Volkswagen 1.2 TSI 2016 Snelheidsmeter

Pagina: 1
Acties:

• Sangreall
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-03 18:51
Vrienden,

Onlangs heeft mijn ma een nieuwe occasion gehaald. Het betreft hier een Volkswagen polo 1.2 tsi uit 2016. Kilometerstand van onder de 30k en heeft netjes zijn beurt gehad door de vorige eigenaar, verder ziet de auto er helemaal prima uit.

Nu is het probleem dat af en toe, laten we zeggen elke 2 dagen de snelheidmeter helemaal wegvalt op de klok. Hij heeft ook een elektronische snelheidsmeter in het dashboard (schermpje) en die blijft wel werken. Ook de toerenteller blijft werken. Als m'n ma vervolgens de auto uit en weer aan doet, dan werkt de klok spontaan weer. Er gaan verder waarschuwingslampjes branden en er komt ook geen melding in het schermpje te staan. De vw dealer heeft na de factuur van 100eu laten weten dat ze geen probleem hebben gevonden, maar nog steeds blijft dit probleem dus terugkomen.

Heeft iemand enig idee wat we kunnen ondernemen om dit te fiksen? De dealer heeft aangeboden om de klok voor 1400eu te vervangen, maar jullie zullen wel begrijpen dat we eerst alles geprobeerd willen hebben. Verder kunnen we later natuurlijk nog de kosten verhalen bij de garage waar we hem hebben gehaald in verband met de non-conformiteit van de auto (ze heeft hem ongeveer 3 maanden geleden gekocht)

Alvast bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sangreall op 25-09-2019 22:58 ]

Anoniem: 320788

Lijkt op massa probleem, maar dan zou ik de hele teller unit verwachten.

Ik zou even zoeken naar bedrijven die teller en de schermen tussen de tellers kunnen maken. Vermoedelijk hebben die wel de apparatuur om deel voor deel door te kunnen meten

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Als het digitale klokje het nog wel doet betekent dat dat er niets mis is met de sensor(en) en/of de CAN-communicatie. Ik zou dan ook gauw naar het dashboard kijken als boosdoener. Meer informatie/ervaringen kun je overigens beter op VW-forums vinden, er zijn tienduizenden actieve leden in NL/BE/DE etc.

Echter als er nog garantie opzit vanuit de verkopende dealer zou ik gewoon daarheen gaan met het probleem. En als het ff kan een filmpje maken zodra het probleem zich weer voordoet. Als ik monteur was en een auto kreeg, waarbij de snelheidsmeter het op dat moment prima doet zou ik hem ook teruggeven. Het is niet zo dat ze iemand de hele dag rondjes laten rijden.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Sangreall schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:54:
Verder kunnen we later natuurlijk nog de kosten verhalen bij de garage waar we hem hebben gehaald in verband met de non-conformiteit van de auto (ze heeft hem ongeveer 3 maanden geleden gekocht)
Je kan bij de verkopende partij aankaarten dat je er last van hebt en vragen om een oplossing. Je moet de verkopende partij wel een kans bieden om het probleem zelf op te lossen. Misschien is het een contactpunt wat ze zo weer vast kunnen solderen. De €100 factuur van de VW dealer kan je sowieso niet indienen bij de verkoper.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TheBrut3 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:25:
[...]

Je kan bij de verkopende partij aankaarten dat je er last van hebt en vragen om een oplossing. Je moet de verkopende partij wel een kans bieden om het probleem zelf op te lossen. Misschien is het een contactpunt wat ze zo weer vast kunnen solderen. De €100 factuur van de VW dealer kan je sowieso niet indienen bij de verkoper.
Nee, waarom ?
Meld je klacht bij verkopende partij, of laat repareren op hun advies(voorwaarden). je kunt niet zomaar zelf een onderzoek laten doen, en deze factuur declareren bij verkopende partij, zonder hen ervan op de hoogte te stellen

Je reactie niet goed gelezen. jij zij niet indienden. excuus

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 26-09-2019 13:27 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Hackus schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:38:
Nee, waarom ?
Meld je klacht bij verkopende partij, of laat repareren op hun advies(voorwaarden). je kunt niet zomaar zelf een onderzoek laten doen, en deze factuur declareren bij verkopende partij, zonder hen ervan op de hoogte te stellen
Dat is toch precies wat ik zeg?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 13:34
Ik neem aan dat er garantie op die auto zit.

Als de garage er tot 3x toe niet in slaagt het euvel te verhelpen heb je de mogelijkheid om de auto te laten terugkopen voor het volledige bedrag (bij BOVAG garantie werkt dit wel zo meen ik me te herinneren).

Dat ze je willen laten betalen voor reparatie terwijl er nog garantie op de auto zit dat slaat natuurlijk echt helemaal nergens op, het is zeker een officiële Volkswagen dealer?

EDIT: oh wacht, je bent nog helemaal niet terug geweest naar de verkopende partij met dit euvel, dat zou ik dan eerst doen. Waarom is dat niet het eerste wat je gedaan hebt? Dat is toch logisch?

Overigens, die garage zal niet de hele tellerbak loshalen om ieder contactje na te pluizen, die sluiten de laptop aan op de auto en als de diagnose software dan geen fouten aangeeft dan is er niks aan het handje. Gevalletje 'computer says no'

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 26-09-2019 16:27 ]

• Sangreall
FastFred schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:23:
Ik neem aan dat er garantie op die auto zit.

Als de garage er tot 3x toe niet in slaagt het euvel te verhelpen heb je de mogelijkheid om de auto te laten terugkopen voor het volledige bedrag (bij BOVAG garantie werkt dit wel zo meen ik me te herinneren).

Dat ze je willen laten betalen voor reparatie terwijl er nog garantie op de auto zit dat slaat natuurlijk echt helemaal nergens op, het is zeker een officiële Volkswagen dealer?

EDIT: oh wacht, je bent nog helemaal niet terug geweest naar de verkopende partij met dit euvel, dat zou ik dan eerst doen. Waarom is dat niet het eerste wat je gedaan hebt? Dat is toch logisch?

Overigens, die garage zal niet de hele tellerbak loshalen om ieder contactje na te pluizen, die sluiten de laptop aan op de auto en als de diagnose software dan geen fouten aangeeft dan is er niks aan het handje. Gevalletje 'computer says no'
[YouTube: .: - Little Britain - Computer says no - :.]
Allen bedankt voor de reacties. De garage heeft het bekende trucje van "Geen garantie" op de bon. Bij het eerste contact via de telefoon werd hier nog even op gewezen. Nu ben ik niet van gister en ben ik op de hoogte van een beroep op conformiteit, uiteraard zal ik ze in de gelegenheid brengen om het te repareren.

Vandaag weer contact gehad, met het verzoek om de persoon te spreken die de auto heeft verkocht. Misschien dat hij, itt de telefoniste met wie wij eerder contact hebben gehad, wel direct wilt handelen.

Als ik de reacties verder zo lees dan lijkt het erop dat het slim is om niet zelf de klok los te maken en op zoek te gaan, maar er echt op blijf hameren dat het door de verkoper verder wordt onderzocht.

Ik zal de post up to date houden, zodat mensen in de toekomst met een vergelijkbaar probleem hier misschien wat aan hebben. Aangezien de verkoper op dit moment op vakantie is, zal het lig niet tot het eind van volgende week worden opgelost. Als er nog bruikbare tips in de tussentijd komen, zal ik hier zeker nog naar kijken. Scheelt me toch weer gezeur.
TheBrut3 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:25:
[...]

Zou het een losgeraakt contactpunt kunnen zijn, want als dat zo is dan zou de snelheidsmeter toch continue niet werken? Ik heb lig mn ma ondertussen de tip gegeven om het start-stop systeem uit te schakelen, omdat die wellicht een probleem geeft (?)

[ Voor 13% gewijzigd door Sangreall op 26-09-2019 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Een auto uit 2016 kopen zonder garantie, waarom? :/ Zit daar trouwens niet nog fabrieksgarantie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 09:54
Klinkt als een CANbus probleem, de tweakers oplossing zou zijn: canbus uitluisteren met een dongle, in wireshark kijken of het signaal wegvalt 🧐 dan weet je of het in de ecu zit of tellerbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Sangreall schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:54:
Zou het een losgeraakt contactpunt kunnen zijn, want als dat zo is dan zou de snelheidsmeter toch continue niet werken? Ik heb lig mn ma ondertussen de tip gegeven om het start-stop systeem uit te schakelen, omdat die wellicht een probleem geeft (?)
Een los geraakt contact maakt soms wel, soms niet contact. Dat had mijn vorige auto aan het eind van z'n leven ook.

De enige tip die je je moeder moet geven is: terug naar de garage waar ze die auto gekocht heeft en op laten lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-06 21:53

-tom-562

Oliesjeik

Zo'n jonge auto, met zo'n lage kilometerstand kopen bij een handelaar zonder garantie.. spannend! Ik zou mij ook ernstig afvragen of de km-stand daadwerkelijk klopt...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:23
Maar dit klinkt als een probleem met elektrische contacten maak het jezelf makkelijk koop een nieuwe 2e hands klokkenwinkel en klaar.

Ik zou nooit zo'n jonge auto zonder garantie kopen. Heeft de verkoper geen vertrouwen in het product dan. Wat waarschijnlijk het geval want daarom is het ding in de handel terecht gekomen, anders stond hij nou bij een merkdealer in de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@leonbong dit is een verborgen gebrek, dat dient gewoon opgelost te worden door de verkoper, op diens kosten. Daar moet je vooral niet zelf geld in gaan steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Je gelijk hebben en krijgen is vaak niet hetzelfde en zeker niet in de schimmige auto-wereld van de occasions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:48

Yucon

*broem*

leonbong schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:36:
Maar dit klinkt als een probleem met elektrische contacten maak het jezelf makkelijk koop een nieuwe 2e hands klokkenwinkel en klaar.
Jij bent er 100% zeker van dat de auto hier zelf intrapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gentlemen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-04 07:39
Dit is wel vreemd dat dit probleem er is. Is het niet zo dat ze de kilometerteller hebben teruggedraaid en de kabel niet goed op zijn plek hebben gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bij een dergelijke auto wordt de KM-stand niet mechanisch bijgehouden. De stand wordt opgeslagen in de computer het tellerdisplay geeft het alleen maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ben dan wel benieuwd hoe de VW elektronica hier mee om gaat. Als je bij een Citroën of Peugeot namelijk de tellerbak vervangt en die verschilt van de tellerstand in de boordcomputer dan neemt het display de stand aan die het hoogst is van die 2 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

leonbong schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:36:

Ik zou nooit zo'n jonge auto zonder garantie kopen. Heeft de verkoper geen vertrouwen in het product dan. Wat waarschijnlijk het geval want daarom is het ding in de handel terecht gekomen, anders stond hij nou bij een merkdealer in de verkoop.
Enkel een nieuwe tellerunit (minder dan 50km) kan je km instellen naar wens.
Op gebruikte units, heb je al specialere tools nodig om de tellerstand te wijzigen.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

FastFred schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:13:
Ben dan wel benieuwd hoe de VW elektronica hier mee om gaat. Als je bij een Citroën of Peugeot namelijk de tellerbak vervangt en die verschilt van de tellerstand in de boordcomputer dan neemt het display de stand aan die het hoogst is van die 2 :+
Volgens mij is het nog erger en synchroniseert het zaakje alles op die hoge stand. Dan krijg je een nieuwe display ook niet meer zonder gedoe op die lage stand omdat je ook die ECU weer terug moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Er zijn er genoeg te koop met ongeveer geen gelijke stand, dat is het toch geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

leonbong schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:20:
Er zijn er genoeg te koop met ongeveer geen gelijke stand, dat is het toch geen ramp.
Nogmaals, en nu gewoon ja of nee: Ben jij er 100% zeker van dat dit goed gaat?

Dus
- tellerstand blijft intact of neemt op z'n minst op een correcte manier de stand van de nieuwe teller aan indien hoger
- auto geeft geen rare meldingen als 'display not recognized', 'unknown display id' of iets dergelijks
- het geheel werkt verder probleemloos en eist geen getweak om aan de gang te krijgen.

ja of nee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb het wel eens gedaan maar niet letterlijk bij dit type auto.
Wat de exacte werkwijze voor deze auto is zou TS toch echt even zelf moet uitzoeken, op het VW-forum kunnen ze dit heel snel beantwoorden zeker een Duitstalig forum.

Wat ik bedoel met geen ramp als nu KM-stand 30k en je vindt een display met 35k nou lekker belangrijk dat je nieuwe stand dan opeens 35k is, dat soort verschillen maakt geen bal uit op de waarde van de auto.
Nu zie ik er genoeg met standen van minder dan 30k dus ach.

[ Voor 36% gewijzigd door leonbong op 01-10-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

leonbong schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:36:
Ik heb het wel eens gedaan maar niet letterlijk bij dit type auto.
Wat de exacte werkwijze voor deze auto is zou TS toch echt even zelf moet uitzoeken, op het VW-forum kunnen ze dit heel snel beantwoorden zeker een Duitstalig forum.

Wat ik bedoel met geen ramp als nu KM-stand 30k en je vindt een display met 35k nou lekker belangrijk dat je nieuwe stand dan opeens 35k is, dat soort verschillen maakt geen bal uit op de waarde van de auto.
Nu zie ik er genoeg met standen van minder dan 30k dus ach.
Da's leuk, maar zeker in moderne auto's zijn onderdelen vaak specifiek aan de ECM verbonden. Zou me helemaal niets verbazen dat als je er een andere unit in klikt dat de auto helemaal gaat spacen, de immobilizer afgaat, dat soort ongein. Zeker als het ID niet overeenkomt met de oude en de KM-stand ook niet. Is om diefstal tegen te gaan je bij de dealer in onderhoud te houden.

Als ik in mijn auto geventileerde stoelen in zou bouwen bijvoorbeeld, dan doen die helemaal niets totdat ik de ECM hercodeer om dat te accepteren. Ook al zit alles fysiek goed aangesloten. Als dat bij stoelen al zo is zal dat bij het instrumentencluster zeker niet minder beveiligd zijn.

@Sangreall
Ik zou even kijken of je je handen kan krijgen aan een VCDS kabel+ software uit China. Je kan verrassend veel zelf uitlezen met die software wat de gemiddelde garage over het hoofd ziet. Kan je trouwens ook gelijk allemaal features aanzetten en bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging aanpassen 8)

Iets als dit dus: https://www.aliexpress.co...01602_,searchweb201603_53

[ Voor 17% gewijzigd door Helgie op 01-10-2019 21:00 ]

Hypocrites must die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik zou naar de VW dealer gaan, het verhaal uitleggen, weer 100.- op tafel leggen en de auto van A tot Z laten bekijken. Een jonge Polo met weinig kilometers die zonder garantie gelijk problemen met de tellerunit geeft is bij mij gelijk aan 1+1=4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

jadjong schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:10:
Ik zou naar de VW dealer gaan, het verhaal uitleggen, weer 100.- op tafel leggen en de auto van A tot Z laten bekijken. Een jonge Polo met weinig kilometers die zonder garantie gelijk problemen met de tellerunit geeft is bij mij gelijk aan 1+1=4.
100 Euro? Dan krijg je bij de dealer net een kopje koffie, zonder suiker :P

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sangreall
-tom-562 schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:20:
Zo'n jonge auto, met zo'n lage kilometerstand kopen bij een handelaar zonder garantie.. spannend! Ik zou mij ook ernstig afvragen of de km-stand daadwerkelijk klopt...
De KM-stand zou logisch zijn volgend de NAP. Zelf zo'n betaalde kentekencheck gedaan en hier kwam niks spannends naar boven (niks.). Zo ver ik weet is dat verder niet te vervalsen? En inderdaad, met garantie is vaak makkelijker, maar als puntje bij paaltje komt zal je altijd de hekele kwestie hebben "Valt dit onder de garantie?" Met de wettelijke garantie is er verder geen poespas meer over te onderhandelen en sta je naar mijn idee sterker. Vandaar dat ik daar destijds niet verder op ben doorgehamerd.
Helgie schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:50:
[...]

Da's leuk, maar zeker in moderne auto's zijn onderdelen vaak specifiek aan de ECM verbonden. Zou me helemaal niets verbazen dat als je er een andere unit in klikt dat de auto helemaal gaat spacen, de immobilizer afgaat, dat soort ongein. Zeker als het ID niet overeenkomt met de oude en de KM-stand ook niet. Is om diefstal tegen te gaan je bij de dealer in onderhoud te houden.

Als ik in mijn auto geventileerde stoelen in zou bouwen bijvoorbeeld, dan doen die helemaal niets totdat ik de ECM hercodeer om dat te accepteren. Ook al zit alles fysiek goed aangesloten. Als dat bij stoelen al zo is zal dat bij het instrumentencluster zeker niet minder beveiligd zijn.

@Sangreall
Ik zou even kijken of je je handen kan krijgen aan een VCDS kabel+ software uit China. Je kan verrassend veel zelf uitlezen met die software wat de gemiddelde garage over het hoofd ziet. Kan je trouwens ook gelijk allemaal features aanzetten en bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging aanpassen 8)

Iets als dit dus: https://www.aliexpress.co...01602_,searchweb201603_53
Ha! de echte tweaker oplossing :) Gezien de levertijd, lijkt het me een leuk hebbedingetje maar voor nu niet heel erg interessant!

Even een update van de situatie, hoewel ikzelf een aantal keer de auto van mijn ma heb gepakt om het probleem te reproduceren, is het mij nog nooit overkomen... Verder geeft m'n ma te kennen dat de snelheidsmeter niet uitvalt TIJDENS het rijden, maar als het probleem zich voordoet, het vanaf de koude start al is! Nu het elektronische display blijft werken, rijdt ze ook meestal door en vaak na een minuut of 10-20 begint spontaan de snelheidsmeter(klok) weer te werken.

De dealer is op de hoogte van het probleem en neemt nog verder contact met mij op. Precies waarvoor eerder is gewaarschuwd: gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen. Ik denk dat het een moeizaam proces gaat worden de reparatie te verhalen op de dealer (misschien toch maar de volgende keer doorhameren op garantie bij de dealer |:( ). Mij lijkt het niet een kwestie van een los contact meer, maar toch echt een elektronisch probleem, zo'n VCDS is dan het uiterste wat ik nog kan proberen
Pagina: 1