Toon posts:

Driehoeksoplichting: er op tijd bij zijn

Pagina: 1
Acties:
  • 1.477 views

• Nordlys
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Pak er gerust wat popcorn bij, ik heb al heel wat aankopen via Marktplaats en andere platforms gedaan, maar nog nooit opgelicht. Ik probeer altijd veel zaken na te checken en een beetje fingerspitzengefühl te houden of je met een oplichter te maken hebt, maar ik viel deze keer ook door de mand. Uit dit topic kun je misschien een lesje leren, en als je in een situatie beland bent, hoe je het wellicht snel (!) zelf kunt oplossen.

Situatie: ik zie een adverentie voor een muziekinstrument voor 150,- op Marktplaats. Verkoper profiel: 12 jaar oud Marktplaats account, netjes Nederlands, IBAN/telefoon-check etc. levert niets op. Ik wil het 06-nummer bellen die hij geeft om toch een extra check te doen, hij neemt niet op, is tot 22 uur aan het werk, ik geef het voordeel van de twijfel en maak het geld over.

Diezelfde avond zie ik al dat zijn Marktplaats profiel verwijderd is. Ik besluit er niet teveel over na te denken en het de volgende dag maar aan te zien. De verkoper zou het immers in de ochtend opsturen.

Rond 12:00 uur de volgende dag besluit ik tot actie over te gaan, ik vertrouw het niet. Ik boek nog eens 0,01 cent over via de ASN app en probeer nu in plaats van "J. Jansen" (fictieve naam) iets anders, en krijg vanuit ASN de suggestie dat het om "J. K. L. Jansen" gaat (fictieve naam), dus twee extra voorletters. Ik Google op die naam, en krijg in tegenstelling tot bij "J. Jansen" nu wel een hit, met een telefoonnummer.

Ik bel de persoon op, en vraag of het klopt dat hij gister een advertentie op Marktplaats had staan. Jawel, en hij had keurig het pakketje verstuurd met track&trace code. "Naar welk adres", vraag ik? Iets heel anders dus dan mijn eigen adres, en ik voel al aan dat dit om een driehoeksoplichting zou gaan. De man die ik belde had ook nog nooit van het muziekinstrument gehoord, maar een advertentie voor een mobieltje voor 150,- te koop staan.

Wat is er dus gebeurd: de oplichter heeft de IBAN-gegevens van deze onschuldige persoon van het mobieltje gevraagd, mij dit laten betalen, en zijn eigen adres doorgegeven. De oplichter hamerde er op aan dat dit een brievenbuspakje zou moeten worden, maar gelukkig heeft de verkoper van het mobieltje voor aangetekende post gekozen en daarmee een track&trace code.

De onschuldige verkoper helpt mij direct mee, en geeft mij de track&trace code. Het pakketje zou vandaag bezorgd worden, maar de oplichter was niet thuis (of wellicht een niet bestaand adres?), en daarmee zou het pakketje afgeleverd worden bij een PostNL afhaalpunt in de plaats waarbij de oplichter in de buurt woont.

Ik bel als een gek het politienummer van die plaats op, immers, het pakketje is nog door PostNL onderweg naar het afhaalpunt, maar zij willen mij niet helpen. "Doe maar aangifte" zeggen ze dan. Ik probeer vervolgens het afhaalpunt te bellen, maar deze neemt in eerste instantie niet op. Vervolgens bel ik PostNL, krijg iemand aan de lijn die de gegevens opneemt, er een case van maakt, en ik krijg er vanzelf wel bericht van terug. Wanneer ik vraag wat er dan mee gedaan wordt, zegt meneer, weet ik ook niet. Aaargh 8)7

Dus bel ik het afhaalpunt nog een keer op, en krijg de eigenaar aan de lijn, die direct meedenkend is. Toevallig is het pakketje er net afgeleverd, en kan hij het inderdaad zien liggen. Mijn naam staat er op, maar ondanks dat het aangetekend is, mag een ander persoon met een andere naam en identiteitsbewijs het wel ophalen. Hij beloofd dat hij het pakketje voor me wil achterhouden en aan niemand meegeven, maar wilt wel graag dat ik PostNL bel om de juiste stappen te doornemen, en dat PostNL hem vervolgens terugbelt.

Ik nog een keer PostNL bellen, en kreeg dit keer een hele behulpzame dame aan de lijn. Ze keek de track&trace na, markeerde het direct als een fraude-zaak, en heeft direct met het afhaalpunt contact opgenomen om de eigenaar te informeren dat het pakketje retour afzender mag gaan (naar de onschuldige verkoper van het mobieltje). Op het pakketje stond gelukkig zijn postcode als afzender vermeld. Het pakketje gaat terug naar het centrale PostNL depot in Den Haag, en daar kunnen ze de (fraude)casus erbij halen en het richting deze onschuldige verkoper sturen.

Als ik een uur later was geweest met bellen, was het mogelijk al afgehaald door de oplichter. Ik heb bij de Politie aangifte gedaan en zoveel mogelijk gegevens doorgegeven, hopelijk kunnen ze er wat mee. De eigenaar van het PostNL afhaalpunt heeft helaas geen camera's, maar beloofde wel de oplichter (die ongetwijfeld het pakketje zou komen afhalen) een leuke preek te geven...

Hopelijk overkomt het julle niet, maar wilde de 'lessons learned' graag even delen :)

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:25
Wat had je als omschrijving bij het overboeken gezet? Daaraan zou de verkoper toch kunnen zien dat er iets niet klopt?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• RedHat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:10
Het zou fantastisch zijn als de politie daar iemand neergezet had om te wachten totdat het pakketje afgehaald werd. Wat, ik had er wel willen gaan zitten om een burgerarrest te doen. Die oplichters hebben bijna vrij spel, wordt tijd dat ze eens de hete adem van benadeelden zouden voelen.

• Nordlys
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
DutchKel schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:18:
Wat had je als omschrijving bij het overboeken gezet? Daaraan zou de verkoper toch kunnen zien dat er iets niet klopt?
Hmm, slim, daar had ik nog niet eens aan gedacht. In de omschrijving had ik de naam van het product staan (het muziekinstrument). De verkoper was een man van ± 70 jaar oud, ik ben bang dat hij daardoor niet heel scherp naar dit soort dingen keek. Gelukkig was de verkoper ontzettend behulpzaam en heeft mij zoveel mogelijk informatie gegeven.
RedHat schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:19:
Het zou fantastisch zijn als de politie daar iemand neergezet had om te wachten totdat het pakketje afgehaald werd. Wat, ik had er wel willen gaan zitten om een burgerarrest te doen. Die oplichters hebben bijna vrij spel, wordt tijd dat ze eens de hete adem van benadeelden zouden voelen.
Jep, ik had ergens nog de naïviteit in mij dat ik dacht dat de politie bij "heterdaad" zeken (waar ingrijpen mogelijk is) dit ook zou doen, maar de telefoniste wimpelde het al snel af als "doen we niet aan". Ik wilde bijna zelf de trein richting dit plaatsje nemen (2 uur reizen), puur om het pakketje eerder op te halen dan de oplichter, maar gelukkig kwam PostNL met de retour afzender oplossing.

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:46
Dit moet toch bij de vleet gebeuren zou je denken. Het is sluw, maar simpel en bijna niet op te merken voor de gemiddelde mens.

Ik verkoop gelukkig alleen tweedehands. En als ik al eens een keer wat koop, ga ik het ophalen :P

• Maarten_E
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 05-12 23:44
Misschien is dit was droogkloterig van mij, maar is het niet het beste om fraude te voorkomen door het product zelf op te halen of de koper te laten komen?
Je hebt nog steeds het risico dat het geld dat je krijg vals is, en ik heb ook gehoord van nep-apps die lijken op bankierapps, waardoor het lijkt alsof er geld wordt overgemaakt naar jou terwijl het niet zo is.
Maar iemand die naar jou toe wil komen reizen of jij reist naar hem/haar, moet toch al een stuk meer vertrouwen geven, of niet?

Jij als koper of de verkoper zelf kan het product ook meteen werkend zien, en zo controleren of de staat goed is, heb je ook gezeik meer met evt. schade of verlies door de posterijen.

[Voor 15% gewijzigd door Maarten_E op 25-09-2019 19:07]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:40
@Nordlys Het is nu te laat, maar ik gooi weleens een IBAN door [1]. Ben benieuwd wat daar nu uitkomt bij deze persoon.

[1] https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:39

eamelink

Droptikkels

Handig dus om als beschrijving van een betaling zowel het product als je adres te noemen:

“Viool via Marktplaats, voor Dorpsstraat 3, 1234 AB Lutjebroek”

• D-Three
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:49
Brent schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:14:
@Nordlys Het is nu te laat, maar ik gooi weleens een IBAN door [1]. Ben benieuwd wat daar nu uitkomt bij deze persoon.

[1] https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html
Dit zou dus geen resultaat op leveren, het rekeningnummer is van een onwetende derde.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RedHat schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:19:
En dan? Dan komt uiteindelijk de politie, jij mag alleen staande houden en de politie boeit het gewoon niets, die hebben wel meer te doen. De persoon wordt waarschijnlijk wel meegenomen naar bureau, maar eenmaal daar mag meneer gaan omdat de case niet omvangrijk genoeg is.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Indien je die voldoet met iBAN, krijg je vanzelf de melding die je ook met 1ct krijgt. dan had je al twijfel kunnen hebben. ook zijn er al meer topics hierover in deze sectie. maar jij hebt aan de oude man betaald, maar jij heeft het naar de dader gepost. dader heeft dus fake advertentie gemaakt en jij bent daar ingetrapt. de oude man had
een soortgelijke advertentie, waar de dader van heeft gekocht, maar jou ervoor heeft laten betalen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DarkUnreal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:14

DarkUnreal

Postmaster General

Gelukkig uiteindelijk nog goedgekomen!

Maar wat ik dan wel tenenkrommend vind:
"Ik bel als een gek het politienummer van die plaats op, immers, het pakketje is nog door PostNL onderweg naar het afhaalpunt, maar zij willen mij niet helpen. "Doe maar aangifte" zeggen ze dan"

Zelf ook al een paar keer gehoord... en eigenlijk ook nooit iets van die aangiftes gehoord. (daarnaast hebben we hier niet eens meer een politie bureau (Gendringen, Gelderland) ). Ja de politie helpt altijd goed :p

13:37

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Ik mis hier een beetje de discussiewaarde. Op dit moment is het meer een waarschuwingstopic, waar we niet zoveel mee kunnen, zo zonder vragen.

Om die reden gaat hier ook een slotje op.

| Don't shoot the messenger. | Tweakers Discord |

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee