Radeon rx580 met Z240 HP/e stock voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beestuhz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-07-2021
Mijn vraag
Ik heb via werk een afgeschreven Z240 gekocht met een Xeon e3-1245 v5 processor voor heel weinig geld. Nou dacht ik dat ik daar mooi een Radeon x580 in kon zetten als ik de voeding zou verwisselen. Nou blijkt dat het moederboord van HP niet heel makkelijk is aan te sluiten op de meeste voedingen. Ik heb de voeding die ik had gekocht teruggestuurd, maar de Radeon rx580 wel aangesloten gekregen op de 'stock' voeding. Deze voeding heeft een vermogen van 400 watt. Daarnaast zit de pci 6 pin connector in de 8 pin socket van de rx580. Gaat dit problemen opleveren? Moet ik een andere videokaart aanschaffen die wel compatibel is met de Z240 voeding? Ik heb online begrepen dat het waarschijnlijk tevergeefs is om een passende voeding te vinden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:17
RX 580 werkt niet eens als niet alle 8 pins zijn aangesloten. Haal een passende videokaart als een GTX 1660 met een 6 pins bijvoorbeeld pricewatch: KFA2 GeForce GTX 1660 (1-Click OC) en pricewatch: KFA2 GeForce GTX 1660 EX (1-Click OC). Kan ook zijn dat het helemaal niet werkt omdat het moederbordbios gelocked is voor bepaalde typen videokaarten.

• Beestuhz
Deze RX580: pricewatch: Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB

De voeding is bijna niet te vinden op het internet. Als ik vanavond thuis ben kan ik hem nog een keer uit de kast halen om te kijken of er iets op staat: 400 watts wide-ranging, active Power Factor Correction, 92% Efficient320W Standard Efficiency wide-ranging, active PFC Power Supply option available in some countries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Op de zijkant van de voeding staat altijd wel het type.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Beestuhz schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:05:
De voeding is bijna niet te vinden op het internet.
Is dat zo? Als ik Google op 'HP Z240 400w psu' komen daar binnen een seconde vele hits tevoorschijn die verwijzen naar een HP PCE009 wat vast en zeker jouw voeding is.

• Beestuhz
Uszka schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:26:
[...]

Is dat zo? Als ik Google op 'HP Z240 400w psu' komen daar binnen een seconde vele hits tevoorschijn die verwijzen naar een HP PCE009 wat vast en zeker jouw voeding is.
Dat klopt. Ik ben ook vrij zeker dat dat de voeding is die ik heb. Ik ben een beginner, dus weet ook niet precies welke informatie relevant is naast wattage. Hij heeft een 80 plus platinum rating, naar mijn inziens is het een goede voeding maar kom ik niet uit met de wattage op max gebruik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Max 16A (192w) mag de videokaart uit de 6 pins PEG trekken.Voldoende voor een RX 580 alleen is er geen RX 580 met een 6 pins dus dat gaat niet werken. De kaarten die ik voorstelde hebben een enkele 6 pins en die zijn nog iets sneller ook bij een veel lager verbruik.

• Beestuhz
Uszka schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:27:
Max 16A (192w) mag de videokaart uit de 6 pins PEG trekken.Voldoende voor een RX 580 alleen is er geen RX 580 met een 6 pins dus dat gaat niet werken. De kaarten die ik voorstelde hebben een enkele 6 pins en die zijn nog iets sneller ook bij een veel lager verbruik.
Bedankt voor je antwoord! Momenteel werkt mijn systeem wel op deze manier. Ik heb de 6 pin in de 8 pin socket van de rx580 gedaan en hij werkt zonder problemen. De PSU levert genoeg vermogen naar de videokaart om hem te laten werken. Het enige wat me dus wringt is het feit dat ik eigenlijk 2 van de 8 pins leeg heb, en ik niet zeker weet of die PSU mijn hele systeem langere tijd kan ondersteunen. Zou ik ook een 6 pin naar 8 pin converter kunnen aanschaffen?

[ Voor 3% gewijzigd door Beestuhz op 26-09-2019 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Het is (veel!) beter om een verloopkabel voor het moederbord te kopen met een betere voeding.
Zoals bijvoorbeeld,
https://www.allekabels.nl...nterne-voedingskabel.html

Weet niet of dat dat hem is hoor. Kan je eens een foto van het moederbord maken?

• Beestuhz
WEBGAMING schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:43:
Het is (veel!) beter om een verloopkabel voor het moederbord te kopen met een betere voeding.
Zoals bijvoorbeeld,

Weet niet of dat dat hem is hoor. Kan je eens een foto van het moederbord maken?
Helemaal mee eens, ik wil het liefst een andere voeding. Die passen alleen niet op het moederboord zonder te moddifyen hieronder fotos van hoe hij eruitzag als stock:

https://imgur.com/a/QUciNz3

Zoals je ziet geen 24 of 20 pin. Standaard verloopkabels bestaan dus niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Waarom zou dat niet bestaan? Ze zijn lastig te vinden, en misschien een beetje sketchy, maar ze bestaan wel hoor.

https://www.aliexpress.com/item/32842901321.html
https://www.amazon.com/24...pter-supply/dp/B0759MCCW7
https://www.ebay.com/c/1790840965

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
WEBGAMING schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:43:
Zoals bijvoorbeeld,

Nee dat is meestal een veel slechter idee. Vandaar dat het ook veel handiger is om eerst zijn voeding te benoemen.
Beestuhz schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:36:
[...]
Het enige wat me dus wringt is het feit dat ik eigenlijk 2 van de 8 pins leeg heb,
Dat is sowieso geen probleem, want dan zijn maar twee ground aansluitingen. Of eigenlijk ground en sense, maar vaak genoeg komt het ook neer op twee maal ground.
Zou ik ook een 6 pin naar 8 pin converter kunnen aanschaffen?
Nee dat is een slecht idee. Heeft alleen maar nadelen en geen enkel voordeel. Nadelen: kost geld, vaak van slechte kwaliteit en een extra weerstand kans op slecht contact. Voordelen: geen enkele.

[ Voor 38% gewijzigd door -The_Mask- op 26-09-2019 11:14 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Beter als een 6 pin verlopen naar een 8 pin.

Als het een kabel is van goede kwaliteit is er niets mis mee. Ja, die kabel vinden in goede kwaliteit is makkelijker gezegd dan gedaan, dat zal ik gelijk toegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
WEBGAMING schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:14:
Beter als een 6 pin verlopen naar een 8 pin.

Als het een kabel is van goede kwaliteit is er niets mis mee. Ja, die kabel vinden in goede kwaliteit is makkelijker gezegd dan gedaan, dat zal ik gelijk toegeven.
Daarnaast moet je ook nog een andere voeding nemen. En als je dan een mindere voeding neemt dan er inzit ben je helemaal dom bezig natuurlijk. Mijn ervaring is dat de meeste mensen juist een slechtere voeding kiezen dan dat ze al hebben.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
-The_Mask- schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:17:
[...]

Daarnaast moet je ook nog een andere voeding nemen. En als je dan een mindere voeding neemt dan er inzit ben je helemaal dom bezig natuurlijk. Mijn ervaring is dat de meeste mensen juist een slechtere voeding kiezen dan dat ze al hebben.
Ja, daarom ben jij hier toch? Om goed advies te geven welke voeding hij dan moet kopen? >:)
Nee serieus, ik was ook van plan om dan advies te geven voor een voeding.

@Beestuhz Geef even het typenummer, of maak een foto van de zijkant. Of was het de HP PCE009?

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 26-09-2019 11:20 ]

• Beestuhz
Bedankt voor de reacties! Misschien schaf ik de verloopkabel via Ali express aan. Ik begrijp de de voeding die ik momenteel heb voldoende zou moeten zijn voor de xeon processor en de RX580?

Ik heb alles bij elkaar 500 uitgegeven aan dit systeem dus als het nu zou werken zou dat echt een super toffe upgrade zijn.

Kan ik ergens op letten om erachter te komen of de voeding toch gebrekkig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beestuhz schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:19:
Bedankt voor de reacties! Misschien schaf ik de verloopkabel via Ali express aan. Ik begrijp de de voeding die ik momenteel heb voldoende zou moeten zijn voor de xeon processor en de RX580?

Ik heb alles bij elkaar 500 uitgegeven aan dit systeem dus als het nu zou werken zou dat echt een super toffe upgrade zijn.

Niet klooien met verloop kabels/adapters. zorg voor een GPU die bij deze voeding past.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Beestuhz
Hackus schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:23:
[...]

Niet klooien met verloop kabels/adapters. zorg voor een GPU die bij deze voeding past.
Welke zou je aanraden? Dezelfde die Uzska aangegeven had? Dan kom ik ook uit met de wattage neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beestuhz schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:26:
[...]

Welke zou je aanraden? Dezelfde die Uzska aangegeven had? Dan kom ik ook uit met de wattage neem ik aan?
Ja, 1660 kan prima, die tikt max misschien 130w aan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Beestuhz
Ik zie nu dat de GPU's die Uszaka heeft aangeraden minder watt verbruiken en de juiste aansluiting hebben. Ze zijn wel 50 euro duurder, maar ik hoef dan geen andere PSU te kopen. Top dus. Bedankt voor de hulp allemaal.

• -The_Mask-
  • Niet online
Beestuhz schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:19:

Ja je kunt het type plaatsen dus. Gemakkelijkst is een foto van de zijkant van de voeding waar het label zit, pas dan kun je goed advies krijgen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 08:16
Voor de duidelijkheid; HP heeft weer eens een volstrekt unieke voeding-aansluiting in de z240 (en waarschijnlijk nog veel meer types) gezet i.p.v. de 'normale' ATX voedingstekker.

Houtje-touwtje oplossing: bestaande voeding in PC laten zitten. Extra ATX voeding ernaast die de videokaart voedt. Bij 20-pin connector van de ATX voeding pin 3-4 (zie diverse schema's op internet) met elkaar verbinden (schakelt de voeding 'aan').
Pagina: 1