LAN-party (50 personen): is mijn hardware genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-10 15:43
Hoi allemaal,

Midden december staat met een vriendengroep een LAN-party ingepland en ik zit in het organisatieteam. Ik ben zelf nog een leek op networking gebied maar niets houdt me tegen om bij te leren. Ik ben er op tijd bij dus dat moet wel goed komen.

Het betreft een LAN-party waar er 50 mensen aanwezig zullen zijn (schatting). Een grote ruimte wordt voorzien (in een schoolgebouw) waarvan genoeg verschillende elektrische circuits zijn dus stroom zou geen probleem moeten zijn, maar dat wordt later nog getest.

Games die kans hebben op spelen: CSGO (of eender welke CS), CoD 2, nieuwe CoD versies, TrackMania, .. Eerder de simpele games dus.

De vraag hier is vooral de setup qua networking. Ik heb even zitten zoeken en kom uit op 2 switches die te koop staan tweedehands, alleen wil ik zeker zijn dat deze voldoende zijn voor onze doeleinden. De 2 keuzes die ik heb zijn:

-HPE procurve 2610 Switch 48p J9088A (100Mbit/1Gbit uplink)
-HP A5120-48G SI Switch JE072A (1Gbit)

-De tweede zou moeten 10 keer zoveel throughput aankunnen dus, maar klopt dit ook?
-Wat zijn nog belangrijke dingen waar ik op moet letten in deze scenario's?
-Indien we enkel offline zullen spelen, is dit dan plug and play (iedereen klikt zijn UTP kabel in en we zitten allemaal in hetzelfde LAN?
-Indien we daar internet kunnen tappen uit een UTP aansluiting uit de muur, of rechtstreeks uit de modem/router die daar ergens staat, is 1 aansluiting in de switch dan genoeg om iedereen toegang te kunnen geven tot het internet?
-Indien dit laatste kan, moet hier dan nog een extra router tussen de muur zijn UTP aansluiting en de switch (voor toekennen van adressen bvb)?
-Welke zouden jullie als meer ervaringen networkers kiezen voor dit scenario?

Ik weet dat dit wat vagere vragen zijn, maar het is de beginopzet. Aangezien die 2 verschillende switches aan een interessant prijs te koop staan wil ik die keuze al maken/gemaakt hebben om dan het verdere verloop uit te stippelen.

Alvast bedankt voor komende input!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
-Indien we enkel offline zullen spelen, is dit dan plug and play (iedereen klikt zijn UTP kabel in en we zitten allemaal in hetzelfde LAN?

Hoe zit het met DHCP ? Laat je dat lopen via de bestaande (netwerk)hardware van het schoolgebouw of zet je zelf een DHCP servertje op?

Je zou 50 mensen een (uniek) statisch adres kunnen laten nemen maar dit is organisatorisch lastig en je hebt kans dat er IP's met elkaar gaan botsen.

-Indien we daar internet kunnen tappen uit een UTP aansluiting uit de muur, of rechtstreeks uit de modem/router die daar ergens staat, is 1 aansluiting in de switch dan genoeg om iedereen toegang te kunnen geven tot het internet?

Ja dit zou geen probleem moeten zijn

-Indien dit laatste kan, moet hier dan nog een extra router tussen de muur zijn UTP aansluiting en de switch (voor toekennen van adressen bvb)?

Dit moet je even afstemmen met de school, 2 DHCP servers in hetzelfde netwerk die in de zelfde range uit gaan delen gaat niet werken. (of je moet met een DMZ gaan werken)

Try SCE to Aux

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
Hoi,

Ik organiseer(de) meer dan 15 jaar lan's voor +-50 mensen dus ik kan je wel op weg helpen.
Die 2610 laten liggen, 100 mbit kan al jaren niet meer. Voor games op zich wel genoeg hoor maar ik zou toch die gigabit pakken.
BramCoding schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:52:

-De tweede zou moeten 10 keer zoveel throughput aankunnen dus, maar klopt dit ook?
Ja dat klopt, maar is vooral voor het overzetten van bestanden interessant.
Dat de school misschien niet zo tof vindt dat er 50 onbekende mensen het netwerk op gaan.
Wellicht wil de beheerder jullie helpen met een aparte aansluiting.

Offline games is eigenlijk niet meer te doen, steam wil toch echt even online zijn voordat je games kan starten. Heel veel games hebben dat.
CoD 2 zal geen problemen hebben, trackmania weet ik niet. CS:GO, denk het niet.
Kan je zelf testen ;)

Verder zou ik eerder 2x 24 poorts switch pakken. Er zijn maar weinig mensen die +20 meter netwerk kabel meenemen.
Wij hadden 4x 24 poorten, die zitten niet allemaal vol maar je kan het mooi verdelen over de ruimte.
Bij een default switch config ja (het korte antwoord)
In principe wel als het schoolnetwerk DHCP heeft (19/20 keer) wel.
Al zou ik, als je iemand kan vinden die daar kennis van heeft, een firewall/router tussen zetten.
Dan heb je wat meer controle over het in/uitgaande verkeer.
Als de internet pijp dik genoeg is dan kan je dat op zich overslaan.
-Welke zouden jullie als meer ervaringen networkers kiezen voor dit scenario?
PC met 2 netwerk kaarten en PfSense als firewall. Maar iemand moet wel verstand van zaken hebben of iig een beetje firewall kennis. Zou dit zeker van te voren (week ofzo) opzetten en testen.
Wij hadden dit nodig ivm zeer beperkte internet capaciteit. Maar dingen blokkeren die veel verkeer veroorzaken is lastig. Steam poorten kan je niet zomaar dichtzetten. Ze moeten wel online kunnen maar veel mensen starten sinds lange tijd een game en die gaat dan updaten en trekt je lijn vol met als gevolg onspeelbare hoge pings.

Veel scholen hebben een dikke lijn dus ik vermoed dat dat wel goed komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Gman op 25-09-2019 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:40

lier

MikroTik nerd

Met 50 man kan je niet op een 48 poorts switch. Daarnaast wil je mogelijk ook WiFi aanbieden aan de aanwezigen. Hoe ga je dat doen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
Mijn ervaring is dat iedereen op z'n databundeltje zit. Ik heb toen wifi aangeschaft maar ivm beperkte internet was 3g en nu 4g simpelweg sneller.
Tenzij het bereik erg slecht is binnen zou ik daar nog ff niks mee doen, zeker als beginnende lanorg.

En idd 48 poorten is te weinig (sowieso 1 voor uplink naar internet)
Bij 2x24 gaan er nog meer af om de switches onderling te verbinden.
Maar ik ga er vanuit dat de topicstarter kan tellen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10 11:49
Misschien ook handig om een caching server op te zetten voor Steam/Origin e.d. ( dan wordt de internet verbinding minder belast ), bijvoorbeeld met: https://hub.docker.com/r/lancachenet/monolithic

• BramCoding
Imnoa schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:59:

Hoe zit het met DHCP ? Laat je dat lopen via de bestaande (netwerk)hardware van het schoolgebouw of zet je zelf een DHCP servertje op?
Je zou 50 mensen een (uniek) statisch adres kunnen laten nemen maar dit is organisatorisch lastig en je hebt kans dat er IP's met elkaar gaan botsen.
Ik denk dat het voor mij interessant is om dit te laten lopen via de bestaande (netwerk)hardware. De reeds bestaande DHCP server zal dan iedereen een uniek statisch adres geven? Of werkt dit helemaal niet zo?

Wat zouden de merkbare voordelen kunnen zijn van zelf een DHCP server op te zetten? Ik sta wel open om dit te leren, dus indien groot voordeel zal ik dit waarschijnlijk wel doen.

Ja dit zou geen probleem moeten zijn
Dus 1 ingeplugde uplink (en alle afzonderlijke switches onderling verbonden) is genoeg om iedereen daar langs te sturen. Mochten alle 50 de guests plots een download uitvoeren van eender wat, dan zal deze ene aansluiting waarschijnlijk volledig beladen worden. Kan dit een crash van een switch (of andere hardware van het schoolgebouw) veroorzaken of zal iedereen gewoon een trage downloadsnelheid ervaren?

Dit moet je even afstemmen met de school, 2 DHCP servers in hetzelfde netwerk die in de zelfde range uit gaan delen gaat niet werken. (of je moet met een DMZ gaan werken)
En wat als ik de DHCP uit zet op de tussengeplugde router? Of heeft deze router dan geen nut meer?
Zou eventueel een router kunnen tussenplaatsen die ook als access point dient om zo een wifi netwerk op te zetten voor wie dit zou willen gebruiken (weet niet of dit een slim plan is).
[/quote]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BramCoding schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:56:

Dus 1 ingeplugde uplink (en alle afzonderlijke switches onderling verbonden) is genoeg om iedereen daar langs te sturen. Mochten alle 50 de guests plots een download uitvoeren van eender wat, dan zal deze ene aansluiting waarschijnlijk volledig beladen worden. Kan dit een crash van een switch (of andere hardware van het schoolgebouw) veroorzaken of zal iedereen gewoon een trage downloadsnelheid ervaren?
Laten we er even vanuitgaan dat de school beschikt over een snelle 500Mb/s glasverbinding (niet heel realistisch, waarschijnlijk is het trager). Dan nog kan die switch 2 keer zo'n hoge doorvoer aan, op een enkel poortje.

als iedereen Steam aan heeft staan (meest waarschijnlijke scenario) zal die snelheid wat inkakken, maar zal die switch niet plattrekken. Zelfs als je geen verkeer gaat limiteren op die poorten.

Waar het fout gaat is als iedereen z'n torrentclient aan heeft staan met honderden connecties, dat trekt die switch of router mogelijk wel plat. Dus het beste is dat verkeer gewoon weigeren.
En wat als ik de DHCP uit zet op de tussengeplugde router? Of heeft deze router dan geen nut meer?
Wat wil je dan dat die router nog doet?
Zou eventueel een router kunnen tussenplaatsen die ook als access point dient om zo een wifi netwerk op te zetten voor wie dit zou willen gebruiken (weet niet of dit een slim plan is).
Dat zou ik gewoon met een accesspoint doen.

• BramCoding
Thanks voor de algemene tips!
Dat de school misschien niet zo tof vindt dat er 50 onbekende mensen het netwerk op gaan.
Wellicht wil de beheerder jullie helpen met een aparte aansluiting.
Dat vraag ik even na. Dit is dan een apart LAN die ook verbonden is naar buiten opgezet voor de activiteit?
Offline games is eigenlijk niet meer te doen, steam wil toch echt even online zijn voordat je games kan starten. Heel veel games hebben dat.
CoD 2 zal geen problemen hebben, trackmania weet ik niet. CS:GO, denk het niet.
Kan je zelf testen ;)
Ik test zelf uit welke games internet vereisen, maar ik wil proberen dit te voorzien. Iets kunnen opzoeken/downloaden is altijd handig.
Verder zou ik eerder 2x 24 poorts switch pakken. Er zijn maar weinig mensen die +20 meter netwerk kabel meenemen.
Wij hadden 4x 24 poorten, die zitten niet allemaal vol maar je kan het mooi verdelen over de ruimte.
Goeie tip, had zelf nog niet zover gedacht dat iedereen dan een hele lange kabel nodig zou hebben :D
In principe wel als het schoolnetwerk DHCP heeft (19/20 keer) wel.
Al zou ik, als je iemand kan vinden die daar kennis van heeft, een firewall/router tussen zetten.
Dan heb je wat meer controle over het in/uitgaande verkeer.
Als de internet pijp dik genoeg is dan kan je dat op zich overslaan.
Welk verkeer zou je dan bvb proberen blocken? Internetverkeer in het algemeen is wat het meeste gebruikt zou worden denk ik?
Kan die router dan eventueel als firewall én wireless access point gebruikt worden? Zo is er een wifi-netwerk voor de mobile devices?
PC met 2 netwerk kaarten en PfSense als firewall. Maar iemand moet wel verstand van zaken hebben of iig een beetje firewall kennis. Zou dit zeker van te voren (week ofzo) opzetten en testen.
Wij hadden dit nodig ivm zeer beperkte internet capaciteit. Maar dingen blokkeren die veel verkeer veroorzaken is lastig. Steam poorten kan je niet zomaar dichtzetten. Ze moeten wel online kunnen maar veel mensen starten sinds lange tijd een game en die gaat dan updaten en trekt je lijn vol met als gevolg onspeelbare hoge pings.

Veel scholen hebben een dikke lijn dus ik vermoed dat dat wel goed komt.
Dus dit zou eigenlijk niet nodig moeten zijn om een pc tussen te zetten als firewall? Enkel om het dataverkeer te beperken wat hoogstwaarschijnlijk niet nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
Ik zou het bij een offline lan houden, geen internet is veel gemakkelijker en een betere sfeer.
Je blijft dan inderdaad bij games hangen zoals cod2, flatout 2, Warcraft 3 en zo zijn er nog wel meer games.

Een online lan op dit formaat is een serieuze internet verbinding nodig met een goed ingerichte firrewall wat torrents etc blokkeert zodat niet 1 persoon de boel (onbewust) gaat verzieken, traffic shaping, QOS zou je eventueel nog kunnen doen.

Een DHCP server kan elke aardappelapparaat wel draaien, maar als je een firrewall hebt zit daar ook meestal al standaard bij, zolang je maar zorgt dat er 1 dhcp server in het netwerk is, welk apparaat het verzorgt en waar die staat maakt niks uit.

Verder gigabit is wel standaard op een LAN, alhoewel het tegenwoordig weinig meer uitmaakt, gamen en updates wil prima met 100mbit per persoon (uplink moet wel gigabit zijn).

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 25-09-2019 13:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• BramCoding
lier schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:25:
Met 50 man kan je niet op een 48 poorts switch. Daarnaast wil je mogelijk ook WiFi aanbieden aan de aanwezigen. Hoe ga je dat doen?
Klopt, ik had gedacht om zelf een WAP op te zetten. Ik heb thuis zo'n simpel DLink routertje dat ook als Access Point ingesteld kan worden maar ik weet niet of dit 50 clients trekt.

Maar dus het plan om Wi-Fi te voorzien zou zijn om te werken met een router die eventueel als access point kan dienen indien dit realistisch is.

EDIT:
Bijkomende vraag: is het interessant om voor de mensen die een laptop hebben op de LAN te zitten én op de wifi, of kan je maar 1 verbinding tergelijkertijd per toestel?

[ Voor 13% gewijzigd door BramCoding op 25-09-2019 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10 11:49
BramCoding schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:37:
[...]

EDIT:
Bijkomende vraag: is het interessant om voor de mensen die een laptop hebben op de LAN te zitten én op de wifi, of kan je maar 1 verbinding tergelijkertijd per toestel?
Bekabeld is altijd beter, laptop op een LAN zou ik zeker niet via wifi doen als het niet hoeft. Wifi zou ik vooral inzetten voor telefoons en verder eigenlijk niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
@Gman
100mbit kan prima hededaags zolang de uplink op de switch maar gigabit is, vroeger was gigabit handig voor de werkpleken ivm filesharing onderling met films/games, maar dat is inmiddels verleden tijd.

Op onze lan gebeurd dit al niet meer, geen idee bij jullie nog het geval is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wifi is leuk voor telefoons, niet voor PC's waar je op wilt gamen.

Een dikke internetverbinding is voor 50 man ook niet strikt noodzakelijk hoor. Je moet dan alleen zorgen dat het een beetje eerlijk verdeeld wordt. Heb je 50Mb/s dan kom je er al een heel eind mee weg. Dan heeft iedereen 1Mb/s. Da's niet heel snel, maar voor gamen goed zat.

Een lan zonder internet kan, maar is eigenlijk bijna niet meer te doen met hedendaagse games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
mr_evil08 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:58:
@Gman
100mbit kan prima hededaags zolang de uplink op de switch maar gigabit is, vroeger was gigabit handig voor de werkpleken ivm filesharing onderling met films/games, maar dat is inmiddels verleden tijd.

Op onze lan gebeurd dit al niet meer, geen idee bij jullie nog het geval is.
Klopt, filesharing is minimaal nog. maar dan nog zou ik geen hele oude 100mbit kopen, gewoon omdat je dan niet met heeeeele oude hardware zit.
100 mbit switches moet je eigenlijk gratis krijgen, dat koopt toch niemand meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
BramCoding schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:56:
[...]
Ik denk dat het voor mij interessant is om dit te laten lopen via de bestaande (netwerk)hardware. De reeds bestaande DHCP server zal dan iedereen een uniek statisch adres geven? Of werkt dit helemaal niet zo?

Wat zouden de merkbare voordelen kunnen zijn van zelf een DHCP server op te zetten? Ik sta wel open om dit te leren, dus indien groot voordeel zal ik dit waarschijnlijk wel doen.
[...]
Eigen DHCP levert niet echt voordeel op, als dit via de school kan lekker doen.
Als je een firewall inzet dan pak je een eigen dhcp scope, zo kan je achterhalen wie de internetlijn dicht trekt bijvoorbeeld.
Switch crasht niet maar iedereen die iets met internet doet zal er last van hebben.
Die router heeft op zich geen nut verder. Je kan die wel erbij prikken voor WiFi maar niemand wil gamen over WiFi.

Maar lang verhaal kort: probeer te achterhalen hoe dik de internet lijn is, als die dik genoeg is zou ik het jezelf makkelijk maken en gewoon geen firewall/router/dhcp doen (als de beheerder dat ok vindt), je hebt w.s. al genoeg aan je hoofd als organisator.

• BramCoding
deagan1337 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:36:
Misschien ook handig om een caching server op te zetten voor Steam/Origin e.d. ( dan wordt de internet verbinding minder belast ), bijvoorbeeld met: https://hub.docker.com/r/lancachenet/monolithic
Goeie tip, zet ik zeker op het lijstje :D

• BramCoding
TERW_DAN schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:13:
[...]

Laten we er even vanuitgaan dat de school beschikt over een snelle 500Mb/s glasverbinding (niet heel realistisch, waarschijnlijk is het trager). Dan nog kan die switch 2 keer zo'n hoge doorvoer aan, op een enkel poortje.

als iedereen Steam aan heeft staan (meest waarschijnlijke scenario) zal die snelheid wat inkakken, maar zal die switch niet plattrekken. Zelfs als je geen verkeer gaat limiteren op die poorten.

Waar het fout gaat is als iedereen z'n torrentclient aan heeft staan met honderden connecties, dat trekt die switch of router mogelijk wel plat. Dus het beste is dat verkeer gewoon weigeren.
Noteer ik zeker op mijn lijst als ik een firewall zou tussenzetten ik het verkeer van Torrentclients moet blocken. Zal wanneer ik een gaatje vind eens wat informatie opzoeken hierover of je dit kan onderscheiden van ander verkeer. Goeie tip!

Indien die 500Mbps er zou zijn, dan kan die switch inderdaad nog 2 keer zo veel aan (op 1 enkele poort). Maar wat als iedereen tergelijkertijd ingeplugd is? Kan ik dit simpel bekijken als iedere poort kan 1000Mbps throughput hebben (in LAN of naar buiten)? Zolang de mogelijke uplink snelheid van de switch niet overschreden is door de internetverbinding die binnenkomt in de school, dan zit ik dus goed (omdat de binnenkomende internetverbinding anders een bottleneck is tov de switch)?
[...]

Wat wil je dan dat die router nog doet?
Geen idee, wist niet waarvoor de router nog allemaal kan dienen. Ik haal hier dus uit dat het vooral voor de toewijzing van adressen is en vanaf dan de router eigenlijk gewoon als doorgever naar buiten dient?
[...]

Dat zou ik gewoon met een accesspoint doen.
Moet een accesspoint van iets speciaals voorzien zijn om 50 (of meer) clients te ondersteunen? Of kan een simpele access point voldoende zijn, zoals bvb dit voldoende zijn?

Thanks voor de nuttige input!

• BramCoding
mr_evil08 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:26:
Ik zou het bij een offline lan houden, geen internet is veel gemakkelijker en een betere sfeer.
Je blijft dan inderdaad bij games hangen zoals cod2, flatout 2, Warcraft 3 en zo zijn er nog wel meer games.

Een online lan op dit formaat is een serieuze internet verbinding nodig met een goed ingerichte firrewall wat torrents etc blokkeert zodat niet 1 persoon de boel (onbewust) gaat verzieken, traffic shaping, QOS zou je eventueel nog kunnen doen.

Een DHCP server kan elke aardappelapparaat wel draaien, maar als je een firrewall hebt zit daar ook meestal al standaard bij, zolang je maar zorgt dat er 1 dhcp server in het netwerk is, welk apparaat het verzorgt en waar die staat maakt niks uit.

Verder gigabit is wel standaard op een LAN, alhoewel het tegenwoordig weinig meer uitmaakt, gamen en updates wil prima met 100mbit per persoon (uplink moet wel gigabit zijn).
Ik heb nog tijd dus wil de uitdaging wel aangaan om te leren hoe ik een firewall en DHCP opzet (gebruik ik een router met daarop firewall en DHCP, of een ander systeem - met 2 netwerkkaarten las ik hier, nog even kijken of dit in sommige laptops zit of ik ergens een desktopje leen van iemand - waarop software draait die firewall en DHCP is). Wel zei @Imnoa dat 2 DHCP servers in hetzelfde netwerk problemen kan en zal geven, en aangezien er waarschijnlijk al een DHCP server staat ergens in het schoolgebouw moet ik dus nog even bekijken of dit wel kan.

Voor de rest ga ik meteen een 1000Mbps (zowel uplink als gewone poorten) nemen, een oudere variant kost nu niet zo heel veel meer.
Thanks voor de tips!

• BramCoding
TERW_DAN schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:58:

Een dikke internetverbinding is voor 50 man ook niet strikt noodzakelijk hoor. Je moet dan alleen zorgen dat het een beetje eerlijk verdeeld wordt. Heb je 50Mb/s dan kom je er al een heel eind mee weg. Dan heeft iedereen 1Mb/s. Da's niet heel snel, maar voor gamen goed zat.

Een lan zonder internet kan, maar is eigenlijk bijna niet meer te doen met hedendaagse games.
En hoe beperk je dan elke poort van de switch tot bvb 1Mbps? Gaat dit via een firewall ervoor of gaat dit een instelling in de switch (kan je uberhaupt setting aanpassing aan een switch/inloggen op de switch)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een managed switch kun je prima per poort de datadoorvoer instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
BramCoding schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:35:
[...]

Ik heb nog tijd dus wil de uitdaging wel aangaan om te leren hoe ik een firewall en DHCP opzet (gebruik ik een router met daarop firewall en DHCP, of een ander systeem - met 2 netwerkkaarten las ik hier, nog even kijken of dit in sommige laptops zit of ik ergens een desktopje leen van iemand - waarop software draait die firewall en DHCP is). Wel zei @Imnoa dat 2 DHCP servers in hetzelfde netwerk problemen kan en zal geven, en aangezien er waarschijnlijk al een DHCP server staat ergens in het schoolgebouw moet ik dus nog even bekijken of dit wel kan.
Een router of firewall zal op de WAN poort (zeg maar de internet kant) geen DHCP service draaien dus dat zal geen probleem zijn.

Limiters instellen:
https://docs.netgate.com/...afficshaper/limiters.html

Overigens, een usb netwerk kaart kan ook mocht het echt niet lukken om hardware te vinden (mits bijvoorbeeld pfsense die hardware ondersteunt).

[ Voor 8% gewijzigd door Gman op 26-09-2019 09:45 ]

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:09
TERW_DAN schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:58:
Ik kan het dan wel met je eens zijn dat je minder latency oploopt. Maar met een goed wifi netwerk is gamen echt niet minder leuk en schellt het nagenoeg niets met bedraad.

Ik woon zelf midden in een stad en gebruik gewoon wifi voor alles zonder problemen, moet dan wel zeggen dat ik enterprise grade spulltjes gebruik.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
Ik zou niet met bw limiters werken maar smart qos. Zonde als je bv iedereen 1 megabit internet geeft terwijl niet iedereen tegelijk het gebruikt. Als 49 man niets doen dan wil je die 50e gewoon de volle 50 geven.

Ik zou wel een router tussen je school kabel en je lan zetten. Weet je zeker dat je niet tegen zaken als dhcp issues of max clients op de school switch poort loopt.

Koop voor 50 euro een edegrouter x. Niet lastig te configureren en zet smartqueue qos aan. Dan kun je je bandbreedte eerlijk verdelen. Kost wel cpu maar met qos aan gaat 100/100 internet je nog wel lukken.
Super leerzaam maar ook weer niet zo complex

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 26-09-2019 20:47 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
mash_man02 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:18:
[...]

Ik kan het dan wel met je eens zijn dat je minder latency oploopt. Maar met een goed wifi netwerk is gamen echt niet minder leuk en schellt het nagenoeg niets met bedraad.

Ik woon zelf midden in een stad en gebruik gewoon wifi voor alles zonder problemen, moet dan wel zeggen dat ik enterprise grade spulltjes gebruik.
Dus enterprise grade en in je eentje/enkele gebruikers, niet 50 die tegelijk erop zitten dus een beetje offtopic ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RGAT schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:49:
[...]

Dus enterprise grade en in je eentje/enkele gebruikers, niet 50 die tegelijk erop zitten dus een beetje offtopic ;)
Ben bang van niet, genoeg mensen die tegenwoordig geen Ethernetverbinding hebben op hun gamebak :X

Het is verder geen rocket science, maar je wilt dan iets beter dan $random_DLink_geval_waar_je_niet_eens_naam_van_weet. Voor 50 man voldoen twee degelijke dualband AP's, maar dan moet je WiFi-ac hebben, DFS (om ook de minder drukke kanalen te kunnen gebruiken) en band steering om alles wat overkan daadwerkelijk naar 5GHz te krijgen. Idealiter zou je ook een of andere vorm van management willen om clients over de AP's te verdelen, maar twee verschillende SSID's voor de twee helften van de zaal werkt ook als dat niet haalbaar is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:09
RGAT schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:49:
[...]

De netwerken die ik bouw draaien gemiddeld zo rond de 8k clients dus dat zal wel meevallen.

Het gaat mij gewoon wat ver om wireless volledig af te schrijven als valide medium, dat is net zoals met bedrade netwerken volledig afhankelijk van je ontwerp.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1