Orbi RBK53 & Zyxel T-50

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maurice__Smit
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-09 00:47
Goedemorgen!

Ik ben zojuist verhuisd naar een nieuw adres en bij een nieuw adres hoort een nieuw (wifi) netwerk.

Afgelopen maandag heeft de T-Mobile de glasvezel voorzieningen gekoppeld met een Zyxel T-50 router. Beiden bevinden zich in de meterkast van mijn huidige woning. Wat zich tevens in de kast bevindt is het 'knooppunt' van netwerk kabels welke naar bijna ieder vertrek (en verdieping) vd woning gaan.

Via de V&A heb ik van een vriendelijke Tweaker een mooie Netgear Orbi RBK53 over kunnen nemen. De set bestaat uit een drietal stations. Nu weet ik dat het een router en tweetal satellieten zijn, maar hoe kan ik de boel het beste aansluiten? Ik zou graag de Orbis bedraad willen aansluiten, omdat ik denk dat dit stabieler is, maar indien dat niet zo is; hoor ik dat graag.

Is het mogelijk de Zyxel als knooppunt in te stellen en de drie Orbis op verschillende plekken in de woning te plaatsen? Of ben ik verplicht de orbi router 'naast' de Zyxel te zetten, omdat deze niet als 'eindpunt' mag functioneren?

En; hoe kan ik het beste de Zyxel instellen (wifi uit, dhcp aan/uit, welke router als master)?

Ps: vanaf de Zyxel gaat er ook een netwerk kabel naar de tv / decoder.

Heb benieuwd naar jullie opstellingen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Maurice__Smit schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:06:
Ik ben zojuist verhuisd naar een nieuw adres en bij een nieuw adres hoort een nieuw (wifi) netwerk.
Niet per se, maar in dit geval blijkbaar wel
Afgelopen maandag heeft de T-Mobile de glasvezel voorzieningen gekoppeld met een Zyxel T-50 router. Beiden bevinden zich in de meterkast van mijn huidige woning. Wat zich tevens in de kast bevindt is het 'knooppunt' van netwerk kabels welke naar bijna ieder vertrek (en verdieping) vd woning gaan.
Wat bedoel je met knooppunt? Een fysiek apparaat of voorwerp, of in overdrachtelijk zin het “knooppunt”

Vanuit een netwerk gedacht is een router het knooppunt, en heb je meestal ook behoefte aan 1 router.
Nu weet ik dat het een router en tweetal satellieten zijn, maar hoe kan ik de boel het beste aansluiten?
“Het beste” is een relatief begrip, maar waarschijnlijk is het meest eenvoudige de Orbi niet als router te gebruiken maar als access point. Volgens de handleiding moet dat ook kunnen (p. 81).

Een router achter een router kan ook, maar dat resulteert in twee gescheiden netwerken, waardoor communicatie met apparaten verbonden aan de Zyxel meestal niet meer normaal verloopt (kan ook goed gaan afhankelijk hoe de Orbi dit afhandelt en welk apparaat je waar aansluit). Het voordeel daarvan kan zijn dat je meer functionaliteit op de Orbi kan gebruiken. Maar die is wellicht ook op de Zyxel al aanwezig. Omdat de Zyxel en de Orbi beiden waarschijnlijk NAT gebruiken om IP-adressen te vertalen, noem je deze constructie “dubbel-NAT”.

Uitschakelen van de Zyxel als router zou ik afraden (als het überhaupt al kan). Ik ga er namelijk vanuit dat de Zyxel momenteel met firewall functioneert. Bij het uitschakelen van de Zyxel als router verlies je namelijk ook de firewal en waarschijnlijk ook o.a. de genoemde IPTV. Je moet dan een ander apparaat als router achter de Zyxel plaatsen en die router moet een goed geconfigureerde firewall hebben. Gebruik je daarvoor de Orbi, dan ben je dus afhankelijk van de Orbi firewall/NAT en die moeten dan wel aanstaan. Maar maak je een foutje en sluit je per ongeluk iets verkeerd aan (zonder firewall/NAT) dan heb je een directe verbinding tussen je netwerk en het internet, en dat wil je niet hebben :N
Ik zou graag de Orbis bedraad willen aansluiten, omdat ik denk dat dit stabieler is, maar indien dat niet zo is; hoor ik dat graag
Alles wat je kan bekabelen met de router werkt altijd beter dan draadloze verbindingen.
Is het mogelijk de Zyxel als knooppunt in te stellen en de drie Orbis op verschillende plekken in de woning te plaatsen?
Ja dus, als je de Orbi als access point configureert.
Of ben ik verplicht de orbi router 'naast' de Zyxel te zetten, omdat deze niet als 'eindpunt' mag functioneren?
Nee, niet verplicht gezien de vorige zin. Ik weet ook niet wat je bedoelt met “eindpunt”.
En; hoe kan ik het beste de Zyxel instellen (wifi uit, dhcp aan/uit, welke router als master)?
Ps: vanaf de Zyxel gaat er ook een netwerk kabel naar de tv / decoder.
Ik zou de Zyxel laten zoals je hem gekregen heb en als router gebruiken (DHCP dus aanlaten), en de SSID + WiFi wachtwoorden en alle andere WiFi instellingen hetzelfde maken op de Orbi APs en de Zyxel. Zie onder andere de FAQ van NT.

edit: dubbel-NAT, bridge Zyxel + mogelijk risico beschreven

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2019 12:33 ]

• Maurice__Smit
Top Palo, erg helder!

Wat ik overigens bedoelde als knooppunt, is dat in de meterkast nu alle UTP kabels uitkomen. Ik zag bij een bekabelde Orbi dat de satellieten aangesloten dienen te worden op de netwerkpoorten van de Orbi router (en de WAN doorgelust vanuit de hoofdrouter, on dit geval de Zyxel). Dit zou betekenen dat ik de orbi router 'in' de meterkast zou moeten plaatsen, en kan ik hem niet in één van de kamers zetten (daarvoor zou ik een tweetal utp kabels moeten hebben (Zyxel naar orbi-WAN en orbi-LAN naar de satellieten).

Ik ga me verdiepen in de gateway oplossing iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice__Smit
Avond allen, ik kom mijn topic even weer oproeren :), kon ook een nieuwe starten, maar de content is gelijk.
Ik heb nu een groot deel (eindelijk) bedraad aangesloten, maar ik denk niet dat mijn backhaul momenteel als "wired" wordt gezien. Ik heb de tips van bovenstaand opgevolgd en mijn Orbi als AP ingesteld, dit werkt prima!

Ik heb voor de verduidelijking even een soort netwerk plaat toegevoegd met waar mijn apparaten staan, omdat dat uit mijn topicstart wellicht wat onduidelijk uitpakt. Het geval wil nu dat de Orbi Router dus in de woonkamer staat (voor optimale dekking) en deze dus via de Zyxel router is verbonden met de 2 satalieten op de andere verdiepingen.

Op beide verdiepingen heb ik de bekabeling getest en heb ik netjes verbinding met het netwerk en het internet. De orbi main-page laat ook alle apparaten in mijn netwerk zien; ook degene welke via de Zyxel te vinden zijn (b.v. mijn HTPC maar zelfs de Set Top Box wordt gespot).

Nu denk ik echter dat de orbi satalieten nog niet een *wired* backhaul gebruiken, wat zonde is van de bandbreedte (gezien de plaat). Iemand enig idee wat ik moet doen om de backhaul wired te krijgen?

Netwerk Overzicht
NetworkOverview

Orbi Overzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YkxPindqjfR5WAsnMMdRhGaA/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrvos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-10-2020
Sinds een maand ben ik ook klant bij T-mobile en flink zitten stoeien met de instellingen om achter het T-mobile ruoter mijn eigen Orbi RBK50 als eigen router werkend te krijgen. Het internet was geen probleem, gewoon een UTP kabel van de Zyxel naar de Orbi en out of the box werkte dat meteen. Het tv kijken werkte echter niet en de T-mobile helpdesk kon ook de tv kastjes niet zien.

Mijn opstelling in volgorde van binnenkomst van glasvezel in huis:
1. T-mobile media ontvanger
2. Zyxel router van T-mobile. Gewoon out of the box. Ik heb alleen de WIFI uit gezet.
3. ORBI RBK50 (hangt op de 1e verdieping)hier heb ik de volgende apparaten in geplugt
3a RBS50 (staat in de woonkamer)
3b Oude Netgear r8000 x6 in Access point stand (staat op zolder)
3c UTP aansluiting voor de studeerkamer
3d NETGEAR GS108E-100PES ProSAFE plus 8-poorts Gigabit-switch. Hier heb ik de UTP aansluitingen naar woonkamer, slaapkamer etc in zitten en mijn NAS.
Bij de UTP aansluiting in de woonkamer heb ik een D-Link domme switch ingeplugd waar het TV kastje van T-mobile in zit.

Tot vanavond lukte mij het niet om het TV signaal door te krijgen naar het TV kastje. Na wat uitzoekwerk (lange UTP kabel en verschillende configuraties proberen) wist ik dat de Orbi dit signaal niet doorgaf.
Helpdesk T-mobile begreep het ook niet en wist geen oplossing. In eerste instantie zagen zij het tv kastjw ook niet als het direct ingeplugd was in de Zyxel. Later zagen ze hem wel maar konden hem niet uitlezen. Na een paar dagen het probleem met rust gelaten (weet niet of T-mobile aan de achterkant nog iets gedaan heeft)(communiceren is niet hun beste vak) vond ik vandaag een optie in de instellingen van de Orbi waarmee ik het probleem heb opgelost. Dus zonder allemaal VLaN's in te stellen.
In de instellingen, bij installeren en dan WAN instellen staat een optie IGMP-proxy uitschakelen. Deze staat standaard aangevinkt waardoor deze optie dus uit ataat. Als je deze aanzet (vinkje weghaalt) en je zet je tv kastje even uit en weer aan dan werkt het bij mij nu wel! YES!

Nu kan ik mijn hele netwerk gewoon via ORBi laten beheren inclusief de parental controle van Circle én TV kijken. Morgen ga ik het tweede tv kastje installeren in de slaapkamer. Hopelijk lukt die nu in 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice__Smit
Heb jij het voor elkaar gekregen om iptv via de satellites te ontsluiten? Ofwel, kun je met een utp tussen je satelliet en je decoder tv kijken? Er kan een update geweest zijn, maar als orbi nu eindelijk VLANs herkent, zou top.zijn
Pagina: 1