Nieuwe SSD + HDD in een oude computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 11:44
Context
Ik heb een oud lijk uit 2011, qua snelheid voldoet deze prima, maar qua ruimte niet. Er is in 8 jaar natuurlijk wel het nodige gewijzigd, in tegenstelling tot mijn PC :+

De 60 GB SSD staat natuurlijk ramvol, deze wil ik vervangen door een pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB

Verder staat de 2 TB HDD bijna vol, deze wil ik op zich laten zitten, maar ik wil er eentje bij zetten van 4 GB: pricewatch: WD Red (64MB cache), 4TB

Mijn vragen
  1. Kan deze SSD zonder problemen, BIOS updates etc. aangesloten worden?
  2. Kan Windows 7 Pro 64 bits met een 4 TB HDD overweg?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Software: Windows 7 Professional 64 bits

Hardware, alleen even de relevante onderdelen:
  • Asus M5A88-V EVO AM3+ 880G 4xDDR3 ATX
  • AMD Phenom II X6 1090T 3 2GHz Black Edition AM3
  • Western Digital WDBAAZ0020HNC-ERSN 2TB 3.5"
  • OCZ Technology Vertex 2 - 60GB - 2.5inch
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik vermoed dat de SSD prima te dupliceren is op een nieuwere, maar het blijft een oud ding waar hij in moet passen.

Wat betreft 4 TB, lees ik dit

Dit lijkt dus te werken als je hem als GPT formateert. Ik hoef er niet van te booten.

Alle reacties

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
In Principe hoort de SSD out of the box te werken, wel kan je hem natuurlijk altijd updaten voor betere ervaring. Ook sinds jouw pc zo oud is moet het wel de snelheid ook kunnen ondersteunen (kijk welke snelheden jouw moederbord en sata kabels aankunnen), anders heb je r niet super veel aan

• PageFault
JohnnyDon schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:19:
In Principe hoort de SSD out of the box te werken, wel kan je hem natuurlijk altijd updaten voor betere ervaring. Ook sinds jouw pc zo oud is moet het wel de snelheid ook kunnen ondersteunen (kijk welke snelheden jouw moederbord en sata kabels aankunnen), anders heb je r niet super veel aan
Het gaat me niet per se om een enorme snelheidsboost, meer om capaciteitsvergroting. In de Asus marketing blaat staat:

The AMD SB850 Southbridge natively supports next-generation Serial ATA (SATA) storage interface, this motherboard delivers up to 6.0 Gb/s data transfer rates.

Ik vermoed dat de SSD dat niet gaat halen.

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
Dan kan je hem als ik het goed zeg gewoon aansluiten en gaan met die SSD. Ook moet je kijken of je überhaupt genoeg SATA ports hebt en of je powersupply ook genoeg aansluitingen heeft voor dat allemaal.

• PageFault
JohnnyDon schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:36:
Dan kan je hem als ik het goed zeg gewoon aansluiten en gaan met die SSD. Ook moet je kijken of je überhaupt genoeg SATA ports hebt en of je powersupply ook genoeg aansluitingen heeft voor dat allemaal.
Thanks.

Er zijn 5 SATA aansluiting, waarvan er nu 3 in gebruik zijn. De oude SSD gaat er gewoon uit, dus daar verandert dan niet veel aan ;)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:06
Ja en ja

Maar herinstalleer gewoon Windows, en pak win10 en gebruik je Win 7 key

Hang je 60GB disk erin en zet alles op je gemak over.

[ Voor 25% gewijzigd door pennywiser op 26-09-2019 14:41 ]

• PageFault
pennywiser schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:39:
Ja en ja

Maar herinstalleer gewoon Windows, en pak win10 en gebruik je Win 7 key
Dank voor je reactie.

Jij raadt het clonen van de SSD en dan een upgrade naar Windows 10 af?

Op zich heb ik weinig tools: chrome, firefox, filezilla, thunderbird, notepad++, VLC player, CaptureOne Pro en wellicht nog iets, maar bijzonder weinig crap.

[ Voor 21% gewijzigd door PageFault op 26-09-2019 14:41 ]

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:13

AzzKickah

06-CENSORED

PageFault schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:41:
[...]

Dank voor je reactie.

Dat kun je rustig doen.
Maak wel voor de zekerheid een backup van je documenten/foto's/bestanden op een andere schijf. Als de upgrade dan tóch niet bevalt, kun je Windows 10 altijd nog 'vers' installeren en je spul terugzetten.

• pennywiser
PageFault schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:41:
[...]

Dank voor je reactie.

Niet aan beginnen met zo'n oude installatie en zo'n uitgelezen kans om te herinstalleren.

Hang je oude 60GB er bij in en zet alles op je gemak over. Daarna haal je de 60GB eruit.

• pennywiser
AzzKickah schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:42:
[...]

Dat kun je rustig doen.
Maak wel voor de zekerheid een backup van je documenten/foto's/bestanden op een andere schijf. Als de upgrade dan tóch niet bevalt, kun je Windows 10 altijd nog 'vers' installeren en je spul terugzetten.
Omslachtig en Win 7 is einde support in het aankomend voorjaar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou niet gaan clonen, maar gewoon een verse install doen. Clonen kan prima, maar met een verse install ben je gelijk af van alle oude rotzooi die je ooit hebt geïnstalleerd maar nooit gebruikt.

• pennywiser
Overigens denk ik niet dat upgraden nog lukt, dat kon max 1 jaar lang. Herinstalleren met je 7 key gaat wel dat heb ik pas nog gedaan.
Pagina: 1