Arduino car kit via app aansturen met esp-01 wifi chip

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• amarejuvo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-02 16:00
Mijn vraag

Beste Tweakers, ik ben vrij nieuw met arduino en ben bezig met een klein projectje.

Ik heb ooit een arduino auto starter kit aangeschaft waarmee je een kleine auto "automatisch" kan laten rijden door middel van sensoren.

Ik heb nu een wifi chip gekocht, ik heb de sensor van de auto afgehaald en de ESP-01S gekoppeld op de arduino auto. ( 3.3V) en het doel is om via een android app de auto te kunnen besturen als een soort RC auto, dus een app die als een joystick werkt. ik heb hier al een kleine artikel over gelezen:

https://create.arduino.cc...obot-using-arduino-510da5

maar ik krijg het zelf toch niet voor elkaar omdat ik niet weer welke code ik nodig heb... zou iemand mij op weg kunnen helpen met een stukje code?

https://imgur.com/a/XIAdxoe

hier 2 afbeeldingen, 1 afbeelding van de wifi chip en de andere van hoe ik de auto inelkaar heb gezet ( de sensor moet je even weg denken :)

alvast bedankt!

Alle reacties

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:13
Begin anders eerst met jezelf een beetje kundig te maken met de ESP8266:

https://github.com/Rajith...266_code/ESP8266_code.ino

Probeer eerst gewoon wat data van je telefoon naar je android te krijgen in de serial monitor. Als je het eenmaal doorhebt is het niet zo moeilijk meer namelijk :)

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 20:27
sowieso moet je de esp-01s met 5 draden met je arduino verbinden voor zover ik weet:
esp - arduino
rx - tx
tx - rx
gnd - gnd
3,3V - 3,3V
EN - 3,3V

op de foto zie ik maar 3

[ Voor 8% gewijzigd door Rrob op 25-09-2019 12:13 ]

• amarejuvo
Rrob schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:12:
sowieso moet je de esp-01s met 5 draden met je arduino verbinden voor zover ik weet:
esp - arduino
rx - tx
tx - rx
gnd - gnd
3,3V - 3,3V
EN - 3,3V

op de foto zie ik maar 3
beste, bedankt voor de antwoorden allemaal :) ik zal eens wat inlezen.

en wat bedoel je met EN - 3,3V ? ik heb maar 1 3.3v op mijn arduino namelijk. de rest zit nu wel goed aangesloten

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 20:27
amarejuvo schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:53:
[...]

beste, bedankt voor de antwoorden allemaal :) ik zal eens wat inlezen.

en wat bedoel je met EN - 3,3V ? ik heb maar 1 3.3v op mijn arduino namelijk. de rest zit nu wel goed aangesloten
De EN pin (enable oftewel aan) op je esp wil 3,3v hebben anders staat de esp uit. Je kunt gewoon de 3,3V van de arduino in een lege rij van het breadboard op de foto steken en dan 2 draden er naast steken, 1 voor de 3,3v op de esp en een voor de EN
Overigens schijnt het zo te zijn dat een esp01 meer milliampère stroom vraagt dan de arduino uno kan leveren op 3,3v en je dus beter een 5v > 3,3v converter kan gebruiken om je arduino te beschermen.

bv: https://www.aliexpress.com/item/32774098119.html

edit> en als je geen zin hebt het allemaal volledig zelf programmeren kan ik je blynk.io aanraden, die hebben een android app die via een esp met een arduino kan communiceren, heeft mijn project gered moet ik zeggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Rrob op 25-09-2019 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarejuvo
Beste, ik ben nu al iets ver en wat anders aan het doen.

ik probeer nu als eerst de wifi chip te programmeren door hem simpel weg te laten knipperen, dit lukt al niet...

ik heb geprobeerd met een FTDI usb van sparkfun de wifi chip direct te programmeren maar zonder succes. de arduino IDE geeft aan dat de usb poort niet connected was of de board niet.

ik kan wel de redboard zelf programmeren maar de wifi chip niet.. hebben jullie een oplossing voor dit ?

de wifi chip die ik heb is de esp-01s .. de kleinste variant heb ik begrepen van alle wifi chips die wat lastiger is aan de praat te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door amarejuvo op 27-09-2019 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 20:09
Rrob schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:12:
esp - arduino
rx - tx
tx - rx
gnd - gnd
3,3V - 3,3V
EN - 3,3V

op de foto zie ik maar 3
Dit is niet de goede manier om de Arduino Uno met een ESP-01 te verbinden. De reden hiervoor is dat de 3.3v port van de Arduino Uno maximaal 150ma mag leveren. De ESP-01 gebruikt bij een beetje gebruik (veel) meer dan dat. Het zal vast wel werken, maar het is niet meteen aan te raden voor de lange termijn. Je hebt dus een andere power source nodig voor de 3.3.v voor de ESP-01 als je het goed wilt doen.
amarejuvo schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:36:
Beste, ik ben nu al iets ver en wat anders aan het doen.

ik probeer nu als eerst de wifi chip te programmeren door hem simpel weg te laten knipperen, dit lukt al niet...

ik heb geprobeerd met een FTDI usb van sparkfun de wifi chip direct te programmeren maar zonder succes. de arduino IDE geeft aan dat de usb poort niet connected was of de board niet.

ik kan wel de redboard zelf programmeren maar de wifi chip niet.. hebben jullie een oplossing voor dit ?

de wifi chip die ik heb is de esp-01s .. de kleinste variant heb ik begrepen van alle wifi chips die wat lastiger is aan de praat te krijgen.
Volg deze guide maar. Deze is redelijk up-to-date.

https://randomnerdtutoria...sp8266-board-arduino-ide/

[ Voor 3% gewijzigd door Lennyz op 27-09-2019 20:13 ]

Pagina: 1