Slechte, wegvallende wifi op mijn pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• xadsti
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-04 14:31
Mijn vraag
Dag
Ik heb nu al een lange tijd een USB antenne aangesloten op mijn pc. Deze heeft voor ongeveer 2,5 jaar gewerkt zonder enige problemen te vertonen, maar de laatste 2 maanden (Sinds KPN glasvezel aan het leggen is in mijn wijk) doet hij ontzettend raar.
Nu heb ik bij KPN sowieso al niet de beste internetverbinding, maar zo slecht hoort het ook weer niet te zijn. Ik heb last van hele slechte en wegvallende wifi op mijn pc maar soms gebeurt er helemaal niks. Datzelfde probleem heb ik niet op mijn telefoon terwijl die ook verbonden is met mijn wifi thuis. Ik heb KPN proberen te bellen en zei vertelden mij dat het niet aan de wifi zelf lag want volgens hen ''discrimineert wifi niet''. Dit leek mij bovendien ook logisch aangezien ik geen last heb van de wifi op mijn mobiel. Mijn wifi is nu op mijn pc letterlijk maar 1 STIP terwijl het voorheen 3 strepen waren. Ik heb geen idee waar het aan kan liggen. Ligt aan de USB antenne? Mijn pc? Of toch wel mijn wifi/modem? Ik heb dringend hulp nodig. Een internetkabel kan het probleem misschien oplossen, maar dit is een groot gedoe in dit huis en of het dit probleem zal oplossen, ik weet het niet zeker. Ik heb momenten dat mijn ping boven de 10.000 kan zijn en mijn FPS ontzettend dropt. Ik heb alle internet drivers ge-update etc maar niks heeft geholpen.
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@xadsti Ik verplaats je topic even naar Netwerken. Daar past het beter thuis. PNS is voor professionele omgevingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:54
Wellicht is het handig om even precies te vermelden welk systeem je hebt (Dus alle specificaties) en aan te geven welke Wifi USB stick je precies gebruikt!

Kan namelijk zeer van pas komen in het uitzoeken.

Oh en natuurlijk ook alle netwerkapparaten en wellicht een kleine schets hoe het netwerk in elkaar zit!

[ Voor 20% gewijzigd door Highlanderqp op 27-09-2019 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Welke USB-ontvanger gebruik je? Ik neem aan dat de telefoon wel in de zelfde ruimte werkt? Zit de telefoon toevallig op de 5GHz band en de PC op de 2.4GHz band? Als de PC op de 2.4GHz band zit, kan het zo maar zijn dat er ergens een nieuwe storingsbron aanwezig is. Dat kan van alles zijn, babyphone, andere WiFi-netwerken. Als dat het geval is, is het niet zo heel vreemd dat de netwerkkaart het niet meer goed doet. Dan wordt het WiFi-signaal kei hard verstoort, waar dat eerst niet het geval was. Oplossing is dan om naar de 5GHz band over te stappen. Daarvoor heb je waarschijnlijk een andere adapter nodig. Ik heb ervaring met pricewatch: TP-Link Archer T4U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar en hoever staande router en de PC van elkaar en hoeveel muren zitten er tussen?

Welke router en WiFi netwerkkaart gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xadsti schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:32:
Sinds KPN glasvezel aan het leggen is in mijn wijk
Hoewel je het verderop in de tekst zelf ook onwaarschijnlijk vindt, doet deze zin aan het begin vermoeden dat je dit nog steeds als (mogelijke) oorzaak ziet. Van oorzaken moet je eerst even af stappen.

Het menselijk brein is erg goed in het leggen van verbanden, ook als die niet causaal zijn. En geregeld leidt het dus tot verspilde moeite. Als er achteraf toch een relatie blijkt te zijn, is dat helemaal niet erg.
Nu heb ik bij KPN sowieso al niet de beste internetverbinding, maar zo slecht hoort het ook weer niet te zijn.
Wat noem je slecht? Als je daar een maat voor hebt is het veel eenvoudiger om vast te stellen wanneer er sprake is van slecht of goed. Een (niet perfecte) maat kan zijn een snelheidstest vergelijken met de verwachte snelheid die hoort bij je abonnement.
Ik heb last van hele slechte en wegvallende wifi op mijn pc maar soms gebeurt er helemaal niks.
WiFi (draadloos netwerk) is niet hetzelfde als internet (netwerk achter de KPN router). Deze combinatie van zinnen doet vermoeden dat je ze gelijk stelt o.b.v. de functie die WiFi voor jou heeft.
Datzelfde probleem heb ik niet op mijn telefoon terwijl die ook verbonden is met mijn wifi thuis.
Hoe weet je dat? Ofwel: hoe meet je dat?
Ik heb KPN proberen te bellen
Dat lijkt gelukt
en zei vertelden mij dat het niet aan de wifi zelf lag want volgens hen ''discrimineert wifi niet''. Dit leek mij bovendien ook logisch aangezien ik geen last heb van de wifi op mijn mobiel.
Ik ben het hier eens met jou en KPN
Mijn wifi is nu op mijn pc letterlijk maar 1 STIP terwijl het voorheen 3 strepen waren. Ik heb geen idee waar het aan kan liggen.
Over welke apparaten hebben we het hier? Merk en type.

De “stippen” zijn zeer waarschijnkijk een vereenvoudigde weergave van de RSSI in dBm. -75 dBm is een gebruikelijke ondergrens van een redelijk signaal. Ik vermoed dat je onder de -75 dBm zit.

Er zijn apps waarmee je de RSSI kan meten, maar de uitslag geldt voor dat apparaat omdat de antenne van het apparaat meebepaalt welke RSSI je krijgt. Je WLAN router, gebouw en interferentie door andere stralingsbronnen zoals WiFi van de buren zijn een aantal andere factoren.
Ligt aan de USB antenne? Mijn pc? Of toch wel mijn wifi/modem? Ik heb dringend hulp nodig.
Raden heeft geen zin, al helemaal niet via een forum. Je zult dus moeten meten, oorzaken elimineren en experimenteren om de oorzaak te achterhalen.
Een internetkabel kan het probleem misschien oplossen, maar dit is een groot gedoe in dit huis en of het dit probleem zal oplossen, ik weet het niet zeker.
Ik zou wel beginnen met een kabel. Niet omdat het de oplossing moet worden, maar omdat je daarmee kan aantonen dat je met de graafwerkzaamheden van KPN geen rekening meer hoeft te houden.
Ik heb momenten dat mijn ping boven de 10.000 kan zijn en mijn FPS ontzettend dropt.
Dit is een andere maat om je probleem te beschrijven, je kunt metingen ook combineren uiteraard.
Ik heb alle internet drivers ge-update etc maar niks heeft geholpen.
Omdat je lukraak oplossingen bent gaan proberen, zonder het probleem goed te beschrijven en oorzaken te kennen. Die “shotgun approach” kan in dagelijks leven werken, maar is zelden echt effectief.
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?
Eerst maar eens bekabeld meten zou ik zeggen. Dan kun je de verbinding met KPN (waarschijnlijk) afstrepen als oorzaak.

En RSSI meten met telefoon en laptop. Welke waarden krijg je door je woning heen? Meet op 2.4 en 5GHz zoals al werd genoemd. De waarden voor beide frequenties zullen afwijkend zijn.
Relevante software en hardware die ik gebruik
such empty

Waarom vul je hier niets in?
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
internet drivers ge-update etc
Is niet echt duidelijk. Deze vraag staat er ook niet voor niets.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2019 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:11:
Waar en hoever staande router en de PC van elkaar en hoeveel muren zitten er tussen?

Welke router en WiFi netwerkkaart gebruik je?
De opstelling heeft prima gewerkt. Het probleem lijkt me dus eerder te komen door nieuwe storingen dan oude storingsbronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een stuk meer informatie zou hier kunnen helpen. Simpele stap om groot deel van de relevante info te krijgen:

Voer op je PC in een command prompt de volgende twee commands uit en post hier (als platte text zodat we copy/paste kunnen doen) het resultaat:
code:
1
netsh wlan show wirelesscapabilities

code:
1
netsh wlan show interface

Wat dit niet gaat geven is waar je "USB Antenne" mee verbindt. Is dat de KPN Experiabox? Zo ja, geef aan welke het is (staat op sticker achter/onderop). Verbind je met iets anders? Geef dan aan wat merk+model daarvan is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
Hoe druk is het met wifi netwerken? Woon je in een flat of hutje op de hei. Zie het als een lege of een drukke kroeg, in de een is het makkelijker praten dan de ander.

Zijn er bepaalde tijden dat het erger is?
Pagina: 1