Toon posts:

Nieuwe game pc (VR ready en Stream ready)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Powerblast
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-03 19:59
De fijne tijd is weer gekomen, om die oude pc z'n welverdiende rust te geven en uit te kijken naar wat nieuws :).
Ik zou graag een VR set willen aanschaffen en ook uitkijken naar een groter scherm, maar dat is met mijn huidige setup niet meer mogelijk (i7 4790k & gtx970). Er moet dus geupgrade worden. Omdat m'n schijven ook raar doen de laatste tijd, wil ik maar ineens alles vervangen. Deze pc gaat een nieuw leven krijgen bij familie die er hopelijk nog even mee verder kunnen, met misschien een schijfje te vervangen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze build zal vooral voor gaming gebruikt worden, reken ongeveer 90%, 10% wat lightroom gebruik om foto's te verwerken. Daarnaast zou ik ook graag (liefst vanaf dezelfde pc) kunnen streamen naar Twitch, heb niet veel zin om hier met capture card te gaan goochelen, dus play + stream van één pc heeft m'n voorkeur.
Waar ik verder ook naar kijk is de mogelijkheid om VR te gebruiken, ik schat me in een niet zo verre toekomst een VR setup aan te schaffen, dus deze PC moet dit ook netjes kunnen trekken.
Ik zou willen upgraden naar een 32 inch of 34 inch scherm, maar ik vrees dat m'n gtx970 dat niet meer trekt, of ik moet op low settings gaan spelen, maar dat zie ik ook niet echt zitten.

Software die gebruikt zal worden (vooral games dus):

* Lightroom
* Twitch streaming met OBS Streamlabs
* Factorio
* Modded minecraft
* They are billions
* SC2
* BF5/1/4
* Apex
* WoW
* FS19
* Elite Dangerous
* ...

Wat mag het systeem gaan kosten?
maximum 2000€, exclusief scherm, liefst minder ofc, dan blijft er nog net wat meer over voor het scherm :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, enkel de randapparatuur wordt overgenomen. Ik heb op dit moment 2x24 inch schermen staan, één daarvan blijft behouden
Muis, toetsenbord, mic, ... die blijven behouden maar lijken me minder relevant.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
* Aangezien er wat lightroom aan te pas komt en ook streaming lijkt 32gb wel aangewezen. Durf terwijl ik game wel nogal wat open te hebben staan en dan is meer ram wel fijn meegenomen
* Daarnaast denk ik zeker een goeie graphics card nodig te hebben omdat ik naar 32-34inch zou gaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merken, alle merken zijn mogelijk, zolang ze prijs kwaliteit maar redelijk zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben vooral aan het kijken naar een systeem dat de komende jaren weer netjes in staat is om de nieuwste games te spelen + ook VR op dit moment zonder problemen aankan.
Ik denk naar 34 inch over te stappen als hoofdscherm, dus het is belangrijk dat op deze resolutie alles vlotjes werkt.

Ga je overklokken?
Nee, ben tevreden met de standaard :)

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb zelf al wat zitten puzzelen en ook al wat gekeken naar de BBG en ik kom tot het volgende. Jullie kennen er ongetwijfeld meer van dan ik, daarom mijn vraag: Wat denken jullie van volgende build, kunnen er dingen beter/zijn zwaar overkill/moet je aan denken/zijn beter dan...

Binnen het budget is wel belangrijk, bang-for-buck is ook belangrijk, moest het zoals gezegd over procentjes verschil gaan. Ik ben echter wel bereid om nu ietsje meer te betalen als het dan ineens veel verschil zou geven. Heb in die tijd voor die 4790k ook redelijk wat neergeteld, maar dat ding heeft het wel 4-5j zonder problemen getrokken.

* Ik twijfel nog voor de grafische kaart, ofwel 2070s ofwel 5700xt. Ik lees wel dat de 2070s beter performed in VR, maar ga ik dat verschil echt merken? Of gaat het daar over kleine verschillen? 90% van de tijd zal waarschijnlijk toch gewoon op een normaal scherm gamen worden.
* Geheugen weet ik ook niet goed, heb vooral dit geheugen gekozen omdat ik lees dat AMD ryzen gebaat is bij snel geheugen. Maar misschien zijn er betere alternatieven.
* Het moederbord, is deze wat of is een B450 (Tomahawk bv) ook goed genoeg voor wat ik in gedachten heb?

Verder weet ik mijn weg niet goed in de gaming monitors te vinden. Ik zat zelf naar die MSI te kijken die ik ook in m'n lijstje hieronder hebt toegevoegd, maar zijn dit wat goeie schermen? Geen idee eigenlijk.
Lees er wel goeie reviews van, maar vind precies zijn GtG speed nogal traag 4-5ms? Is dit normaal voor hedendaagse standaarden? Heb nu een ASUS VG248QE en deze heeft 1ms. Als er betere alternatieven zijn, liefst rond deze prijs max, dan hoor ik dat graag :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Pro€ 133,50€ 133,50
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G€ 598,-€ 598,-
2Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 56,-€ 112,-
1BehuizingenNZXT H710 Zwart/Wit€ 145,05€ 145,05
1MonitorenMSI Optix MAG341CQ Zwart€ 529,-€ 529,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 165,90€ 165,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 111,01€ 111,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.299,35

Beste antwoord (via Powerblast op 05-10-2019 11:52)

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-03 21:49
Weinig op aan te merken.
Enige opmerking, een beetje laat, is de overweging om een x570 chipset te nemen, tenzij je de komende jaren PCI 4.0 links zou laten liggen.

Maar vandaag is PCI 4.0 zeker overkill, dus is je huidig moederbord dus wel een goede keuze.

All things considered is dit een goede build, dus gaan met die banaan 🍌 🙂

Alle reacties

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-01 19:48
Ik denk dat je een aardige pc hebt uitgezocht. Verschil tussen de 2070 super en de 5700XT zal er niet heel veel zijn. Over de 5700XT gaan verhalen over driver issues. Hou er rekening mee dat de 2070 die je nu in je lijst hebt staan niet echt leverbaar is.
Neem deze SSD, 1Tb voor bijna zelfde prijs:
pricewatch: Kingston A2000 1TB
Je voeding is redelijk overkill, neem ~500W dan zit je ruim voldoende:
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W CM

Xiaomi Redmi Note 4G / Xiaomi Redmi 2 / Xiaomi Mi Note / Xiaomi Redmi 3 / Mi Band 1S / Mi Scale / Xiaoyi dashcam / Xiaomi Mi WiFi Router 3 / Xiaomi Redmi 4X / Xiaomi Mi Note 2 / Xiaomi Mi Box S / Xiaomi Mi 8 Lite / Xiaomi Mi A3 / Xiaomi Redmi Note 8T

• Powerblast
John Rambo schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:25:
Ik denk dat je een aardige pc hebt uitgezocht. Verschil tussen de 2070 super en de 5700XT zal er niet heel veel zijn. Over de 5700XT gaan verhalen over driver issues. Hou er rekening mee dat de 2070 die je nu in je lijst hebt staan niet echt leverbaar is.
Neem deze SSD, 1Tb voor bijna zelfde prijs:
pricewatch: Kingston A2000 1TB
Je voeding is redelijk overkill, neem ~500W dan zit je ruim voldoende:
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W CM
Goed om te weten van die grafische kaart, vermoedelijk worden driver issues nog wel verholpen, maar het is natuurlijk wel een risico... hmm. Zal dit misschien ook wat laten afhangen van het scherm dat ik kies.

De reden dat ik voor die EVO van Samsung had gekozen is omdat die nog iets snellere read/write snelheden heeft, of is het verschil met jouw voorstel eerder klein?

500w zeker genoeg? Zag voor de 2070s dat een voeding van 650w werd aangeraden, of is dat weer eerder de fabrieksinstelling, maar in praktijk nooit nodig?

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-01 19:48
Schijf hangt af van wat je er mee wilt gaan doen, of je grote hoeveelheden data wilt gaan wegschrijven.

500W is zeker weten ruim voldoende, in principe zou zelfs 400/450 voldoende zijn. Je cpu pakt ~100W onder load en je gpu ~200W. Je kunt dit nazoeken in reviews hier op tweakers. 100+200=300W, de rest van het system kun je eigenlijk wel verwaarlozen. En dan hebben we het over full load, iets wat je in de praktijk niet of nauwelijks zult halen.

Xiaomi Redmi Note 4G / Xiaomi Redmi 2 / Xiaomi Mi Note / Xiaomi Redmi 3 / Mi Band 1S / Mi Scale / Xiaoyi dashcam / Xiaomi Mi WiFi Router 3 / Xiaomi Redmi 4X / Xiaomi Mi Note 2 / Xiaomi Mi Box S / Xiaomi Mi 8 Lite / Xiaomi Mi A3 / Xiaomi Redmi Note 8T

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:16
Powerblast schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:08:
De reden dat ik voor die EVO van Samsung had gekozen is omdat die nog iets snellere read/write snelheden heeft, of is het verschil met jouw voorstel eerder klein?
Prestatieverschil op papier is onmerkbaar. Waar je wel wat van merk is het verschil in laadtijd van een ssd tov een hdd. Zoveel mogelijk op de ssd dus.
500w zeker genoeg? Zag voor de 2070s dat een voeding van 650w werd aangeraden, of is dat weer eerder de fabrieksinstelling, maar in praktijk nooit nodig?
650w voeding uit het keldersegment ja en dan nog is 650w vaak niet genoeg. Neem je een high-end voeding dan voldoet 450w al. Om wat voorbeelden te noemen uit het 450 - 550w segment.

• Powerblast
Uszka schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:21:
[...]

Prestatieverschil op papier is onmerkbaar. Waar je wel wat van merk is het verschil in laadtijd van een ssd tov een hdd. Zoveel mogelijk op de ssd dus.

[...]

650w voeding uit het keldersegment ja en dan nog is 650w vaak niet genoeg. Neem je een high-end voeding dan voldoet 450w al. Om wat voorbeelden te noemen uit het 450 - 550w segment.
Dat is wel een goed punt die SSD, had het zo nog niet bekeken. Heb ineens wat aanpassingen doorgevoerd aan m'n lijstje, want als ik een 1TB SSD heb zit, moet ik weer geen 2x 2TB gewone sata schijven hebben. één daarvan was eigenlijk de bedoeling om te reserveren voor de "tragere" games. Komt ook weer iets goedkoper uit.

Wat ik heb aangepast:

Voeding vervangen door de cooler master suggestie uit je lijstje, m'n vorige was ook cooler master dus dan toch maar liever hetzelfde merk weer, maar dat is waarschijnlijk persoonlijke voorkeur. Ook ineens naar 550w gegaan.

Daarnaast de SSD vervangen door de Kingston versie 1TB.

V.w.b de graka, ik zie hem in enkel shops waar ik zou kunnen bestellen wel gewoon op voorraad, dus ga het er denk ik wel op wagen als het een beetje een goeie kaart is? Eventuele driver problemen met de 5700xt zit ik dan precies toch maar niet op te wachten :|

1MoederbordenMSI X470 Gaming Pro€ 133,50€ 133,50
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G€ 564,01€ 564,01
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 56,-€ 56,-
1MonitorenMSI Optix MAG341CQ Zwart€ 529,-€ 529,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 165,90€ 165,90
1VoedingenCooler Master V550 Gold€ 86,-€ 86,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 120,66€ 120,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.185,11

Dan blijft er nog één puntje over denk ik, dat is het scherm :p, maar daar moet ik precies ook nog even wat onderzoek naar doen. Iemand ervaring met die MSI soms? Heb vooral beetje schrik van die verhoogde response rate. Wat ik ook wel zie is dat er sommige 34" schermen op 3440 x 1440 pixels draaien en sommige op 2560 x 1080 pixels. Iemand die mij kan vertellen wat nu op deze size het fijnste kijkt? Of is dat echt volledig persoonlijke smaak?

Edit: scherm zal nog even moeten wachten vrees ik, ofc geeft die grotere resolutie ook meer load op de grafische kaart, ik ga eerst nog even op onderzoek :).

• Mortov Molotov
Ik heb in vorige topics me al regelmatig afgevraagd of een custom CPU cooler wel zo nuttig is, voor zij die niet gaan overklokken. Ik ben zo'n type, met een 3900x, stock cooler. Je hoort het ding wel wat, maar het is dan weer dusdanig stil dat ik er nauwelijks last van heb.

Mij idée is dus : laat die custom cooler even, achteraf kan dat er altijd nog bij als je spijt als haren op je hoofd hebt 🙂

• Powerblast
Mortov Molotov schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:51:
Ik heb in vorige topics me al regelmatig afgevraagd of een custom CPU cooler wel zo nuttig is, voor zij die niet gaan overklokken. Ik ben zo'n type, met een 3900x, stock cooler. Je hoort het ding wel wat, maar het is dan weer dusdanig stil dat ik er nauwelijks last van heb.

Mij idée is dus : laat die custom cooler even, achteraf kan dat er altijd nog bij als je spijt als haren op je hoofd hebt 🙂
Ik had de cooler vooral gekozen omdat ik deze al in m'n vorige build ook had (en heel tevreden van ben) & omdat ik had gelezen in een aantal reviews dat de stock cooler van de AMD klinkt als "een vliegtuig". Maar of dat zo is kan ik zelf natuurlijk niet beoordelen :). Het leek me ook wel handig aangezien de AMD zelf overclocked binnen de mate van de temps en ik er vanuit ga dat de Scythe de cpu wel net ietsje koeler kan houden. Het is ofc wel nog steeds een optie om met de stock cooler te beginnen.

Het scherm ben ik na enige tijd uit, het heeft even geduurd maar het is de Samsung LC32HG70 geworden :) , mooi ding. Moet alleen nu wat wennen aan size van dat ding :9 (aangezien ik vanaf 24 inch kom).

Ziet de PC build er verder goed uit? Ik ga denk ik hem zo bestellen, zie net ook dat AMD weer free games weggeeft bij hun CPU, yey.

Edit: even het lijstje opnieuw gekopieerd en scherm verwijderd.

1MoederbordenMSI X470 Gaming Pro€ 134,50€ 134,50
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G€ 609,-€ 609,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 56,-€ 56,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 152,50€ 152,50
1VoedingenCooler Master V550 Gold€ 86,-€ 86,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 122,50€ 122,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.690,54

[Voor 51% gewijzigd door Powerblast op 02-10-2019 20:04]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Mortov Molotov
Weinig op aan te merken.
Enige opmerking, een beetje laat, is de overweging om een x570 chipset te nemen, tenzij je de komende jaren PCI 4.0 links zou laten liggen.

Maar vandaag is PCI 4.0 zeker overkill, dus is je huidig moederbord dus wel een goede keuze.

All things considered is dit een goede build, dus gaan met die banaan 🍌 🙂
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee