Toon posts:

CPU koelingsprobleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• B0sola
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 25-08-2020
Beste Tweakers,

Ik wil jullie hulp vragen bij een koelingsprobleem van mijn CPU.
Al enige tijd wordt mijn CPU tijdens gaming behoorlijk warm, rond de 80-85 graden, volgens Speccy.
Ik speel voornamelijk PUBG, F1 2019 en Football Manager, op 1440p en bemerk dat het eigenlijk niet uitmaakte qua temperatuur of ik de graphic settings nou op low of high zette. In rust draait de CPU tussen de 65-70 graden. Overigens blijven zowel de GPU (<60 gr) als het mobo (<40 gr) wél koel under load, het betreft dus alleen de CPU waar ik problemen mee heb.

Ik heb de koelpasta al meermaals vervangen, waarbij de CPU grondig met alcohol ketonatus 99% is schoongemaakt en ik Artic MX2 pasta gebruik. Dit heeft weinig tot geen effect gehad. Vanaf het begin is een Scythe Mugen 4 koeler gebruikt, toch ook geen slechte koeling volgens mij. Daarom dacht ik aan een mogelijk airflowprobleem in mijn case (de Phanteks casing is aan de voorzijde volledig gesloten) en heb ik 2 extra Noctua fans gekocht: de Noctua’s trekken de lucht aan de voorkant de case in en van de 2 stockfans is 1 aan de achterzijde en 1 aan de bovenzijde geplaatst om de warme lucht eruit te halen. Dit heeft wel iets van effect gehad: de CPU wordt nu tijdens het gamen ongeveer 75-80 graden en in rust is die ongeveer 60-65 graden.

Hieronder mijn huidige speclijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 135,-€ 135,-
1MoederbordenASRock AB350M Pro4€ 69,98€ 69,98
1VideokaartenMSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 259,-€ 259,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Zwart€ 75,-€ 75,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4€ 0,-€ 0,-
2VentilatorenNoctua NF-A14 FLX, 140mm€ 19,95€ 39,90
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16€ 88,90€ 88,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 10 400W€ 72,-€ 72,-
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 500GB€ 185,13€ 185,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 924,91

Mijn vraag aan jullie is als volgt: ik denk dat de CPU nog koeler kan/moet. Wat is naar jullie mening het beste wat ik kan doen om de temperatuur verder omlaag te brengen? Heb ik een nieuwe CPU koeler nodig? Moet ik de CPU zelf vervangen? Is er een andere case nodig? Het budget is ongeveer €100 wat ik eraan wil besteden, maar mochten jullie denken dat ik een nieuwe CPU nodig heb dan vind ik het niet erg om daar meer aan uit te geven.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 00:20
Manco van de P400S. Te weinig openingen voor aanvoer van lucht. Andere behuizing kan helpen. pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG bijvoorbeeld, houdt het 10 graden koeler in de kast. 10 graden lagere omgevingstemperatuur is 10 graden lagere temp van je cpu.

• n9iels
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Je fan-setup lijkt mij oke, ik zou het tenminste ook op die manier doen. Daarnaast doe je er inderdaad goed aan om de out-take fans boven in je case te plaatsen. Warme lucht stijgt immers op. Ik neem aan dat de fans ook correct zijn gemonteerd?

Heb je verder nog wijzigingen gemaakt in hoe je fans draaien? Ik kan in mijn BIOS bijvoorbeeld aangegeven op hoeveel % de fans mogen draaien en vanaf welke temperatuur dit moet gebeuren. Heb je verder je CPU overgeklokt en is dit altijd al zo geweest sinds de overklok? Het zou kunnen zijn dat je door overklokken simpelweg tegen de limieten van je koeling loopt.

• B0sola
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 25-08-2020
Allereerst, beiden bedankt voor de (zeer) snelle reacties.
Uszka schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:50:
Manco van de P400S. Te weinig openingen voor aanvoer van lucht. Andere behuizing kan helpen. pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG bijvoorbeeld, houdt het 10 graden koeler in de kast. 10 graden lagere omgevingstemperatuur is 10 graden lagere temp van je cpu.
Kijk, dat zijn aanzienlijke temperatuursverlagingen die je relatief makkelijk kunt behalen. Ik had niet gedacht het het zoveel graden zou schelen. Dank voor je antwoord, en ik ga jouw voorbeeld bekijken en nog meer onderzoek doen naar cases met goede airflow.
n9iels schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:58:
Je fan-setup lijkt mij oke, ik zou het tenminste ook op die manier doen. Daarnaast doe je er inderdaad goed aan om de out-take fans boven in je case te plaatsen. Warme lucht stijgt immers op. Ik neem aan dat de fans ook correct zijn gemonteerd?

Heb je verder nog wijzigingen gemaakt in hoe je fans draaien? Ik kan in mijn BIOS bijvoorbeeld aangegeven op hoeveel % de fans mogen draaien en vanaf welke temperatuur dit moet gebeuren. Heb je verder je CPU overgeklokt en is dit altijd al zo geweest sinds de overklok? Het zou kunnen zijn dat je door overklokken simpelweg tegen de limieten van je koeling loopt.
De fans zijn inderdaad correct geïnstalleerd en getest :)
Goed dat je het zegt, want ik heb inderdaad in de BIOS de percentages veranderd. Boven de 70 graden al 100% fansnelheid, tussen 65-70 gr 90%, tussen 60-65 gr 80%, <60 gr 60%. De CPU is niet overklokt en ook nooit geweest. Het geheugen draait op 3200 MHz en is ook nooit overclockt geweest.

Ik was inderdaad ook bang dat ik tegen de limieten van de koeling aan liep en wist niet zo goed wat nou het meeste resultaat geeft om te vervangen.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@B0sola Speccy is niet de tool om te gebruiken voor echte waardemeting.

(top kun je ook de kappen afhalen en intake-fan(s) plaatsen)

[Voor 31% gewijzigd door Hackus op 27-09-2019 15:28]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21-11 21:10
als je toch stock draait denk dan eens aan een undervolt?
ik denk dat ikzelf een vast voltage zou werken is wat makkelijker maar -offset werkt vast ook prima

• Joe Pistone
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13-03-2020
Er lijkt mij niets mis met de fan setup, je kan eventueel de € 100,00 besteden aan een betere kast.

• mash_man02
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22-11 19:26
Ik heb zelf een meshify C en ben er heel tevreden over. 3700x max rond de 65 met scythe mugen 5 pcgh zonder dat de intake Corsair ML-140 fans echt aan het werk zijn, deze draaien dan zo rond de 35% duty cycle.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 27-11 13:12

EMP

Krulloos!

Je kunt het simpel testen door de kap van je kast open te zetten tijdens een rondje gamen. Als hij dan wel genoeg frisse lucht krijgt gaat een beter ventilerende kast zeker helpen,

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13-11 18:01

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Met @Hackus dat Speccy niet de tool is om accuraat te meten, HWMonitor of iets dergelijks doet het beter.
Mocht die hetzelfde resultaat opleveren dan is de volgende stap inderdaad eens een andere kast proberen of betere airflow creëren, haal het zijjpaneel er eens af ofzo en kijk hoe veel verschil het maakt.

Mocht het dan nóg zo heet zijn is er gewoon iets mis met je cpu, een Ryzen die 65 graden draait als hij idle is, is niet goed en kun je beter retour sturen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 25-11 21:34
EMP schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:37:
Je kunt het simpel testen door de kap van je kast open te zetten tijdens een rondje gamen. Als hij dan wel genoeg frisse lucht krijgt gaat een beter ventilerende kast zeker helpen,
En dan zeker stof happen.
Nee dit is het slechtste wat je kan doen.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:44:
[...]

En dan zeker stof happen.
Nee dit is het slechtste wat je kan doen.
Dan ben ik benieuwd hoe jouw computerkamer er aan toe is als je denkt dat een kwartiertje met de kap open draaien al kwaad kan :+

🖥️ | 🚗

• Eldro19
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 21:26
Zou je eens een foto kunnen maken hoe je de Fan's hebt gemonteerd in je PC?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee