Toon posts:

Afkoopsom: wel of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel allicht laat doorschemeren, zit ik met een klein dilemma. Ik ga binnenkort van baan wisselen en kan alvast een leaseauto bestellen. Mijn voorkeur gaat uit naar een Tesla Model 3 vanwege de nu nog lage bijtelling. Echter kent de organisatie een afkoopregeling, waarbij ik de auto moet overnemen bij vrijwillig vertrek (via nieuwe werkgever) of een afkoopsom / opzegboete moet betalen.

De werkgever en de leasemaatschappij hebben aangegeven dat zij dan gaan proberen om de auto via andere kanalen weg te zetten. Intern binnen de organisatie is ook een optie, echter gaat het hier om slechts < 30 werknemers.

Er zijn bestaan ook opties om een auto uit de pool te kiezen, echter ben ik dan ongeveer 150 euro per maand meer kwijt ten opzichte van de Tesla (want benzine). Hier zit ik dan niet aan vast middels een afkoopregeling. De vraag is alleen: is deze 150 euro het waard (om geen risico te lopen)?

Ik verwacht namelijk dat ik de Tesla Model 3 de komende jaren bij een eventueel vertrek makkelijk elders weg kan zetten vanwege de lage bijtelling van 4% (t.o.v. 8% in 2020 en 9% in 2021). Het risico op afkopen lijkt mij dus lager dan bij een benzineauto.

Het leasecontract is 4 jaar.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Hebben jullie hier ervaringen mee?

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-11 11:12

Soggney

Zeekomkommer

Ben je van plan je nieuwe werkgever binnen 4 jaar te verlaten? Zoniet neem de tesla, zowel neem alsnog de tesla.
Grote kans dat je nieuwe nieuwe werkgever de lease kan/wil overnemen.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-11 09:40
Hoe snel verwacht je weg te zijn? Daar ligt het een beetje aan denk ik

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je huidige auto meenemen naar je nieuwe werkgever is geen optie? Die mogelijkheid lijk je niet te bespreken als ik het zo zie. Een Model 3 is leuk maar en het scheelt je op deze manier wel de afkoopsom.

🖥️ | 🚗

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 11:25
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:36:
Ik verwacht namelijk dat ik de Tesla Model 3 de komende jaren bij een eventueel vertrek makkelijk elders weg kan zetten vanwege de lage bijtelling van 4% (t.o.v. 8% in 2020 en 9% in 2021). Het risico op afkopen lijkt mij dus lager dan bij een benzineauto.
Wel bij een eventuele collega. Voor een potentiële nieuwe werkgever telt de bijtelling niet, maar de leaseprijs. Die is natuurlijk niet gratis voor een Tesla. Ditzelfde geldt op het moment dat je het contract zelf moet overnemen. Dan betaal je je bijtelling niet meer, maar de maandprijs voor de lease (algauw 800 ex BTW).

De wijzen komen uit het Oosten!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55
Kun je een paar maanden uit de poule rijden en dan alsnog beslissen die model 3 te nemen?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Verwijderd

Topicstarter
Jantje2000 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:41:
Hoe snel verwacht je weg te zijn? Daar ligt het een beetje aan denk ik
Ik verwacht niet weg te gaan binnen afzienbare tijd, maar ik weet natuurlijk niet hoe het over 6/12/18 maanden gaat.
MadMarky schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:45:
Je huidige auto meenemen naar je nieuwe werkgever is geen optie? Die mogelijkheid lijk je niet te bespreken als ik het zo zie. Een Model 3 is leuk maar en het scheelt je op deze manier wel de afkoopsom.
Ik zit dan helaas alsnog vast aan een afkoopsom.
coyote1980 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 06:46:
Kun je een paar maanden uit de poule rijden en dan alsnog beslissen die model 3 te nemen?
Dat kan zeker, maar in 2020 kost de Tesla mij 100 euro meer per maand. Dan is het niet meer zo aantrekkelijk.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:14
Verwijderd schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:16:
[...]

Ik verwacht niet weg te gaan binnen afzienbare tijd, maar ik weet natuurlijk niet hoe het over 6/12/18 maanden gaat.
Is het wel de juiste baan als je er nu al zo'n vertrouwen in hebt dat het over 6/12/18 maanden misschien alweer tijd is om afscheid te nemen? O-)

PV Output

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 22:12
(jarig!)
Je kan nooit voorspellen wat je morgen gaat doen dus moet je het doen met wat je nu weet.

Je heb geen intentie om weg te gaan.
Een Tesla blijft de 4% houden dus een gewilde auto om over te nemen als je de lease wilt opbreken.
Plus denk dat de meeste werkgevers minder moeilijk doen met overnemen van een auto als het een tesla is. (minder benzine kosten die gaan ook elke maand omhoog. plus groener imago)

De afweging moet je zelf maken maar de bijtelling van een benzine auto is behoorlijk en bij een tesla een stuk beter. Dus daar haal je redelijk snel je voordeel uit.

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
zou me niet zo druk maken.. tot 2021 is een EV onder 50k goedkoper dan een B-segment <20k auto.(lees 125 netto)

vanaf 2021 begint een EV(12% bijtelling) in de buurt te komen bij een C-segment auto <30k (200 netto).

vanaf 2022 komen ze wellicht op gelijke hoogte als de huidige prijzen (c-segment) worden gehanteerd voor EV/bereik ratio.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Pagina: 1