Groeilamp voor schaduwkant tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
Heeft iemand hier ervaringen met groeilampen voor in de tuin? We hebben 1 kant waar helemaal geen zonlicht komt, maar waar we wel mooie planten willen hebben. Om de keuze uit planten te vergroten, dacht ik aan groeilampen.

Vereisten zijn ongeveer:
  • Goede groeilamp
  • Buiten, dus waterdicht
  • Gevoed voor kleine zonnepanelen
  • Of een led strip met usb oid??
Bij IKEA zijn er kweeklampen, maar die zijn e27 of e14 en ik heb geen zin om stroomkabels naar buiten te trekken en zorgen te maken om waterdicht zijn.

Deze op Ali gevonden, zouden ze OK zijn of moet ik denken aan veel meer uitgeven?

https://s.click.aliexpress.com/e/nS2q4jr2
(Snel copy paste uit de app)

https://s.click.aliexpress.com/e/DJ1WWfhe

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Hoeveel m2 is het? die ikea en AE lampjes zijn slechts geschikt om op korte afstand een paar dm2 bij te lichten. Bij meerdere m2 loopt het benodigde kWh al snel op, dus daar ga je flink wat zonnepanelen voor nodig hebben. Daarnaast zou ik aan die rood blauwe LEDlampen niet beginnen dat geeft erg onprettig kleurenlicht. Kan je met spiegels of witte reflective vlakken en de juiste schaduwminnende planten niet iets bereiken? een passieve oplossing scheelt behoorlijk in de stroomkosten.

[ Voor 26% gewijzigd door -36- op 25-09-2019 23:37 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Hoe donker is 't aan die kant? Gewoon geen direct zonlicht, of bijv. door grote bomen vrijwel geen licht?
Planten hebben licht nodig, niet per se direct zonlicht. Er zijn er genoeg, die, zeker in de zomer, helemaal niet tegen veel zon kunnen. En daar zijn ook heel mooie bij.
Voorbeeld: we zijn enkele maanden gelden verhuisd, de gemeente heeft naast de parkeerstrook hier in de straat vorig jaar hortensia's geplant. Wanneer de bewoners die niet bijna dagelijks water hadden gegeven, hadden ze de eerste van de drie hittegolven van afgelopen zomer al niet overleefd. In onze oude tuin hadden we ook hortensia's, in de schaduw onder twee grote berken. Dat zijn mooie grote struiken geworden, nooit problemen mee gehad.
Ik zou 't dus eerder in de richting zoeken, van planten, die tegen schaduw kunnen, dan met groeilampen te gaan werken.

[ Voor 43% gewijzigd door Marly op 26-09-2019 01:28 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:53
Met de hele milieudiscussie moet je je inderdaad afvragen of je in deze richting wilt zoeken. Er zijn zoals Marly aangeeft ook mooie schaduwminnende planten te krijgen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Mischien een hele domme vraag hoor.....

Als er daar helemaal geen zonlicht komt, hoe wil je dan een lamp met zonnepanelen gebruiken?.... Die gaat toch nooit genoeg zonlicht krijgen om zichzelf te kunnen bedruipen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:27
Dus je wilt een lamp met zonnepanelen gebruiken, om licht te creeëren omdat er onvoldoende zon komt? Je weet toch wel dat zonnepanelen ook zon nodig hebben?

Zo'n lamp moet waarschijnlijk ook gedurende langere tijd aan staan, 15 minuten per dag heeft ook geen zin voor de planten lijkt me. Bovendien komt er van professionele verlichting echt ontzéttend veel licht en zijn het ook stroomvreters. Vraag maar eens aan een boer uit de glastuinbouw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou het zoeken in de hoek van planten die het goed in de schaduw doen, dat schaduwprobleem heeft de natuur al opgelost voor je, keuze zat :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
of iets heel anders: aan de kant waar je wel zon hebt spiegels plaatsen en de zon richting de schaduwkant weerkaatsen ;)

(wel oppassen dat je geen puntbron genereert en de boel in de fik steekt :X )

[ Voor 25% gewijzigd door Leipo op 26-09-2019 08:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:23

Theo

moederbord

Als je kijkt dat een gemiddelde wietkweker tig KILOwatts aan verlichting nodig heeft om z'n plantjes te laten groeien dan ga jij het in je tuin echt niet redden met een E14 20 watt lampje. Wil je groeilicht in de schaduw krijgen dan ga je, net als de illegale kweker, veel licht nodig hebben; heel veel licht. Ter indicatie; houd rekening met 100-300 watt per vierkante meter aan LED.

Beter zorg je dat de lichtbehoefte afgestemd is met de lichtbeschikbaarheid. Dus ofwel planten plaatsen die minder zonlicht nodig hebben, of met een snoeischaar zorgen voor meer zonlicht.

Die kweekbakjes met groeilampen van de Ikea die kunnen leuk zijn om tuinkers te kweken, of om ervoor te zorgen dat zaden kunnen ontkiemen tot stekjes die daarna buiten kunt planten.

Maar mocht je dus zoeken naar goed licht; zoek dan naar een koffieshop of een growshop :P

[ Voor 5% gewijzigd door Theo op 26-09-2019 08:07 ]

7400 Wp op het dak

• twkr18526
Dank voor de vele goede reacties. Ik zie dat ik wat belangrijke info heb gemist.

Het betreft een houten schutting van 4m breed en 1.8m hoog. De schutting gaat van het huis rondom de tuin. Er is dus 1 kant vd schutting die nooit zon krijgt. De zon schijnt tegen de schutting aan, net aan de andere kant.

Ik dacht dus aan een trial van een klein zonnepaneeltje die ietsje over schutting vast te zetten om een led strip te voeden voor iig wat zonlicht op die kant. Misschien 1m en de rest van die kant vd heg niet om te kijken of het wat uitmaakt. Dan is de ledlamp alleen overdag aan als de zon toch schijnt en kan ik het misschien beperkt houden.

Spiegels zijn ook een idee, die nemen alleen ruimte in, in de tuin waar je wil zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door twkr18526 op 26-09-2019 09:07 . Reden: Meer info toegevoegd ]

• twkr18526
Als ik google op groei- en kweeklampen zie ik idd vooral ervaringen voor mensen die wiet en zo willen kweken binnen :-)

Ik zoek juist een oplossing voor een kant vd schutting waar de zon juist aan de andere kant tegen aan schijnt. Er komt daar op dit moment ook geen indirect zonlicht.

[ Voor 41% gewijzigd door twkr18526 op 26-09-2019 09:09 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 15:13
Misschien een idee om die schutting weg te halen of wat lager te maken?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• twkr18526
LordSinclair schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:15:
Misschien een idee om die schutting weg te halen of wat lager te maken?
Het is een gedeelde schutting met de buren die het liever behouden. En dat kan ik me wel voorstellen. Een houten schutting valt wel mee, maar meer groen zou fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

twkr18526 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:08:
Als ik google op groei- en kweeklampen zie ik idd vooral ervaringen voor mensen die wiet en zo willen kweken binnen :-)

Ik zoek juist een oplossing voor een kant vd schutting waar de zon juist aan de andere kant tegen aan schijnt. Er komt daar op dit moment ook geen indirect zonlicht.
Indirect zonlicht komt er zeker wel; anders is het één zwarte bedoeling en kun je niet zien wat er staat :P Zoek maar eens op foto's van een maanlanding; daar zie je dat er in de schaduw geen indirect zonlicht komt. En dat is echt pikzwart.

Een zonnepaneel met LED strips zou in theorie kunnen. Maar dat zal wel duur en groot worden. Het is niet simpelweg een LEDstrip aan een zonnepaneel knopen; je moet er ook een MPP tracker tussen zetten (zegmaar een omvormer om 12 volt te maken)
Op een zonnige dag heb je ongeveer 100 watt per vierkante meter nodig aan LED licht. Dan moet je zonnepaneel 120 watt leveren, en heb je een150 Wp zonnepaneel nodig per vierkante meter tuin die je onder een goede hoek plaatst. Zet je 'm plat tegen de schutting dan is dit 200 Wp
Stel je hangt een strook met panelen op aan de ene kant van de schutting, en aan de andere kant een LED strip, dan heb heb je dus 200Wp per lengtemeter nodig aan zonnepanelen. Ofwel 800 Wp aan zonnepanelen over een lengte van 4 meter. Dat kost je zo'n 600 euro inc de MPP tracker. En dan mag je nog 400 watt aan groeiLEDlampen kopen.

Dus ja; het kan wel, maar praktisch is het niet.
twkr18526 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:18:
[...]

Het is een gedeelde schutting met de buren die het liever behouden. En dat kan ik me wel voorstellen. Een houten schutting valt wel mee, maar meer groen zou fijn zijn.
Klimop groeit perfect in de schaduw. Die kun je er tegenaan laten groeien om meer groen te krijgen. Ik heb zelf ook een erfscheiding waarvan mijn zijde pal op noord staat en nooit zon ziet. De klimop die groeit echter als kool

[ Voor 14% gewijzigd door Theo op 26-09-2019 09:22 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb zelf een stuk tuin gemaakt naast de aanbouw van onze buren. Daar komt alleen zomers zon na 20:00. En dat zijn dus maar een paar weken per jaar. De rest van het jaar zit dit stuk tuin in de schaduw.
We hebben o.a. de volgende planten:
- (ijzer)varen
- rodgersia (schout bij nacht)
- aster (een schaduwminnende variant)
- schoenlappersplant
- hortensia
- duizendknoop

En nog wat ander spul waarvan ik de naam niet uit mijn hoofd weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:45
Tehh schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:36:
Ik heb zelf een stuk tuin gemaakt naast de aanbouw van onze buren. Daar komt alleen zomers zon na 20:00. En dat zijn dus maar een paar weken per jaar. De rest van het jaar zit dit stuk tuin in de schaduw.
We hebben o.a. de volgende planten:
- (ijzer)varen
- rodgersia (schout bij nacht)
- aster (een schaduwminnende variant)
- schoenlappersplant
- hortensia
- duizendknoop

En nog wat ander spul waarvan ik de naam niet uit mijn hoofd weet.
Dat dus, tuinieren is de kunst van leren wat er kan, jij wilt juist tegen de natuur in werken. Dat is als rozen willen kweken op de noordpool, ja het kan vast met allerlei technologische workarounds maar waarom wil je jezelf dat aandoen? Gewoon schaduwminnende planten kiezen en gut ist es. Lees jezelf in en laat je voorlichten

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:05

de Peer

under peer review

Conclusie is denk ik dat dit praktisch niet uitvoerbaar is en dat je het ook niet moet willen.
Je hebt enorme wattages nodig. En denk ook aan koeling van de LED-verlichting.
Ik zou ook gaan voor schaduwminnende planten.

Ik heb boven mijn aquarium van 2 meter lengte ook 320 watt aan ledverlichting hangen, en dat is dus voor maar 1,2 vierkante meter ondergrond.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 11:02
twkr18526 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:04:
Ik dacht dus aan een trial van een klein zonnepaneeltje die ietsje over schutting vast te zetten om een led strip te voeden voor iig wat zonlicht op die kant. Misschien 1m en de rest van die kant vd heg niet om te kijken of het wat uitmaakt. Dan is de ledlamp alleen overdag aan als de zon toch schijnt en kan ik het misschien beperkt houden.

Spiegels zijn ook een idee, die nemen alleen ruimte in, in de tuin waar je wil zijn.
Jouw voorgestelde oplossing (een zonnepaneel en een lamp), is gewoon een zeer inefficiente manier om energie (in de vorm van licht) te verplaatsen.

Als je een spiegel neemt met dezelfde oppervlakte als je zonnepaneel, zal je meer energie (in de vorm van licht) kunnen richten op je planten.

Laten we zeggen dat er X energie valt op de zonnepanelen, en dat die met 20% efficientie worden omgezet in stroom, om daarna met 80% efficientie weer omgezet te worden in licht: Je hebt dan 16% van de gevangen licht omgezet in... licht.

In tegenstelling tot een spiegel, die waarschijnlijk veel meer zal reflecteren, vermoedelijk zo'n 90%.

Of denk ik nu te theoretisch?

[ Voor 17% gewijzigd door Gamebuster op 26-09-2019 14:09 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 22:25
twkr18526 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:18:
[...]

Je zou er klimop (hedera) tegenaan kunnen planten. Dan heb je de schutting alvast weggewerkt. Dan kan je voor de schutting schaduwplanten zetten. Zoals hierboven al genoemd zijn er ontzettend veel. Ook bloeiende planten en planten met blad in allerlei kleuren en vormen.

Bijvoorbeeld: varens, hosta (bloeit ook mooi), hulst, skimmia, geranium (niet te verwarren met pelargonium!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Mijn achtertuin is op noord en krijg deels helemaal geen zonlicht en de rest minimaal (schuttingen, huizen rondom). Zelfs rozen doen het in het schaduwdeel prima. Met tuinieren is het zo dat de plant op de juiste plek moet staan, en je dus niet de plek moet veranderen. Plant wat je graag wilt en kijk hoe ze het doen. Dat is ook het leuke van tuinieren, uitproberen en veranderen als het niet naar je zin is of als de planten het niet goed naar hun zin hebben.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 13:27
Ga gewoon naar een goede kwekerij toe die je kunnen informeren.
Het klinkt, eerlijk gezegd, alsof je nog nooit een plant hebt aangeraakt...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 23:20

Barrycade

Through the...

Wij hebben precies dezelfde situatie. Schutting is begroeid met klimop en er staan hortensia's onder. Beide doen het prima in de schaduw. En ziet er prima groen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 09:12
heerlijk.... technologie verkiezen boven gezond verstand :)

kijk eens naar planten die het goed doen in grote bossen, dus weinig zonlicht krijgen.
denk dan aan varens of rhododendrons

[ Voor 52% gewijzigd door 107mb op 26-09-2019 12:29 ]

• ErnstQ
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-09-2021
Voor de selectie van je planten moet je ook rekening houden met de vochthuishouding en hoe zuur de grond is.
Ik heb bv een schutting met daarachter een grote conifeer, dus daar groeit niet zo veel, maar skimmia doet het prima.

Achter een schutting is het ook vaak droog, niet alleen de zon wordt tegen gehouden maar ook de regen. Dus hortensias zul je wel wat moeten beregenen, zeker in de droger tijden.

Ik heb een grote boom met veel schaduw en erg droog, waaronder Epimedum (elfenbloem) het heel mooi doet.

Ga naar een goede kweker of sla er een goed boek op na, bv Piet Oudolf - Drromplanten / Meer droomplanten.
En let erop dat de ene hortensia de andere niet is, er zitten grote verschillen binnen soorten.
.

• Gerbenger
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik doe af en toe wat in groeilampen. 100 W/m2 is inderdaad wel een beetje standaard. Reken op ruim € 3,- per W voor goede lampen. Je hebt ze ook voor € 1,-/W, maar dan heb je 2x zo veel vermogen aan lampen nodig en dus betaal je het weer extra aan stroom. Dat wordt dus een dure grap.
Met zonnepanelen en accu's kom je niet ver. Je zult het echt uit het net moeten trekken.
De gelinkte lamp heeft een accu voor 3,7 V x 1200 mAh = 4 Wh. Dat is genoeg om een 1 uur lang 4 W te leveren. Met 100 van die dingen kun je een vierkante meter beschijnen...

Ik zou voor andere planten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 21:31
Als bioloog zijnde en als iemand die veel met groeilampen thuis speelt en vanalles probeert. Deze zijn niet voor je tuin bedoelt. Je moet gewoon planten vinden die je mooi vind en die op zo'n locatie kunnen groeien. Voordeel is dat vaak dat soort planten langzaam groeien dus dat scheelt weer snoeien.

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 19:20
Realiseer je eerst hoeveel licht je nodig hebt, met een paar lampjes met een zonnepaneeltje ben je er echt niet. Dat is enkel weggegooid geld, dat gaat niet helpen.

Beter kijk je naar planten die het lekker vinden in de schaduw te staan, of je maakt een aantal ramen in je schutting, wat de buren waarschijnlijk niet leuk vinden.

Wil je dit met lampen doen, mag je meer in kilowatts denken, de zon is geen "lampje" maar een serieuze lichtbron. Wil je de zon nadoen, zul je dus ook met iets serieus moeten komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mathijs op 26-09-2019 19:06 ]

• twkr18526
Haha idd, ik heb helemaal geen groene vingers. Heb vrijwel geen planten gehad thuis en die paar deden het vaak niet goed. En dan nu opeens een achter- en voortuin.

Voorin hebben we allerlei planten gehaald bij de intratuin na wat uitzoekwerk en dan kijken hoe ze het gaan doen.

In de achtertuin overwegen we idd de klimop, klimhortensia en climatis overwogen. Wordt de parthenocissus quinquefolia (wingerd) die mooi veranderen van kleur id herfst als er zon op komt.

Sowieso ga ik geen stroomkabels trekken naar de tuin, dus dat soort stroomverbruik valt af.

Helemaal geen extra licht ad schaduwkant is een optie.

Spiegels ook. Even kijken hoe weg te werken.

Vraag me nog steeds af of zoiets zal werken. Even neer uitzoeken. Geen grote investering of stroomverbruik.

https://m.nl.aliexpress.com/item/32952130996.html icm
https://m.nl.aliexpress.com/item/32814730818.html

• twkr18526
ASW1 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:14:
[...]

Dat dus, tuinieren is de kunst van leren wat er kan, jij wilt juist tegen de natuur in werken. Dat is als rozen willen kweken op de noordpool, ja het kan vast met allerlei technologische workarounds maar waarom wil je jezelf dat aandoen? Gewoon schaduwminnende planten kiezen en gut ist es. Lees jezelf in en laat je voorlichten
Welja tegen de natuur. Ik heb niets tegen de natuur. Er zijn kassen waar groente ed gekweekt wordt, anders dan ze id natuur zouden groeien. Is ook tegen de natuur.

Ik begrijp je argument wel, maar niet iedere toepassing hoeft een extreem tegen de natuur dus absoluut niet geval te zijn. Het is een nieuwsgierigheid om te onderzoeken of iets zonder te grote veranderingen zou kunnen werken.

Of een ander voorbeeld in deze topic dat een 320watt lamp boven een acquarium wordt gehangen. Is ook anders dan in de natuur.

[ Voor 7% gewijzigd door twkr18526 op 26-09-2019 19:51 ]

• twkr18526
107mb schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:28:
heerlijk.... technologie verkiezen boven gezond verstand :)
Is er misschien iets aan deze vraag waar jij je ongemakkelijk door voelt? Of dat men niet mag nadenken als het tegen je eigen beelden zijn?

Het idee van zo’n vraag en discussie is om je nieuwsgierigheid en interesse verder te onderzoeken. Verder bespreken wat mogelijk, onmogelijk en handig is. En niet vooraf al een vraag te bestempelen als geen gezond verstand verkiezen...

• twkr18526
De vele gewaardeerde berichten hier hebben wel een lijn en overeenkomsten in adviesrichting. En ook aanvullende ideeën. Dank daarvoor.

• Theo

Theo

moederbord

twkr18526 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:40:
Haha idd, ik heb helemaal geen groene vingers. Heb vrijwel geen planten gehad thuis en die paar deden het vaak niet goed. En dan nu opeens een achter- en voortuin.

Voorin hebben we allerlei planten gehaald bij de intratuin na wat uitzoekwerk en dan kijken hoe ze het gaan doen.

In de achtertuin overwegen we idd de klimop, klimhortensia en climatis overwogen. Wordt de parthenocissus quinquefolia (wingerd) die mooi veranderen van kleur id herfst als er zon op komt.

Sowieso ga ik geen stroomkabels trekken naar de tuin, dus dat soort stroomverbruik valt af.

Vraag me nog steeds af of zoiets zal werken. Even neer uitzoeken. Geen grote investering of stroomverbruik.

toon volledige bericht
Als je die twee items haalt om je tuin beter te verlichten dan is dat zonde van het geld. Het zonnepaneel geeft maximaal 5 volt terwijl de ledstrip 12 volt nodig heeft. Dat gaat dus op voorhand gewoon niet werken; zelfs in direct zonlicht zal er nog geen druppeltje licht uit je slang komen..

7400 Wp op het dak

• twkr18526
Theo schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:06:
Die kweekbakjes met groeilampen van de Ikea die kunnen leuk zijn om tuinkers te kweken, of om ervoor te zorgen dat zaden kunnen ontkiemen tot stekjes die daarna buiten kunt planten.
Tx. Een enkele van zo’n lamp zou met deze ervaringen geen zoden aan de dijk leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-05 21:00
twkr18526 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:04:

Het betreft een houten schutting van 4m breed en 1.8m hoog. De schutting gaat van het huis rondom de tuin. Er is dus 1 kant vd schutting die nooit zon krijgt. De zon schijnt tegen de schutting aan, net aan de andere kant.
Echt helemaal nooit? Ook niet op 21 juni als de zon hoog aan de hemel staat? Staat er soms een torenflat naast?
Zelfs een strookje pal op het noorden, aan de voorkant van ons 3 verdiepingen huis, krijgt in de zomermaanden (ca 3 maanden) echt wel een paar uurtjes zon. Niet veel maar toch.

Simpel, spotgoed (zaait zichzelf uit) elk voorjaar: vergeet mij nietjes (na bloei worden ze lelijk, even wachten tot zaad rijp is, uitstrooien, uittrekken, en de jonge zaailingen groeien vrolijk terug voor het volgende voorjaar plezier).
Idem: Welsh poppies (meconopsis cambria), vrolijk in geel en oranje, groeit overal, bloeit van april tot in september, groeit in droog en nat, in volle zon en in diepe schaduw, overal. Sommige mensen vinden het onkruid. Maar dat is slechts een mening.

Etc.etc.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 09:12
twkr18526 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:01:
[...]

Is er misschien iets aan deze vraag waar jij je ongemakkelijk door voelt? Of dat men niet mag nadenken als het tegen je eigen beelden zijn?

Het idee van zo’n vraag en discussie is om je nieuwsgierigheid en interesse verder te onderzoeken. Verder bespreken wat mogelijk, onmogelijk en handig is. En niet vooraf al een vraag te bestempelen als geen gezond verstand verkiezen...
nee hoor, daarom staat er een smiley achter. Het doet mij denken aan een anekdote over een wiskundige, wiens fietsketting regelmatig van het tandwiel af liep. Hij heeft daar een wiskundig model op losgelaten en na avonden rekenen kwam hij erachter dat als het tandwiel op positie X stond, en de ketting op standje Y, de ketting er af ging. Terwijl hij dit ook had kunnen zien omdat er één tand scheef stond.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

twkr18526 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:40:

toon volledige bericht
Misschien kan je het beste zelf even een poging wagen om het verbruik van zo'n ledstrip uitrekenen, hoeveel er je er nodig hebt en dan berekenen hoeveel van die zonnepaneeltjes (en accu's) je daarvoor nodig hebt. Dan zie je er denk ik al snel de onmogelijkheid er van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 11:32
En als het al praktisch zou zijn met zonnepanelen en lampen. Waar ga je de panelen dan plaatsen. Aan de kant van de buren op de schutting of erboven? 1e gaat niet gebeuren want dat is niet jouw tuin. Met het 2e zullen ze niet blij zijn. Blijft over de andere kant van je eigen tuin, maar dan moet je weer met lange kabels aan de slag.
Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Refro schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 06:11:
En als het al praktisch zou zijn met zonnepanelen en lampen. Waar ga je de panelen dan plaatsen. Aan de kant van de buren op de schutting of erboven? 1e gaat niet gebeuren want dat is niet jouw tuin. Met het 2e zullen ze niet blij zijn. Blijft over de andere kant van je eigen tuin, maar dan moet je weer met lange kabels aan de slag.
Of mis ik iets?
Beide zijn idd niet ideaal idd. Dat is ook een vd afwegingen. Dacht aan een proefopstelling om zo’n mini zonnepaneeltje boven de schutting of tegen de tuinkast te zetten waar nog net wel zon komt, maar misschien is het effect dan verwaarloosbaar. Veel toepassingen die ik vind van bijv de IKEA Vaxer zijn voor zaadjes binnen. Op een van onze kantoren hebben ze een boom binnen met een paarse lamp erboven. Had er niet goed naar gekeken wat voor een dat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-05 12:26

empy

Rijdt rondjes

Ik zou zelf inderdaad gaan kijken naar planten en bloemen die goed in de schaduw kunnen staan.
Ik heb zelf aan de schaduwkant geranium Rozanne staan (ooievaarsbek), deze heeft wel de neiging flink te groeien en te woekeren, maar kan je af en toe rigoreus terugknippen.

Als iemand die, net als jij, alles wat groen was bruin kon laten worden voordat ik mijn eigen tuin kreeg, heb ik behoorlijk wat informatie ingewonnen over welke planten ik het beste in mjn tuin kon zetten. Nu heb ik zelf de hulp van een bevriende hovenier gekregen, maar ook bij een tuincentrum kunnen ze je vaak wel goed informeren.

Zoek vooral ook planten uit die niet te intensief zijn qua onderhoud, want zeker met een grotere tuin heb je al snel je handen vol.
Met groeilampen zou ik zelf niet aan de slag gaan, juist de schaduw zorgt er ook voor dat je wat meer afwisseling krijgt in je beplanting. Dit maakt je tuin lekker afwisselend en zorgt er ook voor dat je niet nog meer onderhoud hebt aan de techniek in plaats van het groen!
Pagina: 1