf op epdm liggen, dat is makkelijker riep iedereen. Volgens mij wordt op bitumen altijd een extra laag gelegd voor de waterdichtheid. Het is al wel even geleden dat ik er actief naar heb gekeken.

De temperatuur is in de winter warmer op het dakoppervlak en 's zomers kouder. Dus het heeft zeker impact op het dauwpunt. In de ruimte er onder zie je in ieder geval het temperatuureffekt terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 12:11
Het douwpunt komt hoger in de constructie te liggen.

Echter als het dak van buiten af is geïsoleerd met harde isolatie (waarschijnlijk EPS of PUR) is het effect op vochthuishoudring gering, dit komt omdat harde isolatie slecht vocht opneemt.
Tevens is harde isolatie niet gevoelig voor rotten.

Van binnen uit geïsoleerd zonder dampscherm is vragen om problemen.