Stef Stuntpiloot repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrTeun
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-09 18:57
Beste mede Tweakers,

Volgens mij is dit echt een beginnersvraag, maar aangezien ik ben afgehaakt op de TU denk ik dat hier meer slimmerikken zijn die me kunnen helpen.
Mijn StefStuntpiloot doet raar. Als ik hem aanzet begint hij op normale snelheid, maar na ongeveer 20 seconden dan draait hij steeds langzamer rond.
Ik dacht, handige jongen, ik repareer dat zelf. Ik heb 'm open geschroefd en het circuitje ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/oziNakqW-RnD4KR5rom1_VgZereaENtW7vNf5tkkXXTU8Vdxu8cPc5Vs1H96h6R1YZxYnImp6rYxKlp9KwsOUYMaovzkvciqdQywv12xMsueuNXD6BMAZwRiReKIvIAVjAgleG7SGs813gDWx7GcwPO1lhiPPv0SN2GNvN7K-SqYlRVb6ppTdcgSUQovGQPocikzI_VROxfEy_chVmKKdIKdHuJQ3cWD14t2wo71KzopSxF39OuwjebbPGYXYS-7DRuiILHY-RanPGhz_SmpDgAHR8WP_5KgZyJJMAe6Ud_XEkspAWVD3AiAtuE8nnMQ9MxU_FNlA1KD6XDigCjX2XUN87yloHggYbttcPaPFDwAftllS-rQa1XnkyY42oMKNheShfUh-ATfqyC83uA7WCi3dngts8PhVAWDmTcpwNxs3d-pWZGAs64hlCQVtzHcXrnZcSkGjEDCmUyAZeaTZ6R-fQ_hfrdj933brN9ODwVwkhJexrya5_aJ9F0eTLOYc4bYLKyYLWKIV0QH8I1BJZINQAlTCTvourqVI3cO9Wy4bwTd4To7-8zp1YCdiaPtGQTZUvKn_T8DEQ_3-06mFyaanLp9WKPvmudr1bBh56T7Lwnvb5Xyg9Reaqv_8muL7ZiC95ahiGlFXywCmJYyGJXHwfspvXX2vH2Ag8QH-hp_WsNw_ng_3N2R=w1292-h969-no

Nu ben ik na de middelbare school gestopt met Electro, en ik snap niet waarom dat het motortje eerst wel op volle snelheid draait, maar na enige tijd afremd. Het gele circeltje naast de motor wordt wel heel warm als de motor aan gaat.
Nu is mijn concrete vraag:
Is mijn motortje roasted en is dit niet te redden, of kan ik dit simpel fixen en zoja; hoe dan?
Als bonus, is er een manier om het motortje op te voeren, behalve de spanning omhoog te werken? :*)

Volgens mij is dit echt een beginnersvraag, maar ik zou super blij zijn als iemand me iets van uitleg zou kunnen geven over wat voor circuitje ik voor me heb! Vind t heel interessant alleen ben er niet zo in thuis.
Bij voorbaat dank,
Teun

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Ik neem aan dat je de batterijen al eens hebt proberen te vervangen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• DrTeun
g0tanks schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:27:
Yes zo ver was ik al wel gekomen, hetzelfde fenomeen bleef helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:21
g0tanks schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:27:
Dit was ook het eerste waar ik aan moest denken.

Anders zou je kunnen proberen die condensator bij de motor te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:42
Mijn eerste gedachte zouden ook de batterijen zijn. Als het motortje de 1e 20 seconden wel goed draait, lijkt me die niet defect.

Als het de batterij niet is, zou je de condensatoren kunnen vervangen, wellicht dat die aan hun eind zijn. Kosten niet veel, maar worden eigenlijk altijd in bulk gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
Tja als het gele dingetje erg warm wordt neemt de weerstand toe, dus minder "stroom"
Staat er ook iets op de andere kant van dat dingetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Wat zijn de waardes die op de condensatoren staan ? dat zijn die "cirkeltjes" ;)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• DrTeun
Op de gele condensator staat LP60 050, op de kleine rode staat 104.

Thanks voor het meedenken mensen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dat gele ding zal wel een NTC of PTC zijn, als die heet wordt zal de motor wel gaar zijn of hij loopt erg stroef.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:21
Die LP60 is een zekering.
De rode is een codensator van 0.1 uF.

Ik zie op je profiel dat je op de TUe studeert. In Atas of Flux kan je in ieder geval de condensator gratis halen, van de zekering weet ik niet of ze die hebben.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qYZKQN7/20190926-161107.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die condensator is alleen voor een beetje onstoring en het blussen van vonken op de koolborstels van de motor, je kunt hem er even af halen om te proberen maar ik denk niet dat daar het probleem in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 15:58

OmeJoyo

This is me

Leuk de batterijen zijn vervangen, maar wat zit er nu in? Van die leuke Zink batterijen van de Action of gewoon een degelijke Alkaline batterij?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• DrTeun
GLeenders schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:46:
Die LP60 is een zekering.
De rode is een codensator van 0.1 uF.

Ik zie op je profiel dat je op de TUe studeert. In Atas of Flux kan je in ieder geval de condensator gratis halen, van de zekering weet ik niet of ze die hebben.
Studeer tegenwoordig in Tilburg, maar heb nog wel contacten genoeg in Eindje, zal eens iemand vragen thanks!
OmeJoyo schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:21:
Leuk de batterijen zijn vervangen, maar wat zit er nu in? Van die leuke Zink batterijen van de Action of gewoon een degelijke Alkaline batterij?
Heb er Duracel Alkanines in zitten dus daar zal het niet aan liggen denk ik.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 15:58

OmeJoyo

This is me

DrTeun schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:43:
[...]

Studeer tegenwoordig in Tilburg, maar heb nog wel contacten genoeg in Eindje, zal eens iemand vragen thanks!

[...]

Heb er Duracel Alkanines in zitten dus daar zal het niet aan liggen denk ik.
Nee dan zal het zeker goedkomen :) Ja je hebt een motor en een condensator en een schakelaar, maar daar wordt je al mee op weg geholpen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22
Misschien een rare opmerking, maar, volgens mij is dat oranje 'ding' een varistor... Is die niet slecht aan het worden? Overbrug dat ding eens (tijdelijk) en kijk eens of ie het dan beter doet

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
Vuikie schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:53:
Misschien een rare opmerking, maar, volgens mij is dat oranje 'ding' een varistor... Is die niet slecht aan het worden? Overbrug dat ding eens (tijdelijk) en kijk eens of ie het dan beter doet
Is wel de varistor zoals ik hem ken idd :Y

Verklaart wel het gedrag

tijd voor wat klusjes!

• memphis

memphis

Vuikie schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:53:
Als dat ding heet wordt betekent het gewoon dat er veel stroom doorheen gaat, ik zeg de motor. misschien alleen even op de voorkant en achterkant waar de as uitsteekt wat dunne olie gieten. Voelt de motor ook stroef als je hem met de hand rond wilt draaien?

• Vuikie
memphis schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:21:
[...]

Als dat ding heet wordt betekent het gewoon dat er veel stroom doorheen gaat, ik zeg de motor. misschien alleen even op de voorkant en achterkant waar de as uitsteekt wat dunne olie gieten. Voelt de motor ook stroef als je hem met de hand rond wilt draaien?
Nee hoor, de varistor kan ook gewoon gaar zijn. Zie dit verhaal van RS. Daarom ben ik een beetje allergisch voor varistors :o

Ps. RS zijn de jongens die de originele R-PI produceerden, zijn wel jongens die weten wat ze doen. ;)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:20
@Vuikie Dat ding is geen varistor. Het is een PTC fuse. Het zou erg onlogisch zijn om een varistor in serie met de motor te zetten.

• memphis

memphis

http://www.penuries.com/c...ermistance%20LP60-025.pdf

PTC dus.... mogelijk als beveiliging als het speeltje wordt tegengehoden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
|:( argh... idd, note to self.. niet op een telefoon naar een foto kijken...

Ik dacht dat ie parallel stond. Mijn excusses, jullie hebben gelijk... Varistor staat parallel, (P)PTC staat in serie. Varistor is voor over-voltage, PTC voor 'over-ampérage' (Kortsluiting).
Bij een batterij gevoed apparaat is overvoltage zeer onwaarschijnlijk. @memphis zijn advies klinkt het meest aanneemlijk.

@Vuikie gaat even in een hoekje zitten en kijken of ie daar zijn waardigheid kan vinden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
Vuikie schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:12:
|:( argh... idd, note to self.. niet op een telefoon naar een foto kijken...

Ik dacht dat ie parallel stond. Mijn excusses, jullie hebben gelijk... Varistor staat parallel, (P)PTC staat in serie. Varistor is voor over-voltage, PTC voor 'over-ampérage' (Kortsluiting).
Bij een batterij gevoed apparaat is overvoltage zeer onwaarschijnlijk. @memphis zijn advies klinkt het meest aanneemlijk.

@Vuikie gaat even in een hoekje zitten en kijken of ie daar zijn waardigheid kan vinden 8)7
Ik zie helemaal geen foto's dus ik ging uit van oranje rondje :P had een varistor kunnen zijn :+
Mss beter lezen de volgende keer want blijkbaar had TS al genoemd wat er op stond

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Pak eens een multimeter en meet de spanning die uit de batterijhouder komt. Als dat te laag is ten opzichte van de batterijen los, dan heb je een slecht contact in je batterijhouder. Maak die eens goed schoon met contactspray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 16:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dit zijn 13 in dozijn motortjes, al die cheapy racebaan auto's hebben zo'n motor en kan je simpel vervangen.

Als dat gele ding steeds warmer wordt, loopt er iets aan en kickt dat ding in om doorbranden te voorkomen, simpel motor even vervangen, maar kan ook zijn dat het 'vliegding' zelf ergens aanloopt en de motor dit niet meer aankan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1