Zonnepanelen te laat aangemeld, en nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mobilae
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-05 10:12
Ruim een jaar geleden heb ik een aantal zonnepanelen laten plaatsen. Ik heb een slimme meter en daarop is direct terug te zien hoeveel er geleverd is en hoeveel ik teruggeleverd heb. Ik ben klant bij Nuon en via de app kon ik tevens zien dat ik energie terugleverde. Tot zover alles goed.

Onlangs kreeg ik echter een brief van Liander (de netbeheerder) waarin gevraagd werd om de zonnepanelen aan te melden op energieleveren.nl. Ik heb waarschijnlijk zelf niet op zitten letten, maar het is werkelijk de eerste keer dat ik hiervan hoorde. Een week later kreeg ik van Nuon de jaarafrekening. Hierop was niets te zien van teruggeleverde energie.

In het eerste jaar dat ik de zonnepanelen op het dak heb gehad zijn ze blijkbaar dus niet aangemeld geweest bij Liander. Inmiddels heb ik dat wel gedaan. Ik heb afgelopen jaar echter wel zo'n 1500 kWh teruggeleverd. Geen enorme hoeveelheid, maar ook niet te verwaarlozen. Ik ben nu dus benieuwd wat ik hiermee kan. Heb ik alsnog recht op vergoeding voor deze teruggeleverde energie? Of heb ik gewoon pech? Wie heeft hier ervaring mee? Alvast dank!

Beste antwoord (via Mobilae op 05-10-2019 01:23)

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
Mobilae schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:18:
Even een update.

Allereerst heb ik contact gehad met de Consumentenbond. Die gaven aan dat het wel degelijk verplicht is om de zonnepanelen aan te melden en dat je bij niet aanmelden afhankelijk bent van de medewerking van de leverancier. Ze konden echter geen wettelijke grondslag geven om deze claim te ondersteunen.

Vervolgens heb ik contact gehad met Nuon. Ook zij gaven (uiteraard) aan dat aanmelden verplicht is. Wederom zonder aan te kunnen geven waar dit omschreven staat. Aangezien mijn slimme meter 4 standen doorgeeft hebben ze wel de terugleverstanden kunnen uitlezen. Daarom gaan ze een gecorrigeerde jaarafrekening opmaken. Scheelt in mijn geval toch weer een paar honderd euro.

In het kort: Ik weet nog steeds niet of aanmelden nu verplicht is maar ik krijg de centen wel terug (en dus ben ik tevreden). Iedereen bedankt voor de input!
Allereerst, fijn dat het is opgelost...!!
Tot april van dit jaar was het verplicht om te melden bij de netbeheerder dat je gaat terugleveren . Registreren op energieleverancier.nl was niet verplicht.
Vanaf april is registratie van nieuw gekochte panelen wel verplicht als gevolg van Europese wetgeving.

Volgens de elektriciteitswet zijn leveranciers verplicht om te salderen...

Alle reacties

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:18
Heb je al contact opgenomen met Nuon? Dat lijkt me het eerste wat je nu moet doen.

Als je meter inderdaad aangeeft dat je teruglevert, dan is er toch een verhaal bij?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De aanmelding bij 'energievleveren.nl' doe je alléén om 't voor de netbeheerder(s) gemakkelijk te maken. Ze weten dan ongeveer wat ze periodiek moeten in/af schakelen per regio en dat heeft verder niets te maken met de facturatie van jouw leverancier.

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 26-09-2019 19:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 16:45
Bij mijn weten is aanmelden niet wettelijk verplicht. Het is dus ook geen reden om je teruglevering niet te betalen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan altijd nog degeschillencommissie proberen, als je er niet aan uitkomt.

Hier een geval, waarbij niet aangemeld en de meter niet geschikt was. Dan heb je wel pech. :+
https://www.degeschillenc...lden-van-de-zonnepanelen/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien wel leuk om te weten: Heeft de TS (@Mobilae ) misschien nog een ouderwetse 'Ferraris Meter" hangen.... :P

Als dat ding er nog hangt: Houden zolang je dat nog kunt/mag!

• Mobilae
The_Vice schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:23:
Heb je al contact opgenomen met Nuon? Dat lijkt me het eerste wat je nu moet doen.

Als je meter inderdaad aangeeft dat je teruglevert, dan is er toch een verhaal bij?
Ik was van plan morgen even contact met Nuon te hebben. Ik vind het wel prettig om van tevoren een beetje extra kennis te hebben, vooral over wat mijn rechten en plichten zijn/waren.

Hier en daar lees ik inderdaad dat aanmelden niet wettelijk verplicht is. Wel merkwaardig dat Nuon de teruglevering niet geregistreerd heeft. Maar wellicht heeft dat heel andere redenen...

Edit: De meter is zeker geschikt voor terugleveren. Het is een moderne slimme meter, nieuw geplaatst bij het bouwen van mijn huis vorig jaar :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mobilae op 26-09-2019 19:36 . Reden: Nieuwe reacties tijdens schrijven reactie. ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mobilae schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:33:
[...]

Ik was van plan morgen even contact met Nuon te hebben. Ik vind het wel prettig om van tevoren een beetje extra kennis te hebben, vooral over wat mijn rechten en plichten zijn/waren.

Hier en daar lees ik inderdaad dat aanmelden niet wettelijk verplicht is. Wel merkwaardig dat Nuon de teruglevering niet geregistreerd heeft. Maar wellicht heeft dat heel andere redenen...
Als je nog een Ferraris meter hebt (meter met draaischijf) dan is dat niet vreemd, die draait 'zichzelf' gewoon terug zonder dat je leverancier er iets van ziet.

• Mobilae
wimmel_1 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:35:
[...]

Als je nog een Ferraris meter hebt (meter met draaischijf) dan is dat niet vreemd, die draait 'zichzelf' gewoon terug zonder dat je leverancier er iets van ziet.
Ik was net de vroeg met reageren voor deze reactie. Maar het is een nieuwe slimme meter uit 2018, hij loopt niet terug. Hij registreert hoog- en laagtarief leveren en hoog- en laagtarief terugleveren (in totaal 4 tellers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:20
Moest je zelf de stand doorgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:37
Heb je wel echt terug geleverd ? Of is alle opgewekte stroom gelijk gebruikt. Dan is je jaar verbruik wel lager, gezien je een nieuw huis hebt, heb je geen historische gegevens van je stroom verbruik om het te vergelijken.

(Bij 3 fase aansluiting kan je terug leveren en verbruiken tegelijk, de meter saldeerd dit zelf )

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Mobilae
De standen werden automatisch doorgegeven.

Ik had aanvankelijk ook het vermoeden dat de standen al met elkaar verrekend waren. Maar na wat rekenwerk en vergelijken met buren kwam ik al snel tot de conclusie dat dit niet het geval is.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De buren hebben exact dezelfde panelen en ook dezelfde hoek / schaduw?

Als je installaties pér woning wilt gaan vergelijken dan moet je 100% gelijkwaardig spul met elkaar kunnen vergelijken en dat is bijna nooit mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

wimmel_1 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:32:
Misschien wel leuk om te weten: Heeft de TS (@Mobilae ) misschien nog een ouderwetse 'Ferraris Meter" hangen.... :P

Als dat ding er nog hangt: Houden zolang je dat nog kunt/mag!
Beetje offtopic maar zodra salderen stopt wordt je verplicht om een slimme nieuwe meter te laten plaatsen als je zonnepanelen hebt.

En dat is eigenlijk een van de weinige redenen om zo’n ding te willen hebben :p

Dus beter gewoon vervangen als het aangeboden wordt. Dan is het nog gratis.

[ Voor 1% gewijzigd door Glashelder op 27-09-2019 15:02 . Reden: slimme=>nieuwe meter. Slimme meter is niet verplicht. ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Mobilae
wimmel_1 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:18:
De buren hebben exact dezelfde panelen en ook dezelfde hoek / schaduw?

Als je installaties pér woning wilt gaan vergelijken dan moet je 100% gelijkwaardig spul met elkaar kunnen vergelijken en dat is bijna nooit mogelijk.
Zeer vergelijkbaar. Het gaat om een project met gelijke 2 onder 1 kap woningen. De installatie is overal gelijk. En nee, dat geeft niet overal de zelfde resultaten maar het is overduidelijk dat het teruggeleverde niet verrekend is. Je hoeft er wat dat betreft eigenlijk weinig voor te rekenen.

Hoe dan ook, ik ga morgen eens met Nuon bellen en kijken wat zij ervan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik weet niet hoe het webportaal van de Nuon eruit ziet maar meestal kun je daar ook je standen handmatig invullen. Druk een paar keer op de knop van je meter en je gaat de telwerken langs, dan kun je die opschrijven en inbonken.
Glashelder schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:24:
[...]

Beetje offtopic maar zodra salderen stopt wordt je verplicht om een slimme meter te laten plaatsen als je zonnepanelen hebt.

En dat is eigenlijk een van de weinige redenen om zo’n ding te willen hebben :p

Dus beter gewoon vervangen als het aangeboden wordt. Dan is het nog gratis.
Uhm nee?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Uhm, jawel ;) :p Dit is onderdeel van het klimaatakkoord.
Voor de omvorming van salderen is het noodzakelijk dat kleinverbruikers niet langer over een “oude terugdraaimeter” (red. Ferrarismeter) beschikken, omdat informatie benodigd is over de hoeveelheid geproduceerde elektriciteit die wordt teruggeleverd. Met ingang van 1 januari 2023 zal daarom een verplichting voor alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal 2 aparte telwerken voor levering en teruglevering te hebben. Het Rijk bereidt in overleg met de netbeheerders wetgeving op dit punt voor, waarbij ook handhaving aan bod komt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Volgens mij is het heel simpel.
De energiestanden gaan naar de netbeheerder. Deze stuurt ze per EAN door aan de energieboer(NUON)
Aangezien er geen terugleverEAN geregistreerd was via energleveren.nl zijn de betreffende standen niet in het systeem bij NUON opgenomen. Zodra er is aangemeld komen de standen binnen bij de energieboer, maar die heeft geen manier om de gegevens met terugwerkende kracht te koppelen en kan ze dus niet zomaar salderen. De opwek is al geweest. Aangezien je kunt aantonen dat je al deze tijd bij NUON gezeten hebt is er misschien iemand met veel gezag bij de NUON die het eventueel kan fixen voor je, maar de 1e lijns kan en mag er niks aan doen. In een ander geval bij dezelfde energieboer heeft men uit coulance de opwek tot dan toe meegenomen met het contract van volgend jaar. Hebben zij garantie dat je een jaar blijft en ze hoeven niets in de systemen aan te passen (daar houden ze van).
Ik wens je hoe dan ook veel sterkte, als het puntje bij het paaltje komt hebben ze gewoon gelijk en heb je de teruglevering niet aangemeld dus hoeven ze over de periode sinds vervanging meter tot dag van aanmelding niet te salderen....... :(

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
Mobilae schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:17:
Ruim een jaar geleden heb ik een aantal zonnepanelen laten plaatsen. Ik heb een slimme meter en daarop is direct terug te zien hoeveel er geleverd is en hoeveel ik teruggeleverd heb. Ik ben klant bij Nuon en via de app kon ik tevens zien dat ik energie terugleverde. Tot zover alles goed.

Onlangs kreeg ik echter een brief van Liander (de netbeheerder) waarin gevraagd werd om de zonnepanelen aan te melden op energieleveren.nl. Ik heb waarschijnlijk zelf niet op zitten letten, maar het is werkelijk de eerste keer dat ik hiervan hoorde. Een week later kreeg ik van Nuon de jaarafrekening. Hierop was niets te zien van teruggeleverde energie.

In het eerste jaar dat ik de zonnepanelen op het dak heb gehad zijn ze blijkbaar dus niet aangemeld geweest bij Liander. Inmiddels heb ik dat wel gedaan. Ik heb afgelopen jaar echter wel zo'n 1500 kWh teruggeleverd. Geen enorme hoeveelheid, maar ook niet te verwaarlozen. Ik ben nu dus benieuwd wat ik hiermee kan. Heb ik alsnog recht op vergoeding voor deze teruggeleverde energie? Of heb ik gewoon pech? Wie heeft hier ervaring mee? Alvast dank!
Dan krijg je het gewoon dit jaar er extra bij. Dat gebeurde in ieder geval bij mij in 2015. Ze zien dan bij de volgende afrekening een waarde bij teruglevering en gaan uit van een beginstand van 0 bij een nieuwe meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
Glashelder schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:24:
[...]

Uhm, jawel ;) :p Dit is onderdeel van het klimaatakkoord.

[...]
In de bron die je zelf aanhaalt wordt nergens gesproken over een slimme meter. Wel over een meter met twee aparte telwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MSteverink schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:59:
[...]

In de bron die je zelf aanhaalt wordt nergens gesproken over een slimme meter. Wel over een meter met twee aparte telwerken.
Ok sorry, ik bedoelde 'nieuwe meter' :Y Zie dat ik inderdaad slimme meter zei.

Maar het ging erom: die ferrarismeter gaat hoe dan ook weg als salderen stopt. Dus je kan 'm dan net zo goed bij de eerste de beste mogelijkheid laten vervangen. Er is immers toch geen verschil zolang de saldeerregeling er is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weidevogel
wanneer er bij een slimme meter standen worden uitgelezen door een netbeheerder, dan leest deze altijd 4 standen uit. Wanneer er dus teruglevering heeft plaatsgevonden, dan heeft de NUON de terugleverstanden ook ontvangen.
Zodra de NUON terugleverstanden ontvangt zijn ze verplicht om deze te salderen met de leveringsstanden. Dit is dus niet afhankelijk van een registratie op het PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abhaas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:32
Bij mij hadden ze bij de eindafrekening ook de teruglevering niet meegenomen.
Na contact opgenomen te hebben werd er gezegd dat het gecorrigeerd zou worden na aanmelding en doorsturen van de bevestiging hiervan.
Bij nieuw contact werd ontkend dat de afrekening aangepast kon worden en dat mijn nieuwe leverancier dit moest doen. Na nogmaals contact is het uiteindelijk aangepast en is het terugleveren alsnog verwerkt.
Ik had geduurd de mijn contract wel maandelijkse overzichten gekregen waar de teruglevering op stond.
Het kan dus zijn dat verschillende medewerkers andere antwoorden gegeven over het kunnen corrigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mobilae
Even een update.

Allereerst heb ik contact gehad met de Consumentenbond. Die gaven aan dat het wel degelijk verplicht is om de zonnepanelen aan te melden en dat je bij niet aanmelden afhankelijk bent van de medewerking van de leverancier. Ze konden echter geen wettelijke grondslag geven om deze claim te ondersteunen.

Vervolgens heb ik contact gehad met Nuon. Ook zij gaven (uiteraard) aan dat aanmelden verplicht is. Wederom zonder aan te kunnen geven waar dit omschreven staat. Aangezien mijn slimme meter 4 standen doorgeeft hebben ze wel de terugleverstanden kunnen uitlezen. Daarom gaan ze een gecorrigeerde jaarafrekening opmaken. Scheelt in mijn geval toch weer een paar honderd euro.

In het kort: Ik weet nog steeds niet of aanmelden nu verplicht is maar ik krijg de centen wel terug (en dus ben ik tevreden). Iedereen bedankt voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:02
Verplicht of niet, beter meld je, je systeem aan. Dan heeft iedereen er profijt van aangezien de Netbeheerder beter inzage heeft en kan zorgen dat het stroomnet stabiel blijft. Ze hebben er nu al moeite mee...

Maar dit is mijn persoonlijke mening.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobilae
Voor de duidelijkheid: ik heb de panelen reeds aangemeld. Ik was er simpelweg niet van op de hoogte dat het nodig was totdat ik, een jaar na het plaatsen van de panelen, een brief van Liander kreeg. Op dat moment heb ik ze direct aangemeld. Het ging er dus met name om of Nuon vervolgens mijn teruglevering in dat eerste jaar (waarin ze niet aangemeld waren) mag 'weigeren'.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• weidevogel
Mobilae schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:18:
Even een update.

Allereerst, fijn dat het is opgelost...!!
Tot april van dit jaar was het verplicht om te melden bij de netbeheerder dat je gaat terugleveren . Registreren op energieleverancier.nl was niet verplicht.
Vanaf april is registratie van nieuw gekochte panelen wel verplicht als gevolg van Europese wetgeving.

Volgens de elektriciteitswet zijn leveranciers verplicht om te salderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 16:38
Geldt die Europese registratieplicht ook als je tweedehandspanelen op je dak legt? (Ik kan in een ommezien van nieuwe panelen tweedehandspanelen maken.)
weidevogel schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:47:
[...]Volgens de elektriciteitswet zijn leveranciers verplicht om te salderen...
Pagina: 1