Verstandig om ddr3 geheugen bij te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diegohulshof
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 31-10-2020
Hallo allemaal,
ik heb ongeveer 4 jaar geleden een game pc laten bouwen door een vriend. Toen ik de pc liet bouwen zat er in eerste instantie een goed moederbord in maar, die ging denk ik iets van een jaar geleden stuk (geen idee hoe maarja). Toen is er een nieuwe ingezet alleen, een veel kleinere waardoor ik minder upgrade mogelijkheden heb. Maar ik ben nu dus van plan om mn werkgeheugen te upgraden aangezien ik er nu maar 8gb ddr3 (yep..ddr3) in heb zitten en ik vaak merk dat als ik aan het gamen en op mn andere beeldscherm YouTube open heb staan dat mn pc dan super sloom wordt. Ik weet niet dus niet of het verstandig is om er nog 8gb ddr3 bij te kopen en deze er direct naast te plaatsen aangezien er geen ander slot over is of om een compleet nieuw moederbord te kopen die ddr4 ondersteund en vervolgens nieuw werkgeheugen te kopen. Optie 1 is natuurlijk veel goedkopen maar als het niet effectief is heeft het niet veel zin natuurlijk... (ik heb trouwens niet heel veel verstand van computers, vandaar dit topic)

PC Specs:
Intel Core i5 4460 3.20ghz
8gb ddr3 1600Mhz
1Tb hdd
GTX 960 4gb
Asrock h81m-dgs

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/px3pb2aab.21.23%20pm.jpeg

- Diego

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Waarom denk je dat het probleem in je geheugen zit? Wat heb je gedaan om dit te onderzoeken? Zie je bijvoorbeeld in Task Manager dat je bijna 100% van het geheugen in gebruik hebt en tegelijkertijd veel activiteit op je harddisk? Zit je CPU tegen de 100% aan?

Welke games speel je? Want 8 GB zou voor games die op een systeem met zo'n CPU en GPU goed draaien op zich genoeg moeten zijn.

Nu kost 8 GB DDR3 niet zo veel maar ik vermoed dat je meer hebt aan het vervangen van je harddisk door een SSD (in ieder geval als bootschijf, kun je de HDD aanhouden voor foto's, films en minder vaak gespeelde games).

Maar zonder onderbouwing waarom het aan je geheugen zou liggen is dat gewoon geld uitgeven en hopen dat het probleem daarmee opgelost is :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diegohulshof
Paul schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:31:
Waarom denk je dat het probleem in je geheugen zit? Wat heb je gedaan om dit te onderzoeken? Zie je bijvoorbeeld in Task Manager dat je bijna 100% van het geheugen in gebruik hebt en tegelijkertijd veel activiteit op je harddisk? Zit je CPU tegen de 100% aan?

Welke games speel je? Want 8 GB zou voor games die op een systeem met zo'n CPU en GPU goed draaien op zich genoeg moeten zijn.

Nu kost 8 GB DDR3 niet zo veel maar ik vermoed dat je meer hebt aan het vervangen van je harddisk door een SSD (in ieder geval als bootschijf, kun je de HDD aanhouden voor foto's, films en minder vaak gespeelde games).

Maar zonder onderbouwing waarom het aan je geheugen zou liggen is dat gewoon geld uitgeven en hopen dat het probleem daarmee opgelost is :)
Hoi Paul,
bedankt voor je reactie. Ik denk dat het aan mn werkgeheugen ligt omdat als ik een paar simpele programma's aan het staan mn geheugen al voor 71% in gebruik is (zie foto). Ik game eigenlijk niet eens zo heel veel maar, tijdens het gamen merk ik het het meest. Ook als ik voor school photoshop aan heb staan en tegelijk YouTube dan gaat mn pc al snel sloom doen (programma's die vast lopen enzo). Ik zat inderdaad ook te denken aan een SSD vooral omdat het opstarten heel traag gaat en ik overal lees dat een SSD eigenlijk wel een must is... Alleen heb ik geen idee of dat eigenlijk mogelijk is met dit moederbord? (Ben echt nog een computer noob zoals je merkt :) ) Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/odghi7744fj.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door diegohulshof op 24-09-2019 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:27
Vind je 't gek, met 60 (!) tabbladen open in Chrome :o
Ow, en verder zou ik er niet echt meer veel geld in stoppen, hooguit wat leuks tweedehands scoren zoals wat extra geheugen.
SSD kan ook nooit kwaad en die kan je dan ook prima later naar een eventueel nieuw systeem meenemen.

[ Voor 77% gewijzigd door FoxLenny op 24-09-2019 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diegohulshof
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/betiqh.jpgJe hebt inderdaad gelijk zie het nu pas.. hahah.
Zo ziet mn taakbeheer eruit met 1 tabblad open (er staat 17, ook geen idee hoe dat kan..)
https://www.mupload.nl/img/betiqh.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door diegohulshof op 24-09-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diegohulshof
FoxLenny schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:46:
Vind je 't gek, met 60 (!) tabbladen open in Chrome :o
Ow, en verder zou ik er niet echt meer veel geld in stoppen, hooguit wat leuks tweedehands scoren zoals wat extra geheugen.
SSD kan ook nooit kwaad en die kan je dan ook prima later naar een eventueel nieuw systeem meenemen.
Hmmm, ik ga even kijken voor SSD en misschien nog wat geheugen erbij dan...
Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
60 tabbladen is inderdaad wat veel, maar dan nog is 71% niks spannends. Geheugen is er om te gebruiken, en ergens boven de 95% ga je het echt merken.

Echter, Photoshop erbij, spel erbij, het kan wel krap worden als je op zo;n ouder beestje heel veel tegelijk wil doen. Waarschijnlijk staat je computer dan te swappen (als het zo traag is, hoor je dan ook je harddisk / zie je het lampje van de harddisk branden?), en dan is meer geheugen en/of een SSD aan te raden.

Die SSD zal het swappen niet voorkomen, maar wel (behoorlijk veel) sneller maken, en heeft ook voordelen bij andere zaken,zoals het opstarten van de PC, het opstarten van programma's, het gebruiken van programma's... En het leuke van een SSD is dat je die mee kunt nemen naar je volgende computer, dat gaat met DDR3 niet lukken :)

Wel moet je dan een 2.5" SATA SSD nemen, je hebt geen M.2 slot en je moederbord ondersteunt waarschijnlijk het opstarten via PCI-Express ook niet.

Ik zie dat je nog 2 SATA-aansluitingen over hebt, in je openingspost noem je maar één harddisk. Wat zit er op de 2e poort? CD/DVD-speler/brander? Belangrijk: Als je een SSD koopt, zet deze dan op één van de twee poorten die je nu al in gebruik hebt! Dat zijn namelijk SATA3-poorten, en die zijn 2x zo snel als de twee SATA2-poorten die nu nog vrij zijn. Je CD/DVD en zelfs je HDD hebben SATA3 amper nodig, maar een courante SSD wordt door SATA3 al (enigszins) beperkt, maar door SATA2 absoluut.

Je kunt die kabels gewoon omprikken, je C:\ blijft je C:\ en je D:\ blijft je D:. Totdat je gaat clonen of Windows opnieuw installeert :P Als je Windows opnieuw installeert zou ik wel de HDD los halen voordat je aan de installatie begint, je zou de eerste niet zijn die de verkeerde schijf pakt en alles verwijderd... Zodra Windows geïnstalleerd is kan die HDD weer aangesloten worden, al moet je mogelijk wel in je BIOS aanpassen dat er van de SSD wordt opgestart ipv van de HDD; op beide staat dan Windows, en als je de verkeerde neemt dan heb je nog geen snelheidswinst :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:05
Ontstoffen ook meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diegohulshof
Paul schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:11:
60 tabbladen is inderdaad wat veel, maar dan nog is 71% niks spannends. Geheugen is er om te gebruiken, en ergens boven de 95% ga je het echt merken.

Echter, Photoshop erbij, spel erbij, het kan wel krap worden als je op zo;n ouder beestje heel veel tegelijk wil doen. Waarschijnlijk staat je computer dan te swappen (als het zo traag is, hoor je dan ook je harddisk / zie je het lampje van de harddisk branden?), en dan is meer geheugen en/of een SSD aan te raden.

Die SSD zal het swappen niet voorkomen, maar wel (behoorlijk veel) sneller maken, en heeft ook voordelen bij andere zaken,zoals het opstarten van de PC, het opstarten van programma's, het gebruiken van programma's... En het leuke van een SSD is dat je die mee kunt nemen naar je volgende computer, dat gaat met DDR3 niet lukken :)

Wel moet je dan een 2.5" SATA SSD nemen, je hebt geen M.2 slot en je moederbord ondersteunt waarschijnlijk het opstarten via PCI-Express ook niet.

Ik zie dat je nog 2 SATA-aansluitingen over hebt, in je openingspost noem je maar één harddisk. Wat zit er op de 2e poort? CD/DVD-speler/brander? Belangrijk: Als je een SSD koopt, zet deze dan op één van de twee poorten die je nu al in gebruik hebt! Dat zijn namelijk SATA3-poorten, en die zijn 2x zo snel als de twee SATA2-poorten die nu nog vrij zijn. Je CD/DVD en zelfs je HDD hebben SATA3 amper nodig, maar een courante SSD wordt door SATA3 al (enigszins) beperkt, maar door SATA2 absoluut.

Je kunt die kabels gewoon omprikken, je C:\ blijft je C:\ en je D:\ blijft je D:. Totdat je gaat clonen of Windows opnieuw installeert :P Als je Windows opnieuw installeert zou ik wel de HDD los halen voordat je aan de installatie begint, je zou de eerste niet zijn die de verkeerde schijf pakt en alles verwijderd... Zodra Windows geïnstalleerd is kan die HDD weer aangesloten worden, al moet je mogelijk wel in je BIOS aanpassen dat er van de SSD wordt opgestart ipv van de HDD; op beide staat dan Windows, en als je de verkeerde neemt dan heb je nog geen snelheidswinst :P
Bedankt voor al je tips! Ik heb inderdaad nog een dvd speler aangesloten die ik eigenlijk toch nooit gebruik. Goed dat je het zegt met de m.2 aansluiting op mn moederbord haha, ik zit de laatste tijd namelijk heel veel YouTube video's te kijken waarbij mensen altijd dit m.2 slot gebruiken. Ik dacht zelfs dat dit een must was voor het plaatsen van een SSD haha. Ik heb nu al verschillende YouTube tutorials gekeken waarbij mensen een SSD plaatsen en hun Windows clonen (eerst maar wel ff alle belangrijke dingen op externe harde schijf zetten voor zekerheid haha). Ik denk dat ik dat ook maar ga doen. Bedankt voor al je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diegohulshof
Denk dat ik inderdaad maar weer eens wat perslucht moet halen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
diegohulshof schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:25:
[...]

Bedankt voor al je tips! Ik heb inderdaad nog een dvd speler aangesloten die ik eigenlijk toch nooit gebruik. Goed dat je het zegt met de m.2 aansluiting op mn moederbord haha, ik zit de laatste tijd namelijk heel veel YouTube video's te kijken waarbij mensen altijd dit m.2 slot gebruiken. Ik dacht zelfs dat dit een must was voor het plaatsen van een SSD haha. Ik heb nu al verschillende YouTube tutorials gekeken waarbij mensen een SSD plaatsen en hun Windows clonen (eerst maar wel ff alle belangrijke dingen op externe harde schijf zetten voor zekerheid haha). Ik denk dat ik dat ook maar ga doen. Bedankt voor al je tips!
Fietspomp doet 't goed genoeg. Wel even de ventilators tegenhouden. Maar dat moet eigenlijk altijd.

Ik zou een SSD kopen, ram kan ook, maar is eigenlijk nog wel redelijk. Windows 10 werkt gewoon heel traag zonder SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13
4 jaar geleden was een SSD al normaal om te gebruiken. Bijzonder dat je geen SSD hebt.
Koop een normale SSD van 1 terabyte, dan kun je m in een eventuele nieuwe pc als extra opslagdisk gebruiken. En koop je tegen die tijd een NVME SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diegohulshof
hoi1234 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:43:
[...]

Fietspomp doet 't goed genoeg. Wel even de ventilators tegenhouden. Maar dat moet eigenlijk altijd.

Ik zou een SSD kopen, ram kan ook, maar is eigenlijk nog wel redelijk. Windows 10 werkt gewoon heel traag zonder SSD.
Ik ga idd maar een SSD bestellen. Goeie tip van die fietspomp trouwens :)

[ Voor 5% gewijzigd door diegohulshof op 24-09-2019 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diegohulshof
Ossi schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:10:
4 jaar geleden was een SSD al normaal om te gebruiken. Bijzonder dat je geen SSD hebt.
Koop een normale SSD van 1 terabyte, dan kun je m in een eventuele nieuwe pc als extra opslagdisk gebruiken. En koop je tegen die tijd een NVME SSD.
Ja ik had toen de keuze voor ssd maar ik zag de noodzaak er toen niet zo in, niet zo verstandig uiteindelijk.

Dat is echt slim ja! Ga ik doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
diegohulshof schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:40:
[...]

Ja ik had toen de keuze voor ssd maar ik zag de noodzaak er toen niet zo in, niet zo verstandig uiteindelijk.

Dat is echt slim ja! Ga ik doen :)
In de afgelopen 4 jaar zijn de prijzen voor SSD's met 50% gedaald.... Dus een hele slechte keuze was dat destijds niet. Als de computer al die tijd snel genoeg was, heb je juist een hoop geld bespaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:49

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

@diegohulshof graag niet dubbel posten, als je iets wilt aanpassen of wilt toevoegen kan je je bericht bewerken.

Ook kan je meerdere quoten, ja dan wordt de post iets langer maar dat is niet erg :>

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Waar jullie wel allemaal overheen lijken te kijken is dat TS momenteel maar 1 geheugenbankje heeft. Single channel dus!

8Gb bijprikken geeft je niet alleen meer geheugen, maar ook een enorme boost in geheugensnelheid, want Dual Channel.

Als je het goedkoop op de kop kan tikken best de moeite waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelDozer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-09 20:23
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:15:
Waar jullie wel allemaal overheen lijken te kijken is dat TS momenteel maar 1 geheugenbankje heeft. Single channel dus!

8Gb bijprikken geeft je niet alleen meer geheugen, maar ook een enorme boost in geheugensnelheid, want Dual Channel.

Als je het goedkoop op de kop kan tikken best de moeite waard
Precies dit. het mooiste is als hetzelfde merk en type RAM erbij kan prikken. Eventueel zou je 2x 8GB kunnen kopen maar dan 2ehands, zoals dit bijvoorbeeld: V&A aangeboden: HyperX Fury Black HX318C10FBK2/16 (16GB 2x8GB 1866MHz CAS10 D...

Als SSD zou ik tenminste +-500Gb aanraden, dit is wel een goeie voor weinig

pricewatch: Gigabyte SSD 480GB

Ben je net ff 100 euro kwijt en kun je weer vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RoelDozer schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:23:
[...]

Precies dit. het mooiste is als hetzelfde merk en type RAM erbij kan prikken. Eventueel zou je 2x 8GB kunnen kopen maar dan 2ehands, zoals dit bijvoorbeeld: V&A aangeboden: HyperX Fury Black HX318C10FBK2/16 (16GB 2x8GB 1866MHz CAS10 D...

Als SSD zou ik tenminste +-500Gb aanraden, dit is wel een goeie voor weinig

pricewatch: Gigabyte SSD 480GB

Ben je net ff 100 euro kwijt en kun je weer vooruit.
Hier heeft hij voor 20 euro een 2e 8Gb Ballistix Sport 1600Mhz. Zelfde als ie nu heeft. Ik weet niet of ie nu ook low profile heeft, moeilijk te zien op de foto, maar dat maakt ook niet zoveel uit, dat gaat prima samenwerken:

V&A aangeboden: Crucial BLS8G3D1609ES2LX0CEU

Als je aan het budget-upgraden bent, zou ik het iig wel zo goedkoop mogelijk houden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 11:16
Even uitzoeken welk exact type Crucial Balistix Sport geheugen je hebt. Toevallig is er een Tweaker die een latje aanbied voor twee tientjes incl. V&A aangeboden: Crucial BLS8G3D1609ES2LX0CEU
Dat zou wel eens precies kunnen matchen (niet fysiek, maar wel qua specs). Als je de details van je huidige RAM geeft kan iemand hier je dat wel vertellen.

Qua SSD zou ik, gezien de rest van het systeem gaan voor een pricewatch: Adata Ultimate SU800 512GB of pricewatch: Toshiba TR200 480GB. Beide een stukje sneller (IOPS) dan de Gigabyte en iig is de Toshiba een stukje zuiniger. Niet dat dat veel uitmaakt.

Addicted to silent computing

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13
hoi1234 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:51:
[...]

In de afgelopen 4 jaar zijn de prijzen voor SSD's met 50% gedaald.... Dus een hele slechte keuze was dat destijds niet. Als de computer al die tijd snel genoeg was, heb je juist een hoop geld bespaart.
Ook toen was het al een slechte keuze. Hij heeft 4 jaar lang met een tragere pc gewerkt dan nodig.
Mijn eerste ssd in december 2011 gekocht voor €149,95 pricewatch: Intel 520 120GB
Als je dat eenmaal gewend bent, dan wil je nooit meer een trage HDD.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Het combineren van Crucial DDR3 4 GB+8 GB gaat prima. Ik heb nu 12 GB.
Hoe het het zit met Low Profile DDR3. Dat weet ik niet.

Ik heb ook pas heel laat een SSD gekocht (in 2019). Nu kan de PC nog 5 jaar mee. (PC komt uit 2013)

[ Voor 29% gewijzigd door MedionAkoya op 25-09-2019 17:50 ]

Trein?

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
Ossi schreef op woensdag 25 september 2019 @ 17:28:
[...]

Ook toen was het al een slechte keuze. Hij heeft 4 jaar lang met een tragere pc gewerkt dan nodig.
Mijn eerste ssd in december 2011 gekocht voor €149,95 pricewatch: Intel 520 120GB
Als je dat eenmaal gewend bent, dan wil je nooit meer een trage HDD.
Ach, tragere pc dan nodig... Als hij destijds tegen zijn budget aan zat dan had hij met het toevoegen van een SSD moet besparen op andere onderdelen. En nu blijkt dat hij er nu pas last van heeft. Ignorance is bliss, zeg ik altijd maar.

• Micahve
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-06-2022
Hallo tweaker,

Ik heb zelf ook een jaar geleden met dit probleem geworsteld.
Ik zal zeggen het is het zeker waard om er 4 of 8 gb erbij te kopen.

Maar het beste zal zijn om te upgraden naar een nieuwer systeem.

Ik zal dan aanraden om met een AMD Ryzen systeem te gaan, aangezien Intel erg duur is en niet meer zoveel beter is dan toen u deze pc kocht.

• diegohulshof
Hallo allemaal,
Bedankt voor alle reacties!
Heb inmiddels een SSD besteld. Weet iemand trouwens of een kabel ook veel invloed heeft op je ssd? Want heb deze namelijk nog liggen: https://www.allekabels.nl...eILKgjSHnaSEaAkJoEALw_wcB

Ik heb vanmorgen dus niet meer op tweakers gekeken en na zelf wat rondspeuren een kingston a400 ssd besteld, na het lezen van jullie adviezen vraag ik me af of dit een verstandige keuze was haha. Ik krijg hem morgen binnen dus ik kan hem dan terugsturen, doen of niet?

Ik ga denk ik even contact opnemen met de verkoper van het werkgeheugen, voor €20,- kan ik het altijd proberen!

Bedankt iedereen, ik hou jullie op de hoogte! :)

[ Voor 25% gewijzigd door diegohulshof op 25-09-2019 22:45 ]

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
Er zijn verschillende soorten sata kabels maar deze zijn allemaal snel genoeg voor een ssd.

• RoelDozer
De A400 is een prima SSD.

• diegohulshof
Immanent Ike schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:51:
Er zijn verschillende soorten sata kabels maar deze zijn allemaal snel genoeg voor een ssd.
Ow mooizo!
Niet zonde als je voor hetzelfde geld een Toshiba TR 200 kan kopen dus?

• RoelDozer
Als het beide dezelfde opslag heeft? Zeker niet. Zelfs ald de toshiba mee ropslag heeft moet je je afvragen oif je het uberhaupt gebruikt. Je gekozen SSD is hoe dan ook een prima keuze!

• diegohulshof
RoelDozer schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:09:
Als het beide dezelfde opslag heeft? Zeker niet. Zelfs ald de toshiba mee ropslag heeft moet je je afvragen oif je het uberhaupt gebruikt. Je gekozen SSD is hoe dan ook een prima keuze!
Dan hou ik deze SSD, krijg hem vanmiddag binnen, dan maar gelijk erin zetten! Bedankt.
Pagina: 1