Met de huidige snelheid waarmee ssd's groter worden vraag ik me af wanneer we de 1PB ssd kunnen verwachten? Kijkend naar reguliere harde schijven, dan valt mij op dat die niet zo heel hard meer meer groeien qua grootte. Bij traditionele harde schijven kan men maar maar zoveel platters oid kwijt in 1 behuizing. Ssd's daarentegen zitten nog steeds in 2,5" behuizingen en het lijkt me dat je simpelweg gewoon meer flash cellen kunt toevoegen (zet 10 ssd's van 4TB in raid 0 en je hebt al een 0,04PB schijf bij wijze van). Dus nu, bij het einde van het decennium 2010-2020, rijst bij mij de vraag, in welk jaar zouden we de 1e 1PB ssd kunnen verwachten?
https://www.anandtech.com...ton-and-ocz-take-on-intel
In dit artikel uit 2010 lees ik onder andere dat er, en ik quote:
"The drive carries an $85 retail price for the 32GB version and comes with a 3-year warranty. OCZ also offers a 64GB version for $185."
Voor ongeveer die prijs heb je nu een 2TB ssd (de goedkoopste 2TB in de Pricewatch op moment van schrijven):
pricewatch: Samsung 860 QVO 2TB
2010 - 64GB
2019 - 2000GB / 2TB
Dat is een groeipercentage van ~3025%
Om op 1PB te komen, hebben we 1.000TB nodig. Als deze groeipercentage doorzet dan zouden we theoretisch over 10 jaar op 60,5TB uitkomen. Bij lange na niet de 1PB.
Maar wat denken jullie? Zullen we voor 2030 al een 1PB ssd hebben?
Ik denk persoonlijk, maar dat is enkel op basis van 'gevoel' van wel. De enige onderbouwing die ik heb is dat ssd fabrikanten niet echt gelimiteerd zijn aan fysieke grootte. Het is zelfs zo dat ssd's juist kleiner lijken te worden. Als je kijkt naar de fysieke ruimte die een m.2 ssd in neemt in verhouding tot een sata ssd, dan denk ik, hoeveel flash cellen kun je kwijt in een 3,5" behuizing?
https://www.anandtech.com...ton-and-ocz-take-on-intel
In dit artikel uit 2010 lees ik onder andere dat er, en ik quote:
"The drive carries an $85 retail price for the 32GB version and comes with a 3-year warranty. OCZ also offers a 64GB version for $185."
Voor ongeveer die prijs heb je nu een 2TB ssd (de goedkoopste 2TB in de Pricewatch op moment van schrijven):
pricewatch: Samsung 860 QVO 2TB
2010 - 64GB
2019 - 2000GB / 2TB
Dat is een groeipercentage van ~3025%
Om op 1PB te komen, hebben we 1.000TB nodig. Als deze groeipercentage doorzet dan zouden we theoretisch over 10 jaar op 60,5TB uitkomen. Bij lange na niet de 1PB.

Maar wat denken jullie? Zullen we voor 2030 al een 1PB ssd hebben?
Ik denk persoonlijk, maar dat is enkel op basis van 'gevoel' van wel. De enige onderbouwing die ik heb is dat ssd fabrikanten niet echt gelimiteerd zijn aan fysieke grootte. Het is zelfs zo dat ssd's juist kleiner lijken te worden. Als je kijkt naar de fysieke ruimte die een m.2 ssd in neemt in verhouding tot een sata ssd, dan denk ik, hoeveel flash cellen kun je kwijt in een 3,5" behuizing?
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1217850 op 26-09-2019 18:01 ]