COAX -> UTP -> need help

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:49

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik heb, toen wij kabelinternet kregen, meteen een netwerk aangelegd om overal in huis te kunnen internetten.

Ik heb toendertijd gebruik gemaakt van COAX kabels, omdat ik die nog had liggen, en omdat er tijdens de verbouwing UTP in de muur zou komen.

Nu is die verbouwing dus geweest, en maak ik gebruik van een UTP netwerk. Nou ja, gebruik...Ik kan dus helemaal niets doen. Ook geen ping-commando.

Wat heb ik gedaan:

Ik heb de "server" gelaten zoals hij was. Gewoon twee NIC's erin, WinRoute erop, klaar. Hierop heb ik ook gewoon internet (daar typ ik dit dus).

Vanuit NIC 2 (ip 192.168.0.1) heb ik een kabeltje (straight) naar P1 van mijn HUB (8 poorts). Van P2 e P3 lopen twee kabels (straight) naar PC2 en PC3.
(De rest van de poorten wordt in de toekomst gebruikt).

Ik heb alle instellingen gelaten zoals ze waren. Maar er werkt dus niets.

Waat heb ik fout gedaan. Het werkte dus wel toen ik nog COAX had.

De kaartjes zijn allemaal RealTek 8029(AS)(10Mb), de hub is 10/100Mb. Gebruikte kabel is UTP Cat5. Alle PC's werken met Win2k (SP2)

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

Misschien hele stomme opmerking..

Maar heb je er ook opgelet dat je lijntjes wel in paar liggen?.. dus niet crossed, wil wel eens helpen :9

GL, anders zou ik het niet weten...

• sus

sus

Topicstarter
Alles ligt op kleur, dus niet crossed, maar straight (rechtdoor dus).

Er brand op de HUB een lampje bij P1, (de poort waarop de server zit)

Bij P2/P3 brand geen lampje. De PC's staan aan.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:45

Wokschotel

Op 6 wielen

Is de hub wel goed? Misschien andere poorten proberen? Het klinkt toch echt als een bekabelingsprobleem als het eerder wel werkte. En die kabel van server naar hub, zit die in je uplinkpoort of een normale poort?

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:51

Adze

CCNP !

Branden de lampjes op de hub en op de NIC's. Zo ja dan betekent dat er connectie is.

Vervolgens kun je kijken of het TCP/IP protocol goed geinstalleerd is door de localhost te pingen. (ping 127.0.0.1). Werkt dit, dan betekent het dat je protocollen goed geinstalleerd zijn.

Daarna kun je op je de pc de ip adressen pingen van hemzelf. Zo kun je controleren of de netwerkkaart functioneert. Controleer tevens of de hub netwerk activiteit weergeeft. Als dit het geval is betekent ook dat de netwerkkaarten goed werken.

Succes

• sus

sus

Topicstarter
Owkee:

Ik kan op alle PC's hun eigen IP pingen. (Dat zou ook wel erg toevallig wezen, ik ga over van COAX naar UTP en mijn NIC's gaan kaduuk, maar oke, computers zijn rare dingen af en toe)

Ik heb een kabeltje getrokken van de server naar P1 (poort 1, niet Uplink). Daar boven brand ook een lampje.

Op de diverse NIC's branden ook lampjes, maar niet op de bijbehorende poort op de HUB.

Ik kan vanaf de server geen ping geven naar 192.168.0.2, dan verliest hij 4 pakketjes (100%)

Ik heb bij apparaatbeheer de NIC's op half-duplex staan (zo stonden ze trouwens ook).

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 13:27

Theuno

Da Devil Crew

De lampjes die niet op je hub branden geven aan dat er een probleem is.
Waarschijnlijk 2 kabeltjes als ze op je NIC wel branden, maar daar zit het probleem.
Probeer eens nieuwe connectors te knijpen...

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• GarBaGe
  • Laatst online: 15:48
Je moet op de NIC ff aangeven dat ie nu UTP ipv coax moet gebruiken. Dat kan ie niet tegelijkertijd.
Je kan zien dat je de juiste keuze hebt gemaakt, omdat dan de lampjes op de hub aangaan van PC2 en PC3

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• sus

sus

Topicstarter
ff een andere vraag. Moet de server nou op de uplink of op poort 1. (heb beide geprobeerd, niets werkt). Ik heb hier ooit eens gelezen dat hij op poort 1 moet, en dat de uplink oa wordt gebruikt om twee hub's aan elkaar te knopen.

• KeeP IT ReaL
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:14
Heb je ook al met het goeie kabeltje (van de server) de andere pc op de hub aangesloten??

Verwijderd

Weet je zeker dat de kabels goed zijn. want als je netjes ale kleuren naast elkaar legt hoeft het ook niet goed te gaan. normaal liggen de kleuren als volgt:
oranje/wit
oranje
groen/wit
blauw
blauw/wit
groen
bruin/wit
bruin

alle twee de connectors het zelfde.
suc6

• sus

sus

Topicstarter
Nog ff een copy-paste van ipconfig /all
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
Windows 2000 IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . . . .: PCBROERS
    Primair DNS-achtervoegsel . . . . . . : 
    Knooppunttype  . . . . . . .. . . . : Broadcast

IP-routering ingeschakeld . . . . . . : Ja

WINS-proxy ingeschakeld . . . . . . . : Nee

Zoeklijst voor DNS-achtervoegsel. . . : zeelandnet.nl

Ethernet adapter ThuisNetwerk:

Verbindingsspecifiek DNS-achtervoegsel: 
    Beschrijving . . . . . . . . . . . . .: Realtek RTL8029(AS) PCI Ethernet Adapter
    Fysiek adres . . . . . . . . . . . .  : 00-50-BF-45-0A-90

DHCP-ingeschakeld . . . . . . . . . . : Nee

IP-adres . . . . . . . . . . . . . . .: 192.168.0.1

Subnetmask . . . . . . . . . . . . . .: 255.255.255.0

Standaardgateway . . . . . . . . . . .: 

DNS-servers . . . . . . . . . . . . . : 

Ethernet adapter ZeelandNet:

Verbindingsspecifiek DNS-achtervoegsel: zeelandnet.nl
    Beschrijving . . . . . . . . . . . . .: Realtek RTL8029(AS)-based PCI Ethernet Adapter
    Fysiek adres . . . . . . . . . . . .  : 52-54-05-C0-C5-DD

DHCP-ingeschakeld . . . . . . . . . . : Ja

Autoconfiguratie ingeschakeld . . . . : Ja

IP-adres . . . . . . . . . . . . . . .: 212.92.65.226

Subnetmask . . . . . . . . . . . . . .: 255.255.224.0

Standaardgateway . . . . . . . . . . .: 212.92.95.254

DHCP-server . . . . . . . . . . . . . : 212.115.192.110

DNS-servers . . . . . . . . . . . . . : 212.115.192.193
                                212.115.192.195
    Lease verkregen . . . . . . . . . .: maandag 30 juli 2001 19:24:46

Lease verlopen . . . . . . . . . . : maandag 30 juli 2001 23:24:46

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
straight kabeltjes ??

dus bijv

rood -----> rood
roodwit --> roodwit
groen ----> groen
groenwit -> groenwit

? Want dat gaat niet werken. De volgorde van de aders maakt wel degelijk uit, en kan dus niet 1-op-1 zijn !

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Server moet op poort 1. Die uplink poort is puur voor het verbinden van meerdere HUBs / switches.

• KeeP IT ReaL
Op maandag 30 juli 2001 20:00 schreef suspicious het volgende:
ff een andere vraag. Moet de server nou op de uplink of op poort 1. (heb beide geprobeerd, niets werkt). Ik heb hier ooit eens gelezen dat hij op poort 1 moet, en dat de uplink oa wordt gebruikt om twee hub's aan elkaar te knopen.
voor een server maakt het niet zoveel uit.
Ik gebruik zelf de uplink poort soms ook wel voor pc's en ik sluit ook wel andere hub's op een gewone poort aan dat werkt ook :)

• KeeP IT ReaL
Op maandag 30 juli 2001 20:03 schreef MoNkToNk het volgende:
Server moet op poort 1. Die uplink poort is puur voor het verbinden van meerdere HUBs / switches.
maakt toch helemaal niks uit :?

• Wokschotel
  • Laatst online: 12:45

Wokschotel

Op 6 wielen

Probeer eens het volgende: server > hub uplink (straight) en dan hub > pc's gewone poorten en ook straight. Zou echt moeten werken, ik heb een vergelijkbare configuratie. Alleen als server dan uiteraard Linux ;)

• sus

sus

Topicstarter
Ik kan helaas niet testen met het kabeltje van de server, om die dan in PC2 te steken en poort 2. Dat kabeltje is nl. 1m lang, PC2 staat hier 20m vandaan.

Ik heb de kleuren van de kabel op de kleuren van het stekkertje gelegd en toen geknepen.

• sus

sus

Topicstarter
Op maandag 30 juli 2001 20:03 schreef koffercomputer het volgende:
straight kabeltjes ??

dus bijv

rood -----> rood
roodwit --> roodwit
groen ----> groen
groenwit -> groenwit

? Want dat gaat niet werken. De volgorde van de aders maakt wel degelijk uit, en kan dus niet 1-op-1 zijn !
Ik bedoel met straight dus:

oranje draadje in het oranje gaatje van de connector. En dat aan beide kanten.

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 13:27

Theuno

Da Devil Crew

Op maandag 30 juli 2001 19:59 schreef GarBaGe het volgende:
Je moet op de NIC ff aangeven dat ie nu UTP ipv coax moet gebruiken. Dat kan ie niet tegelijkertijd.
Je kan zien dat je de juiste keuze hebt gemaakt, omdat dan de lampjes op de hub aangaan van PC2 en PC3
Dit komt:
a) zelden voor
b) in dit geval niet aan de orde, het lampje op de NIC brand wel maar op de HUB niet, wat betekend dat er minimaal 2 aders verkeerd zijn.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Adze
  • Laatst online: 14:51

Adze

CCNP !

Op maandag 30 juli 2001 20:00 schreef suspicious het volgende:
Een uplink poort op een hub is niets meer dan een ge-cross-ed poortje. Dan hoef je geen cross kabel te gebruiken als je twee hubs aan elkaar wilt knopen !

Verwijderd

Als het mogelijk is, (zal een kleine verhuizing zijn), zou ik proberen om 1 van die pc's in de buurt van die andere te zetten zodat je direct een kabelverbinding tussen die 2 kan maken (Bijvoorbeeld met je oude coax) of beter nog door tussen die 2 een een crosslinked kabeltje te steken.
zoals
ader kleur aansluiting andere connector
1-- oranjewit ->-3
2-- oranje ->-6
3-- groenwit ->-1
6-- groen ->-2

(die andere zijn niet echt nodig (voor max 100Mbit) maar ik voor de stevigheid wel aan te raden om ook vast te knijpen.

Het is lastig, geef ik toe maar je moet nu eenmaal ergens vanuit kunnen gaan, en zoveel mogelijk tussenligende dingen uitsluiten.

suc6

• sus

sus

Topicstarter
Heb net de COAX kabels maar weer aangesloten. Alles draait nu perfect (zit nu op mijn eigen PC te internetten).

Ik denk dat ik de UTP niet goed heb aangesloten, mijn broertje had daarnet ineens een conector in zijn hand. Niet goed dus... :(

Wat is dé manier om UTP aan te sluiten. En dan bedoel ik dus de connector op de kabel??

En moet ik nu cross-kabels gebruiken of niet. tnx in advance...

btw:
* sus is newbie met UTP

edit:

Ik bedoel dus, hoever afstrippen, aders ook strippen, enz.

Verwijderd

Afstrippen ??? zo kort mogelijk, ik doe meestal een kleine cm, maar voor je gemak mag het ook wel iets langer zijn. De aders zelf niet strippen !!! Uhm de tang die je gebruikt ??? Nijpt ie alle contacten netjes in de aders ?? Anders met een klein bankschroefje en een fijne schroevendraaier kun je ze proberen aan te duwen. Maak gebruik van straight kabels en gebruik dus je uplink NIET. Het aansluitschema staat heel netjes in de FAQ (ben een kabeltrekker geen tekenaar :P) dus als je de connector aan de onderkant bekijkt (daar waar de kabel ingaat naar je toe houden en lipje naar beneden) zie je links eerst oranje/wit, oranje, groen/wit, BLAUW, BLAUW/wit, Groen, BruinWit, Bruin.

Wederom suc6

• bart1234
  • Laatst online: 25-11-2014
Op een beetje UTP tang zit een afstandhouder, waarmee je heel gemakkelijk de goede lengte huls van je kabel kunt snijden. DE ADERS OPZICH NIET STRIPPEN!!!!! Gewoon de aders in de goede volgorde in de connector prutsen (kan een ontzettend monnikkenwerk zijn), totdat de draadjes helemaal voorin de connector zitten!!! Tang op de connector, voorzichtig helemaal dichtknijpen en klaar is kees. :)

X-terior was me dus net voor....

Bij de weg: wel zorgen dat de huls van je kabel nog binnen de 'trekstop' blijft, dat blokkie plastic dat je naar binnen knijpt, tegen de kabel aan!!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:02

Yucko

One clown to rule them all !

als de pc2 en pc3 wel oplichtende NIC's hebben maar de desbetreffende poortjes op de HUB niet, dan zijn waarschijnlijk de kabels niet goed. Zeer grote kans zelfs, want het link lampje moet dan nl branden als de pc aanstaat. (ik heb het hier niet over het traffic/activity lampje)

gewoon ff een andere kabel pakken. Bv, de kabel van gateway -> hub pakken en ff tussen pc2 en hub aansluiten, gewoon om te kijken of ie dan wel een link heeft.

en dan nog ff dat uplink poortje. Op de meeste hubs zijn het uplink poortje + de laatste gewone straight poort dezelfde. DWZ, als je een kabel in de laatste straight duwt, dat je dan niet je uplink poort kan gebruiken. En een cross gebruik je niet altijd voor 2 hubs aan elkaar te knopen. Tis maar dat je het ff weet. Als je een cross tussen pc en hub legt (i.c.m. uplink poort natuurlijk) dan moet het ook werken. Ikzelf heb bv. mijn gateway/firewall via cross met uplink aangeloten op de hub.

kort samengevat: ik denk dat je kabels niet in orde zijn.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• sus

sus

Topicstarter
tnx u 2

Met deze info gaat het zeker lukken. (Ik had natuurlijk de FAQ nog niet gelezen |:( , daar staat het ook heel duidelijk (met plaatjes :) ) in.

tnx anyway
morgen maar ff opnieuw doen.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:02

Yucko

One clown to rule them all !

geen dank hoor (en dan spreek ik namens iedereen) want de meeste hier zijn toch echt wel bereidt advies e.d. te geven ook al kankeren sommige personen soms wat snel over de Search enzo.

veel succes en we horen het wel weer

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

edit:

laat maar

• sus

sus

Topicstarter
Owkee, ben ik weer.

Ik heb inmiddels met suc6 nieuwe connectors aan de kabels gezet, en op de HUB branden de lampjes van P1, P2 en P3 (er zijn 3 PC's mee verbonden). Dat is dus goed dacht ik zo.

Niet dus:

PC1: IP 192.168.0.1 - 255.255.255.0
PC2: IP 192.168.0.2 - 255.255.255.0
PC3: IP 192.168.0.3 - 255.255.255.0

Ik kan op PC1 en PC3 internetten, op PC2 niet. Ik heb geen netwerkomgeving, kan geen ping geven naar PC1 of PC3. (100% verlies). Wel naar PC2, het eigen IP dus.

Wat nu??? Alle lampjes die moeten branden, branden ook.

• sus

sus

Topicstarter
nog ff wat extra's:

Ik kan in netwerkomgeving op PC1 wel PC1 en PC2 zien, maar niet PC3. (Ik kan PC2 niet aanroepen)

Ik kan op PC3 wel PC1 en PC3 zien, maar niet PC2. (Ik kan PC1 niet aanroepen).\, maar ik kan hier wel internetten

ping signalen werken niet van welke PC dan ook.

Ik snap er werkelijk helemaal geen r**t meer van, wie helpt mij???

Nog ff wat info:
  • Ik werk met WinRoute PRO 2.1.5.23, deze heb ik net opnieuw ingesteld.
  • Op alle PC's is win2k geinstalleerd, met SP2 (PC1 en PC2 NL talig, PC3 ENG talig)
  • De netwerkkaarten zijn RealTek 8029(AS) kaarten. (10Mbit, UTP en COAX aansluiting)

• sus

sus

Topicstarter
:? Niemand???

• bart1234
  • Laatst online: 25-11-2014
ik zeg: protocolprobleem
dus: kijken of je werkgroep identiek is, niet dezelfde computernamen gebruikt, etc. Dan: TCP/IP overnieuw installen
Dan: IPX/SPX erbij installen, kijken of het dan werkt
Dan: netBEUI installen en zien of het dan werkt.
Ik had sort-of hetzelfde probleem: netbeui erbij en klaar is kees.
Probeer voor de gein is ffies of het wel werkt als de winroute engine uitstaat. (op het ikoontje in de systray en dan op 'stop winroute engine'.)
Bij mij is het nu zo dat als ik de mijn pc opstart (client) kan ik de server niet zien. Als ik dan in 'uitvoeren' \[ipnummer server] intik duurt het ffies, belt de server in naar internet, maar krijg ik wel de server (eindelijk) in netwerkomgeving en kan ik ook bij de shares. Nu nog zien dat 'ie het zonder trammelant doet....

edit:

ik gebruik win98 1st ed
Pagina: 1