Synology NAS via VPN voor iPhones beschikbaar maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Op dit moment gebruiken een aantal familieleden mijn Synology NAS om foto's automatisch te backuppen via de DSPhoto app. Dit werkt prima.
De verbinding wordt opgezet via de Quickconnect service van Synology.

Om te leren en om mijn NAS beter te beveiligen dacht ik eraan om in mijn lokale netwerk een VPN server op te zetten. De iPhones maken dan verbinding met de VPN om zo de NAS te kunnen benaderen.

Ik wil een vpn verbinding opzetten zonder dat de gebruiker daar iets van merkt nadat deze geïnstalleerd is.

Hoe kan ik dit het beste opzetten?
Is het mogelijk om data van de iPhones alleen over de vpn te sturen als de NAS benaderd moet worden? Dat het normale verkeer dus gewoon over 't internet gaat?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Synology DS216+, 4 iPhones met ios 12/13 zowel via wifi als 4g

Leesvoer en tips worden gewaardeerd _/-\o_

Beste antwoord (via Bensjero op 25-09-2019 18:52)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat kan, als je OpenVPN gebruikt kan je dat configureren als onderdeel van het profiel dat je importeert in de client. Als je een ander VPN type gebruikt kan je in iOS in de VPN settings de optie “stuur alle verkeer” uitschakelen.

Of het helemaal transparant kan voor de gebruikers vraag ik me af. Met OpenVPN moet je het sowieso via de OpenVPN app in- en uitschakelen. Je kan het op zich gewoon laten lopen (zal mogelijk wel wat meer accu gebruiken), maar bijvoorbeeld na een herstart of OpenVPN app update zullen ze het toch weer moeten starten.

In hoeverre je andere VPN types die je wel rechtstreeks vanuit de iOS settings kan beheren permanent aan kan hebben staan vraag ik me ook af, maar daar heb ik minder ervaring mee.

Ik zou zeggen: ga er eens zelf mee aan de slag en kijk waar je tegenaan loopt, voordat je het gaat gebruiken voor de hele familie. Dan kan je hier ook wat gerichtere vragen stellen eventueel :)

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 25-09-2019 17:27 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat kan, als je OpenVPN gebruikt kan je dat configureren als onderdeel van het profiel dat je importeert in de client. Als je een ander VPN type gebruikt kan je in iOS in de VPN settings de optie “stuur alle verkeer” uitschakelen.

Of het helemaal transparant kan voor de gebruikers vraag ik me af. Met OpenVPN moet je het sowieso via de OpenVPN app in- en uitschakelen. Je kan het op zich gewoon laten lopen (zal mogelijk wel wat meer accu gebruiken), maar bijvoorbeeld na een herstart of OpenVPN app update zullen ze het toch weer moeten starten.

In hoeverre je andere VPN types die je wel rechtstreeks vanuit de iOS settings kan beheren permanent aan kan hebben staan vraag ik me ook af, maar daar heb ik minder ervaring mee.

Ik zou zeggen: ga er eens zelf mee aan de slag en kijk waar je tegenaan loopt, voordat je het gaat gebruiken voor de hele familie. Dan kan je hier ook wat gerichtere vragen stellen eventueel :)

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 25-09-2019 17:27 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Bedankt voor de tips Orion84.
Dus, een always on iOS native vpn zou wellicht de oplossing zijn.

Hoe zou ik anders mijn nas beter kunnen beschermen? In een dmz plaatsen? Het is kiezen tussen gebruikersgemak of security blijkbaar...

Ik ga zeker hiermee aan de slag!