Vloerverwarming ligt open in noppenplaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Hans J
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-08 14:05
Mijn vraag
In mijn gekochte woning wil ik een tegelvloer leggen. Daarom de versleten houten vloer verwijderd. Nu zie ik dat onder de OSB plaat de 16 mm vloerverwarming in een noppenplaat ligt met hart op hart ca 15 cm. Er zit dus geen gietvloer of iets dergelijks. De noppenplaat ligt tussen houten vloerbalken met stramien van 60 cm.
De opbouwhoogte moet dus beperkt blijven. Gewicht niet dramatisch hoog laten worden. Wat is een goede opbouw?

Keuzes
1. Opvullen met vezelversterkt cement tot bovenzijde balken, dan 18 mm fermacell plaat. Daarop de tegels van 90 x 90 verlijmen.
2. Opvullen met vermiculiet, nieuwe plaat met ingefreesde leidingen bv 20 mm, aluminium verdeelplaat en vervolgens de tegels.

Zijn er andere of betere oplossingen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:00
Is het niet gewoon droogbouw? Dan fermacellplaten erop en daarop tegelen?
Kan de situatie niet goed inschatten zonder foto’s en meer informatie ;)

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 15:23
Isoleert de fermacall plaat niet teveel bij optie 1? Wellicht Lewis plaat met vezelcement om het gewicht laag te houden en toch nog warmte-overdracht te behouden.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-09 21:22
zou je eens een foto of schets kunnen maken hoe de situatie is?

EDIT: Had eroverheen gelezen dat je het ONDER de osb plaat zag, dacht dat die plaat er niet meer in zat.
Over de OSB kun je de fermacell gewoon leggen.
In mijn huis hebben we lewisplaten met beton in de badkamer, maar dan ga je flink omhoog.
Je hebt ook bouwplaat (soort schuim achtige plaat) dat hebben we in de Wc en hal onder de tegels liggen.

Zoals ik het me voorstel hangen de noppenplaten met vloerverwarming tussen de balken (ondersteund door latjes)
En daar kun je misschien wel op staan/lopen maar dat heeft niet de draagkracht van een vloer.
Op de balken hoort een planken vloer of 18mm underlayment vloer, waarop je eventueel fermacell legt.

De opbouw had naar mijn idee meer zo moeten zijn.

Vloerbalken
Isolatie tussen de balken R3,5 of liever meer.
Underlayment op de balken
Noppenplaat met vloerverwarming
Fermacell
Afwerkvloer

@Helox-in-a-box
Dacht ik eerst ook, maar net op de site gekeken.
Fermacell heeft ongeisoleerde platen die juist bedoeld zijn voor droogbouw vloerverwarming.
Wel gaan ze er hierbij vanuit (denk ik) dat er een beton of andere vloer onder de vloerverwarming zit.
Er word namelijk gesproken over het zwevend leggen van de vloer.

[ Voor 27% gewijzigd door FRANQ op 26-09-2019 10:24 ]

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Helox-in-a-box schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:07:
Isoleert de fermacall plaat niet teveel bij optie 1? Wellicht Lewis plaat met vezelcement om het gewicht laag te houden en toch nog warmte-overdracht te behouden.
Fermacelplaten van 25 mm dik op de vloer en daar kunnen dan sleuven in gefreesd worden voor de slangen, naderhand kunnen de sleuven dichtgesmeerd worden met speciale reparatiemortel.
https://www.vloerverwarmi...l-ontdek-de-mogelijkheden

[ Voor 9% gewijzigd door D.deJong op 26-09-2019 16:31 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Tegels van 90x90 cm of mm?
Als het cm is dan zou je nog wel eens goed moeten nagaan of dat kan op een "droog" systeem en houten vloerbalken. Hangt ook een beetje af van de stijfheid/afmetingen van de balken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 15:23
D.deJong schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:30:
[...]

Fermacelplaten van 25 mm dik op de vloer en daar kunnen dan sleuven in gefreesd worden voor de slangen, naderhand kunnen de sleuven dichtgesmeerd worden met speciale reparatiemortel.
https://www.vloerverwarmi...l-ontdek-de-mogelijkheden
Volgens mij zitten de slangen al in de vloer, maar zoals Frank al zei, een foto of tekening zou het een en ander verduidelijken.

Een tegelvloer is inderdaad makkelijker kwa onderhoud maar kan niet veel werken inderdaad met een houten ondervloer. Die is immers veel gevoeliger voor vocht en werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Helox-in-a-box schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:17:
[...]

Volgens mij zitten de slangen al in de vloer, maar zoals Frank al zei, een foto of tekening zou het een en ander verduidelijken.

Een tegelvloer is inderdaad makkelijker kwa onderhoud maar kan niet veel werken inderdaad met een houten ondervloer. Die is immers veel gevoeliger voor vocht en werking.
Omdat hij zelf ook nieuwe slangen als optie noemde lijkt mij dit ook de meest logische keuze, niet de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Laatst online: 12:00
U
Helox-in-a-box schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:07:
Nee, dat is een normale vloeropbouw voor droogbouw vloerverwarming (25mm fermacell). Dat wordt namelijk gebruikt om de warmte te accumuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans J
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-08 14:05
Dank voor alle reacties. Ik probeer te snappen wat er allemaal gezegd wordt. Foto album kan ik niet gebruiken.
Ter verduidelijking: de noppenfolie met vv-leidingen liggen 2,5 cm onder bovenzijde van houten vloerbalken. Om geleiding te krijgen moeten de leidingen ingegoten worden. Opvullen met vezelcement of met Gyvlon Reno gietdekvloer tot bovenzijde vloerbalken is wat ik van anderen gehoord heb. De fermacell platen moeten voor de stabiel ondergrond zorgen voor groot formaat tegels van 1cm dik en 90 x 90 cm vierkant.
De vezelcement is vrij vlot klaar om de platen te leggen. Met de tegelleverancier is dat besproken.

• JukeboxBill
  • Nu online
Als je alles al op de rit hebt, waarom dan hier nog een topic openen?
Dat je dat met de tegelleverancier hebt besproken, zegt mij niets.
Ik heb mij ook al eens in droogbouw systemen verdiept en vloertegels worden afgeraden of in afmetingen beperkt tot 30x30 cm.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:08
Als je de technische specificaties opzoekt van die fermacell platen dan staat daar ook ergens een maximale tegelmaat in. En dat is dan voor als ze op een volledig vlakke ondergrond liggen. Door het belopen zit er alsnog genoeg beweging in dat je geen hele grote tegels zou moeten gebruiken. Ik heb zelf 60x60 gelegd op een 20 mm vloer (dus geen 25mm) en dat gaat goed, al heb ik niet met voegmiddel gevoegd maar met siliconen dus dat kan wat meer bewegen. Is wel een werkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 11:49
Dat is droogbouw vloerverwarming, Wordt ook vaak ingegoten met egaline, daar kan je meteen op tegelen.
Vreemd dat ze obs platen onder de houtenvloer hebben geplaatst, dat isoleert enorm.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2019 11:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Tegelen op een Fermacellplaat met ingefreesde vloerverwarming op een betonvloer zal prima gaan. Maar Fermacell als dragende plaat op een houten balklaag en dan daar op tegelen zal echt niet goed gaan. Zeker niet met die grootformaat tegels.

Ik heb naar Therminon droog verleggen van vloerverwarming gekeken en ook een droogbouw vloersysteem van VBI. https://vbi.nl/content/pr...rmatie-ps-renovatievloer/

Therminon is bedoeld om te verleggen op een van zich zelf al voldoende dragende vloer en adviseert een max. tegel van 30x30 cm.

VBI raadt bij hun droogbouw vloersysteem vloertegels af en verwijst naar de (semi) natte vloer van VBI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
In ons vorige huis had de Baderie bij ons in de badkamer de volgende opbouw gemaakt op de balkenlaag, van boven naar beneden:
Tegels 15x15 cm
Egaline (om uit te vlakken)
Fermacell 1 cm
Multiplex 18 mm (zonder messing en groef)
Balkenlaag (hart op hart 60 cm)

In de douchecel werd de egaline weggelaten, want dan is het daar wat lager. In 10 jaar tijd is de vloer in de douchecel drie keer vervangen wegens lekkage op de verdieping eronder. Met de tegels op de rest van de vloer is het ook niet zo best. Een deel ligt helemaal los en bij een groot deel is de voeg gebarsten of er grotendeels uit.

Wij hadden zelf aangedrongen op zwaluwstaartplaten, maar "Dat is helemaal niet nodig meneer...".
Ik ga dat nooit meer zo doen, er zit veel te veel speling in een balkenlaag, 10 mensen in je woonkamer en hij hangt een beetje door, de mensen lopen heen en weer. Het zal denk ik niet lang duren voordat je barsten gaat krijgen, zeker met die grote tegels.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
En zelfs met zwaluwstaartplaten moet je eerst goed nagaan of de balklaag wel geschikt is. Maar badkamerbouwers en tegelleggers etc. hebben niet altijd het technisch inzicht om de tabellen, die daarvoor bedoeld zijn, toe te passen.

Pagina: 1