Vraag

• Lawojin
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 17-01-2020
Ik zoek een?
Display >40" met tenminste 60 hz beeldverversing op 4K, of 120hz op 1440P

Hij moet zo hoog mogelijke contrast ratio hebben (>3000:1), HDR10 ondersteuning met goeie helderheid (>750 cd/m2 / nits peak brightness), Direct led backlighting en Full array local dimming. Ik zoek mooie kleuren en diepe zwartwaardes.

Aangezien hij in de woonkamer gebruikt wordt moet hij goeie kijkhoeken hebben. Is dit haalbaar met VA of moet dit dan een IPS paneel zijn?

Ook moet hij een variabele refreshrate technologie ondersteunen op HDR zoals freesync 2 of g-sync ultimate

Als kers op de taart, maar niet vereist: Dolbi Vision HDR, lage reactietijd en lage inputlag.

Ik kan geen model vinden dat aan die vereisten voldoet. Weten  jullie nog een model? Wellicht een die niet meer geproduceert wordt maar nog wel tweede hands te krijgen is.

Het mag ook een monitor zijn, mits het een beetje "woonkamer formaat" is. >40inch

Wat is je budget?
€1000

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De display wordt gebruikt als een mediastation in de woonkamer. Gamen en films kijken vanaf de bank met  controller. Aangezien consoles nog dynamic resolution aan moeten houden om 4K 30 fps te halen, blijf ik liever nog even op de 1080p standaard met wel hoge refreshrates. 
- Vooral story driven action games (assassins creed odyssey, the witcher 3, shadow of the tombraider, god of war, horizon zero dawn, middle-earth: shadow of war)
Sommige shooters, maar wel offline (metro exodus, ghost recon wildlands).

[Voor 30% gewijzigd door Lawojin op 02-12-2019 12:10. Reden: Eisen en budget iets aangepast]

Alle reacties

• NESFreak
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:17
De Samsung ru8000 en qled modellen vanaf 55'' hebben op 1080p 120hz en daarnaast ook freesync. Misschien dat die iets voor jou is?

De ru8000 55" zit net in jou budget

pricewatch: Samsung 55RU8000 Zwart

Je levert dan in op de helderheid en dimming features, maar als (gaming) monitor zijn ze juist uitstekend.

[Voor 16% gewijzigd door NESFreak op 24-09-2019 21:17]

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
pricewatch: Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart (anders MrvanLion in "aankoop nieuwe TV Q70 vs XF9005 vs XG9005" aangezien er rond 40" er verder niks met FALD is, laat staan 600 nits)

@NESFreak [quote]woonkamer formaat" is. ~40inch[quote]

[Voor 29% gewijzigd door apis29 op 25-09-2019 20:50]

• Lawojin
apis29 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:45:
pricewatch: Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart (anders MrvanLion in "aankoop nieuwe TV Q70 vs XF9005 vs XG9005" aangezien er rond 40" er verder niks met FALD is, laat staan 600 nits)

@NESFreak [quote]woonkamer formaat" is. ~40inch[quote]
de phillips momentum tv heeft als nadeel dat hij edgelit is, waardoor er weinig local dimming zones zijn. Hierdoor is er veel glow rondom felle objecten in een donkere achtergrond. Hij krijgt van veel reviewers een negatief oordeel daardoor, vinden jullie dit terrecht voor mijn usecase?

Met woonkamer formaat bedoel ik minimaal 40 inch, aangezien meeste monitoren onder de 30 inch blijven..
Ik heb geen harde eis voor een maximum diameter. Ik heb gekeken naar de BFGD's van Nvidea, maar die zijn naar mijn mening enorm overpriced. ik zoek iets met die specs, rond de €800, de concessie die ik hiervoor wil doen is dat ze geen speakers hoeven te hebben, geen wifi adapter, geen smart functionaliteiten, geen tuner en kleiner mogen zijn, tot 40 inch dus, in plaats van de 65 inch van de BFGD's.

[Voor 10% gewijzigd door Lawojin op 13-10-2019 15:02]

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
Toen de reviews geschreven waren kostte de Philips ook >€800 (nog meer in Engeland iirc) en over de matige dimming in de praktijk idd ook vaak gelezen. Heb ook een klachtenvideo gezien geloof ik waarin het net leek of het wel FALD was en kom nu ook een andere tegen waarin het min of meer zo lijkt (of edge dimming a la de Sony XE93 maar een stuk minder goed). Als het 32 zones zijn zoals ik veel tegenkom dan lijkt het iig om een 2x16 te gaan (aan de hogere felheid langs de randen te zien zal het idd wel edge-lit zijn).
Qua tv's zijn er sowieso weinig FALD modellen, nu wat meer met de Q70R en hoger Samsungs. Mogelijk dat de 49Q70R rond Black Friday richting de 800 zakt of een verdwaalde 49XF90 van Sony (met iets van 24 zones). Waarschijnlijk nog te vroeg voor de 49XG90 ...

[Voor 6% gewijzigd door apis29 op 07-10-2019 01:19]

• Lawojin
NESFreak schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:10:
De Samsung ru8000 en qled modellen vanaf 55'' hebben op 1080p 120hz en daarnaast ook freesync. Misschien dat die iets voor jou is?

Je levert dan in op de helderheid en dimming features, maar als (gaming) monitor zijn ze juist uitstekend.
Klopt het dat de refreshrate omhoog gaat als je naar een lagere resolutie gaat? of is de maximale refreshrate hiervan leidend? (een 60hz 4K paneel instellen op 1080P, kan die dan 120hz halen?)

Klopt het dat HDMI 2.1 variable refresh rate bied op HDR ongeacht of dat er staat dat Freesync 2 of G-sync ultimate ondersteund wordt? (g-synch ultimate krijg thet alleen als die nvidea chip erin zit).

Mijn bezwaar op de RU8000 is dat het een VA paneel is en dus de kijkhoeken minder zijn. Als ik met vrienden rond de TV zit wil ik dat iedereen goed kan zien, zonder we steeds moeten wisselen van plek, als een soort hotseat..

• NESFreak
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:17
Lawojin schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:05:
[...]

Klopt het dat de refreshrate omhoog gaat als je naar een lagere resolutie gaat? of is de maximale refreshrate hiervan leidend? (een 60hz 4K paneel instellen op 1080P, kan die dan 120hz halen?)
De ru8000 is beperkt door de hdmi 2.0 aansluiting. Icm mijn rx580 heb ik 2160p60 in 8bit, of 1440p120 of 1080p120 in 10bit. Allemaal werken met freesync.
Klopt het dat HDMI 2.1 variable refresh rate bied op HDR ongeacht of dat er staat dat Freesync 2 of G-sync ultimate ondersteund wordt? (g-synch ultimate krijg thet alleen als die nvidea chip erin zit).
VRR is optioneel. Dat een tv HDMI2.1 heeft, betekend niet dat ie ook HDMI-VRR heeft. Voor zover ik begrijp is HDMI-VRR niet eens het zelfde als freesync. LG's nieuwste oleds claimen VRR te hebben, maar hadden toen ik mijn tv uitzocht nog problemen met freesync.
Mijn bezwaar op de RU8000 is dat het een VA paneel is en dus de kijkhoeken minder zijn. Als ik met vrienden rond de TV zit wil ik dat iedereen goed kan zien, zonder we steeds moeten wisselen van plek, als een soort hotseat..
Onder extreme kijkhoeken wordt het beeld een klein beetje geel. Iedereen zou het beeld wel goed moeten zien.

Nog een paar opmerkingen:
  • met oled was ik (misschien ongefundeerd) bang voor inbranden
  • Sommige games kun je niet de refreshrate instellen, maar nemen die over van je bureaublad. Als ik mijn bureaublad dus op 2160p60 zet, kan ik een spel wel op 1080p zetten, maar dan blijft deze op max 60hz hangen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee