Border/Tuinmuur gladde witte look en optrekkend vocht

Pagina: 1
Acties:

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
Goedemiddag,

Zit even met wat denkstof waar ik niet echt goed over uit kom. Ik wil verschillende borderbakken maken van zo'n 3x 7m (totaal 21m) en deze wit afwerken zonder naden.

Wat ik wilde doen was met betonblokken het muurtje opbouwen en dit aansmeren met beton/cement en wit schilderen met waterdichte verf. Border als laag tussen het verhoogde terras en het gazon, met grond erin.

Nu kreeg ik in de bouwmaterialen winkel te horen dat dit heel vaak verkeerd gaat door het vocht wat optrekt vanuit de grond in de blokken. Hij adviseerde patioblokken of beton storten. Verkeerd als in de betonlaag die van de muur valt.

Na wat googlen lees ik toch dat het best veel gedaan word en voor optrekkend vocht DPC folie gebruikt word om het optrekkend vocht tegen te gaan.

Zijn hier ervaringsdeskundigen die mij kunnen adviseren over dat optrekkend vocht en of een DPC folie laag net boven de grondgrens afdoende is? Wil namelijk niet het jaar erna weer moeten aansmeren en verven ;)

Alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 25-09-2019 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:29
Je kan het best zo doen, maar dan moet je de muur afwerken met een zeer damp-open verf. Keim is hier bij uitstek geschikt voor. Binnekant van de borderbakken wel afwerken met een waterdichte folie (waar de aarde in ligt), buitenkant afwerken met een damp-open verf. Het vocht kan er dan altijd uit.

• Furion2000
@B-lex Oke bedankt voor de tips en bevestiging. Ga je met die keimverf er dan wel van uit dat ik de bovenkant van de border afdek met een strip van hout/steen wat niet waterdoorlatend is? Was in principe niet de bedoeling, maar kan ivm vocht begrijpen dat die soms aangeraden is.

Dus 1. betonsteen dan 2. cement dan 3. keimverf(alleen dan folie voor gedeelte wat in contact komt met grond).

Dat randje DPC folie bovenop de eerste laag stenen ook maar doen toch? Anders zie ik van onder uit vocht door de stenen omhoog komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Furion2000 op 25-09-2019 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
Bovenzijde afdekken kan en zal helpen tegen neervallend regenwater. Waar het om gaat is dat het vocht wat optrekt vanuit de grond weg kan, daar zou de damp-open afwerklaag dus voor moeten zorgen. Je zou het gedeelte onder de grond nog kunnen insmeren met bitumen of een rubberseal om het optrekkende vocht tot een minimum te beperken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
Super, als er nog anderen zijn met ander advies hoor ik dat graag, maar @B-lex heeft eigenlijk al gezegd wat ik wilde horen ;)

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:33
Geen advies, maar ik wou het zelf ook eerst in de tuin maar de hovenier raadde het mij af omdat het er op den duur toch niet mooi uitziet. Nog niet eens door het vocht maar afbladderende verf, vlekken (van regen/modder etc) en het onderhoud. Wellicht iets om over na te denken :)

Verwijderd

Milo85 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:20:
Geen advies, maar ik wou het zelf ook eerst in de tuin maar de hovenier raadde het mij af omdat het er op den duur toch niet mooi uitziet. Nog niet eens door het vocht maar afbladderende verf, vlekken (van regen/modder etc) en het onderhoud. Wellicht iets om over na te denken :)
Hoe kan regen vlekken geven? Die heb je toch ook niet op je wit gestucte gevel van je woning? Modder is een kwestie van geen aarde tegen die tuinmuur plaatsen, maar grind ofzo.

Onderhoud lijkt me wel een valide punt, maar dat zal in principe voor ieder materiaal in meer of mindere mate gelden. Dit zal wat prijziger zijn in onderhoud dan alternatieven inderdaad.

Zou keim ook gaan afbladderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
Keim is een mineraleverf die in principe ‘versteent’ met de ondergrond. Het vormt 1 geheel met het beton ipv een laag erop zoals met normale verf. Daarom is Keim ook zo damp-open. Wordt veel op gevels gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:22:
[...]

Hoe kan regen vlekken geven? Die heb je toch ook niet op je wit gestucte gevel van je woning? Modder is een kwestie van geen aarde tegen die tuinmuur plaatsen, maar grind ofzo.
De onderste 50-60cm van een gevel is heel vaak niet wit.
vuil uit de lucht slaat neer op de grond en spat op door de druppels van de regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
Omdat opbouwen heel gemakkelijk gaat met patioblokken ga ik de muurtjes daarmee opbouwen incl. sperlaag, bitumen op de onderste laag en waterdicht folie aan de binnenkant. Ik kies voor witte patioblokken en laat het dan de winter staan. Als ik het dan na de winter toch mooi ga vinden (naden denk ik niet mooi te vinden) doe ik er niks aan en anders kan ik het met die voorbereiding toch nog aansmeren en keim verf erop knallen. Ook zie ik dan wat opspattend water en sneeuw etc. met de muurtjes doet.

Deze manier omdat ik wel vaker heb gedacht dat ik het perse 'zo' mooi vind, zonder naden in dit geval, en dan later denk dat het anders ook wel best is en dat alle moeite voor niets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Nog even een vraag:

Hoe bevestig ik DPC-folie op de eerste laag wat boven op het maaiveld komt? Meeste sites zeggen 'er gewoon los opleggen' en het gewicht houd het wel, maar dat zijn veel reacties bij huizen. Bij een tuinmuurtje van 15 dik en 60cm hoog en grond aan de binnenkant heb je natuurlijk kans dat het wel omvalt toch?

Is er een soort lijm wat patioblokken vs dpc folie lijmt?

@B-lex jij ideeën?

BIj voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anitavanschie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-10-2022
Hoi furion2000 @Furion2000

Ik zat met precies dezelfde vragen als die jij een tijd geleden had mbt de witte border, en was nu ook van plan om eerst maar eens met witte stapelblokken te starten en te kijken of ik de naden echt niet mooi vond. Onze tuin verzakt namelijk nogal en daarom ben ik extrabang voor scheuren. Wat was jouw oordeel uiteindelijk? En heb je toevallig een foto van hoe dit eruit zag met naden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
anitavanschie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:43:
Hoi furion2000 @Furion2000

Ik zat met precies dezelfde vragen als die jij een tijd geleden had mbt de witte border, en was nu ook van plan om eerst maar eens met witte stapelblokken te starten en te kijken of ik de naden echt niet mooi vond. Onze tuin verzakt namelijk nogal en daarom ben ik extrabang voor scheuren. Wat was jouw oordeel uiteindelijk? En heb je toevallig een foto van hoe dit eruit zag met naden?
Fundering met opsluitbanden (plat) -> opbouw met een laag blokken net boven het maaiveld en dan met DPC folie afwerken en alles verlijmen. Lijmen is in principe niet nodig, want de constructie maakt het vooral sterk, heb het toch gedaan :+ . Daarna kun je kiezen voor ademende 'keim' of iets anders, want je moet toch een beetje rekening houden met het optrekkende vocht kreeg ik te horen.

Na wat kijken bij witte borders 'in het wild', toch een heel ander plan uitgevoerd. Puur omdat witte muren erg vies worden (huizen hebben niet voor niks vaak een zwarte rand aan de onderkant) en het een heel gedoe zou zijn voor een tuinmuurtje... maar goed we komen 9/10x op die ideeen omdat we coole plaatjes zien waar het brandschoon is. Wit en cortenstaal is super mooi, maar antraciet en cortenstaal is ook mooi en gewoon goed genoeg, zelfs al heb je een wit huis was mijn gedachte ;)

Nu met vriend de hovenier waterpas fundering met die opsluitbanden, daarna gaan stapelen met de lijm en van die stelflippo's (weet niet hoe ze heten), basic antraciet grijs. Aan de binnenkant van dat harde plastic (volgens mij ook dpc) gezet en daar de grond tegenaan, dit voor het water dat vanuit de grond door de blokken heen zou willen.

Had ik het zelf kunnen doen? Ja
Had ik het zelf willen doen? Nee, dat waterpas zetten maakt het eindresultaat veel netter en ik heb die apparatuur niet.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-09 14:26
Heb je een fotootje @Furion2000? Ben wel benieuwd hoe het geworden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFBm432SaohZE-fJ76fdlaBu0Kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v77NLzWDkbTB0nbortnD8uxW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFKwpQ6qFMz0ImTGOahR_5jj7z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2f9kdjgzI2oiECljyonKoJH.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet, erg vies worden ze al snel haha @ERMAWG

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 15-04-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-09 14:26
Netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anitavanschie
  • Registratie: Januari 2018