Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Synlogy NAS maar welke

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
Mijn vraag

Ik ben voornemens een NAS aan te schaffen, mijn voorkeur gaat naar een Synology NAS, QNAP mag nog een uitwijk zijn echter hoor ik dan graag waarom.

Ik wil de NAS gaan gebruiken voor back-up van een Windows en Apple laptop.
Foto en videostorage
Streaming via DLNA naar de TV, eventueel via de iTunes server naas de Apple TV
Back-up iphones

Verder ben ik voornemens voor een 2 bay NAS ivm mirroring.

Alle reacties

• area32
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:50
Hoeveel data wil je gaan backuppen en bewaren?
Anders is het moeilijk om advies te geven.

http://area32.be

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ja, de hoeveelheid data is wel belangrijk. Denk er ook even over na met foto en videostorage dat je harde schijven kunt mirroren wat je wilt, maar bij brand, diefstal etc ben je alsnog alles kwijt. En koop hem iets op de groei. Met een instap j-model heb je prima voldoende voor wat bestandsoverdrachten, maar verwacht er verder weinig van. Zeker als tweaker ga je er zeer waarschijnlijk nog wel meer mee doen, en wil je niet over drie jaar je NAS weer moeten upgraden. Oh, en harde schijven zijn duur...

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• sjtienuh
Qua back-up zal het gaan om een 500GB, dus dat valt wel mee. Voor mij is het vooral van belang om een keuze te maken tussen de verschillende NAS'en. Vandaar ook de vraag welke verstandig is met het gebruik welke ik op dit moment voor ogen heb. Denk ook niet dat er in de toekomst voor mij extra functies bijkomen voor de NAS.
Het mirroren van de schijven is voor mij er juist voor als een schijf er per ongeluk uit klapt. Ik kreeg overigens het advies om erover na te denken om niet de RED schijf te nemen omdat deze is gemaakt op 24x7 en niet op steeds opnieuw starten. Welke schijf is hierin het beste advies?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

sjtienuh schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:35:
Qua back-up zal het gaan om een 500GB, dus dat valt wel mee. Voor mij is het vooral van belang om een keuze te maken tussen de verschillende NAS'en. Vandaar ook de vraag welke verstandig is met het gebruik welke ik op dit moment voor ogen heb. Denk ook niet dat er in de toekomst voor mij extra functies bijkomen voor de NAS.
Het mirroren van de schijven is voor mij er juist voor als een schijf er per ongeluk uit klapt. Ik kreeg overigens het advies om erover na te denken om niet de RED schijf te nemen omdat deze is gemaakt op 24x7 en niet op steeds opnieuw starten. Welke schijf is hierin het beste advies?
Ik heb RED's in mijn NAS en daar zijn er afgelopen week 2 van de 3 van RMA gegaan richting WD wegens SMART fails. En dan hebben ze op 2,5 jaar maar 80 poweroff's gehad en 12.500 draaiuren. De derde draait echter prima. Van de andere kant laatst nog een 14 jaar oude HDD eens met pensioen gestuurd met 0 kapotte sectors, die zat nog vrolijk te draaien in de PC van mijn ouders als data-opslag, en in mijn persoonlijke PC een 1TB Seagate uit een serie die ongelofelijk onbetrouwbaar zou zijn maar bij mij al 7,5 jaar draait met 20.000 uur zonder enig probleem...

In mijn ogen is het dus meer een kwestie van geluk hebben dan welke serie HDD je koopt. RED's hebben wel 3 jaar garantie en error correcting, dus dat zijn wel handige features, maar of dat het voor jou waard is? Ik zou overigens niet weten waarom een WD RED niet vaak opnieuw gestart zou kunnen worden.

Let wel dat als je zoals in mijn geval 2 HDD's hebt die letterlijk tegelijk het loodje leggen alsnog niks hebt aan je mirrored setup. RAID is geen backup.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• sjtienuh
Kuusj schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:47:
[...]

Ik heb RED's in mijn NAS en daar zijn er afgelopen week 2 van de 3 van RMA gegaan richting WD wegens SMART fails. En dan hebben ze op 2,5 jaar maar 80 poweroff's gehad en 12.500 draaiuren. De derde draait echter prima. Van de andere kant laatst nog een 14 jaar oude HDD eens met pensioen gestuurd met 0 kapotte sectors, die zat nog vrolijk te draaien in de PC van mijn ouders als data-opslag, en in mijn persoonlijke PC een 1TB Seagate uit een serie die ongelofelijk onbetrouwbaar zou zijn maar bij mij al 7,5 jaar draait met 20.000 uur zonder enig probleem...

In mijn ogen is het dus meer een kwestie van geluk hebben dan welke serie HDD je koopt. RED's hebben wel 3 jaar garantie en error correcting, dus dat zijn wel handige features, maar of dat het voor jou waard is? Ik zou overigens niet weten waarom een WD RED niet vaak opnieuw gestart zou kunnen worden.

Let wel dat als je zoals in mijn geval 2 HDD's hebt die letterlijk tegelijk het loodje leggen alsnog niks hebt aan je mirrored setup. RAID is geen backup.
Ik snap dat ook dit geen waterdichte oplossing is, maar wel de oplossing zoals ik hem wil inzetten.

Duidelijk verhaal over de pech met schijven en wellicht dat het dan toch de RED schijven worden.
Echter ben ik er nog steeds niet helemaal uit welke NAS het nu gaat worden. Kunnen jullie mij hierover nog advies geven?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De DS218 zal een prima keus voor je zijn.

pricewatch: Synology DiskStation DS218

Heb hem zelf onlangs ook gekocht als upgrade van een DS214+.

[ Voor 80% gewijzigd door Gunner op 27-09-2019 12:18 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Kuusj

Kuusj

sjtienuh schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:10:
[...]

Ik snap dat ook dit geen waterdichte oplossing is, maar wel de oplossing zoals ik hem wil inzetten.

Duidelijk verhaal over de pech met schijven en wellicht dat het dan toch de RED schijven worden.
Echter ben ik er nog steeds niet helemaal uit welke NAS het nu gaat worden. Kunnen jullie mij hierover nog advies geven?
Wat ik bedoel is dat je beter nog een externe HDD kunt aanschaffen die je gewoon met USB kunt verbinden om hier je foto's en dergelijke op te zetten. Stel de bliksem slaat in (of whatever, verzin maar wat :P) en zowel je laptop als je NAS legt het loodje ben je alsnog alles kwijt. RAID1 en alles ten spijt.

Die dingen kosten momenteel eigenlijk ook vrijwel niks meer. pricewatch: Seagate Expansion Portable 1TB Zwart Kan me ook voorstellen dat je de kans dat het zodanig mis gaat zo laag in schat dat je het risico wel wil nemen, maar dat kan ik niet voor je invullen :)

Ik draai persoonlijk een Xpenology install met een DS918+ image, op basis van dit systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 74,19€ 74,19
1MoederbordenMSI H110M ECO€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB€ 237,10€ 711,30
3Interne harde schijvenWD Red WD30EFRX, 3TB€ 91,96€ 275,88
1BehuizingenBitFenix Neos Zwart/Zwart€ 37,50€ 37,50
2Geheugen internCrucial CT4G4DFS824A€ 18,86€ 37,72
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.136,59

Zwaar overkill voor jouw situatie, maar misschien wel eens waard om naar Xpenology te kijken. Als je een 'geen gezeur' setup zoekt zou ik wel gewoon een kant en klare DS218 aanschaffen zoals @Gunner aangeeft.

[ Voor 55% gewijzigd door Kuusj op 27-09-2019 12:34 ]

• sjtienuh
Gunner schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:17:
De DS218 zal een prima keus voor je zijn.

pricewatch: Synology DiskStation DS218

Heb hem zelf onlangs ook gekocht als upgrade van een DS214+.
Dank voor het advies, wat is verder nog het verschil tussen de 218 en de 218play?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nog even een tip qua schijven, Toshiba heeft ook 3 jaar garantie en zijn een stuk goedkoper dan de WD Red: pricewatch: Toshiba N300 (Bulk), 8TB

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

sjtienuh schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:37:
[...]

Dank voor het advies, wat is verder nog het verschil tussen de 218 en de 218play?
https://www.synology.com/...8/DS218play/DS218j/DS218+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• sjtienuh
wagenveld schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:38:
Nog even een tip qua schijven, Toshiba heeft ook 3 jaar garantie en zijn een stuk goedkoper dan de WD Red: pricewatch: Toshiba N300 (Bulk), 8TB
Het gaat mij niet zo zeer om de prijs, echter heb ik zeer slechte ervaringen met Toshiba schijven, dus daar zal niet mijn eerste keus op vallen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

wagenveld schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:38:
Dat zijn geen NAS certified drives.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Kuusj schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:47:
RED's hebben wel 3 jaar garantie en error correcting, dus dat zijn wel handige features,...
Dat heeft iedere HDD.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Kuusj

Kuusj

Functionaliteiten als TLER niet hoor :P Iedere fabrikant heeft daar overigens weer een andere benaming voor, maar het komt op hetzelfde neer. Error correcting is misschien niet de juiste term nee.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

@KuusjTLER is ook nutteloos in een Synology (en Qnap / Thecus etc) aangezien het hier geen hardware RAID betreft.

Het enige dat écht wat toevoegt is de rotatie aanpassingen m.b.t. het resoneren. Dat is iets wat je bij de SoHo NAS drives terug vind en wat goed werkt tot zo'n 4 tot 6 drives. Bij grotere arrays worden dan al snel enterprise modellen geadviseerd.
Microkid schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:40:
Dat zijn geen NAS certified drives.
Wel degelijk.. waar denk je dat de N voor staat ;)

YouTube: Toshiba - High-Reliability NAS Hard Drive N300
en
https://www.synology.com/...&filter_brand=Toshiba&p=1

[ Voor 63% gewijzigd door DukeBox op 27-09-2019 12:59 ]

• wagenveld
  • Niet online
Hoeveel zegt dat 'NAS certified' label dan helemaal? Zijn WD Red schijven aantoonbaar betrouwbaarder?

edit: Wat @DukeBox al zegt, deze schijven staan qua betrouwbaarheid iig gelijk aan de Reds: https://www.makeuseof.com/tag/most-reliable-hard-drives/
Hoe nuttig de Backblaze rapporten zijn kunnen we natuurlijk ook nog over gaan discussieren, want je ziet een worst case scenario failure rate.
Uiteindelijk wat @Kuusj ook zegt is het een beetje geluk hebben. Al mijn WD schijven zijn wel RMA gegaan, terwijl ik nog nooit een Toshiba schijf heb teruggestuurd.

[ Voor 69% gewijzigd door wagenveld op 27-09-2019 12:55 ]

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

wagenveld schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:45:
Hoeveel zegt dat 'NAS certified' label dan helemaal? Zijn WD Red schijven aantoonbaar betrouwbaarder?
Betrouwbaar is niet helemaal het juiste woord, het is meer dat ze er speciaal voor gebouwd zijn met vaak software matige aanpassingen om naast andere HDD's beter te werken. En dan is beter niet zozeer sneller maar denk meer aan het voorkomen van resonantie en ander/intelligenter gebruik van de interne cache.

Zo wordt bijv. bij Seagate Ironwolf HDD's in een synology een truuk toegepast bij het rebuilden. De interne cache voor de HDD's die een rebuild doet wordt dan volledig ingezet op write back en de andere HDD's op read ahead. Zo wordt tijdens de rebuild de normale operatie minimaal verstoord en is de rebuild efficiëntie maximaal.

• wagenveld
  • Niet online
Dat is best wel interessant, heb je daar een linkje van? Zijn dat de enige schijven die dat doen?

• Kuusj

Kuusj

wagenveld schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:45:

edit: Wat @DukeBox al zegt, deze schijven staan qua betrouwbaarheid iig gelijk aan de Reds: https://www.makeuseof.com/tag/most-reliable-hard-drives/
Hoe nuttig de Backblaze rapporten zijn kunnen we natuurlijk ook nog over gaan discussieren, want je ziet een worst case scenario failure rate.
Uiteindelijk wat @Kuusj ook zegt is het een beetje geluk hebben. Al mijn WD schijven zijn wel RMA gegaan, terwijl ik nog nooit een Toshiba schijf heb teruggestuurd.
In mijn ogen zegt het niet zo veel, en is het inderdaad meer geluk hebben dan wat anders. In je artikel spreken ze over een failure rate van 0,0% bij mijn specifieke gesneuvelde schijven (WD30EFRX), *per kwartaal*. Als je naar het bronartikel gaat en je kijkt naar deze tabel:
Afbeeldingslocatie: https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2018/07/Q2-2018-Lifetime-chart.png
(Backblaze, 2018: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-q2-2018/)
Zie je dat het wat minder rooskleurig uit ziet, en dat de RED's zelfs over de hele linie slecht presteren op het gebied van failures.

Wat dan natuurlijk wel het verschil maakt tussen een normale consumer HDD en een NAS HDD is het extra jaar garantie. Als ik nu 3 WD Blue's had gekocht 2,5 jaar geleden had ik pech gehad.

• sjtienuh
Kunnen jullie eventueel nog een tegenhanger van Qnap benoemen voor de DS218 en waarom ik deze wel of niet zou moeten kiezen?

• DAzN
  • Niet online
sjtienuh schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:18:
Kunnen jullie eventueel nog een tegenhanger van Qnap benoemen voor de DS218 en waarom ik deze wel of niet zou moeten kiezen?
Nee, want ik gebruik geen QNAP.

Maar hoe moeilijk is het om de specificaties te vergelijken met de producten op de QNAP-site?
https://global.download.s..._DS218_Data_Sheet_enu.pdf

https://www.qnap.com/en-us/product/ts-228a

Vergeet echter niet om de software DSM met de QNAP-software te vergelijken op functionaliteit en gebruikersvriendelijkheid.
Pagina: 1