sjtienuh schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:35:
Qua back-up zal het gaan om een 500GB, dus dat valt wel mee. Voor mij is het vooral van belang om een keuze te maken tussen de verschillende NAS'en. Vandaar ook de vraag welke verstandig is met het gebruik welke ik op dit moment voor ogen heb. Denk ook niet dat er in de toekomst voor mij extra functies bijkomen voor de NAS.
Het mirroren van de schijven is voor mij er juist voor als een schijf er per ongeluk uit klapt. Ik kreeg overigens het advies om erover na te denken om niet de RED schijf te nemen omdat deze is gemaakt op 24x7 en niet op steeds opnieuw starten. Welke schijf is hierin het beste advies?
Ik heb RED's in mijn NAS en daar zijn er afgelopen week 2 van de 3 van RMA gegaan richting WD wegens SMART fails. En dan hebben ze op 2,5 jaar maar 80 poweroff's gehad en 12.500 draaiuren. De derde draait echter prima. Van de andere kant laatst nog een 14 jaar oude HDD eens met pensioen gestuurd met 0 kapotte sectors, die zat nog vrolijk te draaien in de PC van mijn ouders als data-opslag, en in mijn persoonlijke PC een 1TB Seagate uit een serie die ongelofelijk onbetrouwbaar zou zijn maar bij mij al 7,5 jaar draait met 20.000 uur zonder enig probleem...
In mijn ogen is het dus meer een kwestie van geluk hebben dan welke serie HDD je koopt. RED's hebben wel 3 jaar garantie en error correcting, dus dat zijn wel handige features, maar of dat het voor jou waard is? Ik zou overigens niet weten waarom een WD RED niet vaak opnieuw gestart zou kunnen worden.
Let wel dat als je zoals in mijn geval 2 HDD's hebt die letterlijk tegelijk het loodje leggen alsnog niks hebt aan je mirrored setup. RAID is geen backup.