Vraag

• MarkHollander
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-07-2022
Goedenavond mede tweakers,

Ik heb onlangs een nieuwe pc samengesteld om voornamelijk te gamen.

Games zoals Assassins creed Origins, Oddyssey, Wildlands (binnenkort Breakpoint) the devision 2 en af en toe een shooter.

Deze heb ik gebouwd en draait op zich prima. Maar...

Ik zal eerst even toelichten wat ik precies heb gekocht.
Dit is nu mijn huidige pc build.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 109,90€ 109,90
1VideokaartenSapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair VS550€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston SSDNow UV400 240GB€ 67,-€ 67,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 581,80

Het moederbord en de processor heb ik nieuw gekocht. Bij de aanschaf is er ook een bios update uitgevoerd omdat het moederbord zonder bios update geen 3de generatie ryzen processors kon vinden.

De videokaart gaat nog geupgrade worden en zit te denken aan dit model

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 448,50€ 448,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,50

Mijn beeldscherm is een 144 hz monitor en ondersteund freesync. Vandaar dat ik voor een AMD kaart wil gaan.

Het RAM geheugen, de videokaart, de voeding, de ssd heb ik overgenomen van mijn vorige pc.
Ook heb ik nog een HDD met 1 TB alleen kon ik deze niet terug vinden op tweakers.

Nu komen we aan bij het probleem.

Wanneer ik mijn pc opstart gaan alle rgb lampjes aan op mijn toetsenbord en muis en daarnaar weer direct uit, dan lijkt het alsof mijn pc reboot en gaan alle fans ineens keihard draaien en dan pas krijgt mijn beeldscherm beeld. Wanneer de pc even draait dan gaan de fans weer zachter draaien. Ook als ik aan het internetten ben gaan de fans ineens random een stuk harder draaien.

Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling, Vandaar mijn vraag of een van u mij kan helpen.

Kan het zijn dat de bios niet goed is uitgevoerd en dat mijn pc daarom zo ''raar'' opstart?

Kan het zijn dat mijn voeding niet genoeg watt heeft?

Kan het zijn dat ik componenten niet goed heb aangesloten?

Ik hoop dat 1 van u mij hiermee kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Mark Hollander

Alle reacties

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als de pc het wel doet, dan is de voeding het eerste verdachte component.
Het wordt ook niet aangeraden om een oude voeding mee te nemen naar een nieuwe build.

Dus probeer een andere voeding en kijk of het probleem dan verholpen is :)

Tweakers Discord

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-05 11:07
wellicht even de forums van Gigabyte nastruinen, als je de case fans op je moederbord gemonteerd hebt en verder geen software fan profiel aangemaakt hebt, kijk dan even of alles wel goed staat. Er zijn vaan settings die aan te passen zijn in de bios. Kijk anders ook even met hardwareinfo of je temperaturen allemaal een beetje ok zijn. Het kan zijn dat je fans ingesteld zijn hard te gaan draaien als bepaalde onderdelen boven een zeker kantelpunt op 100% gaan draaien. Kan eventueel ook met Cool en quiet optie te maken hebben maar mijn vermoeden is een ondegelijk fan profiel in de bios settings.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Je voeding is sowieso een ondermaats exemplaar, die ik persoonlijk niet zou gebruiken met de opgegeven hardware. Grote kans dat die ook je overige problemen veroorzaakt. En zelfs als het niet het probleem is, zou ik hem vervangen uit voorzorg voordat je andere componenten gefrituurd worden.

Persoonlijk denk ik dat met een nieuwe, goede PSU je problemen opgelost zijn.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 20:25
Voeding is inderdaad niet de allerbeste, is een beetje budget model. Voor 50-60 euro heb je een veel beter exemplaar.

Bij voorkeur pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W CM
Anders nog pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

[Voor 54% gewijzigd door John Rambo op 25-09-2019 08:46]

Xiaomi Redmi Note 4G / Xiaomi Redmi 2 / Xiaomi Mi Note / Xiaomi Redmi 3 / Mi Band 1S / Mi Scale / Xiaoyi dashcam / Xiaomi Mi WiFi Router 3 / Xiaomi Redmi 4X / Xiaomi Mi Note 2 / Xiaomi Mi Box S / Xiaomi Mi 8 Lite / Xiaomi Mi A3 / Xiaomi Redmi Note 8T

• MarkHollander
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-07-2022
Dank voor uw antwoorden, voor het fanprofiel kan ik vanavond thuis even kijken, voor de voeding is een 500 watt dan wel voldoende? met name omdat ik nog deze kaart ga aanschaffen --> Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G ik kon het niet op tweakers vinden maar een andere site gaf aan dat ik dan 600 watt voeding nodig hebt. kan ik niet beter direct voor een 750 watt gaan? dan ben ik van al het gezeur af en heb ik nog voldoende over voor eventueel meer fans in mijn pc kast
Gigabyte G750H heeft goede reviews en is nog aardig betaalbaar. Goed idee?

• ronanp12
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 19:48
Ik denk eigenlijk dat dit niets te maken heeft met je voeding.

Ben je al nagegaan waar het geluid vandaan komt? Je CPU fan of je voeding? Tip - je kunt je pc opstarten met je CPU fan uit (alleen opstarten - niet te lang aan laten staan), of als je het aandurft de fan met je vingers stoppen

Dat de lichtjes uit en aangaan is vrij normaal met ryzen systemen en het heeft iets te maken met de bios instellingen (automatisch configureren ofzo?) Ik weet inhoudelijk hier te weinig van om aan te geven wat dit veroorzaakt.

Sommige moederborden hebben een nogal vreemde fan curve - die op max gaat bij het opstarten en omlaag gaat zodra de computer opgestart is. Dit gedrag heeft denk ik niets met je voeding te maken

Dat de fans bij gebruik omhoog gaat heeft mogelijk te maken met het fancurve profiel. Deze kun je aanpassen in de bios denk ik? Ik zou je CPU temperaturen er ook even naast zetten zodat je snapt wat er gebeurd.

Ik denk dus als je een nieuwe voeding koopt dat het je probleem niet gaat verhelpen. Ik zou even iets meer onderzoek doen voordat je daar aan begint.
John Rambo schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:44:
Voeding is inderdaad niet de allerbeste, is een beetje budget model. Voor 50-60 euro heb je een veel beter exemplaar.

Bij voorkeur pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W CM
Anders nog pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
Zijn voeding is idd niet goed, maar de be quiet! die is hier noemt is ook niet bepaald interessant en de Seasonic al helemaal niet, die is 10 jaar oud ondertussen.

pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is bijvoorbeeld wel een goede keuze voor zijn systeem.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee