Toon posts:

DHCP??

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak verbinding met een kabel-modem.

Het Dhcp adres wordt regelmatig veranderd.
Waarom is dit?

Verwijderd

|:( Om ervoor te zorgen dat mensen die online gaan een ip adres krijgen..

Een ip adres van een dhcp server heeft nl een lease (mooi woord) die na een uur verloopt, ben je dan offline kan een ander jou ip adres krijgen. Hierdoor heeft een provider meestal precies genoeg ip adressen tot z'n beschikking ;)

Maar als ie als je online bent verandert, zou ik ff m'n provider bellen, dit klopt nl niet.. :7

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:51

Adze

CCNP !

bedoel je het ip-adres van jouw netwerkkaart? Zo ja dan is dit een keuze van je provider... (meestal doen ze dit om te voorkomen dat je een eigen server gaat hosten)

Als je het ip adres van de dhcp-server bedoelt dan heeft dat met de infrastructuur van het netwerk van je ISP te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Maar mijn "gewone" Ip adres veranderd niet.
Dus ik heb eigenlijk 2 ip adressen?

• Adze

Adze

CCNP !

Op maandag 30 juli 2001 19:54 schreef steeg het volgende:
Een ip adres van een dhcp server heeft nl een lease (mooi woord) die na een uur verloopt
Lease tijden zijn op de DHCP server in te stellen en hebben per definitie niet een lease tijd van een uur !

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 13:27

Theuno

Da Devil Crew

Waar haal jij je "gewone" ip adress vandaan ?
En welk adress veranderd er, en waar haal je dat vandaan ?

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 juli 2001 19:57 schreef Adze15021979 het volgende:
bedoel je het ip-adres van jouw netwerkkaart? Zo ja dan is dit een keuze van je provider... (meestal doen ze dit om te voorkomen dat je een eigen server gaat hosten)

Als je het ip adres van de dhcp-server bedoelt dan heeft dat met de infrastructuur van het netwerk van je ISP te maken.
Dat infrastructuur en dat isp, kun je me dat eens uitleggen???

• Adze

Adze

CCNP !

Op maandag 30 juli 2001 19:58 schreef fran_nic het volgende:
Maar mijn "gewone" Ip adres veranderd niet.
Dus ik heb eigenlijk 2 ip adressen?
Wat bedoel je met 'gewone' ip-adres. Maak anders even een screenshot van winipcfg...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 juli 2001 20:01 schreef Adze15021979 het volgende:

[..]

Wat bedoel je met 'gewone' ip-adres. Maak anders even een screenshot van winipcfg...
Ik heb het dan over het ip adres van de netwerkkaart.

• Adze

Adze

CCNP !

Op maandag 30 juli 2001 20:00 schreef fran_nic het volgende:

[..]

Dat infrastructuur en dat isp, kun je me dat eens uitleggen???
ISP = Internet Service Provider, zoals Chello of @Home enz....

Infrastructuur = de indeling van het netwerk van je ISP. (waar staan de servers, kabels, routers enz.) Dus gewoon makkelijk gezegd "het netwerk" van je ISP.

• ppl
  • Niet online

ppl

Der staat gewoon zo'n DHCP servertje die ip-adresjes aan iedere computer uitdeelt zodat die computer het netwerk op kan (of het Internet wat ook een netwerk is). Zo'n IP-adres krijg je voor een bepaalde tijd (je lease tijd). Dat verloopt, doe je niks dan wordt hij niet verlengd, doe je wel wat dan wordt hij verlengd (klopt dat leaseverhaal zo'n beetje?).

• ppl
  • Niet online

ppl

Op maandag 30 juli 2001 20:03 schreef Adze15021979 het volgende:

[..]

ISP = Internet Service Provider, zoals Chello of @Home enz....

Infrastructuur = de indeling van het netwerk van je ISP. (waar staan de servers, kabels, routers enz.) Dus gewoon makkelijk gezegd "het netwerk" van je ISP.
Infrastructuur: hoe ziet het netwerk eruit, uit welke onderdelen bestaat het, hoe zijn deze met elkaar verbonden, etc. Dus waar staan de servers in het gebouw (fysiek) maar ook waar staan de servers precies in het netwerk (logisch).
In hele simpele woorden is infrastructuur van een netwerk hetzelfde als die van een stad, dus waar staan gebouwen, wegen, hoe zijn ze met elkaar verbonden, etc.

Verwijderd

Topicstarter
Ik word er regelmatig "uitgegooid" en dat is elke keer als die zogenaamde lease verloopt.
Is dit normaal?
Ik moet dan ook weer op alles vernieuwen klikken in winipcfg.

• Adze

Adze

CCNP !

Op maandag 30 juli 2001 20:04 schreef ppl het volgende:
Der staat gewoon zo'n DHCP servertje die ip-adresjes aan iedere computer uitdeelt zodat die computer het netwerk op kan (of het Internet wat ook een netwerk is). Zo'n IP-adres krijg je voor een bepaalde tijd (je lease tijd). Dat verloopt, doe je niks dan wordt hij niet verlengd, doe je wel wat dan wordt hij verlengd (klopt dat leaseverhaal zo'n beetje?).
Klopt helemaal.

Als je lease verloopt tijdens dat je pc aan is, dan zal er automatisch een nieuwe DHCP-request worden gedaan. In die request (broadcast met afzenderadres 0.0.0.0) wordt gelijk ook een voorkeuradres meegestuurd. Dit is meestal de laatst verkregen ip-adres. Als de DHCP-server de request binnen krijgt zal hij proberen het voorkeur adres toe te kennen aan de netwerkkaart, en anders het eerste ip-adres uit de IP-pool van de DHCP-server.

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 20:13 schreef fran_nic het volgende:
Ik word er regelmatig "uitgegooid" en dat is elke keer als die zogenaamde lease verloopt.
Is dit normaal?
nee dit is niet normaal, als je een verbinding hebt, kan er niet zondermeer van ip adres gewisselt worden, als je er niet omvraagt natuurlijk. bv je bent 600 mb aan het downloaden, ik krijg jou ip adres en zo dus 400 mb waar ik niks aan heb nar me toe gestuurd.. ;)

• Theuno

Theuno

Da Devil Crew

Op maandag 30 juli 2001 20:13 schreef fran_nic het volgende:
Is dit normaal?
En bij welke provider is dit ?

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Adze

Adze

CCNP !

Op maandag 30 juli 2001 20:24 schreef steeg het volgende:

[..]

nee dit is niet normaal, als je een verbinding hebt, kan er niet zondermeer van ip adres gewisselt worden, als je er niet omvraagt natuurlijk. bv je bent 600 mb aan het downloaden, ik krijg jou ip adres en zo dus 400 mb waar ik niks aan heb nar me toe gestuurd.. ;)
NIET MOGELIJK: Zo werkt TCP/IP dus niet !!!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 30 juli 2001 20:26 schreef Theuno het volgende:

[..]

En bij welke provider is dit ?
@home
Mijn ip van de netwerkkaart blijft wel hetzelfde maar de ip van de dhcp word vernieuwd.

• Adze

Adze

CCNP !

Op maandag 30 juli 2001 20:30 schreef fran_nic het volgende:

[..]

@home
Mijn ip van de netwerkkaart blijft wel hetzelfde maar de ip van de dhcp word vernieuwd.
Dat is niet erg, dat is alleen het ip-adres van de DHCP-server. Moet je dus ook niets van merken. (alleen even een korte onderbreking van data stroom tijdens het opnieuw leasen van je adres...)

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 20:30 schreef fran_nic het volgende:

[..]

@home
Is dit niet gewoon omdat een ISP meestal meerdere DHCP servers heeft staan voor het geval er bijvoorbeeld eentje uitvalt?
Die DHCP servers hebben dan natuurlijk ook een eigen IP adres binnen het netwerk, en dat verklaard dus ook waarom het IP adres van de DHCP server elke keer anders is.

edit:
Je hebt dus eigenlijk te maken met een andere computer die jou een lease geeft

• Theuno

Theuno

Da Devil Crew

Je ip blijft wel hetzelfde maar de dhcp server veranderd..
dat is een HEEL vreemd probleem, want in princiepe moet 1 dhcp server niet de ranges van de andere uit gaan delen.
Mocht het bij @home wel zo ingesteld staan kan dat nog niet echt kwaad, omdat de DHCP checkd of het ip usable is (correct me if I'm wrong) maar als je tussen een punt in hangt wat precies tussen de twee DHCP servers valt, kan je OS idd kiezen voor de andere DHCP server omdat die net 1ms sneller is als de andere, dan een uur later is de andere weer sneller etc.

Hiervoor moet je dus wel contact opnemen met @home

Nu nog betere koffie...

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 20:14 schreef Adze15021979 het volgende:

[..]

Klopt helemaal.

Als je lease verloopt tijdens dat je pc aan is, dan zal er automatisch een nieuwe DHCP-request worden gedaan. In die request (broadcast met afzenderadres 0.0.0.0) wordt gelijk ook een voorkeuradres meegestuurd. Dit is meestal de laatst verkregen ip-adres. Als de DHCP-server de request binnen krijgt zal hij proberen het voorkeur adres toe te kennen aan de netwerkkaart, en anders het eerste ip-adres uit de IP-pool van de DHCP-server.
ff een vraagje. Als de pc nog geen ip e.d. heeft, hoe weet die dan wat het broadcast adres is? Want hij zal toch niet lukraak alle mogelijk subnetten gaan doorzoeken lijkt mij. Of zie ik dat fout?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

IP adres is gekoppeld aan een HW(MAC)adres adres van bijvoorbeeld NIC (chello/a2000 met LANcity modems) of kabelmodem, of aan een hostname (ik geloof dat @home dat doet)..
Daar wordt naar gekeken en een IP aan uitgedeeld.
Heb je WinME of 2000, dan heb je ook een eigen DHCP server in de vorm van ICS.
Is misschien wel eens interessant om naar te kijken (wat doet het, hoe stel je 'm in).

Winroute bijvoorbeeld kun je ook als DHCP server inzetten. Ga maar eens op zoek naar de usermanual van Winroute op hun websites, daar staat ook het nodige in.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 20:14 schreef Adze15021979 het volgende:

[..]

Klopt helemaal.

Is complete onzin, als de lease afloopt, dan gaat de pc eerst controleren of de "oude" lease al bezet is op het netwerk (als je opnieuw aanlogt op het netwerk iig.)ben je nog steeds online, dan wordt gewoon de lease verlengd.

En als je ip adres van je DHCP server veranderd, maakt dit niet uit, want vaak gebruiken ze bij ISP's niet een DHCP server maar een array(verzameling van meerdere DHCP servers).
Dit is volgens mij zo omdat er zo beter geloadbalanced kan worden (weet dit laatste niet helemaal zeker).
Pagina: 1