Gekocht apparaat defect en verkoper vraagt terug te sturen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.420 views

Onderwerpen

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Ik heb een tweedehands Sharp radio cassette gekocht (zie afbeelding) via MP.

sharp

Nu blijkt dat het linkerkanaal niet werkt, er een zoem zit in de versterker, de knoppen extreem storen, de woofer ratelt als je X-BASS inschakelt (defect of ligt iets in) en het lipje van de antenne is afgebroken. Er valt niet te luisteren naar het apparaat, waardeloos. Niets van dit alles stond in de advertentie. Heb zelfs nog gevraagd of de cassette het wel deed, ja doet het. Doet het inderdaad maar geluid is waardeloos. Het was goed verpakt, echt heel goed dus dat is het niet.

Heb contact gezocht met de verkoper en geconfronteerd met bovenstaande defecten en heb gevraagd wat hij hieraan ging doen. Toen zei de verkoper: "Stuur maar terug". Dacht, tja, terugsturen? Moet ik verzendkosten betalen en ik dacht dat is niet handig. Dus ik heb voorgesteld dat het voor beide partijen niet zo handig is en ook de verzendkosten genoemd dus gezegd van stort maar de helft van totale aankoopbedrag terug. Waarop hij reageerde dat hij dat tevens terug zou storten.

Een deel van de conversatie:
Ik: ............
.............
Kijk, nu ben ik zelf wel handig en misschien is het te fixen alleen je had het er wel bij kunnen zetten dat ie niet goed werkt, op z'n minst dat het geluid niet goed is, de basisfunctie van het apparaat. Je hebt mij in feite nu een defect apparaat verkocht, stel dat iemand het had gekocht die niet technisch is dan had deze er helemaal niets aan. Dus mij vraag is dan ook, ga je hier nog iets aan doen?

Hij: Stuur maar terug...krijg je geld terug

Ik: Bedankt voor je snelle bericht. Tja, terugsturen.... maar dan moet ik weer verzendkosten betalen dus lijkt mij geen oplossing, voor beide niet. Heb een voorstel, stort de helft van het bedrag terug en dan is toch nog goed afgehandeld. Deal?

Hij: Stuur maar terug....maak ik xx Euro over
Maar ik heb helemaal geen zin het apparaat terug te sturen en ergens vind ik het ook best wel vreemd om het zo op te lossen want eigenlijk is het helemaal geen oplossing. Erg gemakkelijk ook, zo van stuur maar effe terug, lijkt wel of de verkoper het al heeft geweten. Ik wilde dit apparaat graag hebben en wellicht kan ik het nog wel fixen maar het gaat meer om het feit dat de verkoper even een apparaat verkoopt (zonder iets te vermelden over gebreken) en als de koper niet mekkert hij het apparaat kwijt is en anders 'gewoon' even terug laat sturen. De vraag is tevens of hij het geld wel terug zal storten en de vraag is wat de verkoper dan met het apparaat gaat doen, aanbieden aan de volgende ofzo?

Mijn vraag is eigenlijk, wat zal ik doen? Hou liever het apparaat en krijg dan een korting op de aanschafprijs. Enig idee hoe dit handig op te lossen?...........

[ Voor 206% gewijzigd door Señor Sjon op 26-09-2019 13:27 . Reden: Stoutert, niet zomaar de OP wissen nu men het niet met je eens is. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 20:35
Misschien ontdek ik in dit topic een compleet nieuwe niche verzamelmarkt, en als ik het object bekijk was mijn eerste gedachte dat de verzendkosten waarschijnlijk hoger zijn dan de waarde.

Maar ken het helemaal fout hebben, ik ben oprecht benieuwd

Verder is dit via mp, wees blij dat je uberhaupt wat heb ontvangen, blijkbaar een oprechte verkoper die zelfs na aanschaf reageert.

Lot uit de loterij.

[ Voor 23% gewijzigd door upschur op 26-09-2019 00:49 ]

• codebeat
upschur schreef op donderdag 26 september 2019 @ 00:44:
Misschien ontdek ik in dit topic een compleet nieuwe niche verzamelmarkt, en als ik het object bekijk was mijn eerste gedachte dat de verzendkosten waarschijnlijk hoger zijn dan de waarde.

Maar ken het helemaal fout hebben, ik ben oprecht benieuwd
Over het algemeen zijn boomboxen uit vorig eeuw van betere kwaliteit dan de nieuwere en tevens beter te repareren, gaat heel mooi uit elkaar en zit met SCHROEVEN en niet geclipt of erger nog gelijmd. Er iz zelfs nog een service manual van. Dit ding is gemaakt in Japan en niet in China bijvoorbeeld en behuizing is gemaakt van superstevig plastic. Mijn broer had ook zoiets vroegah en dat was een erg goed ding, fantastische geluidskwaliteit.

Over het algemeen zijn de oude ghettoblasters erg populair (kijk maar op YouTube), moet zeggen er zijn mooiere dan deze en worden over het algemeen gemod met nieuwe features zoals bluetooth. Dat wil ik ook doen en dat is vrij eenvoudig bij deze omdat er al een line-in aanwezig is. Er zijn dus zeker verzamelaars, ik ben beginnend en heb er nu drie. Hier op Tweakers heeft het geen waarde, blijkt ook wel uit jou reactie, maar bijvoorbeeld op CataWiki of MP wel.

Het apparaat kost overigens meer dan de verzendkosten.

[ Voor 4% gewijzigd door codebeat op 26-09-2019 01:26 ]

• codebeat
upschur schreef op donderdag 26 september 2019 @ 00:44:
Verder is dit via mp, wees blij dat je uberhaupt wat heb ontvangen, blijkbaar een oprechte verkoper die zelfs na aanschaf reageert.

Lot uit de loterij.
Er is veel veranderd hoor, heb over het algemeen geen problemen. Prik er zo doorheen of iemand het wel heeft of niet .Wel gaat er soms eens iets mis wat verpakken betreft, er zijn mensen die echt niet kunnen inpakken. Verkoop zelf regelmatig wat op MP (zoals nu weer een Sony CD Walkman, kun je hier niet kwijt op Tweakers) en mijn 'klanten' zijn zeer tevreden.

Maar goed, mijn vraag is eigenlijk, wat zal ik doen? Hou liever het apparaat en krijg dan een korting op de aanschafprijs. Enig idee hoe dit handig op te lossen?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Vind het eerlijk gezegd best redelijk van de verkoper dat je het product terugblikt sturen en je geld terugkrijgt.

Het advies zoals wel vaker gegeven hier; Ga tweedehands spullen ophalen, dan kun je gewoon vooraf kijken wat voor vlees je in de kuip hebt en onderhandelen…

Voor hoeveel heb je het apparaat gekocht? En hoeveel zou je terugwillen van de verkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:21

FeaR

In GoT we trust

codebeat schreef op donderdag 26 september 2019 @ 00:27:
EDIT: 'koper' moet 'verkoper' zijn in titel maar kan dit niet aanpassen.
Aangepast :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

De opties die je hebt:

- Terugsturen en koop ontbinden. Verkoper dient alle kosten te dragen, het product voldoet immers niet aan de overeenkomst, er is sprake van dwaling of een andere grond die verkoper valt aan te rekenen.
- Vervangen of herstel verlangen van de verkoper, voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is.
- Mindering van de koopprijs.
- Herstel door een derde.
- Op zoek gaan naar een dekkingskoop en de mogelijke meerkosten daarvan op de verkoper verhalen. Alle opties gebonden aan redelijkheid en billijkheid.

Ik zie een korte quote van een conversatie met direct al een bepaalde toonzetting "ga je hier nog iets aan doen?". In eerste instantie lijkt de verkoper mij iemand die bereid is mee te denken aan een oplossing, anders zou ie terugsturen niet voorstellen.
Dus wat let je om iets anders voor te stellen?

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:14
Is het geen optie om het ding zelf even terug te brengen ? Dan ben je zeker dat je je geld ook terug krijgt en is de verkoper ook zekerder dat er geen koerierdienst met het ding ligt te smijten.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

Verwijderd

Joh, moeilijk doen is ook een vak.

Ja, balen dat ie niet goed is, maar de verkoper wil je het aankoopbedrag PLUS verzendkosten terugbetalen, dus kwa "schade" zit je dan alleen aan verloren tijd.

Het is kwa tweedehands aankopen een prima oplossing en ik vermoed dat je, als je op dit pad doorgaat, de goodwill van de verkoper wel eens kan verliezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:23
Ik vind de oplossing van de verkoper zeer netjes, zeker via mp vaak garantie tot de brievenbus. Heb ik al gezegd dat de oplossing van verkoper zeer netjes is, ja dus.

Ik krijg het idee dat je zelf een beetje spijt hebt van het bedrag wat je betaald hebt en dus wat geld terug wilt hebben. De toon in je bericht zou ik niet prettig vinden. Over welk bedrag praten we hier eigenlijk, puur uit interesse?

Stuur hem lekker terug en pak je verlies (in tijd) en ga bij de volgende aanbieding persoonlijk langs om te luisteren of de stereo voldoet.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Op staat de verkoper gewoon in zijn recht als hij aanbiedt het product gewoon terug te nemen.

Even los van het probleem, ik vind de oplossing van de verkoper gewoon prima, dat kom je maar zelden tegen op Marktplaats. Chapeau!

Waar ik dan wat minder enthousiast over ben is de manier waarop je zelf overkomt. Uit je citaten komt een nogal verwijtend beeld over. Als ik een welwillende verkoper zou zijn en ik zou zo'n bericht krijgen met 'Ga je hier nog iets aan doen', zou je van mij echt een dikke vinger kunnen krijgen. Ja, het is vervelend dat je een probleem ervaart, maar er met de botte bijl in hakken en alles op de verkoper gooien werkt absoluut averechts. Nogmaals, je intentie zal vast goed zijn, het komt er alleen niet best uit.

De tip is al heel vaak gegeven, maar als je via Marktplaats wat koopt, doe het dan binnen een afstand dat je het gewoon zelf kan halen. Nu heb je mazzel gehad, maar het wemelt echt van de oplichters op dat platform. De enige goede optie is zelf langs gaan, testen en als de boel in orde is gewoon contant afrekenen. Zo bespaar je jezelf echt heel veel narigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10
Ik heb de grote broer hiervan nog op zolder staan :) Met afneembare speakers. Echt te lomp, hoe ik ooit bedacht had dat dat ding draagbaar was.......Mijn hele zakgeld aan uitgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Grappig dat er zo mysterieus gedaan word over de prijs. Ik kan dezelfde niet online vinden, maar zie dat ze tussen de 10 en 50 euro zitten ongeveer.

De prijs is wel belangrijk om te weten. Was hij heel goedkoop? Dan weet je ook wat je kan verwachten.
En uberhaupt, wat had je verwacht van een apparaat wat zo oud is.
Oke, het is misschien erger als je verwacht had, maar als ik het zo hoor had je ook wel verwacht om er wat werk aan te hebben. (Wat natuurlijk ook logisch is)

Ik zou ook geen geld terug geven, je komt over als een oplichter, dat is het probleem. Want dat is een heel bekende scam.
Stuur dan het product maar terug. Of langskomen, en dan kunnen we er gewoon over praten.
Ik zou ook willen zien of het dan wel echt zo kapot is.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 26-09-2019 12:30 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:13
je koopt iets, bent niet tevreden, maar wilt apparaat wel graag houden met 50% korting?

Beetje jammer dat je op deze manier 50% korting probeert te krijgen, misschien dat de verkoper de geluidskwaliteit voor een apparaat van 20 jaar oud wel goed vond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
(jarig!)
President schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:18:
je koopt iets, bent niet tevreden, maar wilt apparaat wel graag houden met 50% korting?

Beetje jammer dat je op deze manier 50% korting probeert te krijgen, misschien dat de verkoper de geluidskwaliteit voor een apparaat van 20 jaar oud wel goed vond
Ik heb precies hetzelfde gevoel.

Als je de topics op GoT erbij pakt, waar het 'andersom' gaat, en dat zou dan oplichting zijn.
Verkoper (tweaker) verkoopt iets, maar achteraf blijkt er een defect.
koper ( niet tweaker ) begint te eisen, en wil minimaal de helft aan compensatie - half GoT staat op defensieve poten "oplichting - niet doen - zijn probleem"

Nu is dus het omgedraaid, de 'tweaker' koopt iets en ondervind een probleem
Het wordt goed opgelost, maar nog steeds moet het "moeilijk" want "rechten"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@codebeat schrijft; Er valt niet te luisteren naar het apparaat, waardeloos. Niets van dit alles stond in de advertentie. Heb zelfs nog gevraagd of de cassette het wel deed, ja doet het. Doet het inderdaad maar geluid is waardeloos.

Maar je wilt de RC niet terugsturen, maar wel behouden met korting. Daar snap ik niets van.. Je kotst het ding uit, en bent totaal niet tevreden, maar met korting is alles ineens prima ?
Dat riekt echt naar...

Of je houd het zoals nu, of je stuurt het terug en krijgt je geld terug(na ontvangst bij verkoper)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 20:32
Was en is het de bedoeling dat je hem weer doorverkoopt maar dan in nettere conditie? Die indruk krijg ik namelijk en dat je hem daarom eigenlijk ook niet terug wilt sturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:00

NSG

Je weet niks!

Als er een "verberg gebruiker op V&A"-knop was, dan had ik deze nu aangeklikt.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
President schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:18:

zo zie ik het niet. als het product niet verkocht is met deze defecten is het niet conform de verwachtingen die TS had mogen hebben van het product. het bespaard de verkoper het terugbetalen van verzendkosten en TS heeft aangegeven het mogelijk te kunnen repareren.

Maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het lastig bewijzen is of TS nu wel of niet oprecht bent met de defecten.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 26-09-2019 13:12 ]

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:28:
@codebeat schrijft; Er valt niet te luisteren naar het apparaat, waardeloos. Niets van dit alles stond in de advertentie. Heb zelfs nog gevraagd of de cassette het wel deed, ja doet het. Doet het inderdaad maar geluid is waardeloos.

Maar je wilt de RC niet terugsturen, maar wel behouden met korting. Daar snap ik niets van.. Je kotst het ding uit, en bent totaal niet tevreden, maar met korting is alles ineens prima ?
Dat riekt echt naar...

Of je houd het zoals nu, of je stuurt het terug en krijgt je geld terug(na ontvangst bij verkoper)
Dit ^

Er zijn hier ook wel wat topics te vinden van tweakers die een auto (oid) verkocht hebben en dat de koper ineens allerlei defecten heeft ontdekt, maar als verkoper even xx terugbetaalt praten ze nergens meer over.

Voorbeeldje: Auto verkocht in België, koper zegt verborgen gebrek

[ Voor 4% gewijzigd door ImNotnoa op 26-09-2019 13:01 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:28
Wat de verkoper voorstelt is gewoon erg goed en netjes.
Wat jij echter wil is korting en het ding houden. Tja. Als ik de conversatie zo zie, vind ik dat de verkoper erg netjes reageert en handelt, maar niet aan jouw wens voor korting voldoet.
Tuurlijk, je hebt gelijk. Als het apparaat anders geadverteerd is dan wat je hebt gekregen is dat natuurlijk vervelend, maar stuur het ding dan gewoon terug en zoek naar een andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codebeat
Hackus schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:28:
Dat riekt echt naar...

Okay, even ter verduidelijking (en graag ook een beetje beter lezen):

Ik heb dat ding niet voor niets gekocht, je ziet ze niet elke dag voorbijkomen en ook niet in deze uiterlijke staat. Had mij erop verheugd dat ik komend weekend hiermee aan de slag kon gaan alleen bleek bij aankomst de staat een teleurstelling. Zoals ik al schreef, misschien kan ik het wel allemaal fixen maar weet dat niet zeker. Het is een teleurstelling, voldoet niet aan verwachting. Zoals ik al schreef, heeft niets aangegeven over de mankementen. Als hij dat wel had gedaan had hij sowieso minder voor gekregen dan nu het geval is. Dat zie je wel vaker, een defect apparaat aangeboden maar dan staat er ook bij dat het defect is en wat defect is. De verkoper vraagt dan ook minder dan bij een volledig werkend exemplaar, logisch toch? Ook niet iedereen zal dat willen kopen.

Wil het niet terugsturen om de reden hierboven maar ook dat het mogelijk is dat meneer de verkoper het apparaat gaat weggooien als hij het weer terug ontvangen heeft, zou enorm zonde zijn. Daarnaast hebben we een deal dat de verkoper iets in een deugdelijk staat dient te leveren mits er geen mankementen worden genoemd. Dus wil het apparaat wel houden om te kijken of te fixen valt maar als ik geweten had dat er mankementen waren, dan had de prijs lager moeten zijn. Daar doel ik op.

Niet beginnen over dat het riekt naar oplichting van mijn kant, als het een hedendaags ding was dan het direct teruggestuurd. Alhoewel, de vraag blijft of hij daadwerkelijk dat geld zal overmaken. Het vertrouwen is al aangetast omdat de hij al dingen verzwegen heeft.

Nu duidelijk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

codebeat schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:05:
[...]

Ik heb dat ding niet voor niets gekocht, je ziet ze niet elke dag voorbijkomen en ook niet in deze uiterlijke staat. Had mij erop verheugd dat ik komend weekend hiermee aan de slag kon gaan alleen bleek bij aankomst de staat een teleurstelling. Zoals ik al schreef, misschien kan ik het wel allemaal fixen maar weet dat niet zeker. Het is een teleurstelling, voldoet niet aan verwachting. Zoals ik al schreef, heeft niets aangegeven over de mankementen. Als hij dat wel had gedaan had hij sowieso minder voor gekregen dan nu het geval is. Dat zie je wel vaker, een defect apparaat aangeboden maar dan staat er ook bij dat het defect is en wat defect is. De verkoper vraagt dan ook minder dan bij een volledig werkend exemplaar, logisch toch? Ook niet iedereen zal dat willen kopen.

Wil het niet terugsturen om de reden hierboven maar ook dat het mogelijk is dat meneer de verkoper het apparaat gaat weggooien als hij het weer terug ontvangen heeft, zou enorm zonde zijn. Daarnaast hebben we een deal dat de verkoper iets in een deugdelijk staat dient te leveren mits er geen mankementen worden genoemd. Dus wil het apparaat wel houden om te kijken of te fixen valt maar als ik geweten had dat er mankementen waren, dan had de prijs lager moeten zijn. Daar doel ik op.

Niet beginnen over dat het riekt naar oplichting van mijn kant, als het een hedendaags ding was dan het direct teruggestuurd. Alhoewel, de vraag blijft of hij daadwerkelijk dat geld zal overmaken. Het vertrouwen is al aangetast omdat de hij al dingen verzwegen heeft.

Nu duidelijk?
Wij snappen het dondersgoed. Jij snapt alleen niet dat dat dus geen normale manier van handelen is.

Zoals ik het nu zie kan de verkoper het nooit goed doen.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:21
Dus bij binnenkomst heb je het apparaat gecontroleerd en geconstateerd dat het xx euro minder waard is dan de verkoper er voor vraagt. Dit heb je aan hem aangegeven, hij heeft dit blijkbaar geweigerd want hij wil het terug. De deal gaat niet door.

Ik zie het probleem verder niet. Als het zo zeldzaam is, zou ik het accepteren als het is. Anders terugsturen en wachten op de volgende betere deal. Het is in ieder geval netjes wat de verkoper aanbied.

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 26-09-2019 13:09 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:09
Wat jij wil wil de verkoper niet. Dan houdt het toch gewoon op? De verkoper bied je aan om het apparaat terug te nemen, meer dan dat kan die niet doen.
Jij wil een korting die de verkoper je niet gaat geven. Dan is het gewoon klaar.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Nu duidelijk?
Wat jij er zelf van maakt doet er niet toe. Verkoper kan net zo goed denken dat jij de kluit bedondert, om korting te krijgen. de verkoper doet het netjes, hij had zich ook niet meer kunnen melden...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• codebeat
Jeetje heb alweer spijt dat ik het hier geplaatst heb. Mooie boel zeg, trekken mij in twijfel. Laat maar zitten jongens, los het zelf wel op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
codebeat schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:11:
Jeetje heb alweer spijt dat ik het hier geplaatst heb. Mooie boel zeg, trekken mij in twijfel. Laat maar zitten jongens, los het zelf wel op.
Omdat we je niet allemaal volmondig gelijk geven?

Deze reactie en je "Dus mij vraag is dan ook, ga je hier nog iets aan doen?" in het bericht van de koper doen mij de verkoper gelijk geven, terugsturen, geld terug, niet meer handelen met jou.

[ Voor 24% gewijzigd door ImNotnoa op 26-09-2019 13:15 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Voor je oplossen gingen we het sowieso niet. We kunnen hooguit onze meningen geven en zoals je ziet komt de mening van de meeste mensen hier niet overeen met jouw eigen mening.
Je komt hier voor advies en dat heb je nu gekregen. Wat je daarmee doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
Vindt de verkoper ook erg netjes in deze, de koper daarentegen...

Op mij zou de koper overkomen als iemand die de boel probeert te flessen, door het product te houden, maar wel even de helft terug wilt.
Vindt de verkoper, helemaal op MP, erg coulant. jij geeft aan dat je handig bent, maar mogelijk de verkoper ook, en die wil hem dan zelf repareren en opnieuw aanbieden, in plaats van de helft er voor te ontvangen.

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-08 16:31
[...]

Nu duidelijk?
Maar snap je ook dat het voor de verkoper wél kan overkomen als oplichting van jouw kant? Als je niet tevreden bent ligt het voor de hand de koop te ontbinden. Je bent niet tevreden, maar wilt toch het product houden. Als ik de verkoper was zou ik daar ook niet aan mee willen werken, je hebt namelijk altijd van die mensen die korting proberen te bedingen.

Mag ik vragen wat je betaald hebt voor de radio?
Ja uiteraard, iedereen hier is een spookrijder behalve jijzelf.

[ Voor 7% gewijzigd door Lan Mandragoran op 26-09-2019 13:18 ]

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
NSG schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:51:
Als er een "verberg gebruiker op V&A"-knop was, dan had ik deze nu aangeklikt.
Karmastore: Custom CSS :Y) :P

• codebeat
Ozzie schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:13:
[...]

Voor je oplossen gingen we het sowieso niet. We kunnen hooguit onze meningen geven en zoals je ziet komt de mening van de meeste mensen hier niet overeen met jouw eigen mening.
Je komt hier voor advies en dat heb je nu gekregen. Wat je daarmee doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Bedankt voor het trapje na. Heb je mijn uitleg gelezen? Denk het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 17:45
Ik vind het gewoon normaal wat de TS wilt doen. De verkoper verkoopt een defecte product terwijl hij er zelf gewoon van geweten was. Alleen vermeld hij het natuurlijk niet want dan gaat de prijs omlaag. Nu vraagt de TS als compensatie een percentage van het bedrag wegens defect.

In mijn oren klinkt dit normaal.

Je koopt een auto voor paar tientjes extra omdat het een GPS uitvoering heeft maar bij ontvangst blijkt de GPS niet te werken, wil je dan niet je geld terug voor het gene waar je dus verwachtingen op had? Hij kan nu dan wel een Nieuwe GPS systeem installeeren maar dat kost dan ook weer geld bovenop de "extra" wat hij origineel betaald zou hebben.

Misschien niet de beste vergelijking maar je snapt mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De verkoper heeft iets geleverd wat niet aan de overeenkomst beantwoordt, en alsnog nakomen lukt niet omdat de verkoper waarschijnlijk niet nog zo'n apparaat heeft staan. Je enige remedie is daarom om de koop te ontbinden en je aankoopbedrag terug te vorderen. Het is het probleem van de verkoper hoe het apparaat weer bij hem terug komt. Hij kan je de verzendkosten betalen en je lief vragen om hem terug te sturen, of hij kan hem komen ophalen. Het terugsturen gebeurt in ieder geval op zijn kosten.

Het is natuurlijk mooi als je een andere oplossing verzint waar iedereen zich in kan vinden, zoals een deel van het aankoopbedrag retour, maar de verkoper hoeft daaraan niet mee te werken.

• Ozzie
codebeat schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:16:
[...]

Zeker wel, maar dat betekent niet dat ik het met je eens ben.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
JohnnyDon schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:17:
Ik vind het gewoon normaal wat de TS wilt doen. De verkoper verkoopt een defecte product terwijl hij er zelf gewoon van geweten was. Alleen vermeld hij het natuurlijk niet want dan gaat de prijs omlaag. Nu vraagt de TS als compensatie een percentage van het bedrag wegens defect.

Je koopt een auto voor paar tientjes extra omdat het een GPS uitvoering heeft maar bij ontvangst blijkt de GPS niet te werken, wil je dan niet je geld terug voor het gene waar je dus verwachtingen op had? Hij kan nu dan wel een Nieuwe GPS systeem installeeren maar dat kost dan ook weer geld bovenop de "extra" wat hij origineel betaald zou hebben.

Natuurlijk kan dat, maar dat gebeurt dan in overleg, en kan de verkoper ook zien dat de GPS niet werkt.
Als je het op afstand moet doen, is de koop ontbinden de meest logische oplossing.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nee, er wordt een auto van 20 jaar te koop aangeboden, waarbij geen schade vermeld wordt. TS beslists dat na bezorging van de auto er toch teveel krasjes op zitten en wil daarvoor gecompenseerd worden. De verkoper wil dit niet, maar geeft aan dan de auto weer terug te willen, waarbij TS volledig gecompenseerd wordt voor het aankoopbedrag.

Lijkt mij zeer coulant, zeker aangezien TS er zelf voor gekozen heeft om de auto niet vooraf te bezichtigen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kom de verkoper tegemoet: "ik kan begrijpen dat je misschien denkt dat ik de boel wil flessen, dus heb ik een videootje gemaakt van het geluid" en die stuur je op. Van daar uit ga je verder.
Geen van beide partijen zijn oplichters of uit op een voordeeltje, maar waarschijnlijk wel voorzichtig om niet gefopt te worden.

• JohnnyDon
Question Mark schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:21:
[...]
TS kiest ervoor dat na bezorging van de auto er toch teveel krasjes op zitten en wil daarvoor gecompenseerd worden.
Lijkt mij zeer coulant, zeker aangezien TS er zelf voor gekozen heeft om de auto niet vooraf te bezichtigen.
Alleen jammer genoeg gaat het om een iets grotere "gebruiks"probleem dan krasjes. ;(

• Lan Mandragoran

Korting op de koopprijs is natuurlijk helemaal geen gek idee. Volgens mij vindt niemand hier dat een gek idee. Wat wel een gek idee is om de verkoper te 'dwingen' daarmee akkoord te gaan, terwijl hij gewoon de koop wil ontbinden als ts het er kennelijk niet mee eens is.

• JohnnyDon
Lan Mandragoran schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:22:
[...]

Korting op de koopprijs is natuurlijk helemaal geen gek idee. Volgens mij vindt niemand hier dat een gek idee. Wat wel een gek idee is om de verkoper te 'dwingen' daarmee akkoord te gaan, terwijl hij gewoon de koop wil ontbinden als ts het er kennelijk niet mee eens is.
Het is geen dwingen maar het begon toch eigenlijk allemaal als soort van (niet helemaal) oplichterij? Ik vind dan dat je wel het recht hebt om met een beetje woede terug te mogen reageren. NIET aanvallend of dwingend maar gewoon aangeven dat je dit soort gedrag niet echt acceptabel vindt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Je krijgt geen trap na, of wordt hier niet beschuldigd van.

Je omschrijving met je voorstel komt niet overeen, en kan bij de andere partij de indrukken wekken van.
Bij dit soort verkopen is het een kwestie van vertrouwen als je iets zelf niet ophaalt en test. Jij geeft aan de verkoper al niet meer te vertrouwen, die gedachte kan de verkoper net zo hebben.

Verwijderd

Garantie tot aan deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyDon
Hackus schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:25:
[...]

Bij dit soort verkopen is het een kwestie van vertrouwen als je iets zelf niet ophaalt en test. Jij geeft aan de verkoper al niet meer te vertrouwen, die gedachte kan de verkoper net zo hebben.
Anders nodig je de verkoper gewoon uit voor een bakje koffie en kan je dan met hem bespreken.

• codebeat
Topic gesloten jongens, reageren heeft geen zin meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Wat jij wilt, wil de verkoper niet en hij wil gewoon de koop ontbinden, wat zijn goed recht is.

Pick your battles.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Lan Mandragoran
JohnnyDon schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:24:
[...]

Het is geen dwingen maar het begon toch eigenlijk allemaal als soort van (niet helemaal) oplichterij? Ik vind dan dat je wel het recht hebt om met een beetje woede terug te mogen reageren. NIET aanvallend of dwingend maar gewoon aangeven dat je dit soort gedrag niet echt acceptabel vindt
Niemand betwist het recht van ts om boos te mogen zijn op de niet-conforme koop. En niemand hier zegt dat TS niet mag aangeven dat het niet acceptabel is.

Het punt is dat de verkoper de juiste oplossing al lang en breed aanbiedt, namelijk het ontbinden van de koop. De verkoper is niet verplicht mee te werken aan een korting, terwijl ts dat wel probeert af te dwingen.

• codebeat
Topic gesloten jongens, reageren heeft geen zin meer. Bedankt.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Zo werkt het hier niet. Dus ik heb je OP in ere hersteld.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:27:
Wat jij wilt, wil de verkoper niet en hij wil gewoon de koop ontbinden, wat zijn goed recht is.

Pick your battles.
De verkoper moet dan wel de verzendkosten vergoeden die TS moet maken, dat lijken veel reaguurders even te vergeten.oh dat is aangeboden, waar praten we dan nog over?

[ Voor 7% gewijzigd door GlowMouse op 26-09-2019 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
GlowMouse schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:33:
[...]

De verkoper moet dan wel de verzendkosten vergoeden die TS moet maken, dat lijken veel reaguurders even te vergeten.
Dat wil de verkoper ook doen
Dus ik heb voorgesteld dat het voor beide partijen niet zo handig is en ook de verzendkosten genoemd dus gezegd van stort maar de helft van totale aankoopbedrag terug. Waarop hij reageerde dat hij dat tevens terug zou storten.

[ Voor 31% gewijzigd door ImNotnoa op 26-09-2019 13:34 ]

Try SCE to Aux

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
GlowMouse schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:33:
[...]

De verkoper moet dan wel de verzendkosten vergoeden die TS moet maken, dat lijken veel reaguurders even te vergeten.oh dat is aangeboden, waar praten we dan nog over?
wat de verkoper ook wil doen inderdaad. Dus dat is al duidelijk

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

GlowMouse schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:17:
De verkoper heeft iets geleverd wat niet aan de overeenkomst beantwoordt, en alsnog nakomen lukt niet omdat de verkoper waarschijnlijk niet nog zo'n apparaat heeft staan. Je enige remedie is daarom om de koop te ontbinden en je aankoopbedrag terug te vorderen. Het is het probleem van de verkoper hoe het apparaat weer bij hem terug komt. Hij kan je de verzendkosten betalen en je lief vragen om hem terug te sturen, of hij kan hem komen ophalen. Het terugsturen gebeurt in ieder geval op zijn kosten.

Het is natuurlijk mooi als je een andere oplossing verzint waar iedereen zich in kan vinden, zoals een deel van het aankoopbedrag retour, maar de verkoper hoeft daaraan niet mee te werken.
Nu betreft zo'n tweedehands koop natuurlijk geen formele consumentenkoop, betekent dat dat artikel 22, specifiek lid 1b dan niet van toepassing is?
http://www.wetboek-online...etboek%20Boek%207/22.html
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
a
de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
b
de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
Orion84 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:04:
[...]

Nu betreft zo'n tweedehands koop natuurlijk geen formele consumentenkoop, betekent dat dat artikel 22, specifiek lid 1b dan niet van toepassing is?
http://www.wetboek-online...etboek%20Boek%207/22.html

[...]
Klopt. Zie artikel 7:5 BW, waarin is bepaald dat onder consumentenkoop wordt verstaan een koop tussen een verkoper die handelt in de uitoefening van een bedrijf, en een consument. Er is dus geen sprake van consumentenkoop dus is 7:22 ook niet van toepassing.

Verwijderd

[...]

Zoveel moeite is het toch niet om een pakketje terug te sturen?

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-09 16:16
Ik vind het een net voorstel van de verkoper, lijkt mij toch opgelost dan? Of anders een filmpje maken waar je de gebreken in laat zien/horen, wellicht dat de verkoper dan wel een korting wil geven. Misschien stond dat ding al tien jaar op de zolder zonder er naar omgekeken te hebben, wie weet :)

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• codebeat
Waarom neemt vele van jullie het op voor de verkoper die notabene een prijs vraagt voor een goed apparaat terwijl de verkoper een defect apparaat opstuurt? Het is gewoon erg hoe slecht hier gelezen wordt. Ook dit wat @BierfietsNL schtrijft:
Misschien stond dat ding al tien jaar op de zolder zonder er naar omgekeken te hebben, wie weet
Dan test je dat toch als verkoper, dan zet je dat er toch bij: "werking onbekend" als je zo lui bent om dat even te testen...... Wat een mentaliteit zeg. Gaat de verkoper eerst een defect apparaat opsturen zodat ik het vervolgens weer terug kan terugsturen. Leuk hoor, briljant, logica/ Is er nu bijna niemand van deze reacties, dat inziet dat het om een apparaat gaat dat je niet zo vaak tegenkomt en mede juist daarom daar open en eerlijk over moet zijn. Het gaat hier niet over een winkel!

Kijk als er defect bij had gestaan was ik niet eens tot aanschaf over gegaan of had ik het willen kopen voor een véél lagere prijs. Is dit alles nu werkelijk zo moeilijk te snappen? De rest ga ik niet weer herhalen, kan het blijven herhalen.

En dan dit soort reacties:
Zoveel moeite is het toch niet om een pakketje terug te sturen?
Eén of andere bobo die waarschijnlijk niet eens het verhaal gelezen heeft en uitsluitend inhaakt op de laatste (ontspoorde) berichten. Wat heeft deze reactie nu voor zin, ik wil ook wat zeggen ofzo? De kleuterschool nog niet doorlopen ofzo Er zijn er zelfs bij die denken dat ik de boel wil belazeren, pffff tjeemig.

Echt spijt van dat ik het vertrouwen had in dit forum, dat er goed gelezen wordt, mensen met kennis aanwezig zijn, willen meedenken/helpen. Het enige wat hier gebeurd is dat het uit het verband wordt getrokken en dan vervolgens daarop voortborduren en je proberen je in negatief daglicht te willen plaatsen. Volwassen hoor, lijkt het Radar forum wel. Volgende keer zal ik mijn vraag stellen op site van stackexchange ofzo, daar doen ze tenminste normaal, dit doe ik geen tweede keer meer.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic krijgt van mij een slotje. Zo gaan we niet met elkaar om. Aan de TS, je kan een PM sturen als je het topic weer open wilt hebben, maar dan ook van jou verwachten we een normale manier van discussiëren.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.