Toon posts:

formule excel doortrekken opzij waarbij de rij telkens +1 is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

ik heb een excel document met verschillende sheets, waarbij ik op het eerste sheet een verwijzing doe naar een cel in sheet 2 dmv = en de cel, Nu wil ik deze verwijzing opzij kopiëren/doortrekken in sheet 1 op één rij en over meer dan 150 kolommen maar de cel verwijzing naar sheet 2 zou telkens 1 cel naar onder moeten waarbij de kolom gelijk blijft. Kan dit automatisch of moet dit manueel over de 150 kolommen gebeuren :?
Dus de automatische formules zou dus moeten zijn (sheet1=cel sheet2): B4=Blad2!C6, C4=Blad2!C7, D4=Blad2!C8 E4=Blad2!C9 F4=Blad2!C10 en dit tot C150

Is dit eenvoudig op te lossen?

bedankt

Alle reacties

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:46
Dus je wil de informatie in de rijen transponeren naar kolommen?
Dan zou ik naar een index functie kijken,
en dan in de formule de rij op basis van het huidige colomnummer ophalen
code:
1
=INDEX(Sheet1!$A:$A;COLUMN();ROW())

[ Voor 56% gewijzigd door The_Vice op 25-09-2019 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja maar in een ander blad

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, voor de code, maar ik ken niet zoveel van excel dus weet ik niet hoe ik de formule aanpas in mijn geval :s, moet ik nog iets tussen de haakjes zetten? ik wil de gegevens overnemen van sheet 2 in kolom C vanaf rij 6 tot 180 naar sheet 1 op rij 4 van alle kolommen. Sorry voor het ongemak. Alvast bedankt

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:46
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:41:
Bedankt, voor de code, maar ik ken niet zoveel van excel dus weet ik niet hoe ik de formule aanpas in mijn geval :s, moet ik nog iets tussen de haakjes zetten? ik wil de gegevens overnemen van sheet 2 in kolom C vanaf rij 6 tot 180 naar sheet 1 op rij 4 van alle kolommen. Sorry voor het ongemak. Alvast bedankt
dan wijzigen
van
code:
1
=INDEX(Sheet1!$A:$A;COLUMN();ROW())

naar
code:
1
=INDEX(Sheet1!$C$6:$C$180;COLUMN();ROW())

als je de nederlandse versie gebruikt dan worden de formules
column() -> Kolom() (en eventueel +2 of -2 erachter als je relatief wilt verschuiven ten opzichte van het kolomnummer waar je de functie in invult)
en
row() -> rij() (die kan je ook als 1 invullen, als je maar 1 kolom wilt transponeren)

let erop dat je de $ tekensintypen of met F4 toets voor de kolom verwijzing zet, anders wordt de kolomverwijzing opgehoogd als je gaat doorslepen (D,E, etc.)

Hier nog wat meer informatie over het gebruik van de index functie.

[ Voor 78% gewijzigd door The_Vice op 25-09-2019 18:35 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom @Verwijderd. Ik verplaats je topic van Windows Clients naar CSA. Da5 je Windows gebruikt is hier niet zo relevant namelijk.

Ook: het is gebruikelijk om eerst zelf op zoek te gaan naar antwoorden en opties voor het stellen van (vervolg)vragen. Ik merk dat je de standaardtekst zoals ..wat ik al heb geprobeerd.. hebt verwijderd. Graag bij verdere vragen eerst zelf een en ander proberen er uit te komen en de uitkomsten mee te nemen bij stellen van een vraag. Ook zonder ervaring is de help knop in Excel te gebruiken en is van alles uit te proberen. Sterker nog. Dat is een manier om er meer van te leren kennen ;)

Kortom: lees ajb Het algemeen beleid #topicplaatsen even door.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Typ in B4 van Blad1 en kopieer met de vulgreep naar C4, D4, enz:
code:
1
=indirect("Blad2!C"&kolom()+4)
Pas in de formule de naam Blad2 aan als dat blad bij jou een andere naam heeft.

Inde Engelstalige versie van Excel:
code:
1
=indirect("Sheet2!C"&column()+4)

[ Voor 18% gewijzigd door dix-neuf op 26-09-2019 11:26 ]

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
The_Vice schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:24
dan wijzigen ... naar
code:
1
=INDEX(Sheet1!$C$6:$C$180;COLUMN();ROW())
als je de nederlandse versie gebruikt dan worden de formules
column() -> Kolom() (en eventueel +2 of -2 erachter als je relatief wilt verschuiven ten opzichte van het kolomnummer waar je de functie in invult)
Niet +2 of -2, maar -1 en niet Sheet1 maar Sheet2 (of Blad2)
The_Vice schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:24
en
row() -> rij() (die kan je ook als 1 invullen, als je maar 1 kolom wilt transponeren)
die rij kun je ook weglaten als de index maar 1 kolom betreft. Als je de indexfunctie als oplossing wil gebruiken wordt het dan in B4 van Sheet1 (of Blad1), in de Engelstalige versie van Excel:
code:
1
=index(Sheet2!$C6:$C180;column()-1)
en in de Nederlandstalige:
code:
1
=index(Blad2!$C6:$C180;kolom()-1)
Pagina: 1