• Jsdrme
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 25-09-2019
Hallo hallo,

Mijn leasing contract bij Arval loopt weldra ten einde. Auto is in goede staat maar er zijn toch wel wat krassen op 1 van de lichten én ook de bumper heeft lichte averij opgelopen, allicht door een trekhaak bij het parkeren.

Vermits ik binnenkort mijn contract stopzet vroeg ik mij af hoe ik dit het beste aanpak. Meld in de schade best nu al, zodoende dat ze kan herstelt worden onder eigen risico, of wacht ik af tot na de expertise bij het inleveren? Ik meende uit vorige topics te halen dat dit vaak duurder is dan de schade op voorhand te melden/herstellen.

Alle tips en info zijn welkom!

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09:40
Volgens je leasecontract dien je schade te melden zo snel mogelijk na het ontstaan hiervan. Waarom heb je dat niet gedaan?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Joostje123
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09:46
Ik ben verplicht iedere schade binnen 24 uur te melden. Bij leasemaatschappij. Dus vraag mij af of je je aan je contract houdt.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 09:00
Vaak hanteren ze wel een bepaalde norm.
Bij mijn Alphabet lease was dat een deuk van golfbal doorsnee bijv.

Krasjes werden gezien als normale gebruikssporen. Een kras op mn motorkap van 2 cm lengte heb ik niet gemeld en nooit iets over gehoord.

En afhankelijk van het eigen risico kan het best lucratief zijn om sommige dingen niet te melden of te melden in 1 case als het enigszins kan.

Mijn eerlijkheid heeft me bij leasetoko's al te vaak veel geld gekost. Ik ben daar mee gestopt.

[Voor 33% gewijzigd door Lensent op 25-09-2019 13:50]

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 29-11 20:06
Afhankelijk van je contract zijn gebruikssporen toegestaan of niet. Kijk dat even na.
Valt het onder gebruikssporen? Die zijn soms eenvoudig (en goedkoop) weg te boenen.
Echt diepe krassen is een ander verhaal, dan weet ik niet of het voordeliger is de expertise af te wachten.

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:55

Qwerty-273

Meukposter

Met bovenstaanden, de leasemij will direct weten wanneer hun eigendom schade heeft opgelopen. Omdat de waarde beïnvloed van de auto, waarna zij kunnen beoordelen of de schade inderdaad herstelt moet worden of niet.

Je kan zelf wel inschatten of dit normale gebruikssporen zijn of niet. Stel dat je als 18 jarige de auto van jouw ouders meeneemt voor een dagje/avondje uit - en je komt terug met jouw huidige staat van de lease auto. Wat zou hun reactie zijn? :+

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 29-11 16:48
In mijn ervaring zijn lease-maatschappijen niet zo moeilijk als het aankomt op gewone gebruikssporen. Je zal dus zelf moeten inschatten of het 'normale' sporen zijn, of niet. Indien niet dan ben je nu wel rijkelijk laat met melden; dat heeft dan niet zo veel zin meer.

Bij het inleveren gaat je auto naar een innamepunt waar ze dat controleren. Als dan blijkt het niet onder 'normale' schade gaat, zullen ze je dat melden en verder met je afstemmen. Bijvoorbeeld of je dat via de verzekering wil laten lopen, of dat je het zelf betaalt. Bij kleine schades is dat laatste meestal goedkoper op de lange termijn.

https://niels.nu

• ronaldm3
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:13

ronaldm3

Apple Watch :)

De grote van een 2 euro muntje zien ze als gebruikersschade, groter natuurlijk niet, een bumper spuiten zal dan afgedaan worden met het betalen van je eigen risico.

Power to the beat.

• AtomicWing
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:06
Verschillende bedrijven bieden een pre-inlever controle aan als dienst. Dan weet je wat je kunt verwachten bij het daadwerkelijke inleveren én kun je reparaties waarschijnlijk goedkoper laten uitvoeren dan wanneer het tijdens het inleveren wordt geconstateerd.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• xares
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 08:28
AtomicWing schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:18:
Verschillende bedrijven bieden een pre-inlever controle aan als dienst. Dan weet je wat je kunt verwachten bij het daadwerkelijke inleveren én kun je reparaties waarschijnlijk goedkoper laten uitvoeren dan wanneer het tijdens het inleveren wordt geconstateerd.
Staat een leasemaatschappij het toe om schade aan hun (eigendom) auto door de klant zelf te laten herstellen?
Lijkt mij niet?

• AtomicWing
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:06
xares schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:21:
[...]

Staat een leasemaatschappij het toe om schade aan hun (eigendom) auto door de klant zelf te laten herstellen?
Lijkt mij niet?
Zal aan de schade liggen, maar ondiepe krassen kun je prima polijsten..

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 29-11 16:48
AtomicWing schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:29:
Zal aan de schade liggen, maar ondiepe krassen kun je prima polijsten..
Zal best, maar ze hebben gewoon contracten met schadeherstelbedrijven en het is absoluut niet in hun belang dat mensen het zelf maar gaan doen. Of jij het inderdaad kan of een beetje gaat lopen beunhazen weten ze ook niet natuurlijk.

Dus als je dat doet moet je geen toestemming gaan vragen (want het antwoord gaat nee zijn) en wel heel zeker zijn van je zaak. Ik zou 't niet doen.

[Voor 15% gewijzigd door Hydra op 25-09-2019 14:46]

https://niels.nu

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 09:49

t_captain

Moderator General Chat
Eerst fixen, daarna inleveren. Verzekeringsdekking geldt tot inleveren.

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 28-11 22:20
xares schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:21:
[...]

Lijkt mij niet?
Die pre-inlever controle bedrijven zijn vaak schadeherstel bedrijven waar de leasemaatschappij mee samenwerkt. Dus het is niet dat de reparatie door een derde wordt uitgevoerd :)

En neem gewoon contact op met de leasemaatschappij met deze vraag. Ik heb ook wel eens krasjes gehad ergens, ik stuurde een foto op met de vraag of dit gerepareerd moest worden of niet. Dat hoefde dus niet, en werd meteen vastgelegd, dat je achteraf geen gezeur krijgt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee