Toon posts:

fps drops bij verschillende games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vincent227
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 05-05 15:45
Mijn vraag

ik zit met een probleem waar ik zelf niet meer uitkom dus ik hoop dat iemand de oplossing voor handen heeft!
Sinds eergisteren, heb ik te maken met relatief veel fps drops in verschillende games o.a Black Ops 4, GTA 5 en meer. Voorbeeldje; Met Black Ops 4, haalde ik gemiddeld 150/160 fps dit is fors gedaald naar gemiddeld 80/90 fps het haalt enkele keer 100 fps met moeite. Mijn vraag is, moet ik mijn zorgen gaan maken dat ik mijn GPU moet gaan vervangen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mijn systeem en software;
CPU: Intel I9-9900k 3,6GHz
RAM: GeIL 16GB DDR4 3200Mhz
Moederbord; Z390 AORUS MASTER
Videokaart; AORUS GTX 1080 Xtreme Edition 8G
Voeding; AX1200i Corsair
Windows 10 Pro 64Bits

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heb zowel de nieuwste als een oudere versie van nvidia driver geïnstalleerd/geprobeerd, andere benodigde drivers ge-update eveneens als de bios. Verder heb ik nog wat informatie over de temperaturen van mijn systeem;

idle temperaturen van zowel CPU and GPU;
http://gpuz.techpowerup.com/19/09/25/8qp.png

Onder Load, heb ik alleen HWmonitor van mijn CPU, Mijn GPU komt rond de 71C en clockt niet terug, alles blijft in een rechtenlijn zoals de GPU en memory clock, de GPU load blijft 99%.

https://imgur.com/v2j3YQe

Bij voorbaat dank!

Mijn PC configuratie

Beste antwoord (via Vincent227 op 04-01-2020 17:52)

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 03:24
https://nl.hardware.info/...0-review-de-nieuwe-koning

Kijk welke games je heb of welke benchmark gratis te downloaden is.
Persoonlijk weet niet of 3d mark nog gratis is te gebruiken voor goede scores maar die zou je kunnen proberen.

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13-11 18:01

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Allereerst: wat heb je voor monitor?
En wat is je definitie van framedrops, zakt de fps gewoon afentoe een beetje in of begint de hele boel te haperen?
Zou een update van de game of je gpu drivers niet gewoon de oorzaak kunnen zijn?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Vincent227
Hartelijk voor je reactie!

Ik maak gebruik van IIyama Prolite GB277HS en heeft een refresh rate van 144hz.

Mijn definitie wat betreft frame drops is dat ik normaal gesproken tussen de 150/160 fps heb tijdens gamen en in de lobbies of gewoon menu 60 fps, maar nu is het zo zodra ik nu game is het 80/90 fps met uitschieters 100 fps en in een lobby (alleen) is het 60fps zoals normaal maar zodra players of ik een lobby join begint fps al naar beneden te zaken, 40/50 fps. Heb dit nog nooit eerder meegemaakt en het draaide allemaal perfect tot eergisteren.

(Boven genoemde gaat over Black Ops 4)

Ik heb mijn gpu driver via ddu (via safemode) verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, heb ook een oudere versie geprobeerd, zelfde resultaat helaas.

Enig idee wat ik zoal anders kan doen?

Alvast bedankt!

Mijn PC configuratie

• bierschuit
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Draai nog eens een spel met HWinfo64 op de achtergrond.
https://www.hwinfo.com/files/hwi_612.exe

• Vincent227
@bierschuit

Ik heb zojuist HWinfo64 op de achtergrond laten draaien. Ik heb wat screenshots gemaakt, ik weet niet precies wat je nodig hebt?;

CPU;
https://imgur.com/AebCU66

https://imgur.com/AB40EHu

Moederbord:
https://imgur.com/uC0M703

Videokaart:
https://imgur.com/qBL4Zip

Alvast bedankt! :)

Mijn PC configuratie

• bierschuit
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
@Vincent227 Jouw geheugen, hoort die 1.2 volt te krijgen of is het misschien toch 1.35v ?

Je mag ook eens kijken of het verhogen van vccio en vccsa voltage naar 1.15v voor beide iets positiefs doet. Met deze waardes zit je nog ruim in de veilige zone en zou zowieso voldoende moeten zijn voor 3200Mhz geheugen snelheid.

Klik ook eens rechts op je windows icoon linksonder op je bureaublad en open Windows PowerShell (admin) en type daarin het commando: sfc /verifyonly

Bovengenoemde voltages kunnen, als ze net te laag zijn, vaak integriteitsproblemen veroorzaken van windows systeembestanden. Deze kun je scannen dmv het sfc commando in PowerShell.

-edit- SFC kan deze ook vaak repareren met een ander commando, maar eerst eens kijken wat je uitkomst is met de reguliere scan.

[Voor 10% gewijzigd door bierschuit op 25-09-2019 18:51]

• computerjunky
CPU: goede clocks, temps, voltages.
Gpu Goede clocks, memory clocks en ook temps en andere data is prima.
moederbord ook niets afwijkend te zien.

Ik zou zeggen download eens een gpu benchmark en leg de scores naast resultaten van andere kaarten want aan de sensor data is niets vreemds te zien en is het niet erg afwijkend van mijn 9900k en GTX 1070.

Als uit benchmarks gewone data komt dan is het ergens een software probleem.
Dus of een BO4 update die het 1 en ander verziekt heeft of een driver/windows probleem.

• Vincent227
bierschuit schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:48:
@Vincent227 Jouw geheugen, hoort die 1.2 volt te krijgen of is het misschien toch 1.35v ?

Je mag ook eens kijken of het verhogen van vccio en vccsa voltage naar 1.15v voor beide iets positiefs doet. Met deze waardes zit je nog ruim in de veilige zone en zou zowieso voldoende moeten zijn voor 3200Mhz geheugen snelheid.

Klik ook eens rechts op je windows icoon linksonder op je bureaublad en open Windows PowerShell (admin) en type daarin het commando: sfc /verifyonly

Bovengenoemde voltages kunnen, als ze net te laag zijn, vaak integriteitsproblemen veroorzaken van windows systeembestanden. Deze kun je scannen dmv het sfc commando in PowerShell.

-edit- SFC kan deze ook vaak repareren met een ander commando, maar eerst eens kijken wat je uitkomst is met de reguliere scan.
Zoals mijn systeem nu is heeft het 7 maanden nadat ik het heb gebouwd geen enkel probleem vertoont wat frame drops betreft, het is enkel en alleen frame drops, Geen Stutters of wat dan ook, dat maakt het voor mij een raadsel hoe dat mogelijk is en waar het aan ligt.

Voltages van het geheugen was dan ook 1.2 Volt, niks aangepast verder, alles standaard waardes.
computerjunky schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:52:
CPU: goede clocks, temps, voltages.
Gpu Goede clocks, memory clocks en ook temps en andere data is prima.
moederbord ook niets afwijkend te zien.

Ik zou zeggen download eens een gpu benchmark en leg de scores naast resultaten van andere kaarten want aan de sensor data is niets vreemds te zien en is het niet erg afwijkend van mijn 9900k en GTX 1070.

Als uit benchmarks gewone data komt dan is het ergens een software probleem.
Dus of een BO4 update die het 1 en ander verziekt heeft of een driver/windows probleem.
Dat klinkt in ieder geval positief dat de data verder prima eruit ziet! Welk gpu benchmark raad je aan?

Als ik heel eerlijk ben, weet ik niet waar ik moet zoeken als het een driver probleem is. Heb Nvidia driver nu al 3x met DDU verwijderd zelfs een oudere versie gedownload om te kijken of dat enig verschil maakte, helaat niet.

Alvast bedankt voor alle hulp zover!

Mijn PC configuratie

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• computerjunky
https://nl.hardware.info/...0-review-de-nieuwe-koning

Kijk welke games je heb of welke benchmark gratis te downloaden is.
Persoonlijk weet niet of 3d mark nog gratis is te gebruiken voor goede scores maar die zou je kunnen proberen.

• Vincent227
@computerjunky

Super bedankt zover! Ik ga het even uitproberen en dan laat ik het hier even weten hoe en wat.

Mijn PC configuratie

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee