Onbekende bellers met een onbekend netnummer...?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd vrij vaak telefoongesprekken van vreemde nummers. Sinds iOS de optie houd onbekende bellers stil lijkt het ook meer te zijn.
Hoewel ik niet weet of dit het juiste forum is, stel ik toch de vraag maar.

Ik had zojuist een gemiste oproep van +31 422 ** ** **. Er bestaat geen kengetal 042 of 0422 volgens deze lijst.
Laatst had ik al een gesprek van +31 280 ** ** **. Maar ook die komt niet op de lijst voor.
Gister had ik een gesprek van +31 495 ** ** **. Mijn iPhone zei dat dit Weert was. Ik hoorde met een Indiaas accent iets over tech support. Waarschijnlijk een scam. Nu heb ik dat vermoeden ook op die andere nummers. Uit voorzorg neem ik de boel maar niet op maar toch knaagt het... wie zijn die onbekende nummers?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Spam.

Of indiërs die je computer na moeten kijken omdat hij geinfecteerd is met verzonnen virussen, of callcenters die je een goedkoper energiecontract kunnen garanderen, ookal heb je geen energierekening.
Gewoon melden waar het kan en blokkeren die meuk, of doe zoals ik: gewoon niet opnemen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• iAR
  • Niet online
Ik neem sowieso ook niet op. Maar het zijn er de laatste tijd veel.
En ik vind het vreemd dat je onbekende kengetallen kunt "gebruiken". Die lijken me sowieso nep. Maar kunnen ook echte nummer gespoofed worden?
Gewoon melden waar het kan
En dat is?

[ Voor 33% gewijzigd door iAR op 25-09-2019 15:38 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Sorry, mijn fout.

[ Voor 156% gewijzigd door Soldaatje op 25-09-2019 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 00:20

DataGhost

iPL dev

Was. Eindhoven is al heel lang 040.
quote: die lijst
Dit is een lijst van historische Nederlandse netnummers (tot 1995).

[ Voor 59% gewijzigd door DataGhost op 25-09-2019 16:35 ]

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:53

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Eindhoven is al in 1960 over gegaan naar 040....

• iAR
  • Niet online
Precies. Hoe kan iemand mij bellen met een niet bestaand kengetal, en dus niet bestaand telefoonnummer?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 00:20

DataGhost

iPL dev

Korte google op caller id spoofing nederland levert zo al een paar sites op die waarschijnlijk doen wat ze beloven. Het geeft me ook een hoop hits van recent tot enkele jaren geleden waarin gewaarschuwd wordt dat nummerherkenning niet te vertrouwen is en makkelijk te spoofen is. Het is van de pot gerukt dat er *nog steeds* niks aan gedaan wordt, dat hoort ontzettend makkelijk te zijn. Dat het dat misschien niet is op de antieke systemen waar de infra nog steeds op draait hoort niet het probleem van de consument te zijn.

Ik denk dat het enige wat je kan doen is het melden bij je provider, daarbij duidelijk maken dat de nummers niet kunnen bestaan (je zou ze eventueel ook kunnen proberen te bellen) en proberen te eisen dat ze dat onmogelijk maken, hoewel een klantenservice-miep niet veel meer kan doen dan hooguit een ticket aanmaken in het ronde archief, dus tsja. Maar wie weet hebben ze een switch dat je kan aangeven of je wel of niet gebeld wilt kunnen worden door gespoofde nummers 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door DataGhost op 25-09-2019 16:45 ]

• iAR
  • Niet online
DataGhost schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:41:
Korte google op caller id spoofing nederland levert zo al een paar sites op die waarschijnlijk doen wat ze beloven. Het geeft me ook een hoop hits van recent tot enkele jaren geleden waarin gewaarschuwd wordt dat nummerherkenning niet te vertrouwen is en makkelijk te spoofen is. Het is van de pot gerukt dat er *nog steeds* niks aan gedaan wordt, dat hoort ontzettend makkelijk te zijn. Dat het dat misschien niet is op de antieke systemen waar de infra nog steeds op draait hoort niet het probleem van de consument te zijn.

Ik denk dat het enige wat je kan doen is het melden bij je provider, daarbij duidelijk maken dat de nummers niet kunnen bestaan (je zou ze eventueel ook kunnen proberen te bellen) en proberen te eisen dat ze dat onmogelijk maken, hoewel een klantenservice-miep niet veel meer kan doen dan hooguit een ticket aanmaken in het ronde archief, dus tsja. Maar wie weet hebben ze een switch dat je kan aangeven of je wel of niet gebeld wilt kunnen worden door gespoofde nummers 8)7
Wauw. Bijzonder verhaal. Terugbellen is dan dus ook niet mogelijk. Het probleem is dat ik ook wel regelmatig onbekende telefoontjes krijg die wel belangrijk zijn.
Ben bang dat een of andere leuke partij mijn gegevens heeft verkocht. De laatste tijd is het echt vaak :(

De hoop is weer op Apple gericht: nieuws: Apple werkt aan manier om spoofing bij bellen automatisch te detecteren

[ Voor 7% gewijzigd door iAR op 25-09-2019 16:55 ]

Pagina: 1