Ik zag in de Windows logboeken een hoop waarschuwingen van "disk":

Checkdisk geeft het probleem aan, maar kan het niet herstellen. Ook niet herstel via reboot.
Het vreemde is, als ik met versie 7.1 of 7.2 probeer, krijg ik:
De schijf zelf werkt schijnbaar zonder problemen in Windows. Er staat ongeveer 1,3TB aan data op (documenten, muziek, video, ...), en dat lijkt allemaal goed te werken. Ik backup d.m.v. de Veeam Agent for Windows Free, deze schijf zit mee in de backup.
Suggesties hoe dit het beste gefixt kan worden?
Als ik hierop zoek, kom ik vooral situaties tegen waarbij het volume in het geheel niet meer leesbaar is (raw volume, "schijf moet worden geformatteerd"). Dat is bij mij niet het geval, dus lijkt me dat de ietwat obvious solution (data backuppen, schijf opnieuw initialiseren / formatteren, data terugzetten) niet nodig zou moeten zijn...
Dit blijkt over mijn D: schijf te gaan, een WD Black van 3TB. SMART ziet er voor zover ik kan zien goed uit:Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk4\DR7 tijdens een wisselbestandsbewerking.

Checkdisk geeft het probleem aan, maar kan het niet herstellen. Ook niet herstel via reboot.
Via TestDisk zou die hersteld moeten kunnen worden, zoals hier beschreven: https://www.cgsecurity.or..._NTFS_Boot_and_MFT_RepairC:\WINDOWS\system32>chkdsk d: /f
[.......]
Volume label is Data.
Corrupt master file table. Windows will attempt to recover
master file table from disk.
Windows cannot recover master file table. CHKDSK aborted.
Het vreemde is, als ik met versie 7.1 of 7.2 probeer, krijg ik:
Met de iets oudere versie 7.0 vraagt ie me:"MFT and MFT mirror match perfectly."
Dat laatste heb ik vooralsnog niet gedaan, want dat lijkt me niet correct."Fix MFT mirror using MFT ? (Y/N)"
De schijf zelf werkt schijnbaar zonder problemen in Windows. Er staat ongeveer 1,3TB aan data op (documenten, muziek, video, ...), en dat lijkt allemaal goed te werken. Ik backup d.m.v. de Veeam Agent for Windows Free, deze schijf zit mee in de backup.
Suggesties hoe dit het beste gefixt kan worden?
Als ik hierop zoek, kom ik vooral situaties tegen waarbij het volume in het geheel niet meer leesbaar is (raw volume, "schijf moet worden geformatteerd"). Dat is bij mij niet het geval, dus lijkt me dat de ietwat obvious solution (data backuppen, schijf opnieuw initialiseren / formatteren, data terugzetten) niet nodig zou moeten zijn...
[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker36 op 26-09-2019 19:26 ]