Ultieme boekenplankspeakers

Pagina: 1
Acties:
  • 539 views

Onderwerpen

• RikGalenkamp
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-03-2023
Dag tweakeraars!

Ik ben momenteel bezig om een nieuwe speakerlijn te ontwerpen, en vroeg me af, wat maakt nou de perfecte speakerset? Het zou dan gaan om passieve speakers, 2x boekenplank, 2x vloerstaand. Discussiepunt kort samengevat: stel, je hebt 600 euro om 2 boekenplankspeakers aan te schaffen, wat verwacht je hiervan, en wat zou je in de huidige markt aanschaffen? Zijn er ook dingen die je mist, etc. Ik ben erg benieuwd naar de reacties! :)

aandachtpuntjes: design, prijs, audio, kwaliteit, naam, hi-fi, etc.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:04
Zowel qua uiterlijk als qua geluidsweergave is dat voor velen een persoonlijke keuze, dus daar kun je weinig over zeggen.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Van een speakerset verwacht ik goed geluid :p
Daar komt het wel op neer ongeveer, prijs let ik niet zo op want vergelijken tussen sets van 200 en 20000 euro word je toch alleen maar droevig van, gewoon het beste geluid wat in het budget past, of een goeie aanbieding.

Formaat van torens is eigenlijk de enige andere eis die ik stel: 80 cm, niet meer en niet minder, want dat is precies de hoogte van het dressoir waar ze naast staan :+

Koop zelf liever tweedehands dan nieuw, want laten we wel wezen, een setje goed onderhouden torens van 20 jaar oud klinkt nog even goed als een set nieuwe en vaak voor een fractie van de prijs.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• RikGalenkamp
@LA-384 , is inderdaad nogal verschillend per persoon, dat begrijp ik. Maar wat zou jij qua eisen stellen, als ik vragen mag? Stel dat jij deze volledig naar eigen keuze mag samenstellen/ontwerpen, hoe zou je dit doen?

• RikGalenkamp
@Wintervacht Zeker waar, zelf een setje magnats staan, klinkt als een malle. Maar vind persoonlijk dat een goede nieuwe passieve speaker met goed ontwerp niet mis zou staan, ook qua geluidsvbeleving. En natuurlijk nieuwe componenten dus hopelijk langere levensduur!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:16
Misschien haal je uit het volgende meer interssante informatie: reviews: .Build speakers - Streaming audio in hifi-stereo Daarnaast kun je in de reacties kijken wat de Tweaker zelf belangrijk vind aan een speaker.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

RikGalenkamp schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:34:
@Wintervacht Zeker waar, zelf een setje magnats staan, klinkt als een malle. Maar vind persoonlijk dat een goede nieuwe passieve speaker met goed ontwerp niet mis zou staan, ook qua geluidsvbeleving. En natuurlijk nieuwe componenten dus hopelijk langere levensduur!
In het geval van nieuwe: 3-weg, zuil, 80cm :+ , reflexpoort aan de voorkant ivm. plaatsing vlak bij de muur, neutraal geluid tegen warm aan maar in geen geval schel, blikkerig of ondervertegenwoordigd in de middenband, korting voor Tweakers :p

Design: geen fan van modern, al helemaal niet van pianolak afwerking, doe mij maar gewoon zwarte zuilen waarvan je de houtnerf kan zien, zonder te afgeronde hoeken of randen, alle speakers achter dezelfde grille (die mag van mij overigens wel een leuk jaren 70/80 motiefje hebben, van die geweven stof :9~ ) en gewoon simpel en sober. Geen stom uitziende en bovendien ernstig onpraktische poten eronder, gewoon een zuil met nopjes danwel spikes aan de onderkant :)

Bouwkwaliteit is wel iets, al worden ze niet misbruikt ofzo is het toch fijn als ze solide aanvoelen, niet te licht ook.
Naam is an sich niet belangrijk maar het is wel erg lastig om je in dergelijke markten te positioneren als nieuw bedrijf/naam. Ik vermijd wel namen die klinken alsof het goedkoop china-fabrikaat is (al worden ook grote namen daar gefabriceerd, maar ach), zoals dingen waar 'Tech', 'tek' of 'Pro' of 'audio' in staan. Geeft altijd zo'n Mediamarkt vibe, kan het niet anders omschrijven dan dat het goedkoop klinkt.

Bi-wiring mogelijkheid is leuk maar voor mij geen pré, 400 karaat platinum contactpunten die door incontinente elfjes op Sumatra in elkaar gezet worden boeit me ook niks, een degelijk, redelijk zuiver stuk metaal, al dan niet met een coating van goud (waarom wordt hier eigenlijk nooit zilver, wat veel beter geleidt, voor gebruikt?) zorgt voor meer dan goede signaaloverdracht, kortom niet gaan gooien met loze marketingtermen want voor je het weet sta ie in het "Zin en onzin van audio tweaks" topic :p

En dat allemaal voor een paar honderde euro plz :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:04
RikGalenkamp schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:31:
@LA-384 , is inderdaad nogal verschillend per persoon, dat begrijp ik. Maar wat zou jij qua eisen stellen, als ik vragen mag? Stel dat jij deze volledig naar eigen keuze mag samenstellen/ontwerpen, hoe zou je dit doen?
Zelf ontwerpen? Ik zou er niet uitkomen, omdat ik niet weet waar op te letten.

Mijn home cinema bestaat uit Dali zensor 5, Dali zensor 1, Dynaudio excite x24 en 2x BK xxls400.

De dali's zijn gekocht adhv reviews, de Dynaudio vanwege formaat en gelijke klankkleur als de dali's en de eerste BK sub door adviezen hier op het forum en de tweede om multisub te proberen.

Ik ben van mening dat wat je in de winkel voor €300,- p/s koopt, kwalitatief goed in elkaar steekt, het enige wat dan nog aan moet staan is de geluidsweergave en design. Voor mij is dat anders dan voor jou. Ik vond de speakers goed klinken, dus heb ze gehouden.

Het enige wat mij tegen zou staan, is als je voor dit geld geen degelijke speaker zou krijgen. Gewicht, stevigheid en afwerking spelen dus ook een rol.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Modbreak:Na kort beraad onder de moderators hebben we besloten dit topic te sluiten. Het komt zowel "schoolopdracht" als commercieel over. Voor beiden is het forum niet bedoeld.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.