Toon posts:

hardware voor gehandicapte mensen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vroeg me af of iemand een site weet voor mensen zonder bv handen, die toch op een of andere manier een muis en toetsenbord kunnen bedienen. Ik ken nl een persoon die graag wil beginnen met de computer, alleen kan ie zijn handen en voeten niet (goed) gebruiken...

Verwijderd

Misschien is er een postbus 51 of andere overheidssite met nuttige links?

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Uit de FAQ:

PS, probeer aub niet zoveel en onzinnig mogelijk te posten. Als 't een doel op zichzelf wordt zullen er maatregelen voor de betreffende user volgen.

Verwijzen naar postbus 51 is behoorlijk onzinnig.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 20:17 schreef outlaw het volgende:
Uit de FAQ:

PS, probeer aub niet zoveel en onzinnig mogelijk te posten. Als 't een doel op zichzelf wordt zullen er maatregelen voor de betreffende user volgen.

Verwijzen naar postbus 51 is behoorlijk onzinnig.
Wat lul je nou man? :? Postbus 51 is zeer nuttig.

En jij weet het verschil tussen de Algemene FAQ en de HK FAQ niet eens.

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Kijk eens op deze pagina als je gewoon invult op google.com dan vind je bijna alles.

Zoals
http://www.kmd.nl/
http://www.bitje-special.hccnet.nl/
http://gehandicapten.pagina.nl/

Misschien heb je wat aandeze pagina's

Volgens mij is aangepasten hardware wel duur maar misschien wordt het vergoed door de overheid (altijd het proberen waard, we betalen allemaal immers belasting, voor onze gehandicapte medemens)

Verwijderd

Je hebt wel zo'n soort apparaat waarmee je met je ogen kunt tikken. Was een keer op tv lang geleden. Tis wel duur. Probeer met google naar dingen te zoeken in het engels.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Ik heb weleens gezien dat een gehandicapte "typte" door een laserpointer die aan zijn bril zat te richten op een soort toetsenbord naast zijn monitor. Uiteindelijk kon-ie meerdere tekens per seconde invoeren dus het werkt best wel...

(Als je W2k hebt moet je maar eens het schermtoetsenbord pakken: dan krijg je een idee hoe het werkt. Alleen vervang je dan uiteraard de muis door de laserpointer)

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Verwijderd

http://www.zorghart.nl/

Dat is in Gooi en Vechtstreek (Eemeroord en Nieuwenoord (Sherpa op de Zandheuvelweg is/zijn 2 instellingen voor lichamelijk en verstandelijk gehandicapte kinderen, misschien kan je via deze site met hun in contact komen, ze hebben waarschijnlijk vaker met het bijltje gehakt.

Verwijderd

Er zijn meerdere systemen op de markt. De vraag is hoe groot de handicap is. Als het hoofd nog te bewegen is, is een lasersysteem te doen. Als ook dat niet meer gaat, kan het nog met irisscanning. Je hebt dan te maken met het eyegazer systeem. Dat kun je hier bekijken: http://www.phoenix-online.org/Foundation/English/MelE.htm
Als je die stichting mailt, kunnen ze je wel wat links en informatie sturen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

(Niet lullig bedoeld)maar hoeveel kan de persoon nog met de handen?
Kijk, alsie geen hand meer heft , word het een eel ander verhaal.

Anyway, vroeger had je bij de CD-I speler een 'muis' voor kinderen.
Dit is een soort scrolldinges (kut, kom niet opde naam. Zeg maar een omgkeerde muis, eentje die stil ligt... hoe heet dat nou?! :( ).
Dat ding is zo groot als een keybaord.
Heeft 1 grote gele bal als wieltje (zo groot als een tja... iets groter dan afmeting van en CD).
En 2 knoppen (ongeveer zo groot als een pakje sigarette).
Hmmz.. wel en heele moeilijke omschrijvin maak ik ervan.
Maar goed, dat ding is dus ook als muis te gebruiken op je comp (PS/2 aansluiting).

Eventueel heb ik er nog 1 over ...

[edit]
* Koffie bedoelt dus eigenlijkeen uit de kluiten gewassen trackball :+ (duurde ff voordat ik de naam weer wist..)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Trackball bedoel je :)
Dat ding herinner ik me ook nog, was er volgens mij ook voor pc. Een hele grote bol met 2 megegrote knoppen, als diegene nog een beetje met zijn handen kan werken (of eventueel met voeten) dan kan dat een hele goedkope oplossing zijn.

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Dit is de site van een vriendin van m'n moeder. Zij is spastisch en gebruikt een systeem dat LUCY heet. Ze wil je vast wel meer informatie erover geven.

http://www.headlight.nl/nederlands/devrouw.htm

• Koffie
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op maandag 30 juli 2001 22:24 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Trackball bedoel je :)
Dat ding herinner ik me ook nog, was er volgens mij ook voor pc. Een hele grote bol met 2 megegrote knoppen, als diegene nog een beetje met zijn handen kan werken (of eventueel met voeten) dan kan dat een hele goedkope oplossing zijn.
Die bedoel ik idd!!
Dat dins is kwa formaat net zo groot als een keybaord denk ik.
Anyway... hij ligt hier hoor :Y)
Laat maar weten als je 'm wil hebben.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

een jongen op me oude school had geen onderarmen, hij plakte een soort (lijkt op een trechtertje) tuutje op z'n stompjes van z'n arm en kon daarmee typen.
Maar hij was daar zo goed in dat hij menig leerling ermee uit typte :D
Ik heb veel bewondering voor die jongen.
Maar het is wel sneu als je het zo ziet.

39

Verwijderd

Ik vind het mooi dat ze deze mensen zo goed kunnen helpen, een computer is toch een heel belangrijk apparaat geworden.

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Op maandag 30 juli 2001 20:48 schreef Aico het volgende:
Je hebt wel zo'n soort apparaat waarmee je met je ogen kunt tikken. Was een keer op tv lang geleden. Tis wel duur. Probeer met google naar dingen te zoeken in het engels.
In het tijdschift "Circuit Cellar" nummer 59 (Junie 1995) heeft een artiekel gestaan over de eye-mouse. De eye-mouse bestaat uit 5 electroden die je op je hoofd plakt. Via een interface-kaart kunnen bewegingen van je ogen worden geregistreerd. Op de interface kaart zit een PIC die ervoor zorgt dat je de eye-mous als standaard windows muis kunt gebruiken. De broncode van de software zit erbiij, ozdat je deze zelf aan kunt passen.

Het probleem is alleen dat de muis nooit zo snel kan worden bediend als een normale muis, waardoor typen erg traag gaat.

De kosten van het oorspronkelijke systeem bedragen ongeveer $150,- exclusief eventuele software om het toetsenbord te simuleren. Als je goed naar de schema's kijkt zul je zien dat de besturing goedkoperkan worden uitgevoerd.

Verwijderd

Topicstarter
wauw, zijn dus toch nog wel veel mogelijkheden, ik ga nu ff die sites checken :)

Die gozer heeft last van reuma, en kan niet meer typen, dit doet teveel pijn (erge vorm). Voorheen had ie een website gemaakt, omdat ie niet meer kon werken, en dit als zijn nieuwe hobby had lopen bonbarderen... maar hij kan nu niet eigenlijks nie eens meer typen, en het word alsmaar erger...hij wil nu toch wel weer beginnen met de computer dus vandaar... maargoei ik ga ff alles langs thx so far :)

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Wow, op deze manier wordt er toch nog iets gedaan met geflopte CD-I spullen :)
Heb zo'n enorme trackball met grote knoppen ook eens gezien op een of andere 2ehands PCbeurs, niet die van Philips maar ik geloof dat het CherryWin was. Maybe de moeite om na te kijken.

Eigenlijk is het dus heel simpel in elkaar te tweaker. Snelkoppeling naar je "toestenbord-op-je-scherm" op je bureaublad en zo'n grote trackball muis aan je PC hangen. Cool :)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Verwijderd

Topicstarter
zo, zitten wel wat bruikbare ideeen tussen (wel duur :( zo'n ding wat op je oogwerkt kost minstens 10.000 guldens)...maar vind het opzich wel een geruststellende gedachte persoonlijk, dat mocht ik ooit gehandicapt raken er bijna altijd wel mogelijkheden zijn om me verslaving voort te zetten :)

• Oscar the Grouch
  • Laatst online: 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Op maandag 30 juli 2001 22:15 beschreef Koffie een trackbal
Ik was een keer bij een bedrijf waar een geestelijk gehandicapte man in een rolstoel idd met zon trackbal gewoon nog zn werk kon doen.
Best knap van zo iemand, hij was er ook heel erg handig mee.

helaas moest ik toen met die trackbal wat software installen op zn PC, ik dacht dat die man niet meer bij kwam van het lachen :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

* Kaj. vraagt zich af: waarom kosten die hulpmiddelen zo asociaal veel geld?
Het is toch van de zotte dat je een klein vermogen neer moet leggen om je computer als gehandicapte een beetje fatsoenlijk te kunnen gebruiken? Die EyeMouse kost ruim twee keer zoveel als een goede PC! Dat zijn geen grappen meer, en iedereen zich maar afvragen waarom die verzekeringspremies zo omhoog gaan. :(

Ok, ok.. Ik weet wel dat er ook een hoop ontwikkelingskosten en research in die dingen zit, maar toen ik de prijzen zag op de stand van Bitje Special tijdens de laatste HCC-dagen, vroeg ik me toch wel af waarom.

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Op dinsdag 31 juli 2001 23:21 schreef Kaj. het volgende:
vraagt zich af: waarom kosten die hulpmiddelen zo asociaal veel geld?
Als je de hulpmiddelen in de speciaalzaken koopt zijn ze inderdaad duur. Probeer het daarom eens op alternatieve manieren.

De eyemouse die voor duizenden guldens wordt aangeboden was een tijd terug voor 300 gulden te koop als zelfbouwproject. Ook speciale muizen en zo kun je met een beetje zoekwerk in normale computerwinkels vinden voor een veel lager bedrag.

Ook kunnen de wetenschapswinkels op de universiteiten speciale apparaten voor je ontwikkelen. Bij ons op de TUe gebeurt dat meestal kostenloos of heel goedkoop: studenten leren hiervan en worden door de universiteit betaald, de gebruiker wordt verder geholpen.

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
ik ben laatst op 1 of andere beurs geweest (niet vrijwillig >:) ); die heette 'Drempels Weg':
Inkopen doen via internet, online een reis boeken of informatie zoeken: voor een groot deel van de Nederlandse bevolking doodnormaal. Maar vaak onbereikbaar voor gehandicapten.
Drempels Weg is een initiatief dat - de naam zegt het al - de drempels voor deze groep wil wegnemen en internet bereikbaar en toegankelijk wil maken voor iedereen. De initiatiefnemer is het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
op die beurs stonden ook allerlei bedrijven/instellingen met hardware.

Misschien kunnen zij je verder helpen.

http://www.drempelsweg.nl/

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

Stel je vraag eens / kijk eens bijn het myocafe (forum) van de VSN. Daar komen deze vragen regelmatig terug.
www.vsn.nl
Pagina: 1